O pedalare în gol

Oana TĂNASE
Publicat în Dilema Veche nr. 371 din 24-30 martie 2011
Arta înainte și după comerț jpeg

- mici repere cronologice ale artei românești -

Rămîn încă puţine scrierile teoretice ori antologiile de texte critice care pot facilita cercetătorului de astăzi o privire de ansamblu asupra artei româneşti din a doua jumătate a secolului al XX-lea, păstrînd desigur la îndemînă bune excepţii, instrumente de lucru ce discută (potrivit unor decupaje cronologice mai mult sau mai puţin ambiţioase) probleme ale imaginii, tehnici şi experimente vizuale absorbite discret, asumate direct ori doar citate în fugă de artiştii locali. Una dintre concluziile comune acestor studii – fie că e vorba de textele prinse în catalogul Experiment în arta românească după 1960, coordonat de Alexandra Titu, 1997; fie că urmărim survolul Magdei Cîrneci, Artele plastice în România 1945-1989, 2000 – indică sfîrşitul anilor ’60 ca moment semnificativ pentru o „schimbare de optică culturală“, în parte determinată de oboseala resimţită în interiorul unui figurativism academic, în parte datorată şi întîlnirii directe cu o serie de expoziţii organizate la Bucureşti (şi chiar itinerate în ţară – la Cluj ori Timişoara) şi al căror impact asupra artiştilor afirmaţi în această perioadă a fost în repetate rînduri afirmat.

Printre acestea se numără desigur şi expoziţia de litografii ale lui Jasper Johns, deschisă în 1969, sau „Dispariţia şi reapariţia imaginii: pictura americană după 1945“ (Sala Dalles, organizată de Smithsonian Institution – International Art Program), în care erau prezente, pe lîngă lucrări de Arshile Gorky, Jackson Pollock, Willem de Kooning, James Rosenquist, Barnett Newman, Morris Louis, şi piese semnate de Robert Rauschenberg, Roy Lichtenstein sau Andy Warhol (şi al cărei catalog conţinea texte de Ruth Kaufmann şi John W. McCoubrey), iar mai apoi, în 1972, expoziţiile „Forma şi procesul de creaţie în pictura americană a secolului 20“ (Sala Dalles) ori „Noua sculptură americană“ (Biblioteca Americană).

Am precizat doar aceste exemple pentru a nu mă îndepărta totuşi de subiectul dosarului alcătuit, cred, în jurul suspiciunilor existenţei unui val pop în arta românească. Ideea e că trebuie să fim prudenţi cu astfel de verdicte, de vreme ce şi criticii momentului, şi etichetele stilistice ulterioare rămîn mai degrabă ezitante, cuvîntul de ordine fiind – ne place sau nu – „importul“, uneori grăbit, după cum îl traduce Magda Cîrneci în lucrarea citată, alteori hibrid chiar: „De la pop-art la hiperrealism, de la arta cinetică la op-art şi apoi la arta ambientală (land art), artă ecologică şi artă conceptuală – împrumuturi de toate soiurile se pot distinge la artişti diferiţi sau chiar la aceiaşi artişi în decursul cîtorva ani sau în cadrul unor proiecte şi expoziţii diferite“. De aceea – spune criticul de artă – încadrarea lor pe curente neoavangardiste limpezi este aproape imposibilă şi nu foarte utilă.

Chiar dacă mai cu seamă în interiorul artelor grafice, a picturii sau a fotomontajului anilor ’70-’80 putem uneori distinge elemente înnoitoare de limbaj ori tehnici ce permit paranteze discursiv-teoretice către arta pop, mi-e teamă că vom pedala în gol încercînd să ataşăm acestor practici artistice şi o critică a culturii de masă ori a obiectului de consum – un angajament intern, structural, autentic pentru a comenta ceea ce Richard Hamilton, autor al celebrei lucrări Just what is it that makes today’s homes so different, so appealing (1957), listează ca fiind „popular, transient, expandable, low cost, mass produced, young, witty, sexy, gimmicky, glamorous, big business“. Cu siguranţă, polonezii, spre exemplu, sînt mult mai îndreptăţiţi să vorbească despre o versiune locală, originală a artei pop atunci cînd îşi scriu o istorie a afişului polonez, numele artistului Wladyslaw Hasior (1928-2000) fiind nu o singură dată ferm precizat în cadrul unei astfel de naraţiuni.

