Mediocritate educațională, mediocrație socială

Publicat în Dilema Veche nr. 959 din 25 august – 31 august 2022
image

„Mediocrity knows nothing higher than itself, but talent instantly recognizes genius.”

 Arthur Conan Doyle

Filosoful canadian Alain Deneault a publicat în 2015 o lucrare de analiză socială, numită La Médiocratie, unde observă cu acuratețe faptul că în societatea actuală, tot mai globalizată și interconectată, există o tendință crescătoare și îngrijorătoare de a promova mediocritatea. Această tendință, spune Deneault, duce inevitabil către societăți mediocratice, societăți conduse de către mediocri pentru mediocri. În cazul societății românești, lucrurile sînt și mai îngrijorătoare, deoarece de mai bine de 30 de ani avem parte de o școală mediocră, în derivă. Problema e că această școală mediocră naște inevitabil mediocri, mediocri care sînt absorbiți și chiar cultivați în societate pentru a ne deveni conducători. Acești mediocri sînt indivizi „căldicei”, nici buni, nici răi, care se mențin instinctual pe linia de plutire și care, deși nu fac performanță, sînt bine încadrați și integrați în societate. Nu vorbim aici de individul mediu, orice ar însemna acest lucru, ci de mediocrii instalați în funcții de putere, de mediocrii care decid pentru ceilalți. Acest lucru se întîmplă peste tot: în ministere, în universități, în școli și licee, în spitale, în primării, în întreprinderi și societăți comerciale. Mediocrii se subordonează aproape instinctual unei ordini prestabilite și se integrează natural într-un sistem dat. Sînt obedienți prin firea lor și știu să joace conform regulilor. Nu contestă ordinea, sistemul, conducătorii; ei doar execută, uneori executînd la propriu semeni de-ai lor, conștiința lor morală fiind externalizată și subordonată intereselor conducătorului. Ei sînt mai mult decît dezirabili pentru o anumită categorie de conducători, căci nu sînt incomozi ca ceilalți, contestatarii sistemului, care vor schimbare, îmbunătățire, uneori chiar revoluție. Nu, pentru mediocrați, lucrurile sînt bine așa cum sînt, nu e cazul să ne zbatem inutil, avem un post căldicel, de ce să îl punem în primejdie? Mai schimbăm pe ici, pe colo, dar nu e cazul să zguduim sistemul. 

Desigur, nu vorbim aici de recalcitranți și anarhiști. Aceștia sînt veșnicii neintegrați și neintegrabili deoarece, în genere, ei nu acceptă nici un fel de regulă și nu o acceptă așa, a priori, pe negîndite, din principiu. Vorbim aici de cei care discută și analizează regulile și nu le acceptă pe „nemestecate”. Dar, într-o țară în care ai parte de peste 45% analfabetism funcțional, deci de indivizi care citesc, dar nu înțeleg ce citesc, este greu de crezut că poți atinge o masă critică de oameni care ajung să respecte regulile sociale prin internalizare și nu doar să le accepte mecanic. 

O problemă importantă dată de mediocraţie este că acești mediocri care ne conduc nu au cu adevărat perspectivă și înțelegerea sistemului. Nu o au pentru că nu au, în genere, capacitatea de a vedea lucrurile în perspectivă, acest tip de oameni fiind de cele mai multe ori instalați doar în aici și acum, ei neputînd să gîndească cu adevărat proiectiv și imaginativ. Ei au doar o cunoaștere a sistemului, fiind perfect integrați lui, dar nu au înțelegerea sistemului, neputînd și nevrînd să îl schimbe și îmbunătățească. Ei au idei despre sistem, crezînd că au și această perspectivă holistă asupra lucrurilor, și de cele mai multe ori au chiar convingerea că au această perspectivă, dar fără să o aibă cu adevărat. Aici explicația ne este dată, la nivel psihologic, de celebrul principiu Dunning-Kruger, care, scurt și simplu, ne spune că, cu cît ești mai mediocru și știi mai puține, crezi că știi mai multe și că ești mai deștept. Acest principiu nu este decît validarea științifică a vechii vorbe populare că „prostul nu e prost destul dacă nu e și fudul”. Așa se întîmplă și aici, ignoranța nu e adevărată dacă nu e dublată de o falsă conștiință a unei presupuse competențe. Aceasta este paradigma mediocrului clasic și periculos, cel care, fiind instalat în funcții de conducere, de meta-analiză a sistemului, devine impostor. Este exact opusul socraticului „știu că nu știu nimic”, specific unui om înțelept și modest, care cu cît știe mai multe își dă seama de vastitatea universului și de faptul că știe atît de puține în raport cu el. Impostorul nu este nici un căutător în ale cunoașterii și nici un modest. El știe că știe și știe cumva bine că obediența și servilismul îi sînt răsplătite. sînt foarte rari cei din politică și din societatea noastră care să fie însoțiți de sindromul impostorului. Acesta este exact opusul impostorului, cel care nu are astfel de neliniști epistemice. Cel care are sindromul impostorului este de obicei cineva onest, bine pregătit, dar care a intrat într-un domeniu nou și care se crede impostor, avînd rețineri în ceea ce face pentru că nu cunoaște bine sistemul. Impostorul nu are un astfel de sindrom al impostorului, el e doar impostor, crezîndu-se un semizeu al domeniului. Politica noastră este plină de impostori, de mediocri ce se cred elite, care nu au nici cea mai mică atingere a unui sindrom al impostorului. Ei știu și nu acceptă dialog și critică, instalîndu-se astfel într-o bulă epistemică a unei ignoranțe atotsuficiente.

