„Pastorala americană prin excelență”

Dana CRĂCIUN
Publicat în Dilema Veche nr. 1023 din 16 noiembrie – 22 noiembrie 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Întrebați ce reprezintă pentru ei Thanksgiving, probabil mare parte din americani ar răspunde la fel ca soțul meu: family, food, football. Familie, mîncare, fotbal american. Oricît de împrăștiate ar fi geografic și oricît de diferite, familiile încearcă să se reunească de Thanksgiving, pentru a sta laolaltă la masă și a se bucura de un moment de tihnă, respectînd astfel o tradiție adînc înrădăcinată în mentalul american. Ca multe tradiții „adînc înrădăcinate”, Ziua Recunoștinței este, de fapt, și mai tînără, și mai complicată decît ar lăsa să se înțeleagă ritualul urmat.   

Povestea spune că Thanksgiving, sau Ziua Recunoștinței, își are începuturile în 1621, cînd puritanii englezi care au întemeiat colonia Plymouth s-au așezat la un ospăț alături de membri ai comunității Wampanoag. Festivități de mulțumire, în marea lor majoritate de natură religioasă, au existat și înainte, de fapt de cînd coloniștii au ajuns în această Lume Nouă și au fost, probabil, la fel de uluiți de ea, precum și ea de sosirea de peste Ocean a acestor ființe palide. Conform istoricilor, ce s-a întîmplat în noiembrie 1621 nu s-a încadrat în această paradigmă religioasă. Nu s-au înălțat rugăciuni și mulțumiri într-o atmosferă pioasă, ci s-a chefuit pe cinste. „The Pilgrims”, pelerinii, cum au rămas ei cunoscuți, sărbătoreau supraviețuirea noii colonii după primele luni în care numărul lor se înjumătățise și condițiile aspre ale noului mediu au pus sub semnul întrebării întreaga aventură. Atrași de zarvă, localnicii au apărut la festin oarecum neinvitați și într-un număr mai mare decît cel al coloniștilor, pe care îi crezuseră în pericol și în ajutorul cărora voiau să sară în virtutea unei înțelegeri de non-agresiune și apărare reciprocă semnată în primăvara acelui an. La rîndul lor decimați de bolile aduse de europeni, membrii tribului Wampanoag aveau și ei nevoie de consolidarea acestui pact. După ce va fi fost, probabil, un moment inițial de suspiciune reciprocă, cele două tabere au ales parcursul pașnic și au petrecut împreună mai departe, timp de trei zile.

Traiectoria ulterioară a acestei sărbători este la fel de complicată ca istoria întregii țări. În perioada ce a urmat, pînă în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, celebrarea acestei zile în viața diferitelor comunități nu a perpetuat narațiunea întîlnirii dintre coloniști și „indieni”. A rămas în esență un eveniment local, sărbătorit în principal în New England, adică statele din nord-est. Fiecare stat decidea cînd să aibă loc evenimentul, deși luna noiembrie a rămas o perioadă preferată, datorită faptului că marca sfîrșitul anului agricol. În această formă, Ziua Recunoștinței a revenit la substratul religios, puritan, de înălțare de mulțumiri pioase. Aceasta a fost și varianta preluată odată cu nașterea Statelor Unite. Primul președinte al țării, George Washington, a emis chiar „Proclamația Zilei Recunoștinței” în 1789, prin care își îndemna concetățenii să se unească în a-i înălța cele mai sincere și umile mulțumiri „acelei Ființe mărețe și glorioase, care este darnicul Făptuitor al tuturor celor ce-au fost, sînt sau vor fi”. 

Narațiunea festinului din noiembrie 1621 pare să revină în atenție abia în 1841, cînd pastorul Alexander Young publică singura relatare nemijlocită a evenimentului, preluată dintr-un document primar rătăcit mult timp. Acestui paragraf de doar cîteva propoziții, Young îi adaugă o notă de subsol în care menționează că această zi din 1621 „a fost prima Zi a Recunoștinței, sărbătoarea recoltei în New England”. Ce a urmat face din această notă de subsol, cum spune David Silverman în This Land Is Their Land (2019), „probabil prima și singura notă de subsol influentă din istorie” (p. 4). În 1863, în plin Război Civil, ca urmare a insistențelor (lobby-ului, am spune azi) scriitoarei și activistei Sarah Josepha Hale, care pledează pentru instituirea unei zile ce să marcheze ideea de unitate și comunitate, președintele Abraham Lincoln decretează ultima joi din noiembrie drept sărbătoare națională, păstrînd numele de Thanksgiving. În 1941, o rezoluție a Congresului american stabilește cea de-a patra joi din noiembrie drept sărbătoarea națională a Zilei Recunoștinței.

