O criză în sistem

Mirela MIRON
Publicat în Dilema Veche nr. 522 din 13-19 februarie 2014
O criză în sistem jpeg

Criza lecturilor literare în rîndul elevilor din şcoala românească are ca sursă trei factori: neadecvarea mijloacelor didactice la contextul social-tehnologic actual, nediferențierea, în manualele şcolare, între lectura de plăcere şi lectura ca interes pentru formarea unei culturi generale, dar, mai ales, faptul că elevii români sînt lipsiți de dreptul de a citi literatura română contemporană, potrivită sensibilității lor. Literatura scrisă de autorii români contemporani, special pentru copii, lipseşte atît din manuale, cît şi din listele de lecturi suplimentare. Drept urmare, cele mai multe dintre librării nu o au în rafturi, iar editurile îşi asumă cu greu riscul financiar de a o tipări.

Se scrie mult despre performanțele de lectură ale elevilor din țările nordice, uitînd să se precizeze că guvernele acelor țări îşi promovează literatura națională în şcoli prin selecție şi achiziție de carte de literatură națională, contemporană. Elevii români au găsit mereu în manualele lor, sub numele autorilor studiați, o dată a naşterii şi o dată a petrecerii lor din viață. Singurul text aparținînd unui autor român contemporan, prezent în manualele de gimnaziu avizate de Minister, Mircea Cărtărescu, trezeşte mirare în ochii elevilor de clasa a VII-a, ei întrebîndu-l pe profesor, pentru o confirmare suplimentară, dacă acest autor, într-adevăr, mai trăieşte.

Istoria literaturii le-a oferit, dintotdeauna, copiilor o fascinantă excursie identitară. Totuşi, să nu ne amăgim, astăzi ei nu vor mai petrece ore în şir aplecați peste tomurile vechi. În 2011, încercînd să predau Odiseea lui Homer, la clasa a IX-a, la Colegiul Național „George Coşbuc” din Cluj, am găsit, întîmplător, un site american cu materiale didactice, unde cultura clasică devenea accesibilă elevilor, prin modul de abordare. Peştera lui Aladin nu a avut niciodată atîtea comori cîte erau ascunse acolo, pe acel site cu soluții didactice. Atunci m-am simțit umilită, ca profesor al sistemului de învățămînt românesc, cînd am văzut pachetele complete cu lecții, puse la dispoziția profesorului de literatură. La început, clasa a stat în cumpănă: urma să studiem un text vechi de cîteva mii de ani, iar premisele unei plictiseli se conturau discret, dar constant, în ochii lor cu pleoapele lăsate pe jumătate. YouTube m-a ajutat mult să le trezesc atenția: un filmuleț amuzant de animație care reda în cîteva minute subiectul Odiseei a ridicat brusc cota de stimă pentru Homer. Eram pregătiți, puteam începe să aflăm aventurile lui Ulise, erou în pielea cărora ne-am fi dorit toți să fim. În următoarele ore, am combinat cu succes lectura de acasă a textului cu discutarea lui în clasă, ajutați de materiale didactice digitale, puse la dispoziție de acel site de didactică. Am simțit atunci, ca profesor, că am reuşit, că prin acest text antic care a educat nenumărate generații, mesajul a ajuns şi la ei, cu toate comorile lui etice şi estetice.