Oana Tănase este critic de artă şi curator.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Tudor Chirila FOTO Mediafax
Tudor Chirilă critică dur componența noului Guvern. Cui trebuie să-i spună Bolojan „băi, băiatule, trebuie să faci un pas înapoi”
Artistul Tudor Chirilă a comentat pe pagina de Facebook despre miniștrii propuși în noul Guvern Bolojan, fiind de părere că mulți ar fi trebuit să facă un pas în spate.
anpc pompe funebre jpg
Protecția Consumatorilor a dat amenzi de aproape 700.000 de lei operatorilor în domeniul serviciilor funerare
Comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au controlat, în ultimele zile, peste 340 de operatori care activează în domeniul serviciilor funerare, fiind date amenzi de aproape 700.000 de lei.
Vladimir Putin  ministrul iranian de externe Abbas Araghchi FOTO Profimedia jpg
Primele declarații ale lui Putin după atacul SUA asupra Iranului
Preşedintele rus Vladimir Putin a făcut luni primele comentarii după acțiunea militară a SUA asupra siturilor nucleare ale Iranului și în contextul bombardamentelor Israelului, condamnând o „agresiune neprovocată” contra aliatului său apropiat.
cristina 2 jpg
Cine este noua iubită a lui Victor Ponta. Pasiunea pentru un sport elegant i-a unit
Victor Ponta, fostul premier al României, are o relație extrem de discretă cu o frumoasă tânără, pasionată de sport.
Alexandru Rogobete, la Spitalul Mizil, 2024, foto Facebook jpg
Schimbările propuse de guvernul Bolojan în Sănătate și Educație
În programul de guvernare propus, printre prevederile pentru Sănătate se numără reducerea numărului de paturi cu spitalizare continuă cu peste 20% până în 2030 și creșterea bazei de plătitori la Casa de Asigurări și eliminarea excepțiilor.
Clădiri distruse de Iran în Ramat Gan, Israel FOTO Profimedia
Israel vs Iran: autoapărare anticipatã
Acțiunea militară a Israelului împotriva regimului de la Teheran a creat o serie de dezbateri privind legitimitatea acțiunii.
aexandru nazare FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Nazare: Taxa pe bănci va fi aplicată în 2026. Ne vom consulta cu BNR
Taxa pe profitul excesiv al băncilor se va aplica din 2026 şi va fi discutată cu Banca Naţională a României, a explicat, luni, ministrul propus pentru preluarea portofoliului Finanţelor, Alexandru Nazare, după audierile din Comisii.
Amfiteatru, foto Shutterstock jpg
Doi români au vizitat singurul amfiteatru roman care și-a păstrat intacte turnurile laterale: „Atracția numărul 1 a zonei”. Ce impresie le-a lăsat?
Croația se mândrește cu multe obiective turistice impresionante, însă unul dintre ele este cu adevărat special. În această țară se află singurul amfiteatru roman care și-a păstrat toate cele patru turnuri laterale intacte, iar doi români au ajuns acolo.
Screenshot 2025 06 23 180438 png
Taxiurile fără șofer ale lui Elon Musk încalcă deja regulile de circulație: au depășit limita de viteză și au intrat pe contrasens
Mașinile autonome Tesla ale lui Elon Musk au fost surprinse conducând cu viteză excesivă și intrând pe contrasens. Aceste incidente au avut loc în timpul lansării pentru prima dată a serviciului de transport la cerere fără șofer pe străzile din Texas, SUA.