O criză în sistem

Mirela MIRON
Publicat în Dilema Veche nr. 522 din 13-19 februarie 2014
O criză în sistem jpeg

Criza lecturilor literare ├«n r├«ndul elevilor din ┼čcoala rom├óneasc─â are ca surs─â trei factori: neadecvarea mijloacelor didactice la contextul social-tehnologic actual, nediferen╚Ťierea, ├«n manualele ┼čcolare, ├«ntre lectura de pl─âcere ┼či lectura ca interes pentru formarea unei culturi generale, dar, mai ales, faptul c─â elevii rom├óni s├«nt lipsi╚Ťi de dreptul de a citi literatura rom├ón─â contemporan─â, potrivit─â sensibilit─â╚Ťii lor. Literatura scris─â de autorii rom├óni contemporani, special pentru copii, lipse┼čte at├«t din manuale, c├«t ┼či din listele de lecturi suplimentare. Drept urmare, cele mai multe dintre libr─ârii nu o au ├«n rafturi, iar editurile ├«┼či asum─â cu greu riscul financiar de a o tip─âri.

Se scrie mult despre performan╚Ťele de lectur─â ale elevilor din ╚Ť─ârile nordice, uit├«nd s─â se precizeze c─â guvernele acelor ╚Ť─âri ├«┼či promoveaz─â literatura na╚Ťional─â ├«n ┼čcoli prin selec╚Ťie ┼či achizi╚Ťie de carte de literatur─â na╚Ťional─â, contemporan─â. Elevii rom├óni au g─âsit mereu ├«n manualele lor, sub numele autorilor studia╚Ťi, o dat─â a na┼čterii ┼či o dat─â a petrecerii lor din via╚Ť─â. Singurul text apar╚Ťin├«nd unui autor rom├ón contemporan, prezent ├«n manualele de gimnaziu avizate de Minister, Mircea C─ârt─ârescu, treze┼čte mirare ├«n ochii elevilor de clasa a VII-a, ei ├«ntreb├«ndu-l pe profesor, pentru o confirmare suplimentar─â, dac─â acest autor, ├«ntr-adev─âr, mai tr─âie┼čte.

Istoria literaturii le-a oferit, dintotdeauna, copiilor o fascinant─â excursie identitar─â. Totu┼či, s─â nu ne am─âgim, ast─âzi ei nu vor mai petrece ore ├«n ┼čir apleca╚Ťi peste tomurile vechi. ├Än 2011, ├«ncerc├«nd s─â predau Odiseea lui Homer, la clasa a IX-a, la Colegiul Na╚Ťional ÔÇ×George Co┼čbucÔÇŁ din Cluj, am g─âsit, ├«nt├«mpl─âtor, un site american cu materiale didactice, unde cultura clasic─â devenea accesibil─â elevilor, prin modul de abordare. Pe┼čtera lui Aladin nu a avut niciodat─â at├«tea comori c├«te erau ascunse acolo, pe acel site cu solu╚Ťii didactice. Atunci m-am sim╚Ťit umilit─â, ca profesor al sistemului de ├«nv─â╚Ť─âm├«nt rom├ónesc, c├«nd am v─âzut pachetele complete cu lec╚Ťii, puse la dispozi╚Ťia profesorului de literatur─â. La ├«nceput, clasa a stat ├«n cump─ân─â: urma s─â studiem un text vechi de c├«teva mii de ani, iar premisele unei plictiseli se conturau discret, dar constant, ├«n ochii lor cu pleoapele l─âsate pe jum─âtate. YouTube m-a ajutat mult s─â le trezesc aten╚Ťia: un filmule╚Ť amuzant de anima╚Ťie care reda ├«n c├«teva minute subiectul Odiseei a ridicat brusc cota de stim─â pentru Homer. Eram preg─âti╚Ťi, puteam ├«ncepe s─â afl─âm aventurile lui Ulise, erou ├«n pielea c─ârora ne-am fi dorit to╚Ťi s─â fim. ├Än urm─âtoarele ore, am combinat cu succes lectura de acas─â a textului cu discutarea lui ├«n clas─â, ajuta╚Ťi de materiale didactice digitale, puse la dispozi╚Ťie de acel site de didactic─â. Am sim╚Ťit atunci, ca profesor, c─â am reu┼čit, c─â prin acest text antic care a educat nenum─ârate genera╚Ťii, mesajul a ajuns ┼či la ei, cu toate comorile lui etice ┼či estetice.

