Orășeanul la țară - o tipologie de bun-simț

Publicat în Dilema Veche nr. 857 din 10 - 16 septembrie 2020
Orășeanul la țară   o tipologie de bun simț jpeg

În anul 2006 am locuit la țară pentru opt luni, într-un sat la vreo 30 de kilometri de Baia Mare. Credeam că voi sta acolo toată viața mea, însă lucrurile s-au așezat altfel pe toamnă, așa că m-am mutat la București. În continuare cred că anul acela a fost, pentru mine, unul dintre cei mai frumoși ani, fiecare zi trecînd într-un ritm total diferit de alergătura din oraș, de săritul dintr-un autobuz într-altul, de aglomerația cu zeci, uneori sute de oameni, care poate fi văzută zilnic la metrou. Motivele pentru care încă mai stau în București au de-a face cu munca pe care o fac și care îmi aduce multă satisfacție, dar dacă aș avea așa ceva în satul în care mi-am petrecut cea mai frumoasă primăvară și vară, aș pleca mîine.

Între timp am întîlnit tot mai mulți oameni care s-au mutat la țară, fugind de Capitală ori de orașele în care trăiau, pentru că își doreau un alt ritm de viață, departe de agitația urbană. M-am simțit foarte aproape de toți aceștia, amintindu-mi că și eu avusesem o tentativă de acest fel pentru o scurtă perioadă de timp, avînd, totodată, o mare admirație pentru ei, pentru modul în care și-au făurit viața în locurile pe care le-au ales în noile lor comunități.

Pentru că îmi doresc să mă mut iar la „țara” mea, orice știre pe subiectul acesta mă bucură. Astfel, devin atentă de fiecare dată cînd aflu, de prin presă sau de la TV, de orășeni mutați la țară în tot felul de zone, cu cățel, cu purcel și cu tot ce aveau strîns pînă atunci, pentru a începe o viață nouă. O „viață fără ceas”, cum se spune în comunitatea „Mutat la țară”, și care s-a dezvoltat foarte mult în mediul online, punînd la comun resurse și informații utile pentru toți cei care vor să facă și ei acest pas.

Cîteva categorii

Dar care ar fi tipologia orășeanului mutat la țară definitiv? O tipologie de bun-simț, rezultată în urma observațiilor personale, pentru că nu m-a preocupat să studiez mai aprofundat fenomenul acesta, deși este o temă de cercetare extrem de interesantă.

Pentru prima dată mă gîndesc la persoanele care au muncit toată viața în oraș, iar odată cu pensionarea, își doresc să stea într-un loc liniștit.

Acum cîțiva ani eram într-un sat din Maramureș și oprisem să fac o fotografie la o casă veche, din lemn, cu vreascuri stivuite pe prispă. Intrînd în vorbă cu stăpîna casei, am aflat că ieșise la pensie și că, după o viață petrecută la oraș, s-a mutat în casa părintească, a îngrijit-o și i-a adus transformări utile pentru a putea locui tot timpul anului, cu apă curentă în casă, baie și tot ce e nevoie pentru confort. Viața părea tihnită: avea de lucru pe lîngă casă, îngrijind o grădină plină de flori și legume, cîteva găini care rătăceau într-un colț... La nici un an distanță, am întîlnit o situație similară, într-un sat din Buzău, într-o casă veche, dar construită cu mult stil, îngrijită și iubită de primăvara pînă toamna tîrziu, cînd proprietara se muta în oraș, fiind mai ușor de încălzit un apartament de bloc. Cămara, aici, era plină: fructe uscate, rafturi întregi de borcane de dulceață, compoturi, murături, legume păstrate pentru iarnă. O gospodărie în care, cînd am intrat, am fost serviți, ca mai demult, cu dulceață de gutui și un pahar cu apă. Tot în zona de munte din Buzău, o familie de foști învățători din oraș au făcut dintr-o casă veche, ce sta să cadă, un mic palat, ducîndu-și viața acum la țară, în ritmul cîntatului de cocoși și al anotimpurilor. Și cîte exemple nu ar mai fi de acest fel! Astfel, cred că o mare parte dintre orășenii mutați la țară sînt din rîndul pensionarilor care se simt activi și vor să se păstreze astfel, ducînd un trai tihnit în casele părintești de unde au plecat cu mulți ani în urmă.

O a doua categorie de persoane care se mută la țară este reprezentată de tineri (poate între 35-45 de ani) care s-au născut la țară, dar au plecat de mai mulți ani să lucreze în orașele mari ori în străinătate. Aceștia se întorc acasă după mai mulți ani, de cele mai multe ori după ce au investit cîștigul în construcția unei case noi și moderne. Mai ales în ultimii ani am putut observa că se întorc în țară tot mai mulți tineri plecați în străinătate pentru a-și cîștiga un trai mai bun. Unul dintre verii mei, de exemplu, după mai bine de 15 ani petrecuți în Spania, cu toată familia (soția și doi copii), lucrînd în agricultură, s-a întors definitiv acasă, în satul natal, undeva prin județul Mureș. Copiii lor sînt cei mai încîntați, pentru că s-au întors în țara lor verde, în contrast cu zona aridă și toridă din sudul Spaniei unde și-au petrecut o parte din copilărie. Mulți tineri vin cu tot felul de noi cunoștințe învățate în muncile pe care le-au avut prin străinătate ori învățate din pasiune și le aplică în satul natal.

