Ne pasă de poluare?

Publicat în Dilema Veche nr. 836 din 27 februarie - 4 martie 2020
Ne pasă de poluare? jpeg

Teama nu se simte încă puternic în aer, în ciuda gazelor de eșapament și a mirosului din București. Efectele sale sînt subtile, consecințele asupra sănătății – nu mereu clare. De la începutul anului se vorbește însă tot mai mult despre cît de gravă e poluarea din București. Se scriu articole în presă, oamenii se declară indignați pe rețelele de social media, arătînd măsurători făcute prin aplicația Airly. Măsurători independente comandate de New York Times arată că Bucureștiul e mai poluat decît Beijingul. Valorile reale ale poluării nu sînt cunoscute cu certitudine, pentru că rețeaua de monitorizare din oraș are deficiențe, întreruperi sau nu măsoară anumiți poluanți, însă situația e, cu siguranță, foarte gravă – afirmă Alin Tănase, coordonator de campanii Greenpeace România. De altfel, „tocmai de asta sîntem în infringement din 2009. Comisia Europeană ne tot spune că trebuie să limităm expunerea populației cît mai mult. Am ajuns să fim trimiși la judecată în 2018 și încă nu s-au luat măsuri ca să se îmbunătățească concret calitatea aerului“, arată acesta.

Poluarea scurtează cu patru ani viața bucureștenilor, notează cel mai recent studiu al Institutului de Sănătate Publică. Primarul Capitalei contestă însă raportul, susținînd că datele prezentate de Institut au fost colectate pînă în 2017 și că în ultimii doi ani valorile au scăzut foarte mult. „Poluarea nu este în creștere, pentru că datele de la Agenția de Mediu nu relevă acest lucru“, a declarat Gabriela Firea, susținînd totodată că ea a luat măsuri în ultimii trei ani, dar că nu poate rezolva ce nu au făcut alți primari în zeci de ani. Într-o confruntare din ianuarie cu Costel Alexe, ministrul Mediului, Gabriela Firea i-a spus acestuia să-i tragă la răspundere pe parlamentarii PNL care ar fi blocat proiectele antipoluare, sugerîndu-i totodată să se mute din București dacă nu-i place cum miroase. Însă traficul în Capitală pare din ce în ce mai sugrumat, străzile nu au fost spălate sau aspirate de praf iarna aceasta, în ciuda vremii calde și uscate, arborii sînt tăiați din rădăcină după fiecare vijelie sau ploaie de gheață și nu sînt plantați alții în loc, iar Bucureștiul se umple de șantiere de construcții. Și, deși cauzele poluării țin, se pare, nu doar de gazele degajate în trafic, ci și de hidrogenul sulfurat degajat de arderile gunoaielor la gropile Chiajna-Rudeni, Vidra și Glina, aflate în imediata apropiere a Capitalei, Consiliul General a votat, pe 14 februarie 2020, achiziția unui teren pentru un incinerator de deșeuri. În aceeași zi în care se anunța, în București, un miting antipoluare.

„Tati, jandarmii respiră și ei tot aer poluat?“

Zăpada netopită e strînsă în mormane negre la colțul bulevardului. „Aer curat, nu oraș poluat!“, „Vrem schimbări politice, nu schimbări climatice“, „Nu e o glumă, poluarea ne sugrumă“, „Mai lasă mașina, mai mergi și tu pe jos“. Asta strigau vineri seară, pe 14 februarie, în jur de o sută de oameni, mergînd în marș de la Piața Unirii către Ministerul Mediului. (Inițial, marșul ar fi trebuit să pornească din fața Primăriei Generale a Capitalei, însă acolo se organizează de ani buni, în acte, adunări publice-fantomă ale Asociației Centrul Municipal pentru Dialog București.)

Majoritatea protestatarilor sînt foarte tineri, mulți liceeni inspirați de mișcarea Fridays for Future a Gretei Thunberg. Au mai venit cîțiva părinți cu copii mici și adulți cu biciclete. Un băiețel întreabă ingenuu: „Tati, jandarmii respiră și ei tot aer poluat?“ Cînd trecem prin Piața Constituției, doi domni în vîrstă se uită în jur la mulțime și rîd amar: „Aici trebuia să fie plin, dom’le, păi, dacă se organiza concert, imediat erau cîteva mii de oameni“. Nici o televiziune n-a sosit să facă un reportaj la fața locului. În fața Ministerului Mediului, pe un ecran apar, cu roșu, datele atmosferice: „București-Filaret, ora 18, temperatura 7 grade, vînt 1 km/h“. Atît. Nici un indicator privind poluarea. Secretarul de stat Mircea Fechet iese cu niște declarații, pare conștient de starea gravă a orașului și enumeră măsurile luate sau de care ar trebui Primăria să dispună.

