Minunatele isprăvi ale Adrenalinei (basm suprarenal)

Publicat în Dilema Veche nr. 971 din 17 noiembrie – 23 noiembrie 2022
image

A fost o dată, a fost de două ori, apoi (după o scurtă pauză) a fost a treia oară și a tot fost pînă ce nu mai fu. După o vreme (cînd vremea aia a trecut, o alta luîndu-i locul), a fost din nou de multe ori la rînd și, dacă n-o fi încetat să fie între timp, poate că este și acum. A fost o fată pe nume Adrenalina, vioaie, neastîmpărată și zglobie. Și era înzestrată cu o sumedenie de calități, precum: a) dorința de a face bine fără să ceară, în schimbul facerii de bine, vreo răsplată; b) un suflet nobil, deși un pic asimetric în partea de jos, acolo unde se lovise cîndva de un refuz; c) etc. Avea în ea atîta energie fata asta cît să transforme repausul într-un motor puternic (dar nepoluant) care să nu consume nici un strop de motorină și să funcționeze doar pe bază de avînt. Iar întrucît energia nu-i lipsea (ba chiar, adesea, trecea de un anume prag), o folosea din plin ca să producă binele pe scară largă. Într-un cuvînt, era supertare.

Și într-o zi, pe cînd se relaxa la umbra unui pom, după o serie de fapte bune, i s-a așezat pe umăr un fluture din specia numită popular „Căposul pădurii“ (Thymelicus sylvestris), care i-a șoptit la ureche: „Adrenalino, scuze că te deranjez din relaxare, dar tocmai am primit un SMS feromonic de la un coleg de departe, spune c-ar trebui să intervii acolo neîntîrziat într-o situație deosebită, cu implicații majore pentru lume“.

„OK“, a zis Adrenalina, și-a pus în rucsac cele necesare (trusa de machiaj, laptop-ul, o sticlă de un litru cu apă vie) și a purces la drum. Ca să purceadă rapid s-a suit pe iapa Enzima (un mijloc de locomoție foarte potrivit pentru deplasările urgente) și în cîteva minute era departe, la destinație, unde o aștepta colegul – un fluture din specia numită popular „Albăstrelul dințat“ (Polyommatus daphnis) –, care i-a explicat, sumar, situația.

„Uite care-i treaba, fato: cum poate știi (iar dacă nu, afli acum), sîntem pe Tărîmul Indolenței, patria încremenirii și a stagnării. Aici n-ai voie să te miști din loc, ești obligat prin lege să rămîi întotdeauna fix. Nici vîntul nu bate pe la noi (presupunînd că i-ar veni să bată), stă tolănit pe niște nori și oftează adînc la răstimpuri. Nu pot să umble liber pe meleagurile noastre decît hoții, paznicii trîndăvelii și animalele rele. (Sau străinii care nimeresc întîmplător prin locurile astea și de obicei o rup la fugă imediat.) Eu, fiindcă zbor, sînt o rușine pentru întreaga fluturime din muzee, dacă m-ar prinde Paza în flagrant delict de hoinăreală m-aș trezi captiv pe veci într-un dicționar. Ca mine nu sînt mulți care să nu fi împietrit, mai e o rață undeva pe lac, un zimbru cam firav la intrarea pe autostrada spre Moldova și doi-trei elefanți într-o ogradă. Cît despre oameni, nici vorbă să miște vreunul. Și asta din pricina conducerii statului, căci țara e guvernată discreționar, pe calea imuabilei stabilități, de către Prințul Amorf, un despot luminat întrucîtva pe dinăuntru, însă complet inert pe dinafară, pe care un viclean manager l-a vrăjit să își dorească tihna mai presus de orice, fie și cu prețul amorțirii generale. Numai tu poți desface vraja, numai tu îl poți face să renunțe la neclintire în favoarea unei stabilități ceva mai sprințare, numai tu ne-ai putea reda zbenguielii.“

