O criză în sistem

Mirela MIRON
Publicat în Dilema Veche nr. 522 din 13-19 februarie 2014
O criză în sistem jpeg

Criza lecturilor literare în rîndul elevilor din şcoala românească are ca sursă trei factori: neadecvarea mijloacelor didactice la contextul social-tehnologic actual, nediferențierea, în manualele şcolare, între lectura de plăcere şi lectura ca interes pentru formarea unei culturi generale, dar, mai ales, faptul că elevii români sînt lipsiți de dreptul de a citi literatura română contemporană, potrivită sensibilității lor. Literatura scrisă de autorii români contemporani, special pentru copii, lipseşte atît din manuale, cît şi din listele de lecturi suplimentare. Drept urmare, cele mai multe dintre librării nu o au în rafturi, iar editurile îşi asumă cu greu riscul financiar de a o tipări.

Se scrie mult despre performanțele de lectură ale elevilor din țările nordice, uitînd să se precizeze că guvernele acelor țări îşi promovează literatura națională în şcoli prin selecție şi achiziție de carte de literatură națională, contemporană. Elevii români au găsit mereu în manualele lor, sub numele autorilor studiați, o dată a naşterii şi o dată a petrecerii lor din viață. Singurul text aparținînd unui autor român contemporan, prezent în manualele de gimnaziu avizate de Minister, Mircea Cărtărescu, trezeşte mirare în ochii elevilor de clasa a VII-a, ei întrebîndu-l pe profesor, pentru o confirmare suplimentară, dacă acest autor, într-adevăr, mai trăieşte.

Istoria literaturii le-a oferit, dintotdeauna, copiilor o fascinantă excursie identitară. Totuşi, să nu ne amăgim, astăzi ei nu vor mai petrece ore în şir aplecați peste tomurile vechi. În 2011, încercînd să predau Odiseea lui Homer, la clasa a IX-a, la Colegiul Național „George Coşbuc” din Cluj, am găsit, întîmplător, un site american cu materiale didactice, unde cultura clasică devenea accesibilă elevilor, prin modul de abordare. Peştera lui Aladin nu a avut niciodată atîtea comori cîte erau ascunse acolo, pe acel site cu soluții didactice. Atunci m-am simțit umilită, ca profesor al sistemului de învățămînt românesc, cînd am văzut pachetele complete cu lecții, puse la dispoziția profesorului de literatură. La început, clasa a stat în cumpănă: urma să studiem un text vechi de cîteva mii de ani, iar premisele unei plictiseli se conturau discret, dar constant, în ochii lor cu pleoapele lăsate pe jumătate. YouTube m-a ajutat mult să le trezesc atenția: un filmuleț amuzant de animație care reda în cîteva minute subiectul Odiseei a ridicat brusc cota de stimă pentru Homer. Eram pregătiți, puteam începe să aflăm aventurile lui Ulise, erou în pielea cărora ne-am fi dorit toți să fim. În următoarele ore, am combinat cu succes lectura de acasă a textului cu discutarea lui în clasă, ajutați de materiale didactice digitale, puse la dispoziție de acel site de didactică. Am simțit atunci, ca profesor, că am reuşit, că prin acest text antic care a educat nenumărate generații, mesajul a ajuns şi la ei, cu toate comorile lui etice şi estetice.

În ceea ce priveşte literatura română contemporană pentru copii, e important că ea există, şi nu ar avea nevoie de eforturi suplimentare pentru a fi receptată de generațiile actuale. Ar ajunge doar să o promovăm. Cînd am început să predau elevilor din satul Mărişel, în anul şcolar 2013-2014, am sperat că ei vor înțelege lexicul frumoaselor poezii ale lui Alecsandri, Goga, Eminescu sau Coşbuc, că vor recepta trăirile descrise, că vor fi sensibili la relația om-natură, rămasă necunoscută copilului crescut în lumea de asfalt. Într-adevăr, o poezie ca „Macii”, aparținînd Magdei Isanos, rămînea neînțeleasă unora dintre elevii de la oraș, deoarece nu toți au văzut macii pe cîmp. Totuşi, elevii de la țară, deşi trăiesc în natură, au acces la Internet, Televiziune, merg la supermarket cu părinții, iar lumea lor nu este cu mult diferită de cea a elevilor din şcolile de la oraş. Astfel, cînd am primit prin donație cărțile autorilor români contemporani, a fost ca o gură de aer (salvatoare) şi pentru ei, şi pentru mine. Reacția elevilor mei a fost promptă şi entuziastă la citirea cărților semnate de Spiridon Vangheli, Adina Popescu, Victoria Pătraşcu, Ioana Nicolaie, Sînziana Popescu sau Florin Bican. Copiii s-au amuzat, s-au regăsit în personaje, au înțeles pe deplin situațiile descrise în cărți deoarece au recunoscut, în literatură, lumea lor. Pentru copii, primul pas în lumea literaturii îl constituie lectura de plăcere. Desigur, mulți dintre ei sînt dornici de a avea o cultură generală, dar lucrul acesta nu ar trebui să devină o tortură. Marea literatură nu este accesibilă oricui, ci doar celor inițiați, care au îndrăgit lectura în copilărie şi datorită autorilor timpului lor, în ale căror cărți s-au regăsit ca oameni, cu sentimente, idei şi idealuri, iar mai apoi au dorit să facă pasul către cultură.

