Nu muşca mîna care te hrăneşte - angoase şi certitudini alimentare

Monica STROE
Publicat în Dilema Veche nr. 476 din 28 martie - 3 aprilie 2013
Nu muşca mîna care te hrăneşte   angoase şi certitudini alimentare jpeg

Multiplele crize alimentare se repetă la intervale din ce în ce mai mici: boala vacii nebune, infestarea cu bacteria E. Coli, contaminările cu carne de cal, scandalul aflatoxinei din lapte, depăşiri ale nivelurilor de pesticide în fructele importate din Turcia. Asociate unui sistem alimentar bazat pe producţie industrială şi pe reţele globale de achiziţie şi distribuţie, aceste crize alimentează, de fapt, frici care repun în discuţie certitudinile despre un model de producţie menit să asigure standardizare, predictibilitate şi controlul calităţii. Ameninţarea – bine instrumentalizată – a foametei globale iminente nu mai e suficientă să garanteze obedienţa consumatorilor.

Din ce în ce mai mulţi dintre aceştia au început să caute în altă parte răspunsuri la incertitudinile lor. Trasabilitatea – cunoaşterea drumului hranei de la fermă la farfurie – înseamnă şi încredere în „staţiile“ unde poposeşte produsul, de-a lungul lanţului alimentar. Garanţia trasabilităţii produselor şi siguranţa alimentară nu mai rezidă într-o etichetă cu ingrediente sau într-o farfurie de pe masa unui restaurant autorizat de Direcţia Sanitar-Veterinară.

Consumatorul îşi activează instrumente ancestrale şi se angajează într-o detectivistică senzorială: vrea să verifice cu ochii lui, să pipăie, să miroasă. Face exerciţii de descompunere şi recompunere a produselor alimentare complexe, învaţă ce întrebări trebuie să pună ca să nu fie înşelat.

De cîţiva ani buni, încrederea se construieşte la tîrgurile de producători. Confortul psihic vine din semne ale autenticităţii: clopul şi mustaţa ciobănească a brînzarului sibian, picătura de sirop de fructe prelinsă pe marginea borcanului de gem, cămaşa cadrilată, de om simplu şi cinstit, a celui de la tarabă, vreo iconiţă încadrată în decor şi, desigur, bătăturile ţărăneşti de pe mîinile care manipulează borcane şi bucăţi de brînză.

Din ce în ce mai mult însă, această muncă a consumului îşi diversifică repertoriul de posibilităţi, pînă la soluţii în care orice intermediere şi orice alt factor de decizie dispare în relaţie rămînînd doar producătorul şi consumatorul: vînzări directe, la poarta fermei, sau scheme organizate, sistematice, de distribuţie alternativă (coşuri săptămînale de legume şi alte produse ţărăneşti, pe care producătorul le livrează la un loc de întîlnire din oraş), şi chiar scheme de agricultură susţinută de comunitate. CSA – Community Supported Agriculture – este un model alimentar bazat pe contractul dintre un producător şi un grup de consumatori care acceptă să finanţeze întregul an agricol, începînd cu însămînţările, luînd în calcul şi valoarea muncii agricultorului, primind în schimb, în cote echitabile, toată producţia la care a contribuit, suportînd solidar cu producătorul hazardul natural (secetă, inundaţii). Consumatorul devine, astfel, co-producător.

Consumatorul fuge de industria alimentară nu doar înapoi la ţăran, ci, cîteodată, înapoi la familie. Refacerea gospodăriei extinse e în trend: ne redescoperim rudele de la ţară şi începem, din nou, să cărăm, de la gară sau de la autogară – ca în anii de avînt ai urbanizării –, paporniţe cu găină de curte, ouă, slănină, arsenaluri de zacuşti şi murături.

Pe Facebook se organizează grupuri de mame care pot supravieţui fără supermarket: pentru orice produs alimentar, au identificat o sursă alternativă, bine documentată: cineva ştie pe cineva care a tăiat un viţel şi îl împarte cu membrele grupului; altcineva ştie o sursă de încredere pentru lapte proaspăt de capră; o altă membră a grupului livrează zilnic pîine făcută de ea în casă – se ştie din ce fel de făină şi dacă e dospită cu drojdie sau cu maia. Cîteva dintre ele produc şi împart maia. Se împărtăşesc reţete de îngheţată făcută în casă, pe bază de smîntînă, chipsuri sănătoase, ciocolată. Dorinţa de autonomie, empowerment şi certitudini mobilizează energii nebănuite.

În alt grup, există o bază de date naţională, cu binevoitori care cresc şi distribuie ciuperci de chefir. Nişte mici producători – dintr-un sat de pe lîngă Sighişoara – au magazin online, prin care vînd zacuscă şi gem de casă. Vrei busuioc sau rozmarin la ghiveci? Te poţi întîlni cu producătorul la o staţie de metrou.

