Periferia sferei moralității: o scurtă istorie despre progres

Publicat în Dilema Veche nr. 949 din 16 – 22 iunie 2022
image

Pandemie, războaie, crize economice, riscul existențial presupus de schimbările climatice sau recrudescența ideologiilor politice totalitare: acestea sînt doar cîteva dintre cuvintele-cheie cu care sîntem bombardați informațional în ultima vreme. Devenim victimele unei veritabile tromboze informaționale, iar sentimentul că lucrurile merg din ce în ce mai rău și că înainte era mai bine (un „înainte” generic, desigur, nu contează că este vorba despre 50 ori 500 de ani) își găsește în felul acesta o justificare aparent puternică. Pare, la o adică, aproape o erezie să spui că ai fi de acord cu Leibniz și că am trăi în „cea mai bună dintre toate lumile posibile” sau, la limită, în cea mai bună perioadă din întreaga noastră istorie ca specie. Sigur că nu trăim într-o lume perfectă, aceasta este de netăgăduit, însă a folosi perfecțiunea pe post de standard pentru a judeca o stare de fapt actuală în opoziție cu una ideală în scopul de a minimiza progresul ultimelor secole este nedrept.

Într-o carte pe cît de hulită, pe atît de aclamată, un celebru psiholog de la Universitatea Harvard, Steven Pinker, argumenta că mersul istoriei a fost (și este) un amplu proces în care ne-am regăsit natura noastră mai bună, „angelică”: datele indică faptul că specia umană face uz din ce în ce mai rar de violență (atît la scară macro, între state, cît și micro, la nivelul unei societăți) și că este mai predispusă la cooperare și altruism. În felul acesta putem înțelege de ce războiul – fie că este cel din Ucraina, Siria sau Yemen – ne consumă o bună parte a energiilor emoționale și morale. De la o parte obișnuită a vieții noastre sociale, utilizarea armelor într-un cadru organizat și a violenței pe scară largă ne provoacă o reală repulsie morală. Într-un mod similar, șocul sistemic provocat de COVID-19 a venit la pachet cu activarea unor impulsuri cît se poate de altruiste, care ne-au ajutat să ne punem deoparte unele interese chiar și pe termen mediu sau lung în numele protejării celor mai vulnerabili membri ai societății. Pe scurt, trăim într-o lume mai bună pentru că lumea aceasta este rezultatul unui progres moral notabil pe care specia noastră l-a cunoscut: renegocierea relației noastre cu alteritatea prin includerea a ceea ce putem numi „periferia morală” în sfera noastră de interese și preocupări.

Progresul moral: o poveste despre periferii care devin centrale

A spune că îți pasă de cineva înseamnă, printre altele, a spune că persoana respectivă este în centrul preocupărilor tale. Așadar, a fi în centru este, prin definiție, ceva dezirabil, în vreme ce a fi periferic ori marginal implică faptul că interesele tale fie contează mai puțin, fie deloc. Pentru doi dintre cei mai importanți filosofi contemporani, Robert Nozick și Peter Singer, orice discuție despre progresul moral trebuie să plece de la această relație dintre centru și periferie. Istoria progresului moral, notează aceștia, este istoria unei sfere morale care se extinde, înglobînd în aceasta categorii întregi de oameni (și nu numai) care pînă în acel moment se aflau la periferia moralității.

Precondițiile biologice ale speciei noastre ne-au echipat, cel puțin parțial, cu uneltele necesare pentru a ne înhăma la acest proces. Altruismul cu care ne-a dotat evoluția însă a avut dintotdeauna o dimensiune preponderent parohială: sîntem dispuși să ne sacrificăm pentru cei apropiați de noi (în primul rînd genetic, apoi pentru cei din tribul nostru apropiat), însă tranziția către o poziție imparțială, în care încercăm să punem interesele tuturor pe același plan, nu a putut surveni în absența capacității noastre de a ne utiliza rațiunea. Utilizată însă greșit, rațiunea îi poate conduce uneori chiar și pe filosofi către niște concluzii pe care astăzi le considerăm profund problematice. Bunăoară, exemplar rămîne, cred eu, cazul lui Aristotel, cel pentru care periferia morală era populată de femei ori sclavi, ale căror interese erau subsumate bărbaților.