„Înțeleg“, a spus Adrenalina. „Cum ajung la el?“

„O iei spre miazănoapte“, a lămurit-o fluturele, „și mergi pînă la intersecția dintre miazănoapte și apus. Acolo ai să vezi un bloc de locuințe, e singurul din preajmă, în jurul lui nu sînt decît palate somptuoase. Intri în bloc, urci la etajul 3 și cauți apartamentul 21, care e reședința Prințului Amorf. Cum te descurci în continuare te privește. Dar te previn că-n drumul tău vei înfrunta multe primejdii și destule obstacole ți se vor ivi dinainte.“

„Nici o problemă, primejdiile și obstacolele sînt specialitatea mea“, a zis Adrenalina, a priponit-o pe Enzima de un semafor din codru și a plecat. Abia făcuse cîțiva pași cînd i-a sărit în față un regulament cumplit, cu șapte capete și-n fiecare bot al fiecărui cap cu o mulțime de anexe ascuțite. I-a venit ușor de hac, aducîndu-i la cunoștință existența unor excepții care îndată l-au dat gata. Pe urmă a văzut, la marginea șoselei, un balaur birocrat, în spatele unui birou cuprins de flăcări, care i-a cerut imperativ adeverința de tristețe și, fiindcă ea nu era în măsură s-o prezinte, a vrut s-o bage la zdup. N-a reușit: cu două picături de apă vie, Adrenalina l-a spulberat. A mai mers ce-a mers, retezînd capete de scorpii cu laptop-ul și aruncînd namile fioroase în brațele neantului, pînă ce drumul s-a închis. Îl închidea un zid înalt pe care scria Accesul interzis (dincolo de el se auzeau privighetori și răsunau, în crescendo, geamparale). „O fi vreo chestie de interes pentru mine“, și-a zis Adrenalina, a scos rujul din trusa de make-up și l-a apropiat de suprafața zidului. Pe dată, ca și cum acționau asupra lui forțe dintr-un domeniu diferit, superioare coeficientului de nepătrundere, zidul s-a dat la o parte. Și Adrenalinei i s-a arătat o imagine de vis, cu note de coșmar: pe o pajiște verde (un verde profund și totuși dulce), petrecerea zmeilor era în toi.

Se adunaseră ca să petreacă violent circa o sută de zmei plus lăutarii și DJ-ii. Pe mesele întinse, grămezi, mormane și munți de răutăți (căci zmeii se feresc de bunătăți): Mercedes-uri și BMW-uri la proțap, mitraliere în aspic, șaorme uriașe din care picurau în farfurie răcnete, salate de cruzimi à la Kremlin și alte preparate culinare de același soi. În sticle, cele mai alese chinuri din podgoriile spaimei. La loc de cinste, pe un catafalc de aur, ședeau Zmeul, Zmeoaica, Zmeuțul și Zmeuța (prototipul familiei standard în societatea zmeiască), înconjurați de rubedeniile lor apropiate. Iar petrecerea era prilejuită de un eveniment unic – Zmeuței avea să i se taie moțul (care moț, în paranteză fie spus, se întindea pe aproximativ un hectar). Cînd au zărit-o pe Adrenalina, unii au încercat să scape luînd-o la picior, alții au implorat-o să-i cruțe, dar în zadar: cu ajutorul unei drone, fata a împrăștiat în aer o pudră de obraz care i-a cufundat instantaneu pe toți în somnul cel veșnic.

De-aici încolo a fost floare la ureche pentru cineva de anvergura Adrenalinei și avînd atîtea atuuri în dotare. Din trei salturi, urmate de o răsucire și un chiot, a fost în fața ușii de la apartamentul 21, unde locuia Prințul Amorf. I-a dat un brînci și poc! – ușa s-a desprins din balamale, invitînd-o să intre. Înăuntru, într-un fotoliu, prințul stătea comod pe gînduri, apucase o idee de un capăt și se străduia s-o tragă înspre el. Mai exact, căuta să arunce o punte între Platon și Pynchon. Și mai exact, se întreba dacă o afirmație din Curcubeul gravitației („Nu există luptă deschisă pentru putere. Totul e seducție și contraseducție, reclamă și pornografie“) ar putea fi ecoul vorbelor pe alocuri tăioase ale lui Socrate din Republica. Atît de absorbit era de contemplarea ideii încît nici n-a simțit cînd i s-a așezat Adrenalina în poală. Dar ea l-a strîns la piept, l-a privit cu emoție în ochi și i-a spus: „…“ (nu am permisiunea de a-i reproduce spusele, din motive de copyright). Apoi l-a ajutat să se ridice din fotoliu, Prințul Amorf și-a scuturat amorțeala din trup (ideile din minte i s-au aerisit) și au pornit-o amîndoi într-o excursie pe trotinete prin lumea care își recăpătase principiul activ.

