Kino-memorie

Ionuț MAREȘ
Publicat în Dilema Veche nr. 847 din 2 - 8 iulie 2020
Kino memorie jpeg

Reprezentarea memoriei în film datează aproape de la începuturile cinematografiei. Flashback-ul ca redare a amintirilor unui personaj şi ca mijloc de adăugare a noi straturi narative poate fi întîlnit încă din perioada filmului mut. Însă această tehnică a viziunii subiective s-a răspîndit în anii ʼ40-ʼ50, fiind des întîlnită în filmul noir, cu care a şi fost asociată, şi a ajuns la formele sale cele mai elaborate în cinema-ul modernist european al anilor ʼ60-ʼ70. Ca mişcare ce a revoluţionat arta filmului, modernismul postbelic (care nu trebuie confundat cu realismul italian, ce a fost doar un precursor) a oferit cele mai radicale reprezentări ale memoriei. Mari autori ai vremii, înclinaţi spre autoreflexivitate, priveau lumea din jurul lor prin filtrul puternic subiectiv al propriei sensibilităţi şi al propriilor obsesii, de unde şi multitudinea de viziuni personale atît de diferite şi de originale (un lung flashback este Fragii sălbatici, clasicul din 1957 al lui Ingmar Bergman). Asta atunci cînd nu transformau însăşi memoria în materie narativă şi prilej de inventivitate la nivelul mizanscenei.

Parte a perioadei de final a modernismului european şi prefigurare a postmodernismului, după taxonomia pe care o propune teoreticianul András Bálint Kovács în remarcabila carte Screening Modernism: European Art Cinema, 1950-1980,  Oglinda (1975) lui Andrei Tarkovski mi se pare încă cel mai ambiţios film despre memorie, „o reflecţie a minţii” cineastului rus. „Filmul este compus din imagini cu diferite fragmente de memorie personală, istorică şi culturală”, observă cu justeţe Kovács despre Oglinda, pe care îl compară inevitabil cu Anul trecut la Marienbad (1961), de Alain Resnais, cu care împarte cel puţin o idee esenţială, şi anume faptul că „naraţiunea însăşi este substanţa sau mediul asocierilor libere”. „Meritul lui Anul trecut la Marienbad – scrie Kovács – este acela că nu doar estompează graniţele dintre trecut şi prezent, dintre realitate şi fantezie, dar pur şi simplu anulează timpul şi contractă totul într-o singură suprafaţă narativă”. De altfel, întreaga filmografie a lui Resnais s-a ocupat de memorie în diferitele sale declinări, de la cea istorică şi pînă la cea afectiv-sentimentală.

Bineînţeles, reprezentarea memoriei nu s-a oprit odată cu cinema-ul modernist. Ea s-a prelungit de-a lungul deceniilor scurse de atunci şi a luat forme dintre cele mai stimulante. Direct influenţat de …Marienbad, In the Mood for Love (2000), de Wong Kar-Wai, a rămas celebru inclusiv pentru structura sa bazată pe logica procesului imprevizibil de aducere aminte. De cîţiva ani, filmele thailandezului Apichatpong Weerasethakul sînt expresii extrem de ingenioase ale memoriei, mai ales una colectivă (concentrată subtil pe traumele din trecutul ţării), care se combină cu reveria şi cu starea de hipnoză. Un tip foarte special de utilizare a memoriei, tot mai întîlnit, în special în zona documentarului, dar cu o tradiţie destul de veche, este recuperarea trecutului sub forma arhivelor şi a found footage-ului. Emoţia pe care o stimulează astfel de imagini, atunci cînd sînt folosite în structuri creative de montaj, este greu de egalat.

Ionuț Mareș este critic de film.