Revenind acum la analiza cauzei care duce la mediocraţie, spuneam că mediocritatea școlii românești potențează și mai mult această tendință generală. Este clar: calitatea naște calitate, mediocritatea naște mediocritate. Un profesor entuziast induce entuziasm și hrănește curiozitatea și dorința de cunoaștere ale elevilor lui, unul plictisit și plictisitor omoară curiozitatea elevilor lui, îndepărtîndu-i de școală și de cunoaștere. Pe scurt, mediocritatea este molipsitoare. Dacă avem un profesor mediocru la catedră, atunci și performanțele elevilor vor fi mediocre. De aceea, cred cu tărie că lucrul cel mai important pentru școala românească este să avem profesori de calitate, motivați și pregătiți. Doar ei pot schimba lucrurile substanțial și pe termen lung. Altfel vom avea parte de această mediocritate generalizată, încununată de o mediocraţie a impostorilor.

Știu, aici se poate contraargumenta cu argumentul olimpicilor: dacă sîntem într-o țară cu educație mediocră, de ce avem atîția olimpici? Răspunsul meu ar fi că acești olimpici sînt forțări ale unui sistem dereglat care vrea să arate ceea ce nu este. Ei sînt olimpici de disperare și nu ca o încununare a unui sistem solid și profund calitativ. Aceștia ajung olimpici, în genere, ca urmare a unei dorințe acerbe a unui director, profesor sau părinte, care vrea să se legitimeze cu o asemenea performanță. Ea este, da, nu trebuie minimalizată, dar nu este performanță naturală – de exemplu, a unui David Popovici, care obține medalie după medalie, dar care spune că vrea să se dezvolte multilateral, să cunoască și să învețe și nu să facă doar înot. Genial! Apoi, el nu face acest lucru ca să evadeze din țară, performanța lui nu e o rampă de lansare. Or, în majoritatea cazurilor olimpicilor noștri, din păcate, avem acest lucru: ei trag foarte tare să își depășească condiția și să aibă șansa să studieze în afară. Foarte onorabil și meritoriu, dar din perspectiva întregului sistem avem următoarea întrebare legitimă: OK, dar dacă, în genere, rezultatele sistemului sînt mai mult decît modeste (cu rate alarmante de abandon școlar, analfabetism funcțional, lipsa unei culturi a învățării continue etc.) și dacă și cei mai performanți ne pleacă, cum beneficiem ca societate de pe urma unui astfel de sistem? Tangențial, ar fi interesant aici poate un studiu care să ne arate cum stăm față de celelalte țări din regiune și mai ales ce s-a întîmplat cu olimpicii noștri în ultimii 30 de ani. Aici e problema unei asumări la nivelul unui obiectiv strategic de țară de tipul învățămîntul este pentru „bunul“ mediocru, pentru elevul mediu, adică ceva de tipul „no child left behind”. Educația trebuie să fie incluzivă. Ea trebuie să aibă ȋn vedere toți copiii noștri și să le găsească tuturor un loc sub soare. Educația noastră trebuie să fie o continuare a familiei, pentru ca copiii să se simtă bine și protejați. De asemenea, pentru a face educație de calitate, poate că ȋn primul rînd trebuie educați părinții cum să fie cu adevărat părinți și să nu mai fie nici absenți educațional, dar nici intruzivi și să dea lecții profesorului de cum și ce trebuie să predea. Ar trebui, de asemenea, să avem un profil clar al absolventului, iar întreg sistemul educațional (pregătirea profesorilor, manuale, planuri-cadru etc.) să fie direcționat în această direcție strategică a unui obiectiv de țară, asumat și securizat printr-un pact social și politic. Vi se pare că avem parte de acest lucru? Din păcate, îmi pare că avem parte mai mult de o formă fără fond, adică de o reformă fără conținut. Acesta este pericolul mediocrității: se autosusține și se reproduce în sistem. E ca un virus care distruge ADN-ul social.

„O primă greșeală, de care trebuie astăzi ferită tinerimea noastră, este încurajarea blîndă a mediocrităților. Cea mai rea poezie, proza cea mai lipsită de idei, discursul cel mai de pe deasupra – toate sînt primite cu laudă, sau cel puțin cu indulgență, sub cuvînt că «tot este ceva» și că are să devie mai bine. Așa zicem de 30 de ani și încurajăm la oameni nechemați și nealeși! Domnul X e proclamat poet mare, domnul Y – jurnalist eminent, domnul Z – bărbat de stat european, și rezultatul este că de atunci încoace mergem tot mai rău, că poezia a dispărut din societate, că jurnalistica și-a pierdut orice influență; iar cît pentru politica română, fericite articolele literare, cărora le este permis să nu se ocupe de dînsa! De aci să învățăm marele adevăr că mediocritățile trebuie descurajate de la viața publică a unui popor, și cu cît poporul este mai incult, cu atît mai mult, fiindcă tocmai atunci sînt primejdioase.”