Soluții pentru îmbunătățirea calității aerului există și „pot fi împărțite în două, pe termen scurt și pe termen lung“, îmi spune Alin Tănase de la Greenpeace. „Cele pe termen scurt, care pot fi implementate cît mai repede, țin de transport durabil (respectiv crearea de benzi unice pentru autobuze), protejarea spațiilor verzi existente și extinderea lor. În momentul de față, în București avem sub 10 metri pătrați de spațiu verde/cap de locuitor. Comisia Europeană impune un standard de 26 de metri pătrați, în vreme ce Organizația Mondială a Sănătății recomandă 50 de metri pătrați/cap de locuitor. De asemenea, mai sînt și măsuri ce țin de spălatul străzilor. Am observat că abia acum [la mijlocul lunii februarie – n.r.] au început să spele străzile, dar pînă acum nu au fost iarna aceasta.

Soluțiile pe termen mediu includ dezvoltarea de piste pentru biciclete și legarea lor, astfel încît să devină atractive pentru bicicliști. În momentul de față, e foarte greu să mergi cu bicicleta prin București, nu e sigur, nu ești protejat deloc, mergi umăr la umăr cu mașinile de pe șosea. Iar soluțiile pe termen lung înseamnă schimbarea flotei de autobuze. În momentul de față, încă avem 1.400 de autobuze diesel în București. Ideal ar fi să avem 100% flotă electrică. Tot o soluție pe termen lung ar fi modificarea Taxei Oxigen, taxa pentru mașini poluante, astfel încît să fie mult mai strictă și să elimine în special diesel-urile din oraș, pentru că produc foarte mult praf, în comparație cu mașinile pe benzină. Ideal ar fi să se interzică accesul mașinilor diesel în București, indiferent de norma de poluare. Și, de ce nu, se pot chiar interzice vînzarea sau înmatricularea mașinilor pe benzină, începînd din 2028 – atunci spunem noi că ar fi o dată bună pentru a introduce această măsură. Soluția noastră nu înseamnă să înlocuim toate mașinile de pe stradă cu mașini electrice, ci vrem ca orașul să devină pentru oameni, să se dezvolte spații pentru pietoni, piste de biciclete, sisteme de car-sharing, să eficientizăm transportul public, să se simtă o diferență, cînd te sui în autobuz, să știi că faci mult mai puțin decît ai face cu mașina personală.“

Întrebat dacă s-ar putea vedea rezultate în timpul unui singur mandat la Primăria București, Alin Tănase îmi spune că „da, cel puțin în privința măsurilor pe termen scurt și pe termen mediu“. Se pot face destul de multe într-un mandat, afirmă acesta, chiar pînă la înlocuirea flotei de autobuze, deși aceasta e o soluție mai degrabă pe termen lung.

Îmi mai spune că, deși pare că problema ține și de cetățeni, nu doar de autorități, aceasta e o „soluție falsă, pentru că acțiunea ar trebui să vină în primul rînd din partea autorităților. Bineînțeles că și cetățenii pot face anumite lucruri. Ar trebui să-și lase mașina acasă și să folosească transportul în comun, dar asta ține de eficientizarea acestuia, deci ne întoarcem la prima parte a discuției“. Cei de la Greenpeace, detaliază Alin Tănase, au o vorbă: „Natura nu poate vota, dar tu poți“, așa că, totuși, presiunea cetățenilor pe administrația orașului e importantă.

Înapoi la mitingul antipoluare, discut cu doi adolescenți. Isabela Butnariu și Victor Stan au venit tocmai din Constanța pentru a protesta. Nu li se pare că viitorul arată bine; sperau să atragă atenția altor orașe din țară unde poluarea e la cote mari. Sînt dezamăgiți de cît de puțini oameni au venit, pe net se anunțaseră mult mai mulți participanți. E Ziua Îndrăgostiților, iar fata tocmai a primit un buchet de lalele roșii. Se face tîrziu, secretarul de stat încă vorbește în fața ministerului. Tinerii pleacă.