Foto: cadru din Anul trecut la Marienbad 

„Am avut covidu’!”, iar „de murit, murea oricum   ” jpeg
„Nu ne mai facem bine”
Și eu am propria mea curiozitate, așa că încerc să aflu ce s-a schimbat aici, din perspectiva lor, este una dintre principalele teme de discuție.
p 10 jpg
România era țara mea bună, dar vitregă
Astăzi consider că România e țara în care mă pot întoarce cînd doresc, e „cartierul vecin”.
Palatul Culturii Iasi   Aerial jpg
Iași, mon amour contrarié
Iașiul îmi pare un cameleon. Apar întruna terase noi și e tonifiant. Vara asta am mîncat într-un gastrobar cu specific andaluz, cu o veselă aleasă cu gust, cu prețuri rezonabile și porții mărișoare.
640px Parliament 704254 jpg
Stai, cum adică avem o imagine bunicică la Bruxelles?!
Dar cum adică „nu creăm probleme” la Bruxelles, dacă în România sînt atîtea probleme? E simplu, grijile Bruxelles-ului sînt altele decît ale noastre.
p 12 WC jpg
Cum văd eu România? După 15 ani și de la 3.500 de kilometri distanță?
În cele cîteva limbi de circulație pe care le înțeleg, nu găsesc un sinonim în valoare absolută al cuvîntului „omenie”. Poate în el rezidă, totuși, logica speranței.
Bjc cv cs foto 089 jpg
Secretul stă la primărie
În România, m-am ocupat, vrînd-nevrînd, cu colecționarea de faze și impresii, să le spun ilustrate.
p 13 sus jpg
Cînd trăiești între aici și acolo
Am început, timid, să ies în afara granițelor, întrebîndu-mă deseori cum ar fi viața mea în altă parte, în momentul în care nimic nu mă mai reținea în România.
Page 428 Captured Romanians transported away (12239755986) jpg
Trei neîntoarceri
România are acum un chip ponosit, în tușe de gri și negru. Dar e OK pentru că e o Românie exterioară, din afara ta, e un context din care ai scăpat. High five.
Romania Parliament at night jpg
Sedarea românilor
n reacție, nu puțini români refuză calmarea și emigrează, seduși de melodia sirenelor potrivit cărora „în România, asta e!”, totul a „rămas la fel”.
Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Tribunalul Poporului
Vedem asta în fiecare zi: nimic din ceea ce se postează nu rămîne necorectat, necontestat, nejudecat, nesancționat. Mai devreme sau mai tîrziu – ca să fac o parafrază – fiecare are parte de cincisprezece minute de judecată publică.
p 10 jpg
Critica publică în online: virtuți și vicii
Am observat, de asemenea, și cum platometre digitale au fost utilizate pentru a instiga la ură, dispreț și sexism, pentru a delegitima această mișcare și a decredibiliza victimele violenței de gen.
p 11 Ostrakon WC jpg
Ostracizarea online ca dilemă liberală
Cu toate acestea, nu trebuie să uităm de pericolul pe care apelul la ostracizarea online îl deschide, ținînd cont de stimulentele pe care viața în mediul online ni le oferă în conjuncție cu impactul pe care emoțiile morale îl au la adresa modului în care interacționăm cu ceilalți
640px The Two Gossips (Les Deux Commères) MET DP808826 jpg
Gura satului global
Gura satului global nu este diferită de gura satului tradițional decît prin instrumentele sale.
640px Cyber bullying 122156 960 720 jpg
Cel fără de păcat – o sursă idiopatică?
Realitatea socială poate fi remarcabilă datorită ansamblului de creiere umane adunate pentru a influența evoluția societății în bine, și aici avem nevoie de etică – în lipsa acesteia, realitatea se poate transforma în factori și actori sociali maligni.
John George Brown The Bully of the Neighborhood jpg
Și cu copiii ce facem? Intruziune, expunere, violență, anulare
Spațiul virtual a căpătat dimensiuni tot mai mari în viața copiilor, marea lor majoritate preferînd o interacțiune mediată de un dispozitiv uneia reale.
p 14 sus jpg
J’accuse! Indignarea morală și ostracizarea digitală
Nu e mare lucru să ne gîndim mai mult înainte de a (re)acționa, cum nu e nici prea mare efortul de a încerca să vedem lucrurile dintr-o perspectivă mai largă, dincolo de interesele noastre imediate.
p 21 jpg
Linșajul contemporan
Strămoșii noștri nu aveau lideri, judecători sau poliție, dar aveau mijloace pentru a răspunde celor care încălcau normele sociale de a respecta autonomia celorlalți sau de a contribui în mod echitabil la bunăstarea socială
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce rol mai au valorile?
Am aflat că valorile sînt cele care ne dau un sens, iar acest lucru ne face să fim perseverenți și să depășim obstacolele.
p 10 sus jpg
Dihotomia fapte/valori a fost greşit înţeleasă
Valorile sînt ingredientele indispensabile ale realităţii sociale.
Elevi jpg
StateLibQld 2 198959 Planting a tree for Arbor Day at Ban Ban Springs State School, 1920 jpg
Tot ceea ce vreau să fiu
„Prietenia înseamnă să împarți punga de chips-uri cu celălalt.”
p 12 sus jpg
Mesajul corect
Într-o clinică de toxicomani e barometrul cel mai fidel al suferinței unei societăți.
640px Islamic   Garden Scene   1987 360 4   Art Institute of Chicago jpg
Valori, virtuți, viață în islam
Societățile musulmane sînt puternic condiționate de tradiții.
Social Media and Technology jpg
Social media și tribalizarea valorică
Viața noastră socială nu arată întotdeauna precum fluxul nostru de pe rețelele sociale.