Între primul ospăț din 1621 și consacrarea prin decret prezidențial a Zilei Recunoștinței s-au întîmplat multe în Lumea Nouă, care, de fapt, nu fusese chiar atît de nouă la sosirea europenilor. Printre altele, au dispărut unii dintre protagoniștii acelui festin. Între 1621 și Războiul Civil, triburile de indieni americani au fost complet subjugate, în mare parte decimate, iar prin această dispariție au putut să-și păstreze locul neamenințător în poveste. 

Acest excurs istoric – inevitabil incomplet și schematic – este menit să scoată în evidență măcar două aspecte. Pe de o parte, ceea ce avem azi ca Zi a Recunoștinței în Statele Unite este un accident, o găselniță hibridă, pe care circumstanțele istorice și politice au transformat-o într-un soi de mit fondator. Ca narațiune întemeietoare, povestea este frumoasă. Ea oferă un răgaz între trecutul și continentul lăsate în urmă și viitorul ce va fi construit. Ea oferă, de asemenea, o promisiune, aceea a benevolenței care emană din recunoașterea naturii umane împărtășite de participanții la festin, indiferent de culoarea lor. Pe de altă parte, drumul sinuos al poveștii și adaptabilitatea sa ne arată cît de puternice devin aceste mituri nu doar în ce privește furnizarea unui mecanism unitar de recunoaștere identitară, ci și în ce privește abilitatea de a masca absențele, golurile lăsate de ștergerea anumitor elemente pe parcurs, promisiunile încălcate. La fel ca în cazul curcanilor, care joacă un rol atît de important în Ziua Recunoștinței, unii sînt iertați, alții tăiați.

În ciuda aparenței de stabilitate, de ritual bine stabilit și urmat, narațiunea Zilei Recunoștinței își continuă transformarea. Familia, mîncarea, fotbalul rămîn, desigur, piloni de bază. Pentru a fi alături de familie însă, călătoria devine tot mai importantă. Imaginile contemporane ne arată, poate chiar în egală măsură, masa festivă și aglomerațiile infernale din aeroporturi sau cozile din trafic. Tihna din jurul mesei, răgazul în care ne bucurăm și sîntem recunoscători, se transformă și ele sub influența tot mai covîrșitoare a factorului comercial. Fenomenul Black Friday, Vinerea Neagră a cumpărăturilor dezlănțuite și reducerilor irezistibile, aruncă o umbră tot mai întunecată asupra festivităților. Abia ridicați de la masă, mulți americani se duc să se așeze la cozi imense pentru a prinde „a good deal”. Uneori scenele frizează nu doar ridicolul – mai ales pentru cineva ca mine, care a crescut stînd pe la cozi –, ci și tragicul, unii oameni ajungînd literalmente să fie călcați în picioare în goana după bunuri.

În ciuda anilor petrecuți în Statele Unite și a continuei navete transatlantice, rămîn oarecum străină culturii americane și am o relație ambiguă cu această Zi a Recunoștinței. Ca parte (și) a unei familii americane, i-am trăit nemijlocit atît agitația și absurdul, cît și momentele de liniște și bucurie. L-am privit pe fiul meu costumat în „indian”, cu pene din hîrtie colorată prinse în jurul capului, participînd la sceneta organizată la grădiniță. Mi-am înfrînt prejudecățile culinare și am gustat din plăcinta cu dovleac. Am ajuns să văd sărbătoarea nu doar ca pe ceva „între” (între Halloween și Crăciun, între anotimpuri, între diferite etape istorice), ci și ca pe o ocazie de a face, într-adevăr, un exercițiu de recunoștință, chiar dacă trebuie un pic de opinteală. Mi-a prilejuit, de asemenea, un moment rar ca traducător, în care m-am bucurat de instabilitatea traducerii în română, căci cele două variante care circulă, Ziua Recunoștinței și Ziua Mulțumirii, reflectă destinul ambiguu al zilei, care a oscilat între laic și religios. Îi recunosc poveștii forța unificatoare, căci, indiferent de cine ar fi și de unde s-ar trage, americanii sărbătoresc Thanksgiving. Și mă întorc, inevitabil, la Philip Roth, care îi surprinde cel mai bine esența: 

„Și, oricum, se adunau doar o dată pe an, cu prilejul neutru și nereligios al Zilei Recunoștinței, cînd toată lumea mănîncă același lucru și nimeni nu se fofilează să mănînce ciudățenii (...), ci un singur curcan colosal pentru două sute cincizeci de milioane de oameni, un curcan colosal care îi hrănește pe toți. Un moratoriu al mîncărurilor ciudate, al obiceiurilor ciudate și al izolării religioase, un moratoriu al nostalgiei de trei mii de ani a evreilor, un moratoriu al lui Hristos, al crucii și al răstignirii pentru creștini, cînd toți cei din New Jersey și de pretutindeni pot fi mai blînzi în iraționalitatea lor decît sînt în restul anului. Un moratoriu al tuturor doleanțelor și resentimentelor (...) pentru toți locuitorii Americii care îi suspectează pe ceilalți. E pastorala americană prin excelență și durează douăzeci și patru de ore” (Pastorala americană, trad. de Alexandra Coliban, pp. 549-550).