În ceea ce priveşte literatura română contemporană pentru copii, e important că ea există, şi nu ar avea nevoie de eforturi suplimentare pentru a fi receptată de generațiile actuale. Ar ajunge doar să o promovăm. Cînd am început să predau elevilor din satul Mărişel, în anul şcolar 2013-2014, am sperat că ei vor înțelege lexicul frumoaselor poezii ale lui Alecsandri, Goga, Eminescu sau Coşbuc, că vor recepta trăirile descrise, că vor fi sensibili la relația om-natură, rămasă necunoscută copilului crescut în lumea de asfalt. Într-adevăr, o poezie ca „Macii”, aparținînd Magdei Isanos, rămînea neînțeleasă unora dintre elevii de la oraș, deoarece nu toți au văzut macii pe cîmp. Totuşi, elevii de la țară, deşi trăiesc în natură, au acces la Internet, Televiziune, merg la supermarket cu părinții, iar lumea lor nu este cu mult diferită de cea a elevilor din şcolile de la oraş. Astfel, cînd am primit prin donație cărțile autorilor români contemporani, a fost ca o gură de aer (salvatoare) şi pentru ei, şi pentru mine. Reacția elevilor mei a fost promptă şi entuziastă la citirea cărților semnate de Spiridon Vangheli, Adina Popescu, Victoria Pătraşcu, Ioana Nicolaie, Sînziana Popescu sau Florin Bican. Copiii s-au amuzat, s-au regăsit în personaje, au înțeles pe deplin situațiile descrise în cărți deoarece au recunoscut, în literatură, lumea lor. Pentru copii, primul pas în lumea literaturii îl constituie lectura de plăcere. Desigur, mulți dintre ei sînt dornici de a avea o cultură generală, dar lucrul acesta nu ar trebui să devină o tortură. Marea literatură nu este accesibilă oricui, ci doar celor inițiați, care au îndrăgit lectura în copilărie şi datorită autorilor timpului lor, în ale căror cărți s-au regăsit ca oameni, cu sentimente, idei şi idealuri, iar mai apoi au dorit să facă pasul către cultură.

Să nu uităm că, în toate timpurile, oamenii au crescut cu poveşti. În lipsa unei îndrumări specializate, dorința copiilor de a citi îşi găseşte rezolvarea în literatura de consum care umple rafturile supermarketurilor. Mediatizate prin reclame, cărțile care aduc bani mulți editurilor sînt, de fapt, necunoscute adulților, acestea nu au fost citite nici de părinți, nici de profesori, iar critica de specialitate lipseşte, la noi. Deci, uneori, copiii români citesc şi cărți, dar nimeni nu prea ştie ce.

În concluzie, criza lecturii este de fapt o criză care aparține sistemului de învățămînt românesc. Cu toate loviturile primite, profesorii şi elevii încă mai rezistă, prin efortul ambelor părți. Doar responsabilitatea socială ar putea feri societatea de apariția, tot mai probabilă, a unui învățămînt privat, unde copiii noştri vor avea parte de tot ceea ce ar fi necesar unei bune educații, conform standardelor internaționale, contra unei sume lunare cît două salarii de profesor.

Mirela Miron este profesoară de limba şi literatura română la Şcoala Gimnazială „Pelaghia Roşu”, Mărişel, judeţul Cluj. Coordonează blogul de lectură derecitit.wordpress.com şi pagina de Facebook „Autorul trăieşte”.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cât vor plăti turiștii pentru o noapte de cazare în Mamaia, de 1 Mai: prețurile concurează cu cele din Dubai
Pentru minivacanța de 1 Mai, cele mai căutate stațiuni rămân Mamaia Nord și Vama Veche. Hotelierii și comercianții au majorat prețurile, concurând cu destinațiile de lux de pe planetă.
image
Penurie de alimente și creșteri de prețuri fără precedent în Marea Britanie din cauza vremii nefavorabile. „Piețele s-au prăbușit”
Marea Britanie se confruntă cu penuria de alimente și cu creșterea prețurilor, deoarece vremea extremă legată de schimbările climatice provoacă producții scăzute în fermele locale și în străinătate, potrivit The Guardian.
image
Kremlinul cumpără Găgăuzia folosind o schemă sovietică
Într-o analiză pentru CEPA Irina Borogan, jurnalistă de investigații, și Andrei Soldatov, expert în serviciile secrete ruse arată mecanismul prin care regimul Putin cumpără în mod deschis influență în țările vecine.

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.