O educație a bucuriei

Marius ANDRUH
Publicat în Dilema Veche nr. 862 din 15 - 21 octombrie 2020
O educație a bucuriei jpeg

Pot să fac oricînd o pledoarie pentru frumusețea chimiei, pentru necesitatea studierii ei în școală, dar, atunci cînd se întocmesc planurile-cadru pentru învățămîntul preuniversitar, mă feresc să o consider o disciplină mai importantă decît altele: cei care slujesc celelalte discipline au, și ei, motivele lor să le considere la fel sau mai importante și, ca urmare, numărul de ore solicitat în total ar fi de neimaginat. Este un drum presărat cu orgolii, care nu poate duce la nimic bun. Sarcina celor care gîndesc strategiile în învățămîntul preuniversitar este să găsească dozajul optim (al disciplinelor) pentru formarea tinerilor. Din gimnaziu nu ies viitori specialiști, elevii mai au un drum de cîțiva ani pînă să se decidă ce vor face în viață. Copiii trebuie să își formeze gîndirea, să înceapă să se cunoască și să înțeleagă tot mai bine ceea ce îi înconjoară (natură, societate), să pună bazele culturii generale. Și mai trebuie adăugat încă ceva esențial: componenta artistică și cea estetică.

Cred că este bine ca un tînăr să se bucure în fața unei picturi sau să deseneze el însuși, să se bucure ascultînd muzică sau să cînte el însuși. În definitiv, muzica și desenul au însoțit oamenii de-a lungul întregii lor istorii. Componentele artistică și estetică (mă feresc să le spun „competențe”, pentru că aici e vorba de ceva mult mai subtil și profund) modelează, atunci cînd sînt bine articulate, sufletele tinerilor. Asta nu înseamnă că școlile gimnaziale trebuie să pregătească viitori artiști, deși nu este exclus. A-i face pe copii să iubească arta, să îi țină departe de prostul gust, care îi pîndește la fiecare pas, este însă obligatoriu. Cunoașterea noțiunilor de bază în muzică (portative, note, game, genuri muzicale, instrumente muzicale) este o altă alfabetizare, importantă și ea.

Dacă aș fi profesor de muzică, aș începe cu audiții muzicale, selectînd Mozart, Vivaldi, Schubert, Pastorala lui Beethoven (fragmente prin care să le arăt puterea de sugestie a muzicii – părțile a patra, „Furtuna“, și a cincea) sau fragmente din Simfonia întîi a lui Ceaikovski (Vis de iarnă), sau Händel (Muzica apelor). Le-aș atrage atenția, făcîndu-i să asculte, că adevărata Odă a Bucuriei este partea a patra a unei mari simfonii și nu un fond muzical, reorchestrat mai mult sau mai puțin inspirat, pentru diferite activități. Prin Rapsodiile lui Enescu sau, un alt exemplu, dansul ucrainean Vesnianka din Concertul pentru pian nr. 1 al lui Ceaikovski li se deschide drumul spre înțelegerea modului în care folclorul este preluat de muzica cultă. De aici, elevii se pot apropia, mai tîrziu, de marile școli naționale în muzică. Nepotul nostru, Iorgu, la opt ani, a fost foarte impresionat atunci cînd a descoperit că una din temele Rapsodiei întîi a lui Enescu este cîntecul popular „Am un leu și vreau sa-l beu”. Făcuse încă un pas, după cel al bucuriei muzicii, cel al înțelegerii modului în care o temă este preluată și prelucrată (cînd va mai crește, îi voi arăta cum a fost transfigurat cîntecelul Frère Jacques în Simfonia întîi a lui Mahler). Acum, își face lecțiile ascultînd Simfonia 40 a lui Mozart. Din educația muzicală a copiilor nu trebuie să lipsească Petrică și lupul de Prokofiev, care, din fericire, face parte din repertoriul instituțiilor noastre muzicale pentru copii. Atenție! Este o selecție accesibilă atît copiilor din ciclul gimnazial, cît și primar, care deschide drumul spre marea muzică.

Aș lua apoi o temă cantabilă, aș pune-o pe note și le-aș arăta copiilor că o partitură este ca o poezie sau un roman, scrise însă cu note muzicale, care sînt apoi „citite” de o voce sau de un instrument. Scopul principal al orelor de muzică este să îi facă pe copii să vibreze; arta, producînd emoție, își atinge astfel scopul.

Pentru ca toate acestea să se întîmple, trebuie ca muzica să nu lipsească din ciclul gimnazial!