Referințe:

Roth, Philip, 2009, Pastorala americană, traducere de Alexandra Coliban, Editura Polirom, Iași.

Silverman, David J. 2019, This Land Is Their Land. The Wampanoag Indians, Plymouth Colony, and the Troubled History of Thanksgiving, Bloomsbury Publishing, New York.

Thanksgiving Proclamation of 1789, disponibil la https://www.mountvernon.org/education/ primary-source-collections/primary-source-collections/article/thanksgiving-proclamation-of-1789/

Dana Crăciun este lector univ. dr. în cadrul Departamentului de limbi și literaturi moderne, Facultatea de Litere, Istorie şi Teologie, Universitatea de Vest din Timișoara și traducătoare.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Drapelele SUA și Iranului  fundal de război FOTO Shutterstock jpg
Cum profețiile despre Apocalipsă modelează viziunea Americii despre Israel și Iran
În timp ce majoritatea analiștilor cautau indicii cu privire la viitorul confruntării dintre Statele Unite și Iran în imagini din satelit, declarațiile oficiale sau postările belicoase ale președintelui american Donald Trump, o altă perspectivă, prindea contur:profețiile despre Apocalipsă.
Carte carti literatura citit biblioteca FOTO Shutterstock
TVA mai mare, vânzări mai mici: ce riscă industria cărții după creșterea impozitării
De la 1 august, TVA-ul pentru cărți urcă de la 5% la 11%. Măsura, gândită pentru a aduce mai mulți bani la buget, riscă să lovească o piață fragilă și să scadă accesul la lectură pentru publicul cu venituri medii.
spalat pe maini jpeg
Ce uită să facă 9 din 10 oameni când se spală pe mâini. Trucul isteț care te ajută să elimini mai mulți germeni decât crezi
Ce uită 9 din 10 oameni când se spală pe mâini? Descoperă trucul esențial care elimină mai mulți germeni și îți protejează sănătatea. Află cum să te speli corect, de ce uscarea completă contează și ce greșeli comune trebuie evitate.
image png
Celebra cântăreață de muzică populară care a renunțat la meseria de învățătoare pentru a-și urma visul: „Chemarea mea era alta”
Cunoscuta cântăreață de muzică populară care a urmat o carieră scurtă în învățământ înainte de a deveni o artistă desăvârșită are o carieră de succes și este iubită de un număr mare de români care au plâns și s-au distrat pe cântecele sale. Cum a fost perioada în care a predat copiilor, și cum a reu
litoralul romanesc   foto ovidiu oprea1 jpeg
Un declin fără precedent: voucherele de vacanță dispar, turismul se prăbușește
Turismul din România, care se bazează covârșitor pe turiștii locali și care era sprijinit de voucherele de vacanță, se confruntă cu un declin abrupt, spun specialiștii din domeniu. În luna mai s-au achiziționat vouchere de doar 9 milioane lei, de zece ori mai puțin decât în 2004.
proba limba romana evaluare nationala 2025   foto alina mitran (2) jpg
Rezultatele la Evaluarea Națională, discrepanțe între note și realitate. Curiosul caz al școlii din Curcani | Analiză
Absolvenții de gimnaziu au obținut la Evaluarea Națională 2025 cele mai bune rezultate din ultimii 13 ani. Dacă cifrele arată o mai bună pregătire sau există și alte explicații am încercat să aflăm de la experții în educație Daniela Vișoianu și Marian Staș.
japonia dieta alimente istock jpg
Ce mănâncă japonezii în fiecare zi. Este țara unde oamenii trăiesc cel mai mult. 4 alimente stau în spatele longevității
Mai mult ca sigur că fiecare dintre noi ne dorim o viață cât mai îndelungată, de-a lungul căreia să avem oportunitatea de a ne face cât mai multe amintiri alături de cei dragi. Iar într-o țară anume, locuitorii au oportunitatea de a trăi acest vis în realitate!
showroom masini electrice jpeg
Piața auto, în criză: vânzările de mașini noi s-au redus la jumătate în iunie. Dacia, lovită de suspendarea Rabla
Suspendarea programului Rabla a dus la scăderea dramatică a vânzărilor de mașini noi în luna iunie, numărul acestora fiind pe jumătate față de cel înregistrat în luna iunie 2024, potrivit datelor oficiale.
Andrei Caramitru FOTO Facebook
„Cea mai extremistă generație este cea a tinerilor”. Declarația controversată a lui Andrei Caramitru care a stârnit reacții pe Reddit
Economistul Andrei Caramitru atrage atenția asupra a trei fenomene care fac din tinerii de astăzi „cea mai extremistă” generație. Postarea sa a fost intens comentată și criticată pe platforma Reddit.