Marea putere pe care nimeni n-o vede Amestecăm un continent, un război și o criză și vedem ce iese

Publicat în Dilema Veche nr. 991 din 6 aprilie – 12 aprilie 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Problema, în Europa, este că o știre anodină plecată dintr-o țară va avea ecouri unde nu te aștepți, într-o altă țară, pe același continent. Drept care vă întreb: ce legătură credeți că există între un anumit prinț german trăitor în anul 2023, dictatorul Adolf Hitler și primul rege al românilor, Carol I? 

Marele vals

Iată care poate fi, acea legătură (sau una dintre ele, relatată de The Economist, 25 martie a.c.). Pe 9 martie recent, prințul (de 46 de ani azi) Georg Friedrich de Prusia – care este stră-stră-stră-strănepotul kaiserului Wilhelm al II-lea, conducătorul Germaniei în Primul Război Mondial – a ținut o conferință de presă la Berlin cerînd retrocedarea proprietăților, a mobilelor, operelor de artă ș.cl. confiscate de ocupația sovietică de după 1945 (nu e prima dată cînd o face). 

Acest prinț Georg Friedrich este un Hohenzollern – marea familie care conducea nu numai Germania, la începutul secolului XX, ci și un regat pe nume România. Azi, în Germania, numele de Hohenzollern are o conotație preponderent negativă – mai ales de cînd fiul mai mare al fostului kaiser Wilhelm obișnuia să-i trimită telegrame de felicitare lui Hitler –, dar în România, nu numai în inima nostalgicilor dinastiei locale, Hohenzollern este o casă cu totul onorabilă și de bună pomenire, din simplul motiv că de acolo a venit primul nostru rege: modestul, eficientul, răbdătorul (și rusofobul) Carol I, fondatorul dinastiei române. În context fie spus, rar se amintește la noi că familia Hohenzollern din Germania l-a dezavuat pe regele nostru Ferdinand, atunci cînd acesta – în august 1916 – a declarat război Germaniei sale natale, din loialitate față de coroana României pe care o purta! Acest detaliu nu-i împiedică astăzi pe români să aibă impresia că Hohenzollern este încă o parte bună din istoria dinastiei lor.

Dar lucrurile sînt încă mai complicate de atît. În România de azi, regele Carol I sau Regina Maria sînt personaje foarte populare – dar acum 70 de ani manualele de Istorie nu vorbeau nimic despre ei, iar discursul public nici atît! După cum acum 70 de ani, în Germania federală postbelică, erau destui oameni care se întrebau dacă republica va rezista și dacă nu cumva revenirea la Hohenzollerni n-ar fi o soluție! 

Acesta este doar un exemplu de ceea ce înseamnă complexitatea istoriei europene. Pe o suprafață relativ mică de teren („Europa este o excrescență a marelui continent euroasiatic”, scria în 1946 economistul și fostul ministru liberal Dumitru „Mitiță” Constantinescu, devenit în ultimii săi ani de viață un bizar sovietofil, decedat chiar în anul în care publica aceste rînduri, 1946...), Europa este plină de contradicțiile lungii sale istorii, care a fost o neîntreruptă luptă pentru putere, pentru extindere sau pentru apărare. Desigur, majoritatea istoriilor pe care noi le citim (sau le scriem) sînt eurocentrice; acesta este tiparul nostru mental și vor trebui, probabil, alte generații pentru a restabili un echilibru (vezi cartea lui Tamim Ansary, Destin deturnat. O istorie a lumii prin ochii islamului, Editura Corint, 2018). Dar acest echilibru este mereu o rezultantă a epocilor: cînd islamul domina din Iran și pînă în Spania de azi, și-a scris istoria sa; cînd creștinismul a dominat lumea, istoriografia s-a adaptat firesc. A acuza o religie că a imprimat un anume tipar scrierii istoriei lumii (și a căuta vinovați sau contestații) e pierdere de vreme: pentru că orice religie (sau ideologie) dominantă va impune o anumită memorie, o anumită istorie. 

Europa este peisajul perfect pentru această curgere a valsului puterii, a influențelor și a culturilor. 