Adevarul.ro

gazprom conducta
Mai puțin gaz rusesc în Republica Moldova. Gazprom a redus cantitatea livrată cu 70%
Gazprom a confirmat pe ultima sută de metri livrarea gazelor naturale în Republica Moldova. Cantitatea de gaze livrată va fi însă una redusă, nerespectând prevederile contractului.
umit yildirim m9FBEtUTRXY unsplash jpg
Schimbări mari prin lucruri simple. Soluția clară pentru traficul din București
România ocupă locul al doilea în Uniunea Europeană la producția de biciclete, cu peste 2.5 milioane de unități, dar suntem la coada clasamentului când vine vorba de pistele pentru utilizarea lor.
The Oppidum propune cel mai mare buncăr pentru miliardari din lume FOTO Oppidum/Mega
Buncărele miliardarilor: cum încearcă elitele lumii să fenteze apocalipsa VIDEO
Cei mai bogați oameni din lume se izolează din ce în ce mai mult de pericolul schimbărilor climatice, al pandemiilor globale și al epuizării resurselor", scrie Douglas Mark Rushkoff, teoretician media.

HIstoria.ro

image
Bălcescu, iacobinul român despre care nimeni nu mai vorbește
Prima jumătate a veacului al XIX-lea a reprezentat pentru Ţările Române un timp al recuperării. Al recuperării parţiale – ideologice şi naţionale, cel puţin – a decalajului ce le despărţea de Occidentul european. Europa însăşi este într-o profundă efervescenţă după Revoluţia de la 1789, după epopeea napoleoniană, Restauraţie, revoluţiile din Grecia (1821), din Belgia şi Polonia anului 1830, mişcarea carbonarilor din Italia, toată acea fierbere socială şi naţională, rod al procesului de industria
image
„Historia Special”: 100 de ani de la încoronarea regilor României Mari
„Historia Special”: 100 de ani de la Încoronarea de la Alba Iulia
image
Victor Babeș, cel mai elegant savant român
Victor Babeș a fost savant, profesor universitar, unul dintre cei mai renumiți oameni de știință, cunoscut și recunoscut în toată lumea. Când apărea profesorul Babeș la catedră, sau cu alte ocazii, acesta era îmbrăcat impecabil, foarte elegant, având o ținută exemplară.