├Än ceea ce prive┼čte literatura rom├ón─â contemporan─â pentru copii, e important c─â ea exist─â, ┼či nu ar avea nevoie de eforturi suplimentare pentru a fi receptat─â de genera╚Ťiile actuale. Ar ajunge doar s─â o promov─âm. C├«nd am ├«nceput s─â predau elevilor din satul M─âri┼čel, ├«n anul ┼čcolar 2013-2014, am sperat c─â ei vor ├«n╚Ťelege lexicul frumoaselor poezii ale lui Alecsandri, Goga, Eminescu sau Co┼čbuc, c─â vor recepta tr─âirile descrise, c─â vor fi sensibili la rela╚Ťia om-natur─â, r─âmas─â necunoscut─â copilului crescut ├«n lumea de asfalt. ├Äntr-adev─âr, o poezie ca ÔÇ×MaciiÔÇŁ, apar╚Ťin├«nd Magdei Isanos, r─âm├«nea ne├«n╚Ťeleas─â unora dintre elevii de la ora╚Ö, deoarece nu to╚Ťi au v─âzut macii pe c├«mp. Totu┼či, elevii de la ╚Ťar─â, de┼či tr─âiesc ├«n natur─â, au acces la Internet, Televiziune, merg la supermarket cu p─ârin╚Ťii, iar lumea lor nu este cu mult diferit─â de cea a elevilor din ┼čcolile de la ora┼č. Astfel, c├«nd am primit prin dona╚Ťie c─âr╚Ťile autorilor rom├óni contemporani, a fost ca o gur─â de aer (salvatoare) ┼či pentru ei, ┼či pentru mine. Reac╚Ťia elevilor mei a fost prompt─â ┼či entuziast─â la citirea c─âr╚Ťilor semnate de Spiridon Vangheli, Adina Popescu, Victoria P─âtra┼čcu, Ioana Nicolaie, S├«nziana Popescu sau Florin Bican. Copiii s-au amuzat, s-au reg─âsit ├«n personaje, au ├«n╚Ťeles pe deplin situa╚Ťiile descrise ├«n c─âr╚Ťi deoarece au recunoscut, ├«n literatur─â, lumea lor. Pentru copii, primul pas ├«n lumea literaturii ├«l constituie lectura de pl─âcere. Desigur, mul╚Ťi dintre ei s├«nt dornici de a avea o cultur─â general─â, dar lucrul acesta nu ar trebui s─â devin─â o tortur─â. Marea literatur─â nu este accesibil─â oricui, ci doar celor ini╚Ťia╚Ťi, care au ├«ndr─âgit lectura ├«n copil─ârie ┼či datorit─â autorilor timpului lor, ├«n ale c─âror c─âr╚Ťi s-au reg─âsit ca oameni, cu sentimente, idei ┼či idealuri, iar mai apoi au dorit s─â fac─â pasul c─âtre cultur─â.

S─â nu uit─âm c─â, ├«n toate timpurile, oamenii au crescut cu pove┼čti. ├Än lipsa unei ├«ndrum─âri specializate, dorin╚Ťa copiilor de a citi ├«┼či g─âse┼čte rezolvarea ├«n literatura de consum care umple rafturile supermarketurilor. Mediatizate prin reclame, c─âr╚Ťile care aduc bani mul╚Ťi editurilor s├«nt, de fapt, necunoscute adul╚Ťilor, acestea nu au fost citite nici de p─ârin╚Ťi, nici de profesori, iar critica de specialitate lipse┼čte, la noi. Deci, uneori, copiii rom├óni citesc ┼či c─âr╚Ťi, dar nimeni nu prea ┼čtie ce.