Combinația dintre propensiunea către altruism și capacitatea de a fi raționali ne-a ajutat să depășim însă această viziune îngustă despre sfera moralității și să includem în centrul preocupărilor noastre ceea ce pînă mai ieri era periferic. În felul acesta, societatea noastră a progresat moral prin extinderea domeniului eticii către acele categorii care erau văzute ca iremediabil marginale: bărbații săraci sau lipsiți de putere politică, persoanele de culoare, sclavii, femeile ori comunitatea LGBT. Argumentele raționale sînt cele care ne-au condus în poziția de a le recunoaște tuturor acestor indivizi periferici statutul de ființe autonome, dotate cu demnitate și capabile să-și exercite un set robust de drepturi liberale care le garantează capacitatea de a-și urmări fericirea așa cum găsesc de cuviință, fără ingerințe din partea celorlalți cît timp nu vătămează pe nimeni. Dacă privim problema din acest unghi, progresul moral nu se caracterizează doar prin lărgirea sferei moralității prin înglobarea periferiei, ci și printr-o schimbare radicală de optică: centrul nu mai are dreptul să se comporte paternalist la adresa periferiei, așa cum o făcea în trecut, ci trebuie să-i recunoască acesteia dreptul la autodeterminare, ceea ce conduce, de facto, la o micșorare a domeniului obligatoriu al eticii. Virtutea nu mai este ceva ce poate fi impus de la centru, ci descoperit și practicat de fiecare.

image

Descoperirea alterității nu are doar această dimensiune care vizează recunoașterea autonomiei morale a periferiei, ci și tratarea vulnerabilității drept semn că celălalt este un pacient moral, demn de interesul nostru colectiv sau de sacrificiul nostru individual. Relația noastră cu persoanele cu handicap a trecut tocmai printr-o asemenea radicală schimbare de paradigmă, în vreme ce o mai bună înțelegere a dimensiunii și impactului bolilor psihice va avea un efect similar în viitor. Apoi, poate cel mai surprinzător semn al progresului este includerea în sfera moralității a periferiei biologice. Din ce în ce mai mulți oameni sînt dispuși astăzi să-și schimbe radical viețile plecînd de la o noțiune care, pînă de curînd, ar fi părut un semn de sminteală: aceea că și animalele non-umane (chiar și cele care nu ne sînt companioni) contează moral. Dimensiunea eminamente instrumentală pe care au avut-o interacțiunile noastre cu animalele pînă de curînd (ca sursă de hrană, vestimentație ori tracțiune) începe să fie abandonată în seama unei abordări în care și suferința non-umană contează.

Frontiera finală 

Cel puțin ca joc intelectual, exercițiile care au drept scop antrenarea imaginației morale, adică această capacitate pe care o avem de a ne pune în situația altora, de a privi viața din perspectiva lor, sînt eminamente utile, chiar și atunci cînd par futile. De exemplu, din ce în ce mai mulți cercetători și cercetătoare din zona eticii roboticii și inteligenței artificiale ridică întrebări serioase privitoare la relația dintre oameni și androizi într-un viitor nu foarte îndepărtat. Ar fi oare corect din punct de vedere moral să dăm naștere unor entități inteligente pe care să le tratăm ca pe niște sclavi chiar dacă acestea nu ar avea capacitatea de a simți durere sau plăcere? Pare, nu-i așa, ceva mai apropiat de scenariul unui episod din Star Trek decît o dilemă cu implicații practice, însă jocul acesta filosofic ne va spune multe despre care sînt limitele sferei moralității (dacă ele există) și în ce măsură mai putem vorbi despre ceva care este eminamente periferic. Pînă în acel moment însă, prioritar pare să vedem cum ne putem negocia și extinde limitele actuale ale altruismului nostru și cum putem să jonglăm cu relația, în continuare spinoasă, dintre tribalismul inerent naturii noastre umane și cerința etică fundamentală a imparțialității. Geometric însă, lucrurile sînt clare: periferia morală nu a fost niciodată mai aproape de centru.

