„Mi-am dorit un singur lucru de la școală: susținere” - anchetă

Publicat în Dilema Veche nr. 966 din 13 octombrie – 19 octombrie 2022
image

Dintr-un număr ca acesta nu puteau să lipsească răspunsurile elevilor la întrebarea „Ce vă doriți de la școală?”. Invitații mei sînt elevi din trei licee: Liceul de Artă „Dimitrie Cuclin”din Galați, Colegiul Naţional „Sfîntul Sava“ din Bucureşti și Colegiul Național „Mihai Viteazul” din Ploiești.

● Andreea NEDELCU, clasa a XII-a, Galați

Mereu mi-am dorit ca școala românească să fie adaptată nevoilor și dorințelor noastre din prezent. Aș fi vrut ca măcar în liceu să fi studiat literatură universală internațională, nu doar scriitori români, cu toate că și unele opere românești sînt cu adevărat relevante pentru secolul nostru, dar altele (majoritatea) sînt complet depășite. O îmbunătățire a programei de limba și literatura română ar fi un plus imens, avînd în vedere că eu încă studiez ce au studiat și părinții mei. De asemenea, cred că ar fi interesant să studiem și autoare, proză, poezie scrisă de femei, nu doar de bărbați, iar violența din unele romane să nu mai fie prezentată ca ceva normal, trecută cu vederea sau ignorată. Aș vrea să fiu punctată la Bac pentru propria opinie – nu doar pentru cea a unor critici literari. Să pot să îmi scriu propriile gînduri, propriile cuvinte, fără să fiu depunctată. Aș fi vrut să mai studiez și în clasa a XI-a și a XII-a muzică sau desen – de ce arta este privită mereu ca un obiect opțional și în cea mai mare parte inutil? 

 Maria-Cristina POSTELNICU, clasa a IX-a, Ploiești

Îmi doresc să fiu liberă în gîndire, să-mi dezvolt cunoștințele pentru a atinge scopul ales, cu sprijinul profesorilor și al colegilor. Sînt sigură că m-așteaptă un drum frumos!

 George IACOB, clasa a XII-a, Galați

Școala să ofere elevilor consiliere în ceea ce privește viitorul profesional. Să se introducă măcar o oră de nutriție pe săptămînă unde elevii să poată învăța să mănînce corect! Să se modernizeze sistemul sanitar și să se tehnologizeze sălile de clasă, laboratoarele etc. 

 Irina GRIGORESCU, clasa a XII-a, București

În clasa a XII-a încă învăț, de fapt, încă învăț cum să învăț. Ca elevă, mi-aș dori să am la îndemînă mai multe unelte de modelare nu numai pentru aplicarea ulterioară a teoriei predate, ci și pentru propria-mi persoană, pe care să o dezvolt: prin descoperirea și valorificarea aptitudinilor personale.

 Teodora ARTENE, clasa a IX-a, Galați

În primul rînd, aş vrea ca școala să nu se mai axeze numai pe memorarea materiei deoarece în cele mai multe cazuri elevii tocesc lecțiile și imediat după teste sau evaluări încep să uite tot ce au învățat. În opinia mea, ar trebui să ne exerseze mai mult creativitatea și gîndirea critică. În al doilea rînd, aș vrea să ne pregătească mai mult pentru viață – de exemplu, atunci cînd termini liceul, ești lăsat de izbeliște, fără nici o pregătire pentru lumea de afară. O idee interesantă ar fi să învățăm să gătim la școală. 

 Maria Siluana BUSUIOC, clasa a XII-a, București

Școala ideală reprezintă pentru mine prilejul de a mă autodescoperi și de a mi se traduce pe înțelesul meu tainele lumii acesteia, în formule algebrice, în ecuații chimice și prin descifrarea interacțiunilor dintre oameni. Îmi doresc ca, trecînd prin școală, să descopăr ce înclinații am și să am șansa să mi le dezvolt, să capăt un set de valori, fiind ajutată nu numai de profesori, ci și de colegi.