Acum mă gîndesc la două cazuri similare, două familii, una într-un sat din Maramureș, una într-un sat din Munții Apuseni, care au plantații de căpșuni, pe care mai apoi le vînd proaspete ori le vînd ambalate, ca fructe uscate, o activitate care le aduce suficient venit cît să trăiască în satul unde s-au stabilit, fără a-și dori să mai plece în altă țară sau să caute de lucru la oraș.

Dar poate cea mai provocatoare experiență privind mutatul la țară este cea a persoanelor care au crescut la oraș, au trăit acolo ori au plecat și au trăit cîțiva ani în străinătate, iar la un moment dat, vizitînd un loc sau trecînd prin satul unde locuiau bunicii, au simțit că trebuie să rămînă și să facă tot posibilul să se mute cît mai curînd.

Presa locală sau națională abundă în astfel de exemple, cu atît mai mult cu cît acești tineri au dat dovadă de suficient curaj pentru a lăsa trecutul în urmă și pentru a-și începe un nou capitol al vieții. Sînt în general tineri care poate că mai fuseseră la țară în vacanțe cînd erau copii, la bunici, dar uneori n-au avut parte nici măcar de aceste tipuri de experiențe tranzitorii, așa că mutatul la țară este o experiență cu totul nouă pentru ei. Iar aici, exemplele abundă din plin.

Așa este o familie de artiști, familia Scripcariu, care, mutîndu-se într-un sat de lîngă București, a început încă din prima jumătate a anilor 2000 să promoveze olăritul local, știind să îl pună în valoare într-un mod inedit. Acțiunile lor au dus la revitalizarea unui meșteșug ce abia mai supraviețuia și care cît de curînd va avea și un muzeu. Familia Scripcariu și-a dedicat viața, așadar, promovării patrimoniului cultural. În plus, între timp, cum școala din sat s-a desființat din cauza numărului mic de copii, mutîndu-se la centrul de comună, au deschis și o școală privată, în casa lor, unde au învățat, pe rînd, nu doar copiii lor, dar și alți copii din comunitate. La Piscu, de altfel, s-a coagulat o comunitate de orășeni mutați la țară, unii lucrînd în continuare în București, orașul de care-i desparte poate o jumătate de oră.

Un bun exemplu este și cel al unei tinere din București, Marlene Stanciu, specializată în management cultural, care s-a mutat de mai mulți ani în satul natal al bunicii ei, de lîngă Făgăraș, la Cincu, și care promovează meșteșugurile transilvănene prin asociația KraftMade, valorizînd meșterii locali, dar invitînd meșteri pricepuți și din străinătate. Atelierele de la Cincu aduc împreună mulți tineri, dar și alte grupuri de tineri care au făcut același pas și s-au mutat la țară, cum ar fi familia Vaida, care a înființat Asociația Monumentum, dedicată salvării și restaurării clădirilor tradiționale din mediul rural. Cumva, într-o comunitate extinsă la o regiune întreagă, fiecare vine cu propriile deprinderi și talente, iar lucrînd împreună, aduc prosperitate în comunitățile în care ei sînt activi. Tot Marlene Stanciu are un rol extrem de important în a coagula în jurul unui obicei revitalizat, Lolele din Cincu, comunitatea sașilor rămași în sat, dar și comunitatea sașilor stabiliți de mai mulți ani în Germania. Este un obicei care pe an ce trece ia amploare și face ca satul să fie tot mai cunoscut.

Și cîteva inițiative

Exemplele pot să curgă, însă mă opresc, nu înainte să amintesc și de cîteva inițiative ale altor grupuri, centrate pe activități ecologice. Astfel este exemplul asociației Green Mogo, aflată tot la doi pași de București, la Mogoșoaia, unde copiii pot să experiementeze cum este să ai grijă de plante: sînt organizate ateliere deschise de grădinărit, dedicate tinerilor, ce au parte, astfel, de o educație ecologică. Ori exemplul Satului ecologic din Apuseni (Almașu Mare), inițiat în urmă cu nouă ani, unde un grup de tineri au luat-o de la zero, construind case ecologice și ducînd un trai cît mai aproape de natură, promovînd principiile permaculturii și ale agriculturii acvaponice.