Foto: Cristina Ștefan

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Fabrica Autoturisme din Timișoara FOTO Facebook/ Catalog Lastun Dacia 500 Club
Aberația industriei auto comuniste, încropită într-o fabrică de cuști de animale. „Mercedes și BMW ar fi dat orice să-i oprească producția”
La sfârșitul anilor 80, pe porțile unei fabrici din Timișoara ieșea una dintre cele mai caraghioase mașini din întreaga istorie a industriei auto: Lăstunul. Aceste mașini erau destinate clasei muncitoare din România socialistă și erau parodiate inclusiv în acei ani.
Studenți USV Iași jpeg
Ajutor nesperat pentru elevi și studenți. Cei care învață în străinătate vor beneficia de asigurare medicală fără plata contribuției la stat
Este oficial! Elevii, studenţii şi studenții doctoranzi care urmează cursurile școlilor și universităților din străinătate vor beneficia de asigurare de sănătate fără plata contribuțiilor.
Inundaţii Bucureşti FOTO Inquam Photos Liviu Florin Albei
INTERVIU Cum pot fi prevenite inundațiile din mediul urban: de la „orașele-bureți” la asigurările de locuințe
Directorul general interimar al Institutul Internațional pentru Apă din Stockholm (SIWI), Håkan Tropp, explică pentru „Weekend Adevărul” modul în care poate fi evitată inundarea străzilor din orașe în perioadele ploioase.
bacalaureat jpg
Bacalaureat 2025, sesiunea din iarnă. Cum se va desfășura examenul de evaluare a competențelor lingvistice la Limba română
În perioada 27-31 ianuarie 2025, elevii claselor a XII-a vor susține probele de evaluare a competențelor lingvistice la Limba română și Limba maternă din cadrul examenului de Bacalaureat.
Stațiunea Straja  Foto Bunzac Media, Complex montana (11) jpg
Cele mai populare stațiuni montane din România. Unde se află destinațiile de iarnă ale Carpaților
Cele mai populare stațiuni montane din România se înșiruie de-a lungul văii Prahovei, însă locuri ca Munții Apuseni, Bucovina sau Valea Jiului atrag și ele nenumărați turiști.
vaci lapte (2) jpg
Se prăbușește „împărăția laptelui”. Seceta, scumpirile și munca plătită în bătaie de joc adâncesc sărăcia în lumea rurală
Seceta care aproape a lăsat animalele fără hrană, dar și prețul extrem de scăzut al litrului de lapte, la vânzare, sărăcește comunități întregi din România. Este vorba în special despre satele în care localnicii trăiesc aproape exclusiv din creșterea vacilor cu lapte.
Comorile Olteniei de sub Munte descoperite datorită Festivalului Licuricilor de la Costești Vâlcea Foto Colaj
Ce este „vacanța de formare” și de ce câștigă popularitate acest tip de călătorie. Skillcation în România
Un nou tip de vacanță câștigă tot mai mulți adepți la nivel global. Skillcation, vacanța de dezvoltare personală, poate fi comparată cu o tabără pentru adulți, în care participanții au ocazia să deprindă noi abilități, exersând activități pe care poate nu au avut ocazia să le experimenteze.
Copii fericiti FOTO Shutterstock
Copiii activi învață mai bine. Legătura dintre mișcare și rezultate la școală
Un adolescent din șapte la nivel global se confruntă cu o afecțiune mintală, iar în acest context, se caută tot mai multe soluții de prevenire. Surprinzător, cercetările recente sugerează că activitatea fizică ar putea fi cheia unei abordări simple, dar extrem de eficiente.
Inundatii Slobozia Conachi  Foto Inquam Photos   George Calin (2) jpg
INTERVIU Cum ar putea fi prevenite inundațiile: „O soluție rentabilă este să folosim natura ca parte a protecției”
Directorul general interimar al Institutului Internațional pentru Apă din Stockholm (SIWI), Håkan Tropp, explică modul în care pot fi gestionate mai eficient resursele de apă astfel încât riscul de inundații sau secete să scadă semnificativ.