 Leonard LEMNARU, clasa a IX-a, Ploiești

Vrem o școală modernă – ceea ce nu înseamnă neapărat o școală digitalizată, deoarece ar introduce mai multă inegalitate într-un sistem deja corupt –, ci o școală care să-și plaseze fundamentul de predare pe nevoile generațiilor noi cu care se confruntă. Vrem o școală cu caracter propriu, nu cu idei și principii preluate de pe meleaguri străine: o școală românească a tinerilor care să aibă ca voce principală tinerii! O școală care promovează creativitatea, iubește individualitatea și căreia nu îi este frică să aprindă în copii un foc ce poate naște schimbare.

 Elena PETRACHE, clasa a X-a, Galați

Îmi doresc ca relația elev-profesor să fie una detașată, astfel elevii simțindu-se mai încurajați să-și exprime opiniile. Ar fi minunat ca mai mulți profesori să le stîrnească interesul și atenția elevilor printr-un stil de predare interactiv. Un alt punct de bifat de pe listă este sportul, căruia ar trebui să i se acorde mai multă importanță. 

 Rebeca DUMITRAȘCU, clasa a X-a, București

Mi-aș dori ca școala să fie un loc care să mă conducă la înțelegerea lumii, ale cărei învățături să îmi dezvolte modul de gîndire, pentru a mă raporta adecvat la ceilalți şi la mine. Un spațiu sigur în care să pot adresa liber întrebări, să primesc răspunsuri şi să fiu validată.

 Cristina ȘERBU, clasa a XI-a, Galați

Îmi doresc să nu mai existe termenul de „greșeală“ sau cel puțin să nu fie luat atît de în serios de profesori. Eu cred că cel mai ușor înveți prin experimentare, ceea ce automat duce la anumite răspunsuri mai puțin potrivite. 

 Ștefan TĂNASE, clasa a X-a, București

De la școală îmi doresc ore cît mai interactive, bazate mai mult pe discuții și dezbateri decît pe teorie, în care să putem realiza experimente și studii practice în cadrul disciplinelor realiste, iar celelalte materii să se concentreze mai mult pe subiecte de actualitate și importanță în ziua de azi, precum educația juridică și financiară de bază și informații de cultură generală sau dezvoltarea inteligenței emoționale și self-improvement și construirea unei mentalități sănătoase.

 Andreea-Ștefania PETRE, clasa a IX-a, Ploiești 

Principalul lucru pe care mi-l doresc de la școală este acela de a-mi deschide noi orizonturi, care mă pot ajuta pe viitor să urmez o carieră în domeniul medicinei.

De asemenea, școala reprezintă locul în care interacționez cu colegii și cu profesorii. Fiind într-un colectiv, reușesc să dezvolt relații de prietenie cu ceilalți elevi. Mi-ar plăcea ca toți colegii să se încurajeze și să se susțină reciproc, dînd dovadă de altruism și de bunătate. 

Totodată, aș vrea ca profesorii să ne îndrume și să ne ofere numeroase lecții și sfaturi, care ne vor ajuta pe viitor.

 Traian-Alexandru CHIȚU-SINESCU, clasa a XII-a, București

Elevii își doresc ca profesorii să fie suportul constant al lor și, de asemenea, cei care îi orientează spre alegerea unei cariere. Unii profesori sînt mentori adevărați care transmit nu doar informații, ci reprezintă, deopotrivă, modele intelectuale și umane. Un exemplu elocvent este profesoara mea de limba română care mi-a transmis dragostea pentru literatură, unul dintre motivele pentru care o să îi fiu mereu recunoscător!

 Emil-Andrei VLAD, clasa a IX-a, Ploiești

În ochii mei, școala ar trebui să se bazeze pe interactivitate, creativitate, astfel încît peste cunoștințele dobîndite să nu îndrăznească să se așeze vreodată colbul uitării. Așadar, haideți să vedem tot ceea ce învățăm!

 Ștefan-Cristian GRECU, clasa a X-a, București

Mi-aş dori ca şcoala să ofere posibilitatea unei programe şi a unui orar personalizat, care să încurajeze dezvoltarea pasiunilor şi a aptitudinilor în domeniul pe care doresc să-l urmez mai tîrziu la facultate şi, ulterior, în viață. Performanța se obține prin acordarea de timp şi studiu îndelungat acesteia şi consider că şi şcoala are rolul de a încuraja elevul pe parcursul drumului său, cu resurse, îndrumare şi ajutor din partea profesorilor.