Din presă putem afla și de mulți alți tineri care au renunțat la afaceri de succes ori la servicii bine plătite, care s-au mutat la țară și au luat-o de la zero, căutînd soluții sustenabile pentru a putea continua să trăiască acolo, cu resurse proprii. Cîteva exemple sînt prezentate pe site-ul www.mutatlatara.ro, un site care se vrea o resursă și o inspirație pentru tinerii care încă ezită să facă acest pas, dar își doresc foarte mult. Alți oameni au avut nevoie de imboldul pandemiei ca să se mute la țară, poate un plan la care se gîndeau de mulți ani, dar care abia acum s-a nimerit cel mai bine să fie pus în aplicare. Sînt în general oameni care s-au format într-o meserie (lucrînd în domenii atît de diverse cum ar fi IT, domeniul cultural, management, jurnalism, geologie, inginerie etc.) pe care uneori au șansa să o practice și de la țară, într-un mediu în care ritmul vieții îl urmează pe cel al naturii, iar alteori se reprofilează, găsind soluții viabile.

Din mărturiile tuturor reiese că se simt, în sfîrșit, acasă, că și-au găsit liniștea la țară, pentru că, deși erau bine și în orașele de unde au plecat, au simțit că trebuie să plece. Cum este vorba în general de persoane foarte active, de cele mai multe ori activitățile lor nu se limitează doar la propria gospodărie, ei implicîndu-se într-un mod foarte activ în comunitățile care îi găzduiesc acum și pe care le fac din ce în ce mai cunoscute și mai apreciate. Faptul că se mută tinerii de la oraș la țară este, așadar, un lucru benefic nu doar pentru ei, ci și pentru satele în care locuiesc acum.

Anamaria Iuga este antropolog la Muzeul Țăranului Român și bursieră a New Europe College.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Eugen Ionescu stând la birou   portret alb negru GettyImages jpg
Eugen Ionesco și absurdul din Diaspora înainte de ’89: condamnat în România, sărac în Franța
Plecat în Franța împreună cu familia în timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, Eugen Ionesco a fost salahor într-o fabrică de vopseluri.
Agim Ademi federatia Kosovo jpg
Silviu Purcarete by Peter Uhan jpeg
INTERVIU Silviu Purcărete, regizor: „În comunism funcționa un fel de autocenzură: încercai să găsești un compromis prin care să spui ce voiai“
Ascunse în spatele replicilor bine tâlcuite și al recuzitei atent realizate, mesajele spectacolelor de teatru au trecut de multe ori nebăgate în seamă de comuniști – nu toți însă au fost dispuși să facă un compromis, iar pentru asta au plătit un preț mare.
shutterstock 1352925575 jpeg
Povestea Castelului Sturdza din Miclăușeni care a supraviețuit războaielor și comunismului
Pe colinele molcome ale Moldovei, la limita dintre județele Neamț și Iași, pe teritoriul comunei Butea, se ascunde în pădure o bijuterie arhitecturală unică: un castel neogotic ale cărui ziduri au rezistat în ciuda războaielor, invaziei sovietice, incendiilor și comunismului.
calarasi finantare pentru reabilitarea sistemului de irigatii foto anif.ro
INTERVIU Cum ar deveni eficiente și sustenabile vechile sisteme de irigații din comunism: „Pot fi combinate cu diverse tehnologii specifice”
Cu peste 20 de ani de experiență internațională practică în facilitarea dezvoltării și implementării politicilor privind resursele și serviciile de apă în țări subdezvoltate, Håkan Tropp explică pentru „Weekend Adevărul” cum pot fi eficiente sistemel de irigații existente.
Abdulrazak Gurnah foto AFP jpeg
Abdulrazak Gurnah, Premiul Nobel pentru Literatură: „Ce ironie profundă că tocmai politicienii cu părinți imigranți închid ușa țării pentru noii imigranți“
Marele scriitor Abdulrazak Gurnah, laureat al Premiului Nobel pentru Literatură, a acordat un interviu exclusiv pentru „Weekend Adevărul”, interviu în cadrul căruia a vorbit și despre cum a fost pentru el la început scrisul un act privat de terapie.
cancer Colorectal
Cancerul asociat cu abuzul de antibiotice în unele studii științifice. Motivul
Cel mai frecvent tip de cancer în România este cancerul colorectal, care include atât cancerul de colon, cât și pe cel de rect. Cunoașterea factorilor de risc este esențială.
Wim Hof Sursa facebook jpg
Cinci remedii naturale pentru astenia de toamnă, recomandate de Wim Hof. Efectul surprinzător al muzicii
Starea de spirit tot mai scăzută și sentimentele de anxietate mai intense pe măsură ce zilele se scurtează iar soarele își pierde puterea ar putea fi semne ale asteniei de toamnă. Efectele acesteia pot fi diminuate în mod natural.
Fabrica Autoturisme din Timișoara FOTO Facebook/ Catalog Lastun Dacia 500 Club
Aberația industriei auto comuniste, încropită într-o fabrică de cuști de animale. „Mercedes și BMW ar fi dat orice să-i oprească producția”
La sfârșitul anilor 80, pe porțile unei fabrici din Timișoara ieșea una dintre cele mai caraghioase mașini din întreaga istorie a industriei auto: Lăstunul. Aceste mașini erau destinate clasei muncitoare din România socialistă și erau parodiate inclusiv în acei ani.