La început a fost cuvîntul, dar la sfîrșit este emoticonul

Publicat în Dilema Veche nr. 835 din 20 - 26 februarie 2020
La început a fost cuvîntul, dar la sfîrșit este emoticonul jpeg

Mijlocul anilor ’90 pare o perioadă extrem de stranie dacă ne raportăm la prezent. La Casa Albă era un democrat care împingea o agendă liberală în ceea ce privește comerțul internațional, românii reîncepeau să fie vag optimiști după șase ani de Ion Iliescu, mesajele către Moș Crăciun erau trimise majoritar prin Poșta Română, iar Romtelecom devenea o societate pe acțiuni și urma să fie privatizată. Tot la mijlocul ultimului deceniu al mileniului trecut, Internetul își începuse drumul de la categoria „bizarerie pentru tocilari care petrec prea mult timp în garaj“ la un bun de consum pe care din ce în ce mai mulți oameni îl doreau. Să ne amintim că vorbim de epoca î.e.F. (înaintea erei Facebook), în care social media nu se vedea încă la orizont, dar în care aveai acces la semnificativ mai multe poze cu pisici ca pînă atunci și, mai important, la o nouă unealtă prin care puteai comunica: e-mail-ul (fără a spune nimic despre mIRC și primele forumuri online).

De la e-mail la telegraf

Lansat în 1998 și devenit un succes la box-office, You’ve Got Mail nu va rămîne în analele cinematografiei altfel decît ca un asterisc la categoria comedii romantice – versiunea de Crăciun. Este genul de film clasic în care fata îl întîlnește pe băiat, cei doi se îndrăgostesc, se urăsc o vreme, apoi (cine s-ar fi așteptat?) rămîn împreună (pînă la adînci bătrîneți, cel mai probabil). Firul narativ principal este, așadar, un clișeu neinteresant. Cîteva detalii din dinamica interacțiunii celor două personaje fac însă ca această producție cinematografică să nu fie lipsită cu totul de orice fel de interes filosofic. Astfel, deși se disprețuiesc în viața „reală“, cei doi se îndrăgostesc în urma conversațiilor interminabile purtate pe un chat la care se loghează cu contul lor de e-mail.

Unul dintre motivele pentru care cultura pop este fascinantă (chiar și atunci cînd ia forma unor asemenea comedii romantice) este acela că pune la bătaie tot felul de intuiții interesante împărtășite de oameni la un anumit moment. În cazul de față, intuiția – deloc nouă – ar fi aceea că un nou mediu de comunicare vine la pachet cu reguli diferite ale interacțiunilor romantice dintre indivizi. De ce spun însă că genul acesta de observație nu este nouă? Pentru că, în 1880, Ella Cheever Thayer, o autoare relativ obscură în spațiul românesc, publica Wired Love. A Romance of Dots and Dashes. Romanul, ajuns bestseller zece ani de zile, spunea, în esență, aceeași poveste: o telegrafistă se îndrăgostește de un alt operator de telegraf și comunică în timp real cu acesta cu ajutorul tehnologiei aflate la dispoziție, cu complicațiile care rezultă de pe urma faptului că nici unul nu are, la început, toate informațiile relevante despre celălalt.

Păstrînd proporțiile, telegraful a fost, pentru secolul al XIX-lea, o transformare aproape la fel de radicală a modului în care oamenii comunicau pe cît au reprezentat-o telefoanele mobile și Internetul în faza sa incipientă. Posibilitatea de a schimba mesaje instantaneu, în care atît emițătorul, cît și receptorul pot dezvălui cît și ce doresc din identitatea lor, este elementul care leagă, la o distanță de un secol, poveștile anterioare.

Este deja un truism să mai remarcăm faptul că revoluțiile tehnologice produc mutații culturale semnificative la nivelul țesăturii instituționale care structurează relațiile sociale. Sarcina filosofilor, dar mai ales a eticienilor, este de a analiza în ce măsură transformările respective sînt în vreun fel problematice.

Libertate și autonomie

O dezbatere captivantă care are loc de mai bine de cîteva decenii în domeniul eticii cercetării vizează problema utilizării duale în știință. Exemplul paradigmatic este fizica nucleară: aplicațiile cercetătorilor pot fi pozitive în domeniul producerii energiei și negative în sectorul militar, chiar dacă nu există nimic intrinsec problematic în legătură cu acest tip de cercetare.

Teza mea este că noile tehnologii ale comunicării au de-a face, în esență, cu o problemă similară. Să luăm relația dintre noile tehnologii ale comunicării și libertatea individuală. Îmi aduc aminte cum în copilărie, în timpul vacanțelor petrecute „la țară“, trebuia să parcurg cîțiva kilometri cu scopul de a ajunge în partea cealaltă a satului la singurul telefon funcțional pentru a putea vorbi cu ai mei. În plus, apelul trebuia, desigur, programat din timp pentru a evita posibilitatea apariției conflictului pentru un bun atît de important și atît de rar. În prezent, genul acesta de scenariu este inimaginabil. Desigur, sîntem dependenți de infrastructura rețelei de telecomunicații pentru care am optat, însă nimeni nu poate spune că decizia privitoare la momentul în care vorbim cu o persoană ar putea să aparțină altcuiva în afară de noi. Apoi, costul de oportunitate al unui apel, SMS ori e-mail este aproape insignifiant, fie că interlocutorul nostru e vecinul de deasupra ori un amic care ne împărtășește un hobby, dar care locuiește în Noua Zeelandă. Globalizarea, în absența platformelor de comunicare digitală, ar fi ca mersul pe autostradă într-o căruță trasă de ponei.

