Piața Universității, Piața Victoriei

Publicat în Dilema Veche nr. 864 din 29 octombrie - 4 noiembrie 2020
Piața Universității, Piața Victoriei jpeg

Ruxandra Cesereanu: (...) Revenind la Piaţa Universităţii 1990, ceea ce i-a stîrnit între altele pe mineri sau pe oamenii politici care gestionau momentul, e vorba de Ion Iliescu şi de acoliţii săi, a fost și faptul că, dintr-o dată, după căderea comunismului, vedeai tineri cu părul lung, fete în fuste mini, o atmosferă ca în anii ’70 în Occident. Între altele, minerii, cînd au hăituit oameni în Bucureşti, n-au căutat doar studenţi, au avut ca ţinte şi tineri pletoşi, tineri cu ochelari, tineri cu barbă, fete în fustă scurtă, fete pe tocuri sau tineri cu pantaloni evazaţi, pentru că pantalonii evazaţi şi blugii nu li se păreau fireşti.

Marius Chivu: Căutau diferenţa.

R. C.: Da, căutau alteritatea care trebuie pedepsită. Iar cînd maltratau, ce agresau în primul rînd? Capul. Loviturile lor ținteau capul pentru că aici era creierul care gîndea „rău”, creierul care gîndea altfel decît minerii şi decît formaţiunea politică ce gestiona în momentul acela, Frontul Salvării Naţionale şi Ion Iliescu. De asemenea, loveau organele genitale. Exista şi o frustrare din aceasta erotică să pedepseşti virilitatea, respectiv feminitatea domnişoarelor care erau sechestrate și maltratate.

M. C.: Dacă scoatem în evidență cîteva elemente semnificative ale fenomenului Piaţa Universităţii, pe de o parte impertinenţa celor care erau în momentul respectiv la conducere, agresivitatea celor chemaţi să facă ordine și antiintelectualismul lor, pe de altă parte, ironia, inventivitatea şi dimensiunea artistică a celor care manifestau, sloganurile, cîntecele pe care le cîntau, jocurile de cuvinte pe care le inventau – şi aici facem un salt douăzeci şi ceva de ani mai tîrziu –, recunoaştem trăsături care s-au regăsit vreme de doi ani în protestele #Rezist, să spunem aşa, din 2017-2018, deşi e cu totul altă generaţie. Este o reacţie, un ecou, o replică?

R. C.: Nu e neapărat. N-aş spune că mişcarea #Rezist e neapărat o replică la Golania, ci e o soră mai mare sau mai mică.

M. C.: O replică seismică?

R. C.: Da, în sensul acesta, da. Dar care sînt lucrurile care înrudesc cele două mişcări? Amîndouă au reprezentat nişte forme de agora. Amîndouă au reprezentat în acelaşi timp nişte forme de happening sau de jam-session, pentru că participanții improvizau artistic foarte mult. Atît în Golania, cît şi în cadrul mişcării #Rezist, sînt evidente spiritul parodic, predispoziţia pentru caricatură la adresa politicienilor, ironia, sarcasmul; în acelaşi timp, o inventivitate amuzantă, chiar o formă de hîtroşenie. Există, totuşi, ceva ce deosebeşte cele două mişcări. În Piaţa Universităţii 1990 încă mai exista patetism, încă oamenii, cei din stradă, nu uitaseră de morţii şi de răniţii din Decembrie 1989. Exista și gravitate, sobrietate şi o stare generală de emoție care, uneori, era patetică. Era normal, acel patetism nu trebuie judecat astăzi ca fiind ceva ignobil sau decepţionant. Această emoţionalitate făcea parte din normalitatea tranziţiei violente şi dizgraţioase din România din 1990. În timp ce, în cazul mişcării #Rezist, această dimensiune patetică a dispărut, pentru că generaţiile sînt mult mai lucide, mult mai pragmatice şi nu mai apelează la lamento.

M. C.: Deşi în timpul protestelor #Rezist au fost evocați morții de la Revoluție şi, mai ales, episodul Colectiv...

R. C.: Poate că de aia n-a mai existat de fapt emotivitate în cadrul mişcării #Rezist, pentru că momentul de emotivitate a existat în 2015, după tragedia petrecută la Colectiv, cînd oamenii au ieşit în stradă datorită emoției și tulburării...

M. C.: Într-o formă de proto-proteste care ulterior au luat amploare şi au durat. A fost un prolog a ceea ce urma să se întîmple.

R. C.: Exact, şi mai este ceva: tragedia de la Colectiv a pus dintr-o dată sau a capitalizat ideea corupţiei. Era o idee des rostită, dar nu întrunise o asemenea comunitate petiţionară care ieşise în stradă şi care spunea, de fapt: oamenii ăştia au murit din cauza corupţiei din România şi poate că, dacă e să vorbim de un nou comunism, noul comunism nu mai e o ideologie sau alta, ci noul comunism este de fapt corupţia.

p12 wc jpg jpeg

M. C.: Între aceste două mari proteste de amploare sau două fenomene violente, protestatar violente, Piaţa Universităţii şi Piaţa Victoriei, între ele s-au mai întîmplat, au mai fost nişte proteste care aveau o revendicare mult mai limpede, şi mă gîndesc că au fost cele pentru Roşia Montană, din 2013, care au durat destul de mult. (...) Ţi se pare că protestele acelea au fost o pregătire pentru felul în care oamenii s-au organizat?

