„Obsesia față de excelență este malignă“ – interviu cu Monica HALASZI, profesoară de limba și literatura română, Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu“ din Bistriţa

Publicat în Dilema Veche nr. 962 din 15 septembrie – 21 septembrie 2022
image

Care este impactul noilor legi ale educației asupra valorilor care stau la baza sistemului de învățămînt de la noi? 

Pentru a răspunde la această întrebare ar trebui să pornesc de la conceptul de „valoare” și m-aș întoarce puțin în Antichitate, acolo de unde pleacă triada valorilor fundamentale – Adevărul, Binele, Frumosul. De ce? Fiindcă am învățat de-a lungul timpului că nimic nu este nou sub soare și că, dacă lumea contemporană se bucură de o diversificare a valorilor, acestea nu sînt altceva decît derivate ale celor trei. Libertatea și egalitatea nu sînt oare fațete ale binelui? 

Apoi, trebuie să mă opresc asupra documentului care reglementează structura, organizarea și funcționarea sistemului național de învățămînt preuniversitar – mă refer la Legea educației naționale nr. 1/2011, aflată în uz – și să remarc că aceasta stabilește cîteva principii care guvernează sistemul educațional românesc, pe primele două locuri aflîndu-se echitatea și calitatea (pe care le asociez binelui). Dacă, dimpotrivă, privim spre valorile pe care proiectul de lege le enunță, nu pot să nu sesizez că echitatea nu se mai află pe primul loc. Evident, un impact pe care noile legi ale educației (și mă refer la sistemul preuniversitar) l-ar avea ar fi să lărgească falia dintre diferitele categorii de unități de învățămînt (dintre liceele tehnologice și colegiile naționale, dintre școlile din urbanul mare și rural), sau să producă noi falii, de această dată între clasele dintr-o unitate de învățămînt – clasele de performanță (cu elevi selectați prin concurs de admitere) și cele care se constituie în urma participării la evaluarea națională.

Se pare că „excelența” este valoarea pe care se pune cel mai mult accentul. Care ar putea fi consecințele?

Definită în proiectul de lege drept „atingerea celui mai înalt nivel de educație și formare profesională care vizează domeniile de competențe ale elevului, competenţă profesională a cadrului didactic/personalului de conducere din învăţămînt care determină îmbunătăţirea permanentă a strategiilor didactice în activitatea profesională” (dominația grupului nominal face definiția greu de digerat!), excelența este acel ceva spre care tindem și o receptez mai degrabă (așa cum este formulată) ca ideal educațional decît ca valoare. Bănuiesc că termenul a fost preferat celui de calitate, prezent în LEN (în care calitatea este înțeleasă ca raportare a activităților din sistemul de învățămînt la standardele de referință și la bunele practici naționale și internaționale). Avem prin urmare un ideal versus o valoare, un deziderat utopic versus unul realizabil. Reluarea de 47 de ori a termenului în proiectul de lege (în cele 159 de pagini ale documentului) nu cred că este de bun augur. Specifică societăților care suferă de complexul provinciei, obsesia față de excelență (ca orice obsesie) estemalignă, iar a apăsa cu atîta presiune butonul excelenței în sistemul de învățămînt preuniversitar de stat românesc pare un atentat la scopul pentru care acesta a fost creat, generînd tensiune, frustrare, inegalitate. Și știm din experiența cotidiană că orice buton pe care apeși cu presiune duce în cele din urmă la defectarea aparatului.

Îi susțin noile legi cu adevărat pe cei talentați, capabili de performanță?

Nu era nevoie de o nouă lege pentru ca elevii capabili de performanțe înalte să fie susținuți, cadrul legal existînd deja. În Legea nr. 1/2011, cunoscută sub denumirea de „legea Funeriu”, există o secțiune (a 14-a) dedicată tocmai acestei categorii de elevi, în care se stipulează că „statul sprijină copiii și tinerii capabili de performanțe înalte atît în unități de învățămînt, cît și în centre de excelență” prin „competiții școlare, extrașcolare și extracurriculare, tabere de profil, simpozioane și alte activități specifice”, „burse și alte forme de sprijin material și financiar”, „programe educative care le respectă particularitățile de învățare și de orientare a performanței”. Proiectul de lege adaugă acestor mijloace de susținere doar unitățile-pilot de excelență și Centrul Național de Excelență, ceea ce nu mi se pare relevant. Părerea mea este că elevii capabili de excelență școlară ar trebui să beneficieze de un program individualizat de pregătire, cu un profesor-coach(exact ca în sporturile individuale) care să adapteze metodele, resursele, activitățile la profilul elevului cu care lucrează. Pentru aceasta este nevoie de o metodologie de pregătire a acestor elevi și abia atunci voi putea afirma dacă susținerea există cu adevărat sau nu.

Cum ați vedea o ordine firească a valorilor, în educație? Sînt anumite valori importante absente sau încălcate în noile prevederi?

Dacă ar fi să aleg ordinea valorilor în educație (și numărul lor), m-aș opri la cinci: echitate, calitate, relevanță, diversitate, autonomie. Cred că ele concentrează aproape toate valorile enunțate în proiectul de lege. Dar aș alege o valoare supraordonatoare, și anume respectul. Oare nu respectul se află la baza unui demers educațional de calitate și a profesionalismului, oare nu respectul presupune acceptarea diferențelor, asigurarea unui mediu favorabil învățării care generează confort fizic și psihic? Nu este oare respectul motorul unui sistem de învățămînt echitabil și calitativ? Iar excelența aceasta atît de vehiculată nu produce oare o dinamitare a sistemului anulînd toate celelalte valori listate în proiectul de lege?

interviu realizat de Anda DOCEA

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Dezvăluirile șocante ale unui român despre „Mafia Luminii Sfinte” de la Sfântul Mormânt. „Pur și simplu îți dau foc” VIDEO
Cunoscutul vlogger Cosmin Avram face dezvăluiri incredibile despre ceea ce se întâmplă în Ierusalim, înainte, în timpul sărbătoririi Îniverii Domnului și imediat după, când credincioșii din lumea întreagă iau cu asalt Țara Sfântă
image
Culisele amorului dintre Elena și Nicolae Ceaușescu. Porecla dată de gura satului tinerei Lenuța a lui Briceag
Elena și Nicolae Ceaușescu au fost caracterizați, de contemporani, drept un cuplu inseparabil. Cei doi s-au cunoscut în perioada interbelică, între două perioade de detenție ale lui Nicolae Ceaușescu, în condiții puțin cunoscute, dar disecate de specialiști.
image
Povestea construirii primului autoturism românesc, Dacia. Nicolae Ceaușescu: „Perfectă pentru idioţi!“ VIDEO
La 11 mai 1968, a început construcția primului autoturism românesc, Dacia. Autoturismul avea inițial radio și scaune încălzite, dar Nicolae Ceaușescu s-a opus acestor opțiuni, spunând că sunt un „lux inutil“.

HIstoria.ro

image
Sfârșitul cumplit al savantului Emil Racoviță
După încheierea celui de-al Doilea Război Mondial, Emil Racoviță s-a mutat înapoi la Cluj, găsind nealterate Institutul de Speologie și bogatele sale colecții.
image
Cum au văzut otomanii asediul Constantinopolului?
La inițiativa premierului turc Erdogan, la Istanbul a fost inaugurat, la 31 ianuarie 2009, Panorama 1453, un muzeu centru consacrat cuceririi Constantinopolului de către Mehmet al II-lea în 29 mai 1453.
image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a