Visuri imperiale la cheie

Acestea fiind zise, cu atît mai meritoriu ne apare tot ce s-a întîmplat după al Doilea Război Mondial – din păcate numai în Occident, pentru că Europa central-orientală era sub altă influență. Europa Unită (sub semnul democrației liberale și al economiei de piață) este unul dintre cele mai frumoase capitole din întreaga istorie a continentului nostru. Așa cum spune Timothy Snyder în excelenta sa carte Drumul spre nelibertate. Rusia, Europa, America (Editura Trei, 2021), după 1945 marile puteri europene care timp de decenii și chiar secole se luptaseră între ele, în frunte cu Franța, Germania sau Marea Britanie, și-au dat seama că nici una dintre ele nu va mai putea controla Europa toată, ca un hegemon; apoi, după mișcarea mondială de decolonizare, aceleași foste puteri și-au dat seama că viitorul lor imperial e improbabil. Și, în aceste condiții, au ales cea mai bună cale posibilă: nemaiavînd șanse să reînvie ca imperii, au decis să devină state moderne, mai mult sau mai puțin naționale. Această schimbare de paradigmă în politica europeană – ca și banii americani veniți prin Planul Marshall – au creat premisele pentru etapele succesive ale integrării europene, de la începuturile asocierii economice din anii ’50 pînă la Comunitatea Europeană a anilor ’90 – cea spre care, după căderea regimurilor comuniste, țările central-orientale (precum România) au deschis ochii libertății cu admirație.

Această evoluție post-1945 a puterilor occidentale (adică renunțarea la ambițiile imperiale individuale și decizia creșterii puterii comune prin integrare) nu a fost una subînțeleasă; ea nu a fost rodul vreunui determinism politic, ci a reprezentat o alegere asumată. Dovadă că așa a fost este cazul de azi al Rusiei: recentul război din Ucraina ne arată că, inclusiv după căderea regimului comunist, visul imperial al Rusiei n-a dispărut niciodată. Ceea ce se întîmplă acum în Ucraina (sau Belarus) este revolta unei puteri europene (Rusia) care nu acceptă că una sau alta dintre fostele sale „colonii” din anii sovietelor ar putea să-i evadeze din sfera de influență.

Două tendințe opuse

Și astfel ajungem la etern-disputata problemă a frontierelor: care anume sînt granițele Europei? Din acest punct de vedere, geografia spune ceva, dar istoria, politica și geopolitica par a spune altceva.

Așa a fost mereu, de-a lungul secolelor. Pentru Franța secolului al XIX-lea, Prusia germană era marginea de Est a Europei. Mai apoi, spre 1900, pentru tînăra Germanie marginea de Est a Europei era prin Austria habsburgică – iar pentru Austria, desigur, marginea era în Ungaria, pe la Carpați. Acum, la rîndul nostru parte componentă în mod oficial din Europa, și noi privim spre Est – și ni se pare că Republica Moldova și Ucraina par a fi marginea Europei, în timp ce Rusia pare prinsă într-un efort de a se îndepărta de Europa și a se apropia de Asia (politic și geopolitic). 

Ceea ce se întîmplă cu Rusia astăzi nu este, iarăși, ceva cu totul nou. Cu siguranță – geografic vorbind – există o Rusie europeană, după cum există o Rusie asiatică. Dar acest balans politic, între partizanii ruși ai europenizării (de la Petru cel Mare la Mihail Gorbaciov) și cei ai autoizolării sau ai căutării unei identități ruse (care de cele mai multe ori este o identitate imperială, de la Ivan cel Groaznic și pînă la Stalin), acest balans, deci, continuă și azi. Sîntem în situația în care Europa pare a înainta spre Rusia (pe care, în anii 1990, se credea că o va cuprinde), iar Rusia scoate armata în afara propriilor granițe tocmai pentru a opri această înaintare.

