Kino-memorie

Ionuț MAREȘ
Publicat în Dilema Veche nr. 847 din 2 - 8 iulie 2020
Kino memorie jpeg

Reprezentarea memoriei în film datează aproape de la începuturile cinematografiei. Flashback-ul ca redare a amintirilor unui personaj şi ca mijloc de adăugare a noi straturi narative poate fi întîlnit încă din perioada filmului mut. Însă această tehnică a viziunii subiective s-a răspîndit în anii ʼ40-ʼ50, fiind des întîlnită în filmul noir, cu care a şi fost asociată, şi a ajuns la formele sale cele mai elaborate în cinema-ul modernist european al anilor ʼ60-ʼ70. Ca mişcare ce a revoluţionat arta filmului, modernismul postbelic (care nu trebuie confundat cu realismul italian, ce a fost doar un precursor) a oferit cele mai radicale reprezentări ale memoriei. Mari autori ai vremii, înclinaţi spre autoreflexivitate, priveau lumea din jurul lor prin filtrul puternic subiectiv al propriei sensibilităţi şi al propriilor obsesii, de unde şi multitudinea de viziuni personale atît de diferite şi de originale (un lung flashback este Fragii sălbatici, clasicul din 1957 al lui Ingmar Bergman). Asta atunci cînd nu transformau însăşi memoria în materie narativă şi prilej de inventivitate la nivelul mizanscenei.

Parte a perioadei de final a modernismului european şi prefigurare a postmodernismului, după taxonomia pe care o propune teoreticianul András Bálint Kovács în remarcabila carte Screening Modernism: European Art Cinema, 1950-1980,  Oglinda (1975) lui Andrei Tarkovski mi se pare încă cel mai ambiţios film despre memorie, „o reflecţie a minţii” cineastului rus. „Filmul este compus din imagini cu diferite fragmente de memorie personală, istorică şi culturală”, observă cu justeţe Kovács despre Oglinda, pe care îl compară inevitabil cu Anul trecut la Marienbad (1961), de Alain Resnais, cu care împarte cel puţin o idee esenţială, şi anume faptul că „naraţiunea însăşi este substanţa sau mediul asocierilor libere”. „Meritul lui Anul trecut la Marienbad – scrie Kovács – este acela că nu doar estompează graniţele dintre trecut şi prezent, dintre realitate şi fantezie, dar pur şi simplu anulează timpul şi contractă totul într-o singură suprafaţă narativă”. De altfel, întreaga filmografie a lui Resnais s-a ocupat de memorie în diferitele sale declinări, de la cea istorică şi pînă la cea afectiv-sentimentală.

Bineînţeles, reprezentarea memoriei nu s-a oprit odată cu cinema-ul modernist. Ea s-a prelungit de-a lungul deceniilor scurse de atunci şi a luat forme dintre cele mai stimulante. Direct influenţat de …Marienbad, In the Mood for Love (2000), de Wong Kar-Wai, a rămas celebru inclusiv pentru structura sa bazată pe logica procesului imprevizibil de aducere aminte. De cîţiva ani, filmele thailandezului Apichatpong Weerasethakul sînt expresii extrem de ingenioase ale memoriei, mai ales una colectivă (concentrată subtil pe traumele din trecutul ţării), care se combină cu reveria şi cu starea de hipnoză. Un tip foarte special de utilizare a memoriei, tot mai întîlnit, în special în zona documentarului, dar cu o tradiţie destul de veche, este recuperarea trecutului sub forma arhivelor şi a found footage-ului. Emoţia pe care o stimulează astfel de imagini, atunci cînd sînt folosite în structuri creative de montaj, este greu de egalat.

Ionuț Mareș este critic de film.

Foto: cadru din Anul trecut la Marienbad 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

gheboasa jpg
Ce pedeapsă a primit Gheboasă după ce a fost prins cu droguri anul trecut. Artistul a aflat decizia judecătorilor
Gheboasă, trapper-ul îndrăgit de generațiile de tineri din România, a fost amendat cu câteva zeci de mii de lei după ce a fost prins anul trecut cu 1,5 grame de canabis în Capitală.
suier foto facebook png
Șuier, celebrul câine polițist, a ieșit la pensie. „În ultimii 7 ani a fost simbolul luptei antidrog”
Șuier, celebrul câine polițist antrenat la Centrul Chinologic din Sibiu, a ieșit la pensie, anunță Eduard Ionescu.
Anca Turcasiu si Calin Serban, foto Facebook jpg
Fobia de care Anca Țurcașiu a reușit să scape. Iubitul ei, Călin Șerban, a povestit tot!
Anca Țurcașiu (54 de ani) se simte în largul ei alături de noul său iubit, Călin Șerban. Bărbatul a făcut-o să simtă din nou fiorii dragostei, dar și să își învingă o teamă personală. Ce fobie a reușit să depășească?
index (2) webp
Un mormânt regal a fost descoperit recent de arheologi. Este vechi de 3.700 de ani și ascunde o istorie fascinantă
Un mormânt regal existent încă din A Doua Perioadă Intermediară a Egiptului a fost descoperit de arheologi.
Bazin inot Izvorani (Facebook) jpg
miting EuRo Manifest 016  foto INQUAM Photos Octav Ganea jpg
CTP despre mitingul pro-european din Piaţa Victoriei: „Aseară mi-am luat medicamentele”
Jurnalistul Cristian Tudor Popescu a distribuit pe contul său de Facebook un mesaj de apreciere pentru miile de români care sâmbătă seara au fost prezenţi la mitingul pro-european din Piaţa Victoriei din Capitală.
miting PRO EUROPA COREGRAFIE 022 FOTO INQUAM Photos Octav Ganea jpg
Autorul fotografiei virale de la mitingul „EuRo Manifest” dezvăluie povestea din spatele imaginii: „A început cu vreo patru zile de telefoane date”
Octav Ganea, autorul fotografiei de la mitingul „EuRo Manifest” din Piața Victoriei de sâmbătă seara, 15 martie, a dezvăluit povestea din spatele imaginii care a devenit virală pe rețelele de socializare.
portofel cu bani pixabay jpg
Cetăţenii unei ţări europene au primit ghidul „Dacă vine criza sau războiul”. Sunt încurajaţi să folosească bani numerar
Autorităţile suedeze au trimis fiecărui cetăţean un ghid intitulat „Dacă vine criza sau războiul”, în care încurajează folosirea de numerar pentru rezerve şi plăţi, în detrimentul plăţilor digitale..
CFR Cluj Dinamo, Louis Munteanu (Sportpictures) jpg
Învinge Dinamo, dar suferă. Golgheterul lui CFR l-a tras de urechi pe Lucescu
Victorie umbrită pentru ardeleni, nemulțumiți de selecționer.