Ne-ai lăsat (cu) mască, 2020

Publicat în Dilema Veche nr. 872 din 23 decembrie 2020 - 6 ianuarie 2021
Să trăiţi, să ne conduceţi jpeg

Drama se amestecă uneori cu hazul şi năprasna cu vorba de duh. Nimic surprinzător aici. Sîntem tot noi, sîntem aceiaşi. Cei care spun bancuri porcoase la priveghi şi se scuză cu paharul în mînă că „şi răposatului i-ar fi plăcut să fim veseli”. Cei care se liniştesc că „nu e dracul chiar atît de negru” cu prăpastia sub ochi. Cei care cred că nu trebuie ratat nici un prilej de glumă – oricît de rău ales prilejul şi oricît de proastă gluma. (Să-l pomenim repede aici pe vectorul de conştiinţă Cristian Popescu-Piedone, vinovat individual într-un caz colectiv, care candidează la o primărie de sector cu sloganul „Aveţi grijă pe cine votaţi, să nu vă frigeţi şi de data asta”.) Nimic nu ne poate schimba, nici măcar o amărîtă de pandemie. Gama şi gala umorului românesc, de la băşcălie la poanta deşteaptă şi de la caricatură la memă, e un spectacol fără întrerupere. După cutremurul din 1977 au apărut, nu se ştie de unde, întrebarea pseudoenglezească de bune maniere „How zgudu you do?” şi răspunsul „Fine, tencui”. Tot în zilele acelea, opinia publică a făcut o grimasă de dezgust la auzul dialogului: „Cine l-a descoperit pe Toma Caragiu?” „Tot macaragiu’”. Pe atunci, lumea nu prea auzise de ceea ce psihologii numesc astăzi „mecanisme de coping”. Şi totuşi, lucrurile erau explicabile, chiar dacă te scîrbeau sau te contrariau. Prin rîs – fie el gros, mojic sau discret –, te descotoroseai de frică. Sau cel puţin încercai. Cu trei sau patru sute de ani în urmă, o bună parte dintre cei care asistau la execuţii rîdeau, se strîmbau şi spuneau glume deşucheate. Mecanismul era acelaşi. Şi reflecta fericirea de-a fi în jurul eşafodului, nu pe el.

Robinetul cu glumiţe deschis de COVID-19 curge de trei sferturi de an. Pe ţeavă se revarsă de la începutul lui martie ceva cu debit şi culoare variabile. La noi, dar nu numai. Uneori poanta e finuţă şi poartă în ea mici aluzii culturale. Alteori e frustă şi provoacă înroşirea pudibonzilor. Nu se mai ştie precis cine şi cum a început; şi nici nu contează. Important e să avem măcar un dram de îngăduinţă pentru coborîrea ţinutei şi a ştachetei. Ca strategie de apărare, s-ar putea ca rîsul să nu te salveze, dar măcar îţi dă putere să te aperi mai departe. Şi să speri că o să treci cu bine cumpăna, chiar dacă uneori îţi vine să proclami, ca în Caragiale, „Ori toţi să muriţi, ori toţi să scăpăm”. Prin urmare, e permis să fim neghiobi în glumiţe şi să rostim/cîntăm cu impunitate „A-nceput de ieri să moară / Cîte-om”. Sau „Linu-i lin şi pangolin”. Sau „O, sole pandemio”. E permis să scriem sub pozele cu naţionala de fotbal „Sîntem prudenţi. Stăm acasă” pentru a saluta încă o ratare a calificării la fotbal. E permis să glumim pe seama măştii şi să ne amintim că „Zorro e singurul muritor care poartă mască spre a fi recunoscut”. E permis să constatăm că pe Publius Covidius îl mai cheamă şi Nasol. E permis (şi stupiduţ, da) să-i evocăm pe Covidiu Ioaniţoaia şi Covidiu Lipan-Ţăndărică. Şi e la fel de permis să constatăm că tradiţia măştii româneşti, fără să aibă vechime, mister şi nobleţe ca în Africa sau măcar Veneţia, se arată totuşi viguroasă. Mai ales la televizor. Cei trecuţi de 40 de ani ţin minte, fără îndoială, emisiunea Cu mască, fără mască de pe postul public, înaintaşa produselor de tip Masked Singer sau Te cunosc de undeva de astăzi. Ştafeta a fost preluată şi predată conform regulamentului de joc.

Pe de altă parte, nu e de mirare că vocabularul s-a dilatat în pandemie şi a făcut loc unor cuvinte despre care ne vom aminti cîndva poate cu un surîs, poate cu un frison. Şi aici s-a lucrat masiv şi jovial: „Tristan şi Izoleta”, „Izoleta misterioasă”, „Isoleta Bella din Taormina” „Romeo şi Izoleta”, „Trentin Quarantino” etc. Noile verbe au dărîmat la rîndul lor porţile dicţionarului şi au dat năvală: a termometriza, a carantina, a operaţionaliza, a temperaturiza, a colapsa, a izolaţiona (sic!). Unele vor rămîne, altele nu, în funcţie de măsura în care vor reuşi să se infiltreze în exprimare, mai cu seamă în cea prin viu grai. De multe ori însă, nu cuvintele sînt problema, ci felul cum le foloseşti. La sfîrşit de an 2020, după aproape zece luni de pandemie, pe ecranul memoriei personale rămîn cîteva nerozii rostite de un personaj care trece încă drept guru al presei, deşi a forţat limitele zoologiei şi a făcut găina să nască pui vii. Iată trei exemple din ghidul gîndirii de-a-ndoaselea: 1) „Omul nu s-a născut cu mască” (s-o fi născut cu vestă de piele, mai ştii?); 2) „Nici stalinismul, nici fascismul, nici faraonii, nici măcar mongolii nu au interzis oamenilor să iasă din case. Nici cele mai sinistre dictaturi nu ne ţineau în case”; 3) „Timp de două luni, tot ce-a cîştigat omul după ce-a ieşit din peşteră – şi prin Revoluţia Franceză – s-a dus dracului”.

Vorba lui Jan Hus la apropierea de rug a bătrînicii cu braţul de vreascuri: „O, sancta simplicitas”.

Radu Paraschivescu este scriitor.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Farmacia din grădină. Rolul legumelor în prevenirea unor boli foarte grave, explicat de un renumit cercetător român
Legumele și verdețurile din grădină au efect terapeutic, cu atât mai puternic cu cât ele sunt produse în sistem tradiţional. O spun specialiştii în horticultură care s-au convins, în urma unor studii, că organismul uman preia din roadele pământului o gamă largă de substanţe care ne menţin sănătatea
image
Motivul incredibil pentru care au fost terorizați niște români în Mexic. „I-au adus pe unii agitați, cu arme”
Mexic e o destinație exotică la care visează numeroși români, dar fără să știe riscurile la care se expun. În primul rând, de multe ori vameșii mexicani le interzic accesul și îi expulzează imediat ce coboară din avion. Când totuși le este permis să viziteze țara, au parte de surprize neplăcute
image
Eroarea celor care plâng după industria comunistă. Economist: „Avem una dintre cele mai complexe economii din lume”
Contrar nostalgicilor care plâng după baza industrială moștenită din comunism, România astăzi una dintre cele mai complexe economii din lume, susține economistul Radu Nechita, citând un studiu de la Harvard. El explică de ce industria comunistă era una falimentară

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.