R. C.: Ceea ce am constatat este că, odată cu Roşia Montană, protestatarii încep să capete cunoştinţe juridice. Se informează, vor să cunoască legile, vor să știe care sînt lucrurile care obstrucţionează sau care încalcă drepturile omului. Deci, dinspre Roşia Montană pînă la mişcarea #Rezist, cu Ordonanţa de Urgenţă, am fost frapată văzînd că oameni tineri din stradă erau foarte bine informaţi în ceea ce priveşte legile, anumite puncte din lege.

M. C.: S-a văzut rolul ONG-urilor, care au oferit de fapt interfaţa dintre lege şi opinia publică, dintre lege şi manifestare civică.

R. C.: Exact. Cei de la Roşia Montană au arătat că poate să existe o organizare protestatară care să funcţioneze în timp, care să meargă în timp şi care se bazează pe cunoaşterea legilor. Și în 2017 din nou observăm această cunoaştere a legilor, şi mai observăm ceva: un pragmatism de bun-gust, de bonton al protestatarilor, care nu se mai vaită, nu se mai lamentează în stradă. Atitudinea e alta: rezistăm, nu plecăm! Erau în stradă multe familii tinere cu copiii lor care spuneau: nu vrem să emigrăm, vrem să rămînem aici, şi dacă vrem să rămînem aici, trebuie să rezistăm; facem tot ce facem pentru copiii noştri.

M. C.: A fost un protest de uzură, un protest care a durat mult mai mult decît îşi imagina oricine.

R. C.: Exact. Îmi aduc aminte cît de încîntată am fost de o pancartă pe care am văzut-o la Sibiu, era purtată de două adolescente în hanorace, şi pe pancartă scria: „Bunicii la război, părinţii la Revoluţie, acum e rîndul nostru!”. Era exact această continuitate între generaţii. Foarte important mi s-a părut, pentru că dintr-o dată copiii aceștia din mișcarea #Rezist erau foarte lucizi.

M. C.: (...) Pe lîngă ONG-uri, au contribuit și aceste reţele de socializare care au ajutat foarte mult ca oamenii să se informeze, să fie la curent în timp real cu privire la date reale, cu privire la intoxicări, iar protestele s-au putut organiza foarte bine: ne întîlnim în cutare zi, de la ce oră, ce vom face, ce e nevoie etc. A contat mult avantajul tehnologic al telefoanelor mobile, al metodelor de imprimare, de manufacturare a pancartelor, s-au făcut stickere, s-au proiectat slogane cu laser pe clădiri, a fost un întreg arsenal de infrastructură şi de tehnologie în Piața Victoriei care nu existase în Piaţa Universităţii, şi cred că, din acest motive, protestele au atins amploarea şi durata pe care le știm

R. C.: Categoric. Nu putem să ne imaginăm mişcarea #Rezist fără reţelele de socializare. Și eu mă gîndesc, cumva utopic: cum ar fi fost Piaţa Universităţii dacă ar fi existat reţelele de socializare de azi?

M. C.: În plus, cînd spunem Piaţa Universităţii, era Piaţa Universităţii şi atît. Cînd vorbim despre protestele #Rezist, ele se desfășurau nu doar în Piaţa Victoriei, ci în toată ţara. Erau grupuri #Rezist în mai toate orașele. Probabil „Vă vedem” din Sibiu este cel mai coerent, mai longeviv și mai cunoscut. Fără această comunicare permanentă între oameni nu s-ar fi putut extinde atît de mult protestele în toată ţara. N-a fost doar o piaţă...

R. C.: În Cluj s-a întîmplat ceva interesant. În Cluj nu era doar întîlnirea din Piaţa Unirii, erau și marşuri care străbăteau oraşul, fie se ajungea pînă în cartierul Mărăşti, fie se ajungea pînă în cartierul Mănăştur, deci în cele două extremităţi ale Clujului. Şi pe parcursul acestui marș, în acest lanţ uman care curgea dintr-un capăt în celălalt al Clujului, oamenii comunicau prin telefon cu protestatarii din celelalte oraşe, mai ales din Bucureşti. Îşi sunau cunoscuţii, aflau cîţi sînt acolo, nu ştiu dacă și cei din Bucureşti îi sunau pe cei din Cluj, dar mărşăluitorii din Cluj erau foarte informaţi în momentul marşului cu ceea ce se întîmplă la Bucureşti direct de la protestatarii de acolo. La Cluj au avut loc aceste marşuri care erau foarte importante, pentru că tot timpul se scanda: „Români, treziţi-vă, România, trezeşte-te!”, mai ales că cele două cartiere, Mănășturul și Mărăștiul, sînt nişte cartiere de blocuri. Se scanda, așadar, către oamenii ghetoizaţi în acele blocuri – o moştenire din comunism. Lor li se striga „Fiţi alături de noi, treziţi-vă, pentru că încercăm să trezim întreaga țară!”.

M. C.: Mai e ceva interesant. Un element care leagă cele două fenomene, Piaţa Universității ’90 şi Piața Victoriei 2017-2018, este de fapt idealul european. Pentru că mai devreme, la începutul discuţiei noastre, ai vorbit de revendicarea din Proclamaţia de la Timişoara, orientarea spre Europa, în manifestul mişcării „Vă vedem” de la Sibiu există o frază care se repetă ca un laitmotiv de-a lungul manifestului, „Aici începe Europa”.

R. C.: Exact, sau „Vrem să rămînem în Europa”.

M. C.: Mie mi se pare că ceea ce leagă în mod fundamental cele două fenomene este orientarea fără rest spre Europa şi spre valorile ei democratice.

(fragment din dialogul susținut de scriitoarea și profesoara Ruxandra Cesereanu cu criticul Marius Chivu în cadrul dezbaterii „De la Piața Universității la #Rezist. Cultura protestului la români”)

Foto: Ciprian Hord (sus), wikimedia commons (jos)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.