Faptul că, în momentul de față, Ucraina sau Republica Moldova declară (prin liderii lor) că vor să facă parte din Europa în mod oficial (adică în UE) nu înseamnă că procesul va fi foarte rapid și fără obstacole (vezi ce se întîmplă Bulgariei sau României în dosarul Schengen). Dar ceea ce contează este tendința: pe de o parte avem o China care pare a prelua controlul spațiului Asiei Centrale în care pînă nu de mult hegemon era URSS/Rusia, pe de altă parte avem o Uniune Europeană care, după 1995, s-a tot extins spre Est. Noi înșine uităm deseori că, pînă în anul 2004, Austria, Finlanda și Grecia erau cele mai „estice” țări ale UE! Cum va reacționa Rusia, prinsă între aceste tendințe? Deocamdată o face declanșînd un război și promițînd o alianță strategică pe termen lung cu China.

Viitorul unei relații

Desigur, evidența ne obligă să admitem că Europa nu se reduce la Uniunea Europeană; altfel, UE se prelungește oriunde valorile sale au adepți, din Islanda pînă în Turcia sau spațiul ex-sovietic. Simultan, euroscepticii există și ei, iar unii pariază pe destructurarea uniunii. Desigur, nimeni nu citește în viitor, iar ultimii ani ne-au demonstrat că, în bine și în rău, cam orice este posibil. Pe de altă parte, ultimele șapte decenii ne-au arătat că particularitatea Uniunii Europene tocmai aceasta a fost: a traversat crize în serie, dar, la capătul lor, a ieșit tot mai integrată (din motivul despre care vorbea acel Timothy Snyder amintit mai sus). Cu tot Brexit-ul de acum cîțiva ani, prima vizită pe care noul monarh britanic Charles al III-lea a făcut-o în afară a fost în Germania – trebuia să fie Franța, dar Hexagonul era în turbulențe (nimic nou și aici).

Dar concluzia acestor rînduri este alta: nu ce va face Rusia va fi, pe termen lung, principalul subiect în atenția Europei. Foarte probabil, Rusia va continua și în viitorul previzibil balansul său între liberalizare și ermetizare; scenariul unui parteneriat Rusia-China pe termen lung este posibil, însă el vine la pachet cu adîncirea situației de juniorat a primei în raport cu cea de-a doua. Relația UE cu Statele Unite va fi, și ea, relativ predictibilă. Dar problema pe care eu o văd ca fiind inevitabilă pentru tema noastră este cîntărirea genului de relații viitoare pe care Uniunea Europeană le va avea cu statul numit China. Aceasta va fi reala provocare. La ora la care scriu aceste rînduri, președinta Comisiei Europene Ursula von der Leyen și președintele Franței Emmanuel Macron tocmai urmau să facă o vizită la Beijing; unul dintre subiecte cu siguranță va fi Rusia (și implicit Ucraina), dar aceste tatonări UE-China vor continua în toți anii viitori, indiferent de agendele diferitelor zile.

La nivelul acestui 2023, Europa rămîne continentul pe care toți ceilalți pămînteni și-ar dori să-l vadă (măcar), după cum Uniunea Europeană rămîne marea putere pe care nu o vede mai nimeni (dar aceasta n-o împiedică să fie exact ce-am spus: o mare putere, printre celelalte).

Adrian Cioroianu este profesor universitar şi director al Bibliotecii Naţionale a României. Cea mai recentă carte (editor): 1921-2021. A fost odată ca niciodată Partidul Comunist Român, Editura Polirom, 2021.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Cum să vă actualizați acronimele învechite pentru a ține pasul cu generația Z. Ce înseamnă DIFTP
Fie că ne facem conturi pe platforme de socializare, inclusiv pe TikTok, unde urmărim tot ce este nou, fie că încercăm să fim la curent cu ultimele tendințe în materie de modă, muzică, filme, mulți dintre noi încercăm să facem tot posibilul pentru a rămâne „în pas cu copiii”.
image
Ce oraș din lume este primul pe listă să fie distrus în cazul unui război nuclear. Documentele au fost declasificate
Documente secrete, care abia acum au fost dezvăluite, au stabilit ce oraș va fi primul care va fi aruncat în uitare în cazul unui război nuclear.
image
Rușii au lovit instalațiile energetice din centrul și vestul Ucrainei. Zelenski: Aprovizionarea cu gaz a UE este în pericol
Volodimir Zelenski reiterează rugămințile pentru mai multe rachete defensive după al patrulea atac aerian de amploare asupra sistemului energetic în ultimele săptămâni.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.