Un antreprenor din Pantelimon întreţine un fel de grădină zoo cu animale domestice, destinată vizitelor copiilor „de oraş“: o rezervare pentru vizită e o aventură comparabilă cu rezervarea unui restaurant de nunţi. Fundaţia Ecoruralis din Cluj coordonează cu succes un proiect de voluntariat la ferme organice: 38 de mici gospodării din România primesc anual sute de voluntari dornici să dea o vacanţă all-inclusive pentru o cură de muncă fizică cu pămînt, buruieni, bălegar şi compost, precum şi hrană proaspătă, gătită din ce culeg, mulg sau recoltează cu mîinile lor. Întîlniri pentru schimburi de seminţe tradiţionale au loc chiar lîngă gardul Ministerului Agriculturii. Un workshop de altoire a pomilor, cursuri de permacultură – sînt toate la un click distanţă. Promisiunea unui ceaun cu supă consistentă şi fierbinte, făcută pe loc, adună în fiecare miercuri noapte cîţiva zeci de clubberi bucureşteni, în subsolul unei case vechi.

Aceştia sînt noii consumatori. Fie că sînt militanţi şi angajaţi politic, fie că sînt privaţi şi se concentrează pe construirea unor „cazemate“ alimentare personale, unde să se afle la adăpost de riscuri alimentare, cu toţii ştiu mai multe decît ar vrea industria alimentară, au depăşit admiraţia pentru progresul tehnologic indicat de viaţa de raft, de pungile vidate şi de ambalajul de tip tetrapak, şi au început să (re)valorizeze ţăranul ca producător de hrană.

Consumatorilor cu acest profil le corespunde un producător pe măsură. Noii ţărani sînt cei care – prin diverse concursuri de împrejurări – au devenit voci locale angajate politic, care articulează discursuri complexe despre programe şi politici agricole şi alimentare. Aceste voci ţărăneşti pot articula un discurs critic sau se pot racorda la ideologii globale pe care le pot localiza, beneficiind de regulă de pîrghii instituţionale care le permit accesul la masa dezbaterilor. Mişcarea Via Campesina şi reţeaua ARC2020, organizaţii autohtone precum Ecoruralis de la Cluj sau Fundaţia Adept de la Saschiz – mobilizează de mulţi ani aceste energii.

Morţii ţăranului, anunţate de Vintilă Mihăilescu înainte de aderare, i se opune, timid, o mînă de oameni dintr-o nouă generaţie de ţărani (cărora mulţi preferă să le aplice ştampila de „mici fermieri“), care ştiu să apere de invalidare ideea de agricultură de semi-subzistenţă, la scară mică, luptînd tocmai din interiorul sistemului agricol european care îi împinge la periferie: participare la consultările despre reforma Politicii Agricole Comune, luări de cuvînt în Parlamentul European, marşuri la Comisie, schimburi de experienţă cu „omologi“ europeni.

În cazul acestor cîţiva ţărani autoasumaţi, în proximitatea cărora am avut ocazia să mă aflu, deciziile „antreprenoriale“ despre dimensiunea exploataţiei agricole şi volumul de producţie alimentară sînt transferate în plan moral: simţul măsurii, al cumpătării, valorizarea controlului pe care ţi-l dă producţia de tip artizanal şi aspiraţia la o bucată de pămînt care să poată fi lucrată cu capacităţile proprii – sînt chiar argumente din repertoriul de atribute ţărăneşti vehiculate de imaginarul intelectual. Poate cei care îl caută dramatic pe „ţăranul român“ îşi pot opri căutările, odată cu identificarea acestor personaje care se opun „ţărăneşte“ tendinţelor industrializării agricole: comasarea pămînturilor, rentabilitate, mecanizare, eficienţă.

Faptul că racordarea lor la modele globalizate de producţie şi distribuţie alternativă (scheme de coşuri de produse, agricultură ecologică, voluntariat la fermă) este mediată de o serie de brokeri culturali – e un fapt necesar, pentru că, astfel, aceşti noi ţărani pot deveni răspunsul la căutările consumatorilor descrişi mai sus. Graniţele culturale fiind estompate, un dialog inteligibil poate (re)începe, cu tot mai multe instanţe de schimb de roluri, în care consumatorii devin, şi ei, puţin producători, şi cu tot mai multe poveşti în care ocuparea în agricultură nu este un semn al naufragiului personal, ci o vocaţie şi un stil de viaţă.

Monica Stroe este antropolog. Predă antropologia alimentaţiei la SNSPA Bucureşti şi la Fundaţia „Calea Victoriei“.