Cam asta a fost tot și v-aș ruga să nu mai insistați, n-am să încalec pe o șa.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Reghecampf
Reghecampf ajunge, în premieră, în fotbalul african: noua sa echipa, o forță pe continentul negru
Tehnicianul de 49 de ani a semnat un contract valabil până în 2026.
chibrituri jpg
Ecuația care dă bătăi de cap românilor. Trebuie mutat un singur băț de chibrit pentru a rezolva ecuația
Cei mai mulți dintre noi vom cădea în capcana de a crede că această provocare este, de fapt, una simplă! La urma urmei, nu pare a fi un calcul foarte complex, așa că ar trebui să fie destul de ușor să ne dăm seama cum trebuie mutate chibriturile!
catalin scarlatescu urgenta spital accident 808545 jpg
Ce origini are Cătălin Scărlătescu. Nu s-a ascuns niciodată: „Mi-a arătat în copilărie ce înseamnă...”
Cătălin Scărlătescu a fost întotdeauna un om onest și nu s-a sfiit să recunoască multe lucruri despre familia sa. A răspuns de fiecare dată clar și fără să se ascundă după deget. Cu toate acestea, puțini oameni cunosc etnia acestui celebru bucătar.
„Imaginea personajului de culoare” – conferință la Muzeul Național de Artă al României
„Imaginea personajului de culoare” – conferință la Muzeul Național de Artă al României
Muzeul Național de Artă al României (MNAR) invită publicul să participe la o nouă conferință din seria „Opere în prim-plan”, susținută de Mălina Conțu în Galeria de Artă Europeană, în ziua de sâmbătă, 23 noiembrie 2024, ora 16.00, de această dată despre „Imaginea personajului de culoare”.
Swiatek jpeg
Colecția Constantin Orghidan (foto: Biblioteca Academiei Române)
Inaugurarea expoziției permanente de numismatică dedicată colecției Constantin Orghidan
Academia Română și Biblioteca Academiei Române organizează joi, 7 noiembrie, un eveniment cultural omagial și comemorativ dedicat împlinirii a 150 de ani de la nașterea și 80 de ani de la moartea inginerului Constantin Orghidan.
trump si MUsk, pe X captura Youtube png
Pericolul unei oligarhii trumpiste
Oligarhia trumpistă care prinde contur este mult diferită de tulpina post-sovietică.
Alegeri în SUA (foto: Pixabay)
Alegeri în SUA. Cine sunt şi cum sunt desemnaţi marii electori care îl aleg pe preşedintele Americii
Marii electori care în final îl vor alege pe preşedintele SUA sunt desemnaţi într-un proces în două etape din rândul membrilor de partid, lobby-iştilor, oficialilor locali sau chiar politicienilor retraşi din activitate.
oana roman ilinca vandici teo trandafir instagram jpg
Oana Roman, goală într-un jacuzzi. Ilinca Vandici și Teo Trandafir au comentat apariția vedetei: „Dacă se udă, să nu se întâmple nimic..”
Ilinca Vandici și Teo Trandafir au comentat o imagine cu Oana Roman goală într-un jacuzzi. Cu toate că imaginile au fost publicate anul trecut, abia acum a atras atenția celor două prezentatoare TV, care au avut un schimb de replici savuros și a stârnit râsete în platoul emisiunii „Follow Us”, de la