Număratul morţilor

Publicat în Dilema Veche nr. 634 din 14-20 aprilie 2016
Număratul morţilor jpeg

13 noiembrie 2015, în jur de ora 23,40. Eram în bucătărie, cu telefonul în mînă. Stinsesem ceea ce credeam că era ultima țigară a zilei. Cu o mînă voiam să sting lumina, cealaltă ținea indispensabilul jurnalistului: telefonul mobil. N-am apucat să părăsesc bucătăria pînă la ora șase dimineața. Noaptea s-a lungit după o alertă care anunța o explozie la Paris.

Pe parcursul a multe țigări și cafele (clișeu jurnalistic adevărat) am relatat de pe un taburet ce se întîmpla în capitala Franței, în ceea ce avea să devină cel mai sîngeros atentat din istoria acestui stat. Dacă vreți să citiți despre terorism în desfășurare, mediul online e cea mai bună sursă. Cei de aici știu unde să caute, cum să caute rapid și cum să verifice cu unelte online veridicitatea sursei sau a informației.

Ca să nu se supere colegii din televiziuni, trebuie spus că, la subiecte interne în desfășurare, online-ul nu îi poate concura. S-a văzut cît se poate de clar la tragedia din Colectiv, care a fost de departe subiectul televiziunilor. Cînd se întîmplă însă ceva „afară“, șoarecii de bibliotecă digitală ajung mai repede la informație.

Și se citește. Mamă-mamă, ce audiență fac articolele online despre atentate teroriste! Luați-le pe care vreți, mă refer la articolele live despre orice atentat, și veți vedea că afișările și share-urile pe social media sparg recorduri. E firesc, publicul vrea să știe ce se întîmplă. Nu e o plăcere macabră, ci un interes legitim. Un atentat terorist la Paris sau, mai recent, la Bruxelles e ca și cum ar fi în curtea din spatele blocului. În vremurile moderne, Europa a ajuns un cartier al lumii.

La școala de jurnalism învățăm că o știre răspunde la întrebările clasice: cine, ce, unde, cînd și, mai ales, de ce. De la teorie la practică e însă cale lungă. Relatările despre atentate teroriste, mai ales transmisiunile live, nu pot răspunde în primă fază la „cine“ și „de ce“. Evenimentele sînt prea complexe și nu pot fi analizate în timp real. E nevoie de anchetă și reflecție, iar astea cer timp.

Bun venit pe curba descendentă a atenției. De obicei, „cine“ găsește un răspuns relativ rapid la momentul revendicării. Nu contează prea mult că pe teroriști îi cheamă cumva, ci marca pe care o reprezintă, gruparea din care fac parte. Nimeni nu știe toate numele teroriștilor de la Paris sau de la Bruxelles, dar toată lumea știe că e vorba de ISIS.

Și mai mult durează răspunsul la întrebarea „de ce“. Cum s-a ajuns aici? Care sînt cauzele radicalizării? Unde au fost greșeli ale aparatului de securitate? Pînă cînd presa ajunge să afle toate astea, atenția, de obicei, s-a diminuat considerabil. La fel a scăzut și gradul de empatie al publicului, pentru că timpul are efectele pe care le cunoaștem, iar ele sînt naturale în sine și accelerate în epoca digitală.

Revin la audiențe: nici un articol care încearcă să analizeze cauzele fenomenului terorist nu ajunge să aibă trafic egal cu cel care relatează evenimentele. Nici măcar condamnarea unui terorist nu reușește performanța asta. Vedeți cazul Tsarnaev după atentatul din Boston.

Și așa ajungem și la problema geografică. Altă regulă de școală de jurnalism spune că prioritizarea știrilor se face după criteriul proximității. Vorba proverbului: cămașa e mai aproape de piele decît haina. Un articol excelent din The Guardian explică faptul că atentatul cel mai recent din Pakistan n-a ajuns nici pe departe la nivelul de audiență al atentatului de la Bruxelles.

Pe Facebook, de exemplu, apar fără excepție moraliștii care acuză presa că nu scrie despre tragediile din lume. Realitatea e însă că presa scrie, dar publicul nu consumă, cel puțin nu la nivelul tragediilor din Europa. Asta nu e o acuzație, ci o simplă constatare demonstrată de cifre reci.

Stau acum pe același taburet și scriu. Mă gîndesc la noaptea de 13 noiembrie cînd, pentru a nu știu cîta oară în carieră, am numărat morți. Îmi amintesc cum alerta de pe telefonul mobil n-a reușit să mă surprindă. M-a șocat pentru o fracțiune de secundă, după care, asta vă poate confirma orice jurnalist, nu m am gîndit decît la informație și cum să o transmit mai repede publicului. În ziua atentatului de la Bruxelles eram între avioane, la Paris, urmînd să mă îmbarc într-un zbor cu destinația New York. N-am lucrat la această știre, așa că șocul a durat mai mult.