Caracterul instantaneu al comunicării și costul de oportunitate scăzut al acesteia au deschis însă calea unor transformări greu de anticipat pînă de curînd. În primul rînd, au creat așteptarea normativă ca răspunsul din partea interlocutorului tău să nu întîrzie, deoarece știm că acesta poate să ne răspundă repede și că este înconjurat de dispozitive devenite mintea sa extinsă. Cine nu răspunde la timp este sancționabil atît moral, cît și simbolic prin expresii devenite meme precum „a da cu seen“. Schimbarea acestor cutume este de-a dreptul radicală dacă le comparăm cu cele din trecut, cînd timpul pe care îl aveam la dispoziție pentru a răspunde la o scrisoare ne îngăduia să cîntărim și să formulăm cel mai bun răspuns cu putință.

Noile tehnologii ale comunicării ne permit, de asemenea, să ne mărim aria autonomiei individuale deoarece ne conferă posibilitatea de a interacționa cu ceilalți în funcție de o identitate pe care ne-o construim în contextul unui control mai mare cu privire la ce vrem ca ceilalți să afle despre noi. Lărgirea autonomiei vine însă la pachet cu cel puțin două întrebări dificile: care este sinele autentic și ce ne facem dacă sinele autentic este, de fapt, un extremist paranoic ce dă frîu liber tuturor impulsurilor sale pe 4chan sau Reddit?

Îmbrățișaţi emoticoanele!

Uneori, tehno-pesimiștii au tendința de a îmbrățișa poziții conservatoare cu privire la statutul comunicării noastre digitale. Asistăm, spun ei, la o degradare a modului de exprimare: prescurtările iau locul frazelor atent buchisite, memele – unor idei complexe, iar emoticoanele – transmiterii sentimentelor noastre reale. O asemenea raportare la comunicarea digitală trece cu vederea însă un fapt important: după cum observa Friedrich Hayek, limbajul nu este ceva static, ci o instituție organică, în evoluție. Normele sale evoluează în niște parametri funcționaliști, iar încercările unor foruri de a stabili modul corect de a vorbi nu trădează nimic altceva decît o aroganță platoniciană de a avea un acces privilegiat la lumea Ideilor. Pentru un observator din exterior cu acces la întreaga istorie culturală a comunicării, între Catilinarele lui Cicero, engleza lui Shakespeare și ultimul clip de pe TikTok al unui puști din București diferența nu este de natură, ci de grad: gradul în care publicul-țintă rezonează la mesajul transmis de aceștia.

Radu Uszkai este asistent universitar în cadrul Departamentului de Filosofie și Științe Socioumane al Academiei de Studii Economice din București și cercetător în cadrul Centrului de Cercetare în Etică Aplicată.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Miss Universe Danemarca 2 jpeg
Cine este tânăra care a câștigat Miss Universe 2024. România a fost reprezentată de o ardeleancă de 32 de ani. VIDEO
S-a decis Miss Universe 2024. România a fost reprezentată de o ardeleancă de 32 de ani.
sinner fritz facebook jpg
belgia suedia profimedia jpg
Care a fost decizia UEFA la ultimul meci abandonat din Europa, anul trecut
Partida România - Kosovo a fost întreruptă de oaspeți.
Ședință de guvern la Palatul Victoria din București. FOTO Inquam Photos / George Călin
Ciolacu, în vizită de lucru la Bruxelles. Întâlniri cu Mark Rutte, Roberta Metsola şi António Costa
Premierul Marcel Ciolacu efectuează o vizită de lucru la Bruxelles, luni, 18 noiembrie, unde va avea o întâlnire cu Mark Rutte, noul secretar general al NATO, marcând prima întâlnire cu un oficial român de la preluarea mandatului de conducere a alianței.
netflix pixabay jpg
Filmul genial de pe Netflix care rupe topul din România! Este un thriller captivant, iar în rolul principal joacă un actor legendar
Filmul care rupe toate topurile pe platforma Netflix este "Un spion care știa prea multe". Acest thriller captivant despre spionajul din Războiul Rece reprezintă povestea unui agent englez revenit la MI-6 și bănuit de colaborare cu sovieticii.
bela karoly pe coperta cartii fara teama amazon com
Bela Karolyi, despre primii ani de antrenorat: „Erau copii sălbatici. Era înspăimântător să stau în faţa lor și să-i îndrum”
Bela Karolyi, antrenorul Nadiei Comăneci, s-a stins din viață la vârsta de 82 de ani, în Statele Unite ale Americii. Bela și Marta Karoly au făcut istorie în gimnastica internațională, însă povestea lor ca antrenori a început în anii ‘60, în Valea Jiului.
variola maimutei
Primul caz de infectare cu noua tulpină mpox, confirmată în California
Oficialii americani din domeniul sanitar au confirmat primul caz de infectare cu noua variantă mpox (variola maimuței). Potrivit Departamentului de Sănătate Publică din California, pacientul este o persoană care s-a întors recent din Africa de Est.
index webp
Povestea celui mai spectaculos castel din Moldova. A supraviețuit războaielor, comunismului, incendiilor și invaziei sovietice
Pe meleagurile Moldovei, între județele Neamț și Iași, se ascunde în pădure un castel unic. Bijuteria arhitecturală a rezistat în fața tuturor războaielor, invaziei sovietice, incendiilor, chiar și comunismului.
GcXF4ZYXcAAG6ou jfif
Navă de spionaj rusă, escortată de Marea Britanie, după ce a fost observată în preajma cablurilor submarine în Marea Irlandei
O navă de spionaj rusă a fost escortată în afara Mării Irlandei după ce a patrulat o zonă cu infrastructură submarină critică.