├Än concluzie, criza lecturii este de fapt o criz─â care apar╚Ťine sistemului de ├«nv─â╚Ť─âm├«nt rom├ónesc. Cu toate loviturile primite, profesorii ┼či elevii ├«nc─â mai rezist─â, prin efortul ambelor p─âr╚Ťi. Doar responsabilitatea social─â ar putea feri societatea de apari╚Ťia, tot mai probabil─â, a unui ├«nv─â╚Ť─âm├«nt privat, unde copiii no┼čtri vor avea parte de tot ceea ce ar fi necesar unei bune educa╚Ťii, conform standardelor interna╚Ťionale, contra unei sume lunare c├«t dou─â salarii de profesor.

Mirela Miron este profesoar─â de limba ┼či literatura rom├ón─â la ┼×coala Gimnazial─â ÔÇ×Pelaghia Ro┼čuÔÇŁ, M─âri┼čel, jude┼úul Cluj. Coordoneaz─â blogul de lectur─â derecitit.wordpress.com ┼či pagina de Facebook ÔÇ×Autorul tr─âie┼čteÔÇŁ.

Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Oradea ÔÇô mai ambi╚Ťio╚Öi ca de obicei
Marile drame prin care ne trece destinul, fie el personal sau colectiv, nu pot fi ├«n╚Ťelese ╚Öi nici respectate dac─â uit─âm c─â tragedia merge de bra╚Ť cu comedia prin lumea oamenilor.
Daniel David jpg
Oricine poate s─â aib─â umor
├Än ┼ú─ârile cu colectivism puternic ┼či concentrare a puterii, cum este ╚Ťara noastr─â, umorul bine reprezentat este cel legat de autoironie.
Adriana Babeti jpg
S─â r├«zi? S─â pl├«ngi? Despre r├«suÔÇÖ-pl├«nsuÔÇÖ lumii noastre
R├«sul poate fi socotit drept un fel de solu┼úie terapeutic─â pentru a ie┼či din marile ┼či micile nevroze ori din complexe (de inferioritate sau de superioritate).
Marcel Iures, Sever Voinescu, George Banu jpg
Caragiale cel lucid, Creang─â cel afectuos
Dup─â spectacole, pe scena frumosului Teatru ÔÇ×Regina MariaÔÇť din Oradea au urcat dnii George Banu ╚Öi Marcel Iure╚Ö pentru a discuta despre umorul celor doi clasici.
1024px David   The Death of SocratesFXD jpg
Socrate a fost o pisic─â
ÔÇ×Toate pisicile s├«nt muritoare. Socrate e muritor. Deci Socrate e pisic─âÔÇŁ.
p 1 jpg
Ce înseamnă rîsul?
Nu există comic în afara a ceea ce este cu adevărat omenesc.
Cump─âr─âturi la u╚Öa ta, ajutor ├«n lupta cu COVID 19, ├«nv─â╚Ťare online jpeg
Educa╚Ťia ├«ntre dou─â crize
Pandemia a fost, pentru sistemele de educa╚Ťie, un adev─ârat cataclism care a scos la iveal─â, f─âr─â cosmetizare, situa╚Ťia dramatic─â a educa╚Ťiei.
E cool să postești jpeg
Starea fireasc─â a lucrurilor
Nu doar cei doi ani de pandemie au erodat rela╚Ťiile de ├«ncredere, ci, mai nou, ╚Öi r─âzboiul din Ucraina, dezbinarea ideologic─â ├«mp─âr╚Ťind lumea ├«n dou─â tabere.
p 10 Alexis de Tocqueville WC jpg
O necesar─â, dar dificil─â ÔÇ×├«nr─âd─âcinareÔÇť democratic─â
Istoricismul democratic este unul dintre cei mai redutabili inamici interni ai democra╚Ťiei.
p 1 jpg
E normal s─â fim normali?
Tinerilor de azi trebuie s─â le spunem ÔÇ×Z├«mbi╚Ťi ÔÇô m├«ine va fi mai r─âu!ÔÇť.
Construction workers in Iran 04 jpg
Diviziunea anomic─â
Via╚Ťa social─â nu ├«nseamn─â doar armonie perfect─â, iar rolul solidarit─â╚Ťii nu este de a suprima competi╚Ťia, ci doar de a o modera.
p 12 sus jpg jpg
Normalitatea și tulburarea
Traumă este orice eveniment pe care eul nostru îl gestionează cu dificultate sau pe care pur și simplu nu îl poate gestiona.
p 13 sus jpg
Cine mai vrea s─â mearg─â la birou?