Dar nici atunci nu pot spune că am fost surprins. De ani de zile presa scrie despre Belgia și despre ponderea cea mai mare a tinerilor radicalizați în populația acestei țări. Tot Belgia are și cea mai mare pondere din Europa la capitolul cetățeni plecați să lupte alături de jihadiști în Siria sau Irak.

Ce vreau să spun cu asta e că informația există. Presa o pune pe masă. Din ce în ce mai des însă mîncarea informațională rămîne neatinsă în farfurie. Nu vă place presa românească? Foarte bine, e dreptul dumneavoastră și har Domnului că presa din România are multe probleme în ansamblul ei. O­ferta jurnalistică e însă atît de variată – și la noi, și în străinătate –, încît a invoca necunoașterea echivalează, păs­trînd proporțiile, cu încercarea de a invoca necunoașterea legii în fața unui judecător.

Laurențiu Colintineanu este jurnalist.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Adolescentul a murit la circa două sau trei luni după atacul leului (© Veselin Danov)
Un schelet descoperit în Bulgaria dezvăluie un secret șocant: Tânărul care a supraviețuit atacului unui leu
În urmă cu aproximativ 6.200 de ani, un adolescent a supraviețuit unui atac brutal al unui leu, deși găurile adânci din craniul tânărului arată că i-a fost grav afectat creierul, dezvăluie un schelet descoperit în Bulgaria.
rodica stanoiu si partenerul ei marius FOTO Cancan
Misterul morții Rodicăi Stănoiu: apropiații reclamă că nu a fost efectuată autopsia. Vila fostului ministru, vandalizată
Moartea fostului ministrul al Justiției, Rodica Stănoiu ridică tot mai multe semne de întrebare, după ce apropiați ai acesteia au susținut că ar fi avut urme de violență pe corp și ar fi fost înfometată înainte să moară.
Nicușor Dan, conferință de presă la Palatul Cotroceni FOTO presidency.ro
Nicușor Dan: Războiul din Ucraina se va încheia când Rusia nu și-l va mai permite economic
Președintele Nicușor Dan a vorbit despre condițiile în care ar putea lua sfârșit războiul din Ucraina și despre miza majoră a acestui conflict pentru ordinea internațională. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii „40 de întrebări cu Denise Rifai”.
sticle coca cola shutterstock 1280723917 jpg
Ce se întâmplă în organism după o doză de Coca-Cola
Coca-Cola se află în centrul unor noi avertismente lansate de specialiști, care atrag atenția asupra riscurilor pentru sănătate asociate consumului frecvent al băuturii.
BeFunky collage   2025 12 14T201653 072 jpg
Cel mai rapid și delicios desert de iarnă. Budincă de fidea cu portocale, rețeta căreia nimeni nu îi poate rezista. VIDEO
Pentru zilele reci de iarnă, când timpul este limitat, dar pofta de ceva dulce rămâne, există soluții simple și eficiente. Una dintre ele este budinca cu fidea și portocale, un desert care se pregătește rapid, într-un singur bol, și nu necesită tehnici complicate sau ingrediente greu de găsit.
Judecătoarea Raluca Moroșanu FOTO Inquam Photos / Gyozo Baghiu
Judecătoarea Raluca Moroșanu, noi declarații despre situația din justiție. „Nu pensiile speciale sunt problemele reale ale Justiției”
Raluca Moroșanu, judecătoare la Curtea de Apel București, lansează acuzații grave la adresa actualei conduceri a instanței, într-un interviu acordat Recorder. Magistrata susține că independența judecătorilor este afectată și că deciziile se iau netransparent.
consult freepik1 jpeg
Afecțiunea tot mai comună care afectează mai mulți oameni decât cancerul și demența la un loc. Este ucnoscută drept „boala tăcută”
Atunci când vine vorba despre cele mai periculoase boli care afectează omenirea, cei mai mulți dintre noi ne vom gândi la cancer, demență, sau diverși viruși periculoși. Însă, medicii avertizează că există o cu totul altă boală care afectează mai mulți oameni decât cancerul și demența împreună.
mirabela dauer audiata la dna pentru locul de veci de la zisu avocat dansa a apreciat ca este ca o pretuire pentru cariera sa 980697 jpeg
Mirabela Dauer, mărturisiri inedite despre primul ei loc de muncă: „Cred că dacă nu cântam, nu făceam nimic”
Mirabela Dauer rămâne una dintre cele mai emblematice figuri ale muzicii ușoare românești, o artistă a cărei carieră se întinde pe mai multe decenii și care continuă să se bucure de aprecierea publicului. Parcursul său artistic a început devreme, la doar 16 ani, când a urcat pentru prima dată pe sce
A patra seara de proteste pentru Justiție in București FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Justiția, ruptă în două. Cine sunt semnatarii listei de susținere a magistraților din reportajul Recorder și cine sunt marii absenți
Reportajul Recorder, în care mai mulți magistrați denunță ceea ce ei consideră încălcări grave ale independenței sistemului, i-a împărțit în două tabere.