Mă bucur de re-cunoștință, mă bucur de uitare

Ioana CASAPU
Publicat în Dilema Veche nr. 1023 din 16 noiembrie – 22 noiembrie 2023
image

„Te cunosc. Te recunosc. Cine ești? Mă distrugi. Ești bun pentru mine. De unde puteam să știu că acest oraș e croit pentru dragoste?” (Marguerite Duras, Hiroshima, dragostea mea)

Cum îi recunoaștem pe cei care ne sînt alături atît la bine, cît și la rău? În momente-cheie din viață, fie că e vorba de boală, de mutarea domiciliului, de începerea unei relații, de a decide să avem copii sau nu, de separare, de doliu, de schimbarea carierei sau a obiceiurilor, tindem să pierdem și să cîștigăm prieteni. 

„Un prieten este cel care cunoaște cîntecul din inima noastră și ne reamintește versurile atunci cînd le-am uitat”, spune o vorbă. Dar prietenii nu ne vin mereu în întîmpinare atunci cînd le cerem sprijinul, prin viu grai sau tînjind telepatic după ei, iar prezența lor în viața noastră nu este mereu un fapt de la sine înțeles. În intemperiile vieții, oamenii ne părăsesc, din varii motive. Uneori ne oferă explicația propriei incapacități de a se adapta la noile noastre circumstanțe, alteori preferă să rămînă în contact sporadic, iar în cele mai extreme cazuri, dispar complet și pe nepusă masă. Sîntem profund răniți de aceste separări, mizînd pe faptul că recunoștința ar trebui să fie un proces reciproc în prietenii strînse. A pierde un prieten bun poate fi mai dureros decît un divorț.

Cum le putem rămîne recunoscători celor dispăruți din viețile noastre, în timp ce parcurgem o mare schimbare sau o pierdere traumatică, fără prezența lor liniștitoare? Și cum ne putem reconecta la trecut și păstra ce am învățat de la oamenii din el, recunoscînd, deopotrivă, că ne putem simți dezamăgiți și abandonați, știind că drumurile noastre nu vor mai coincide? 

Am meditat mult la această temă, ce are de-a face cu cele șapte etape ale doliului. La început, apar sentimente de furie, negare, autoindulgență sau, dimpotrivă, arderea amintirilor și a fotografiilor. Procesul nu e niciodată linear. La final intervin iertarea, acceptarea și recunoștința. 

M-am confruntat cu aceste emoții atunci cînd am pierdut un întreg sistem de suport într-o circumstanță fragilă de viață, care a relevat neputință și deconectare din partea familiei mele de prieteni. A fost o realitate mai greu de acceptat decît trauma pe care am suferit-o. Se spune că orice om e înlocuibil, dar, în realitate, ne putem consola cu gîndul că sîntem cu toții unici. Am găsit prietenie și acceptare de la oameni ce nu îmi fuseseră prieteni. Am regăsit oameni de demult și prezența lor mi-a oferit darul de a mă recunoaște în momentele în care m-am uitat pe mine. Cu toate acestea, îmi lipsesc cu desăvîrșire vechii mei prieteni.

Este amintirea singurul rai din care nu putem fi alungați? 

E o întrebare cu dublu tăiș. Capacitatea noastră pentru disonanță cognitivă e uluitoare, iar furia este un sistem de apărare intrinsec. Sîntem tentați să dezechilibrăm balanța și să ardem punți cu trecutul și posibil cu viitorul atunci cînd pierdem. Dar a nu recunoaște aportul emoțional și moral al oamenilor ce ne-au vizitat viața și au trăit acolo, alături de noi, pentru anumite intervale de timp, nu face cinste felului în care ei au contribuit la povestea noastră. Lucrul cel mai de preț pe care ni-l oferă ceilalți este timpul. A păstra acest timp, pe măsură ce ne eliberăm de suferința pierderii celor dragi și recăpătăm încrederea de a spera și investi cu un elan mai cumpătat, dar nu cu mai puțină sensibilitate, în noi prietenii, este cel mai împăciuitor dar pe care ni-l putem oferi. Un inventar echilibrat, nicidecum un premiu de consolare. 

