Omul sfințește locul?

Publicat în Dilema Veche nr. 957 din 11 august – 17 august 2022
„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg

În urmă cu mulți ani, cînd colindam țara după „subiecte” jurnalistice, mi-am dat seama cît de important este locul într-un reportaj. Se întîmpla de multe ori ca locul în sine, istoria lui să reprezinte un „subiect”. Atunci trebuia să stau mai multe zile ca să mă acomodez cu locul, să-l înțeleg, să pot descrie în cuvinte, să nu fie doar o perspectivă superficială asupra locului. Locul în sine înseamnă atmosferă, începînd de la amplasarea lui, spațiul geografic, peisaj – de pildă, un sat de munte este cu totul diferit față de unul de cîmpie, marea imprimă locurilor de pe coastă o cu totul altă stare, un rîu poate transforma în mod radical o așezare pe care o traversează. Apoi urmează spațiul construit, adică modul în care s-au folosit oamenii de acel loc. Arhitectura lui. Într-un fel arată un sat din Ardeal, în alt fel unul din cîmpia Bărăganului. Dacă ești într-o zonă de dealuri, vei întîlni vii și livezi, la cîmpie casele sînt mai adunate, înșirate pe marginea drumului principal – care înseamnă negoț, legătura locului respectiv cu lumea cea largă –, la mare principala activitate se desfășoară în jurul unui port, cetatea inițială și/sau biserica sînt amplasate întotdeauna sus, pe colină, din motive strategice etc. Orice loc are un centru, acolo unde trăiesc oameni mai înstăriți, casele sînt mai frumoase, aici se află și clădirile administrative, și o periferie destinată inițial săracilor, deși în ultima vreme există tendința ca tocmai oamenii înstăriți să migreze spre periferie, sufocați de aglomerația din centru, așa apar suburbiile care nu mai fac parte din întreg, sînt niște locuri în sine. Colindînd prin țară, așa cum spuneam, am descoperit cît de mult a urîțit comunismul niște locuri care își aveau un rost al lor, cum a schimbat, de exemplu, utilitatea locului prin construirea de fabrici și uzine, unele sate au fost ridicate la rangul de oraș, de municipiu, astăzi în părăsire (locurile unde trăiește o populație îmbătrînită sînt altfel, desigur, decît locurile populate de tineri). Pînă și în Maramureș, un loc cu un specific al construirii, am văzut blocuri socialiste ridicate chiar în vatra satului. Noul capitalism a urîțit din nou locurile, însă de data aceasta vina nu a fost a vreunui regim, ci a oamenilor care le locuiau și care nu au o educație estetică, nu știu să păstreze specificul, nu-i interesează. Vile kitsch cu cîte patru etaje, vopsite în roz, au înlocuit casele tradiționale, casa bătrînească era privită cu dispreț. Faimoasele porți maramureșene au fost înlăturate pentru că nu mai corespundeau noului, vieții moderne, apoi de cîțiva ani a început o întreagă campanie de reabilitare a lor, pentru că localnicii și-au dat seama că dau bine pentru turiști. În locurile turistice cum sînt cele de la mare s-a construit haotic și fără nici o gîndire. La fel și în marile orașe. Atmosfera de odinioară a locurilor se pierde, ele nu mai există decît în memoria unor generații sau în cel mai bun caz în fotografii. Locurile din memorie nici nu mai sînt niște locuri reale, aici începe deja ficțiunea. Locul idilic al copilăriei e un loc fictiv. Locurile povestite se transformă în literatură. De fapt, nu putem vorbi despre un loc fără a vorbi despre amprenta pe care omul și-a pus-o, într-un fel sau altul, asupra lui. Omul sfințește locul? Nu este valabil întotdeauna, oamenii pot distruge un loc, îl pot transforma atît de mult încît acesta să devină de nerecunoscut. Pentru că locul reprezintă în primul rînd oamenii locului. Orice loc poate avea un farmec al său, mai ales locurile de care ne leagă amintiri. Un loc banal, dar cu oameni calzi, primitori, devine în memorie un loc minunat, la fel cum un loc unde am avut experiențe proaste legate de oamenii de acolo se poate transforma într-un loc detestabil. Totuși, ce înseamnă pînă la urmă spiritul locului? Despre toate acestea vom discuta în Dosarul de față.      

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

control aeroport UK jpg
Criza vizelor electronice în Marea Britanie. Până la 700.000 de imigranți riscă să rămână fără dovada statutului legal
Cu doar câteva zile înainte de termenul-limită din 1 iunie, sute de mii de imigranți din Marea Britanie nu s-au înregistrat pentru noile vize electronice (eVisa), riscând să piardă accesul la locuri de muncă, locuințe sau dreptul de a călători.
US Sassuolo (Facebook) jpg
Moldovan, de bază în promovarea lui Sassuolo în Serie A. Ce au zis italienii
Gruparea portarului român a urcat din nou în primul eșalon.
Votul în diaspora. FOTO Inquam Photos / Alex Nicodim
Jumătate din alegătorii din diaspora au între 45 și 64 de ani. În ce țară s-au prezentat la vot cei mai mulți români
Biroul Electoral Central (BEC) a transmis sâmbătă, 17 mai, faptul că, până la ora 12:00, au ieșit la vot 302.620 de români, cele mai multe fiind persoanele cu vârsta între 45-64 de ani.
George Simion și Nicușor Dan FOTO Profimedia
Cum s-au schimbat alegătorii între tururile prezidențiale și cine poate decide finala
Sondajele efectuate după primul scrutin la alegerile prezidențiale 2025 continuă trendul de la turul I, strângând scorul dintre finaliștii la prezidențiale, Nicușor Dan și George Simion. Cei doi candidați sunt cotați chiar și cu aceleași procente.
Restaurant cu specific italian jpg
Două reguli importante pe care nu trebuie să le încalci când comanzi la un restaurant din Italia
Italienii sunt foarte atenți la tradițiile culinare, iar unele obiceiuri străine la masă pot părea lipsite de respect. Iată ce să nu faci când comanzi la restaurant în Italia.
Cuvinte din dictionar jpg FOTO Pixabay
Cuvântul banal din limba română pe care mulți îl folosesc greșit. Ce înseamnă, de fapt, „zău”: „Aparține unei epoci în care...”
Într-o lume în care limbajul se schimbă rapid sub influența rețelelor sociale și a noilor generații, unele cuvinte par să își piardă terenul în vorbirea cotidiană. Totuși, unele dintre ele rămân vii prin farmecul lor arhaic sau expresiv. Un astfel de exemplu este „zău”.
Cristi Chivu (Facebook) jpg
Parma a decis: ce a hotărât conducerea lui Parma în cazul lui Cristi Chivu
Antrenorul român a preluat gruparea italiană, anul acesta.
Masoud Pezeshkian Foto Reuters jpg
Iranul îl acuză pe Trump că „vorbeşte despre pace și ameninţă cu cele mai avansate instrumente de exterminare în masă”
Președintele Iranului, Masoud Pezeshkian, l-a acuzat pe omologul său american, Donald Trump, că vorbeşte despre pace şi în acelaşi timp proferează ameninţări.
BeFunky collage (85) jpg
Cine este românca din Iași care a croșetat coiful de aur de la Coțofenești. Cu cât vinde obiectul inspirat de cel furat din Muzeul Drents
Furtul coifului de aur de la Coțofenești dintr-un muzeu olandez a stârnit indignare în România, dar pentru Alexandra Rîmbu, creatoare de bijuterii din Iași, incidentul a devenit sursă de inspirație și solidaritate culturală.