Cu timpul, tinerii vor înțelege că între creația științifică și cea artistică nu există diferențe așa de mari. Chimistul, de exemplu, se joacă cu atomii și moleculele (respectînd niște legi), muzicianul cu notele (și el respectînd niște reguli). Combinarea la nesfîrșit a atomilor sau a notelor muzicale generează cunoaștere și aplicații practice, într-un caz, emoție în celălalt. Actul de creație presupune, și în știință, și în artă, o bogată imaginație și fantezie. Curiozitatea este o altă calitate esențială a adevăratului cercetător, indiferent dacă o dirijează spre cunoașterea fundamentală sau spre aplicații practice. Dar ea, curiozitatea, odată stimulată, intervine și atunci cînd ne apropiem, de exemplu, de un muzician: cum transmite un mesaj, cum epoca se reflectă în creația acestuia, prin ce un compozitor este diferit de un altul? Nu trebuie să fii specialist în muzică pentru a-l descoperi pe Bach, pentru a înțelege de ce vorbim despre romantism, impresionism sau expresionism, și în muzică, și în pictură. Uneori, muzica și știința s-au întîlnit în aceeași personalitate (Sergiu Celibidache a făcut, pe lîngă studiile de Filosofie, și studii de Matematică; Aleksandr Borodin a fost un mare compozitor rus, dar și profesor de chimie organică la Universitatea din Sankt Petersburg, excelînd atît în chimie, cît și în muzică).

Tinerii pe care îi formăm, la școală și acasă, vor fi mai împliniți atunci cînd vor însoți bucuria cunoașterii cu bucuria muzicii!

P.S. Ați remarcat cît de des am folosit în acest text cuvîntul „bucurie”?

Marius Andruh este academician, președintele Secției de Științe Chimice al Academiei Române, vicepreședinte al Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU).

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

masina de pompieri   FOTO Isu Facebook jpeg
Incendiu la o instalație din portul Constanța. Alimentarea cu energie electrică a fost oprită
Un incendiu a izbucnit în portul Constanța, în noaptea de marți spre miercuri, la o instalație de încărcare a navelor din Dana 80, pompierii intervenind aproximativ patru ore, fără a se înregistra victime.
Atac cu dronă asupra Kievului | Război în Ucraina | 17 octombrie 2022 Foto AFP
Ucraina cere Moscovei 43 de miliarde de dolari despăgubiri climatice: „Rusia duce un război murdar”
Ucraina anunță la COP30, în Brazilia, că va solicita Rusiei compensații climatice în valoare de 43 de miliarde de dolari.
japonia incendiu foto captura video youtube AP png
Incendiu devastator în Japonia: Peste 170 de clădiri afectate și 175 de persoane evacuate
Un incendiu de proporții a izbucnit în Japonia, care a afectat cel puţin 170 de clădiri, au anunţat miercuri autorităţile locale.
iarna in Harghita jpg
Zece centimetri strat de zăpadă și 250 de tone de sare într-o singură noapte. Un oraș și o stațiune acoperite de alb|VIDEO
Primele ninsori consistente ale sezonului au adus un strat de zăpadă în mai multe localități din Harghita, marcând începutul intervențiilor de iarnă pe drumurile din județ. Autoritățile au mobilizat utilaje și echipe pentru a menține circulația în condiții sigure, în special în zonele montane.
dimitriev  Witkoff jpg
SUA elaborează în secret cu Rusia un nou plan pentru încetarea războiului din Ucraina. Vizită surpriză a unor oficiali ai Pentagonului la Kiev
Administraţia Trump lucrează, în consultare discretă cu Rusia, la un plan amplu pentru a pune capăt războiului din Ucraina, potrivit unor oficiali americani şi ruşi citaţi de Axios.
adi minune copy jpeg
Inteligența Artificială câștigă teren în industria muzicală. Cum sună o cunoscută manea din anii 2000 generată cu ajutorul AI pe ritmuri de jazz
O piesă generată complet cu ajutorul Inteligenței Artificiale a ajuns pe locul 1 în topul Billboard Digital. Trendul a ajuns și în România, unde mai multe melodii au trecut prin modificări incredibile.
Drone ucrainene pe frontul din Zaporojie FOTO EPA EFE jpg
Atac cu drone rusești în regiunea ucraineană Harkov: 36 de răniți iar țara se află în stare de alertă aeriană
Rusia a lansat un atac cu drone în regiunea ucraineană Harkov pentru a treia noapte consecutiv şi a făcut 36 de răniţi în capitala sa, a raportat poliţia regională miercuri dimineaţa, în timp ce întreg teritoriul Ucrainei se afla în stare de alertă aeriană.
coliziune intre 2 trenuri jpg
Coliziune între două trenuri de marfă în Teleorman. CFR: „Evenimentul nu a produs victime omenești”
Două trenuri de marfă ale aceluiași operator s-au ciocnit miercuri dimineață pe secția Gălăteni-Olteni.
banner alessia jpg
Cum se descurcă Alessia ca mamă singură. Artista a slăbit cu post intermitent și este uimită de rezultate
Alessia (42 de ani) își crește singură băiatul, pe Alvin care va împlini curând 8 ani și este în clasa întâi.