 Indru SILIȘTE, clasa a X-a, București

Îmi doresc ca școala să ne învețe să gîndim critic, să folosim fiecare informație pe care o culegem de la profesori, nu doar pentru a o reține, ci, mai ales, pentru a o integra unui sistem de idei. Să îmi permită să asimilez informații și să le găsesc un rol în viața de zi cu zi, în loc să le memorez pentru un test și în două săptămîni să nu rămîn decît cu nota de la test.

 Ioana JELEBOGLU, clasa a XII-a, București

Întotdeauna mi-am dorit un singur lucru de la școală: susținere. Să am spațiul necesar pentru a mă dezvolta, pentru a crește fără să mă simt atît de constrînsă de granițele notelor. Îmi doresc să fi „înțeles din clasă” că nu este totul alb sau negru, nu există doar un număr limitat de cariere la care ar trebui să aspir, iar drumul pe care îl am în față după terminarea liceului este unul flexibil. Mi-aș fi dorit să nu fie pus accentul pe greșeli; nu prea am fost învățată că, uneori, e în ordine să greșești. Sora mea mai mare îmi tot spune: „Totul are o soluție”. Îmi doresc să fi învățat axioma asta de la școală. În același timp, pentru că petrecem, totuși, mult timp la școală, tot aici am avut cu adevărat contact cu cei de vîrsta mea și am fost încurajată de profesori să lucrez în echipă. Iar în special în liceu, am cunoscut oameni extrem de creativi.

 Maria-Anastasia DRAGOMIR, clasa a XII-a, București

În vara dinaintea clasei a XI-a nu mă puteam hotărî ce profesie să urmez, așa că eram foarte nerăbdătoare să mă reîntorc la școală. Atunci mi-am dat seama cît de frumoasă e simpla dorință de a învăța, în afara presiunii notelor sau a oamenilor din jur. Asta e ceea ce îmi doresc eu de la școală: să îmi ofere șansa și să îmi stimuleze dorința de a vrea să învăț – pentru a descoperi, pentru a mă dezvolta în cît mai multe direcții.

 Harry GÎRLEA, clasa a XII-a, București

Aș vrea susținere și promovarea metodelor diversificate de educație, sprijin pentru programele de voluntariat, actualizarea curriculei pentru a include și cunoștințe folositoare în viața de zi cu zi a fiecărui cetățean, precum educație financiară, prezentări ale mai multor oportunități de studii superioare și echilibrarea raportului între ceea ce se predă și ceea ce se cere în societate.

anchetă realizată de Ana Maria SANDU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Ucrainenii au distrus un vehicul blindat rusesc rar, proiectat pentru a transporta liderii ruși în caz unui atac nuclear, biologic sau chimic
Ucraina a distrus un vehicul blindat rusesc rar folosit pentru prima dată la dezastrul nuclear de la Cernobîl .
image
Geamăna siameză Abby Hensel s-a căsătorit. Motivul pentru care femeile nu au recurs la operația de separare VIDEO
Una dintre cunoscutele gemene siameze Abby și Brittany Hensel și-a găsit dragostea adevărată. Conform Mirror, tânăra Abby Hensel, în vârstă de 34 de ani, s-a căsătorit cu Josh Bowling, asistent medical și veteran al armatei Statelor Unite.
image
Un român care a cumpărat de pe Facebook un permis fals de conducere s-a dus la poliție să-l reînnoiască
Un bărbat din Alba Iulia a fost condamnat la 4 luni și 20 de zile de pușcărie, pentru complicitate la fals în legătură cu permisul său de conducere.

HIstoria.ro

image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.
image
Procesul „Numai o guriță”, o noutate pentru justiția română la început de secol XX
În primăvara anului 1912, pictorul Gore Mircescu îl aducea în fața justiției pe librarul Constantin Sfetea, pe motivul reproducerii neautorizate a uneia din lucrările sale – „Numai o guriță” – pe care cel din urmă o folosise la ilustrarea unor cărți poștale.