Cum putem recunoaște aceste atribute într-un nou prieten? Ne putem face zeci de teorii și strategii, putem urma bune practici deprinse la terapie sau putem aplica sfaturile oferite pe social media de atîția life coaches în teoria atașamentului și a depistării de red flags și green flags. Nu mai zic de yellow flags, de parcă toată viața noastră s-ar întîmpla la semafor. 

Cînd ne armăm cu atîtea superputeri, mai putem recunoaște în noi și în ceilalți nevoia de vulnerabilitate, esențială construirii oricărei interacțiuni trainice și autentice? Viața nu e un examen de condus, ci un traseu prin curbe pe care, de multe ori, nu le putem anticipa.

Ce păstrăm și ce uităm?

Cînd cercul meu social s-a dizolvat, am fost nevoită să înfrunt toate aceste temeri. Ca Joan Didion, după ce și-a pierdut în scurt timp atît soțul, cît și fiica, am deplîns pierderea conexiunii cu oamenii din trecutul meu într-un fel de „an al gîndirii magice” și m-am retras complet în mine. Unii dintre acei vechi prieteni au revenit și mi-au oferit privilegiul de a îmblînzi, împreună, asperitățile unui viitor incert. Alții nu și, grație absenței lor, a trebuit să îmi ofer darul uitării și să reînvăț să recunosc virtutea bunătății și a camaraderiei în oamenii pe care i-am invitat ulterior în viața mea. În clipele de singurătate profundă din acea tranziție, m-am reconectat mental cu bunicii mei, pe care prea puțin i-am cunoscut, dar care m-au înzestrat să recunosc, genetic și spiritual, abundența respectului și ocrotirii de sine. Învățînd să recunosc oameni după eforturi echitabile de a ne întîlni la jumătate, am mers la întîlniri cu străini, pentru posibilitatea unor noi insule de prietenie, cu inima îndoită inițial, apoi, treptat, din ce în ce mai ușoară. 

Inima mea nu e mereu ușoară și fractale din fosta mea viață revin des, însă îmi sînt recunoscătoare pentru capacitatea de a parcurge această etapă, crezînd, mai departe, în prietenie.

Ioana Cristina Casapu este scriitoare și jurnalistă română, stabilită în Germania. Cea mai recentă carte publicată: Heart Beats – A Memoir of the Millennial Generation on Social Media, 2019.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Povestea nespusă a zilei când Reagan a fost împușcat. La Casa Albă domnea haosul, în timp ce submarine rusești se apropiau periculos de Washington
A fost tentativa de asasinat un complot sovietic de a distrage atenția de la un atac iminent? Unde era fotbalul „nuclear”? Și unde era vicepreședintele Bush? Secretarul adjunct de presă a fost întrebat: Cine conduce guvernul? „Nu pot să răspund la întrebare în acest moment”, a răspuns el.
image
Andrei Caramitru, atac dur la Nicușor Dan: „Nu pot vota cu idioții utili ai Kremlinului”. „Din ce bani a mâncat și a plătit chiria?”
Actualul primar al Capitalei este protagonistul unui mesaj, intitulat „Eu nu pot vota cu idioții uitili ai Kremlinului”, publicat marți, 14 mai, pe Facebook de economistul român Andrei Caramitru.
image
Rușii au schimbat simbolul de pe echipamentele militare trimise în Ucraina. Ce reprezintă noul semn observat în apropiere de Harkov
Un nou simbol tactic care apare pe tancurile și vehiculele blindate rusești implicate în ofensiva în curs de desfășurare în apropiere de Harkov, Ucraina, sugerează o intensificare semnificativă a activităților militare ale Rusiei.

HIstoria.ro

image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.
image
Republica Dominicană, locul de unde a început „Lumea Nouă”
Cristofor Columb și-a lăsat fratele, Bartolomeu, în mijlocul unui Eden, cucerit de perfecțiunea naturală a insulei. Legenda spune că osemintele „părintelui Americii” încă odihnesc în pământul pe care l-a iubit.
image
Bătălia de pe frontul invizibil al celui de-al Doilea Război Mondial
La izbucnirea războiului, în 1939, în Marea Britanie exista pericolul formării unei puternice coloane a cincea. Agenții Serviciului britanic de securitate (MI-5) au reușit să neutralizeze rețele importante de simpatizați pro-germani din Regatul Unit.