Pînă la începutul pandemiei, îmi petreceam cam trei ore pe zi făcînd naveta. Asta însemna cam 16 ore pe săptămînă, cît încă două zile de muncă.
646x404 jpg
Impactul pandemiei asupra educa╚Ťiei
├Änchiderea ╚Öcolilor ╚Öi pandemia de COVID-19 au avut consecin╚Ťe negative at├«t asupra progresului educa╚Ťional al copiilor, c├«t ╚Öi asupra s─ân─ât─â╚Ťii emo╚Ťionale a acestora ╚Öi, mai mult, asupra siguran╚Ťei lor online.
B─ât─âlia cu gigan╚Ťii jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma s─â fie cea de A Treia Rom─â, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich ÔÇô despre logica (╚Öi mo╚Ötenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma s─â fie cea de-A Treia Rom─â, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich ÔÇô despre logica (╚Öi mo╚Ötenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acas─â ╚Öi ├«n ╚Ť─ârile subjugate), dar ├«nc─â ╚Öi mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu ╚Üarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin m─ârturiile familiei, am cunoscut prima fa╚Ťet─â a URSS-ului. A doua fa╚Ťet─â am descoperit-o prin cercetare ╚Öi jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logic─â are r─âzboiul? ÔÇô Ucraina ca zon─â tampon ├«ntre (fosta) URSS ╚Öi NATO jpeg
Ce logic─â are r─âzboiul? ÔÇô Ucraina ca zon─â-tampon ├«ntre (fosta) URSS ╚Öi NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
ÔÇ×Comunismul p─âtrunde ├«n societate precum cancerul ├«ntr un corpÔÇť ÔÇô interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului ÔÇô trei ├«ntreb─âri pentru Thierry WOLTON
ÔÇ×Pentru Putin, Marele R─âzboi pentru Ap─ârarea Patriei a asigurat prestigiul URSS ├«n secolul XX ╚Öi, prin urmare, al Rusiei.ÔÇŁ
ÔÇ×Ce se ├«nt├«mpl─â acum ├«n Ucraina este rezultatul indiferen╚Ťei politice a EuropeiÔÇŁ ÔÇô interviu cu Andrei KURKOV jpeg
ÔÇ×Ce se ├«nt├«mpl─â acum ├«n Ucraina este rezultatul indiferen╚Ťei politice a EuropeiÔÇŁ ÔÇô interviu cu Andrei KURKOV
ÔÇ×Pentru ╚Ť─âri precum Polonia, Rom├ónia, Slovacia, r─âzboiul va continua s─â fie o ╚Ötire pentru c─â se ├«nt├«mpl─â chiar la grani╚Ťele lor.ÔÇť
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa ar─âdean─â
Frumosul municipiu de pe malul Mure╚Öului a devenit ├«n mod natural capitala conferin╚Ťelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Exist─â indiscutabil o rela┼úie ├«ntre fenomenul ideologic ┼či fenomenul transform─ârilor sociale.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.

HIstoria.ro

image
Victimele stalinismului, investigate de un medic român incoruptibil
lexandru Birkle a participat la investigarea gropilor comune cu victimele stalinismului, găsite de administraţia germană a Ucrainei în orașul Viniţa, precum și în localitatea Tătarca de lângă Odessa.
image
Una dintre cele mai crude ╚Öi spectaculoase metode de execu╚Ťie
C─âlcarea sau strivirea de c─âtre un elefant este o metod─â de execu╚Ťie sau de tortur─â mai pu╚Ťin cunoscut─â de-a lungul istoriei, de╚Öi a fost practicat─â p├ón─â ├«n secolul al XIX-lea.
image
Graffiti: art─â sau vandalism?
De-a lungul istoriei sale zbuciumate, acest gen artistic a reprezentat mereu un subiect fierbinte, pus la zid și supus dezbaterilor din societate. Este bun sau rău graffiti-ul?