Să nu uităm că, în toate timpurile, oamenii au crescut cu poveşti. În lipsa unei îndrumări specializate, dorința copiilor de a citi îşi găseşte rezolvarea în literatura de consum care umple rafturile supermarketurilor. Mediatizate prin reclame, cărțile care aduc bani mulți editurilor sînt, de fapt, necunoscute adulților, acestea nu au fost citite nici de părinți, nici de profesori, iar critica de specialitate lipseşte, la noi. Deci, uneori, copiii români citesc şi cărți, dar nimeni nu prea ştie ce.

În concluzie, criza lecturii este de fapt o criză care aparține sistemului de învățămînt românesc. Cu toate loviturile primite, profesorii şi elevii încă mai rezistă, prin efortul ambelor părți. Doar responsabilitatea socială ar putea feri societatea de apariția, tot mai probabilă, a unui învățămînt privat, unde copiii noştri vor avea parte de tot ceea ce ar fi necesar unei bune educații, conform standardelor internaționale, contra unei sume lunare cît două salarii de profesor.

Mirela Miron este profesoară de limba şi literatura română la Şcoala Gimnazială „Pelaghia Roşu”, Mărişel, judeţul Cluj. Coordonează blogul de lectură derecitit.wordpress.com şi pagina de Facebook „Autorul trăieşte”.

Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Oradea – mai ambițioși ca de obicei
Marile drame prin care ne trece destinul, fie el personal sau colectiv, nu pot fi înțelese și nici respectate dacă uităm că tragedia merge de braț cu comedia prin lumea oamenilor.
Daniel David jpg
Oricine poate să aibă umor
În ţările cu colectivism puternic şi concentrare a puterii, cum este țara noastră, umorul bine reprezentat este cel legat de autoironie.
Adriana Babeti jpg
Să rîzi? Să plîngi? Despre rîsu’-plînsu’ lumii noastre
Rîsul poate fi socotit drept un fel de soluţie terapeutică pentru a ieşi din marile şi micile nevroze ori din complexe (de inferioritate sau de superioritate).
Marcel Iures, Sever Voinescu, George Banu jpg
Caragiale cel lucid, Creangă cel afectuos
După spectacole, pe scena frumosului Teatru „Regina Maria“ din Oradea au urcat dnii George Banu și Marcel Iureș pentru a discuta despre umorul celor doi clasici.
1024px David   The Death of SocratesFXD jpg
Socrate a fost o pisică
„Toate pisicile sînt muritoare. Socrate e muritor. Deci Socrate e pisică”.
p 1 jpg
Ce înseamnă rîsul?
Nu există comic în afara a ceea ce este cu adevărat omenesc.
Cumpărături la ușa ta, ajutor în lupta cu COVID 19, învățare online jpeg
Educația între două crize
Pandemia a fost, pentru sistemele de educație, un adevărat cataclism care a scos la iveală, fără cosmetizare, situația dramatică a educației.
E cool să postești jpeg
Starea firească a lucrurilor
Nu doar cei doi ani de pandemie au erodat relațiile de încredere, ci, mai nou, și războiul din Ucraina, dezbinarea ideologică împărțind lumea în două tabere.
p 10 Alexis de Tocqueville WC jpg
O necesară, dar dificilă „înrădăcinare“ democratică
Istoricismul democratic este unul dintre cei mai redutabili inamici interni ai democrației.
p 1 jpg
E normal să fim normali?
Tinerilor de azi trebuie să le spunem „Zîmbiți – mîine va fi mai rău!“.
Construction workers in Iran 04 jpg
Diviziunea anomică
Viața socială nu înseamnă doar armonie perfectă, iar rolul solidarității nu este de a suprima competiția, ci doar de a o modera.
p 12 sus jpg jpg
Normalitatea și tulburarea
Traumă este orice eveniment pe care eul nostru îl gestionează cu dificultate sau pe care pur și simplu nu îl poate gestiona.
p 13 sus jpg
Cine mai vrea să meargă la birou?
Pînă la începutul pandemiei, îmi petreceam cam trei ore pe zi făcînd naveta. Asta însemna cam 16 ore pe săptămînă, cît încă două zile de muncă.
646x404 jpg
Impactul pandemiei asupra educației
Închiderea școlilor și pandemia de COVID-19 au avut consecințe negative atît asupra progresului educațional al copiilor, cît și asupra sănătății emoționale a acestora și, mai mult, asupra siguranței lor online.
Bătălia cu giganții jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma să fie cea de A Treia Romă, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma să fie cea de-A Treia Romă, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acasă și în țările subjugate), dar încă și mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu Țarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin mărturiile familiei, am cunoscut prima fațetă a URSS-ului. A doua fațetă am descoperit-o prin cercetare și jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă tampon între (fosta) URSS și NATO jpeg
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă-tampon între (fosta) URSS și NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
„Comunismul pătrunde în societate precum cancerul într un corp“ – interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului – trei întrebări pentru Thierry WOLTON
„Pentru Putin, Marele Război pentru Apărarea Patriei a asigurat prestigiul URSS în secolul XX și, prin urmare, al Rusiei.”
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV jpeg
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV
„Pentru țări precum Polonia, România, Slovacia, războiul va continua să fie o știre pentru că se întîmplă chiar la granițele lor.“
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa arădeană
Frumosul municipiu de pe malul Mureșului a devenit în mod natural capitala conferințelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Există indiscutabil o relaţie între fenomenul ideologic şi fenomenul transformărilor sociale.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude și spectaculoase metode de execuție
Călcarea sau strivirea de către un elefant este o metodă de execuție sau de tortură mai puțin cunoscută de-a lungul istoriei, deși a fost practicată până în secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: artă sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?