Radu Uszkai este asistent universitar în cadrul Departamentului de Filosofie și Științe Socioumane de la ASE București și membru al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată de la Universitatea din București.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Stațiunea Băile Herculane  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (31) JPG
Turiștii străini impresionați de Băile Herculane: „Peisajul de altădată e fascinant, dar unele clădiri sunt aproape să se dărâme”
Băile Herculane au redevenit una dintre stațiunile cele mai vizitate din România, dar starea dezolantă a multor clădiri emblematice ale sale continuă să îi îngrijoreze pe turiști.
Lucrări la stadion Știința FOTO Ștefan Both
Motivul real pentru care Guvernul crește taxele: „Un leu luat din buzunarul românilor e mai puțin imporant decât unul alocat baronimii”
Cunoscutul profesor universitar Bogdan Glavan, director al Centrului de Economie Politică și Afaceri „Murray Rothbard”, explică politica fiscala a Guvernului Bolojan și motivul pentru care taxele pentru români cresc, dar unele cheltuieli nejustificate sunt doar amânate.
La toaletă tranzit intestinal Foto Study Finds dms
Băutură care consumată înainte de culcare ne îmbunătățește tranzitul. Trucul medicilor care schimbă tot
Bea asta înainte de culcare și mergi la toaletă fără probleme dimineața – un truc simplu recomandat de medici pentru un tranzit regulat.
city 1428707 1280 jpg
Orașul fascinant apreciat de scriitori și artiști. Povestea impresionantă a locului considerat o adevărată „bijuterie”
Taormina, unul dintre cele mai pitorești orașe de pe coasta estică a Siciliei, a fost încă din secolul al XVIII-lea un magnet pentru scriitori și artiști celebri, precum D.H. Lawrence, Oscar Wilde și Truman Capote.
Dieta mediteraneana - mancare sanatoasa - legume FOTO Shutterstock
Plan alimentar mediteranean: 7 cine rapide, sănătoase și de vară, gata în cel mult 25 de minute
Descoperă 7 cine mediteraneene rapide, sănătoase și gustoase, gata în 25 de minute sau mai puțin! Plan alimentar de vară cu preparate ușoare, pline de ingrediente proaspete, ideale pentru un stil de viață activ și sănătos.
Marsa  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL jpg
Coloșii de la Canalul Dunăre–Marea Neagră, fabricați la Mârșa. „Mă lua groaza la gândul că aș putea rămâne locatar aici”
În anii ’80, Uzina Mecanică Mârșa, din Sibiu, a fabricat unele dintre cele mai mari utilaje folosite la construcția Canalului Dunăre–Marea Neagră. Fosta colonie muncitorească ridicată în jurul uzinei păstrează amintirea epocii sale industriale, în decorul pitoresc al Munților Făgăraș.
acoustic 1851248 1280 jpg
Artistul din Generația de Aur care a lucrat pe șantier. Cum a reușit să devină celebru și de ce a ales muzica
Pentru a evita înrolarea în armată, Mircea Vintilă a ales să urmeze cursurile Facultății de Construcții. A absolvit cu succes și chiar a lucrat în domeniu, primul său loc de muncă fiind pe șantierul Barajului Siriu.
Mersul pe jos face nu doar piciorul frumos ci prelungește și viața potrivit studiilor Colaj DMS
Cum să slăbești 5 kilograme în 3 luni mergând pe jos. Elementele-cheie de care trebuie să ții cont
Mersul pe jos combinat cu o alimentație sănătoasă și antrenament de forță te ajută să slăbești eficient și să-ți accelerezi metabolismul.
florin tanase fb fcsb jpg