Aceste cuvinte aparțin lui Titu Maiorescu și au fost publicate, în 1868, în lucrarea sa În contra direcției de astăzi în cultura română. Ele încă sînt cît se poate de actuale și îngrijorătoare. E clar că ne tot zbatem și luptăm pentru a avea parte de calitate și performanță, pentru a avea un sistem meritocrat. Dar, iarăși, totul pornește de la – și ajunge la – educație. Ne trebui un sistem educațional care protejează incluziunea și calitatea. Opusul, de care din păcate avem parte în mod masiv și pasiv în România acum, este un sistem blocat în formalism, festivism și servilism. Promovăm „mimetismul” ca politică educațională de bază, inerțial, din comoditate și ignoranță.

Revenind la Alain Deneault, acesta ne arată cu îngrijorare cum tot mai multe dintre funcțiile de conducere sînt populate de indivizi mediocri, semi-incompetenți, cu o unică dorință de a accede în sistem. Pentru acest lucru, ei execută mecanic ce li se cere, fără să răspundă vreodată cu întrebări sau păreri incomode și, în mod clar, fără să critice, ca să nu supere superiorii. Astfel, dacă superiorii vor simpli executanți, aceștia sînt perfecți pentru sistem. Problema e cînd aceștia devin conducători. Incapacitatea lor de a analiza este cronică, ei nefăcînd altceva decît să se reproducă în sistem, angajînd tot mediocri care să nu le clatine aroganța și superbia. Pentru a nu se întîmpla acest lucru, ar trebui să avem parte de o educație de calitate, reflexivă și critică. În genere, gîndirea critică este antidotul pentru astfel de impostori. Dar, vai, noi sîntem înregimentați de mici în cultura lui „Stai cuminte!” și „Mai vezi tu pe cineva că face așa?”. Acestea creează premisele imposturii, mediocrației și cultivării formelor fără fond. Nu poți să fii creativ, inovator și autentic fiind profund înregimentat și atent doar cum să respecți normele. Normele trebuie înțelese și interiorizate, devenind astfel ceva natural și firesc în viața noastră. Oricum, e aici și o problemă de a avea o viață de calitate, o viață fericită și împlinită în sensul antic grecesc, de eudaimonia. Nu poți să fii cu adevărat fericit dacă nu îți trăiești propria viață, dacă nu îți descoperi și înțelegi unicitatea. O simplă copiere a unei vieți fericite nu asigură fericirea. Rețeta e proprie și individualizată pentru fiecare dintre noi și, cum doar noi avem acces la gîndurile și viața noastră, aceasta stă doar în mîinile noastre. Nu poți fii cu adevărat fericit dacă doar copiezi comportamente, fără să le cunoști și fără să le înțelegi resorturile.

O lume mediocratică este o lume mecanică, o lume care nu permite decît minimal și periferic inițiativa, invenția sau creația. E lumea, scuzați oximoronul, unor elite mediocre. O să putem scăpa de ea – sau cel puțin minimaliza – doar dacă scoatem școala românească din mediocritatea ei latentă și inerțială. Ne trebuie mai multă gîndire critică și strategică, trebuie să fim mai reflexivi și combativi. Sau putem să rămînem așa, blocați în forme fără fond, obedienți, astfel încît, peste alți 150 de ani, un alt Titu Maiorescu să scrie același lucru despre noi înșine, că „încurajăm blînd mediocritățile”.

Sorin Costreie este conferențiar la Facultatea de Filosofie a Universității din București și prorector al acestei universități.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea care sparge tiparele în Japonia tradiționalistă. Cum a devenit o însoțitoare de bord prima femeie la conducerea Japan Airlines
Numirea în ianuarie a lui Mitsuko Tottori la conducerea Japan Airlines (JAL) a provocat un adevărat șoc în lumea afacerilor din această țară. Nu numai că Tottori era prima femeie aflată la conducerea companiei aeriene, dar își începuse cariera ca membru al echipajului de cabină.
image
„Era doar o chestiune de timp”: Eminem îl ucide pe alter ego-ul Slim Shady în noul album VIDEO
Unul dintre marile alter ego-uri din pop ar putea avea un sfârșit macabru, Eminem anunțând primul său album de după cel din 2020, intitulat „The Death of Slim Shady (Coup de Grâce)”, relatează The Guardian.
image
Dispariția misterioasă a fiicei de 16 ani a unor magnați americani ai tehnologiei. Când a fost văzută ultima dată VIDEO
Mint Butterfield, fiica unor cunoscuți antreprenori din lumea tehnologiei, a dispărut în weekend. Tânăra de 16 ani a fost zărită pentru ultima dată duminică seara, în Bolinas, California, la nord de San Francisco.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.