Foto: L. Muntean

Bătălia cu giganții jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma să fie cea de A Treia Romă, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma să fie cea de-A Treia Romă, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acasă și în țările subjugate), dar încă și mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu Țarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin mărturiile familiei, am cunoscut prima fațetă a URSS-ului. A doua fațetă am descoperit-o prin cercetare și jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă tampon între (fosta) URSS și NATO jpeg
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă-tampon între (fosta) URSS și NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
„Comunismul pătrunde în societate precum cancerul într un corp“ – interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului – trei întrebări pentru Thierry WOLTON
„Pentru Putin, Marele Război pentru Apărarea Patriei a asigurat prestigiul URSS în secolul XX și, prin urmare, al Rusiei.”
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV jpeg
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV
„Pentru țări precum Polonia, România, Slovacia, războiul va continua să fie o știre pentru că se întîmplă chiar la granițele lor.“
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa arădeană
Frumosul municipiu de pe malul Mureșului a devenit în mod natural capitala conferințelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Există indiscutabil o relaţie între fenomenul ideologic şi fenomenul transformărilor sociale.
Libertatea și inamicii ei – o privire europeană jpeg
Libertatea și inamicii ei – o privire europeană
Prima observaţie pe care aş face-o este că nu trebuie să căutăm noutatea cu orice preţ.
Sinuciderea celei de a treia Rome jpeg
Sinuciderea celei de-a treia Rome
În secolul al XVII-lea, în următoarele ocurenţe ale formulei „Moscova, a treia Romă”, sesizăm o inversare a raportului dintre Biserică și imperiu.
Kundera după Kundera  Tragedia Europei Centrale? jpeg
Kundera după Kundera. Tragedia Europei Centrale?
Cum ar suna azi, în Ungaria, acel strigăt din 1956? Vă puteţi închipui?
Europa politică vs Europa geopolitică jpeg
Europa politică vs Europa geopolitică
Încercarea Europei Centrale de a-și găsi o identitate politică undeva între Germania şi Rusia a fost şi continuă să fie sortită eşecului.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Cum e azi, cum era odată
Regresul nu poate exista decît în condițiile în care credem că există și progres.
Există regres în istorie? jpeg
Există regres în istorie?
Nimeni nu ne poate garanta că mîine va fi mai bun decît azi sau decît ieri.
Cavalerismul desuet al războiului jpeg
Cavalerismul desuet al războiului
Așa cum, în plină fervoare creștină, occidentalii au fost capabili de masacre, în plin ev evoluționist au demonstrat că sînt în stare de regresiuni la fel de ample.
În urma tehnologiei jpeg
În urma tehnologiei
Regresul din educație se reflectă în succesul unor agresivi analfabeți funcțional, deveniți influencer-i pentru generațiile de mîine.
Evoluție, involuție, organodinamism jpeg
Evoluție, involuție, organodinamism
Conspiraționismul nu e altceva decît întoarcerea la gîndirea magică paranoidă, în care forțe dincolo de controlul nostru ne controlează și ne manipulează.
Vicisitudinile istoriei, fertilitatea crizelor și alte forme de psihoterapie culturală jpeg
Vicisitudinile istoriei, fertilitatea crizelor și alte forme de psihoterapie culturală
Potopul, cutremure, războaie și alte evenimente majore duc la dispariția dramatică a unor civilizații și culturi, după care lumea reîncepe din nou.
Histria jpeg
Histria
Încălzirea prin pardoseală, atît de utilizată în perioada romană, părea un mare pas înainte în ale instalațiilor anilor 1990.
Arhitectura: aveți puțintică răbdare! jpeg
Arhitectura: aveți puțintică răbdare!
Arhitectural vorbind, ai fi în stare să trimiţi mesaje în viitor.
Economia de război jpeg
Economia de război
Este destulă frică în lume, pentru că nimeni nu se aștepta să trăiască în același timp o pandemie și un război pe care un nebun se chinuie să-l transforme într-unul planetar.
Viețile netrăite jpeg
O după-amiază de vară
Neputința, anxietatea, moartea celor dragi, boala, deznădejdea, felul în care îi protejăm pe copii, despre toate au scris invitații mei.

Adevarul.ro

image
Colosul cenuşiu. Ce ascunde muntele de zgură, una dintre cele mai mari halde din România VIDEO
În vecinătatea combinatului siderurgic din Hunedoara, se află una dintre cele mai mari halde de zgură din România.
image
Un şofer a rămas fără permis şi a fost amendat după ce a sunat la 112 ca să anunţe că este şicanat în trafic
Un apel la 112 a luat o turnură neaşteptată pentru un bărbat de 37 de ani. Acesta apelase serviciul de urgenţă ca să anunţe că un şofer îl şicanează în trafic, pe raza comunei brăilene Viziru.
image
Afacere de milioane de euro lângă un radar ce comunică direct cu baza Deveselu. „Nu s-a cerut avizul MApN”
MApN a dat in judecată Consiliul Judeţean Dolj după ce a autorizat construirea unui depozit in zona radarului din localitatea Cârcea. Instalaţia militară este importantă pentru apărarea aeriană a României. În spatele afacerii stă chiar primarul din Cârcea.