Judecata pripită, gîndirea automată

Publicat în Dilema Veche nr. 995 din 4 mai – 10 mai 2023
image

Hominizii au apărut acum șase milioane de ani. Omul, în diversele sale forme, a avut milioane de ani drept principal scop supravieţuirea, în principal aceasta însemnînd nevoia să mănînce şi să nu fie mîncat. Mai apoi, cu stomacul ceva mai plin, instinctul ne spunea să ne înmulţim şi să avem grijă de urmaşii noştri. Între timp am dezvoltat strategii sociale de interacţiune, de con-vieţuire în comunităţi, mîncarea şi reproducerea fiind mai uşor de asigurat. Lucrurile acestea s-au derulat pe suprafaţa pămîntului milioane de ani, fără schimbări profunde, într-o continuitate graduală a trecerii noastre de la animalitate la umanitate. Astăzi, deşi avem încă multe părţi ale globului unde se moare de foame, putem să spunem că principala grijă a umanităţii nu mai este mîncatul. În ultimele mii de ani ale evoluţiei noastre, care înseamnă infim pe scara unei evoluţii de milioane de ani, ne-am securizat mîncarea şi atunci am avut mult mai mult timp să căutăm altceva. Ce să căutăm? Căutăm schimbarea, ceva care să ne facă să trăim mai bine, să ne dea plăcere, nu doar să mîncăm şi să ne înmulţim. Aşa am inventat focul, roata, tipografia, penicilina, electricitatea, radioul, telefonul, calculatorul, Internetul, pînă am ajuns la Inteligenţa Artificială. Inteligenţa noastră naturală, cea care ne-a asigurat adaptabilitatea şi continuitatea speciei pînă acum, e pusă astăzi la încercare de propria-i creaţie. Inovaţiile noastre ne testează azi limitele propriei umanităţi. Consecinţa firească este că trăim într-o suveică accelerată în care totul se învîrte şi se schimbă din ce în ce mai repede. Îmi pare că sîntem ca într-un dans de tip Ciuleandra care începe cătinel şi se termină într-o isterie metabolică ce-ţi pune inima la grea încercare. 

Sîntem în epoca fast-food-ului în care putem mînca mai repede şi mai facil, mîncarea fiind mult mai uşor de găsit şi cu costuri relativ reduse. Sîntem asaltaţi non-stop şi cam peste tot de miresme şi arome de mîncare şi acelaşi lucru se întîmplă şi cu mîncarea inteligenţei noastre: informaţia. Sîntem realmente bombardaţi de informaţie, trăim captivi în epoca unui etern şi tern breaking news. Aflăm simultan, pe toate canalele de informaţii, vrute şi nevrute, mii de lucruri de care nu ne pasă şi care ne erodează şi asaltează mintea în fiecare clipă: bursa de la Londra este într-o scădere de 0,4%, Ministerul Proiectelor Europene a pus în consultare publică două proiecte, o femeie a fost atacată de cîini cînd se plimba pe faleza din Brăila, avem contraofensivă în războiul din Ucraina, papa a ajuns în Ungaria... etc. Omenirea a devenit un flux enorm şi continuu de informaţii pe care nu mai avem capacitatea să le procesăm. 

Trăim într-o epocă a unui metabolism cognitiv şi social de tip fast-food. Aşa cum avem mîncare la îndemînă în mod facil, şi mîncarea ţi se dă gata-făcută (cel mult o pui la încălzit la microunde), la fel ni se servesc şi soluţii rapide de comportament mental: nu trebuie să mai gîndeşti, trebuie doar să acţionezi conform unor tipare prestabilite. Acest lucru se potriveşte perfect cu modul în care mintea noastră funcţionează, în cea mai mare parte inerţial şi prin automatisme de gîndire (bias-uri). Lipsa aceasta de procesare mentală a ce ni se serveşte duce inevitabil la ideologii şi poziţii tranşante. Acesta este mediul propice pentru răspîndirea unor viruşi sociali de tipul extremismului, naţionalismului sau populismului. Aşa proliferează teoriile conspiraţiei şi aşa lumea este împărţită dihotomic în buni si răi. Consumarea de reţete prefabricate duce inevitabil de ideologie, căci ideologia înseamnă să aderi la un construct social care ţi se livrează cu pretenţia de a fi cel mai bun şi de la care şi pentru care ţi se cere doar adeziune şi reactivitate civică. Pentru orice ideologie, dezbaterile şi întrebările critice sînt neavenite, ba chiar nocive, deoarece orice ideologie îţi fixează adevărul şi îţi dă calea cea dreaptă. Trebuie doar să o urmezi, să te înregimentezi. 

Ce e de făcut? E simplu, să ne gîndim mai mult la cum ne gîndim. În cea mai mare parte a timpului, sîntem pe pilot automat. Important este să ne punem la manşa gîndirii noastre şi să vedem unde şi cum vrem să ajungem. Ca societate, întrebarea fundamentală este, astfel, cum putem să fim autentici şi creativi într-o societate conservatoare şi inerţială.? De mai bine de 30 de ani tot auzim perimata expresie „schimbarea educaţiei“. Educaţia înseamnă tradiţie. Putem ajunge la a ne instala într-o „tradiţie a inovării”. Este acesta un oximoron? Tradiţie înseamnă conservare. Inovare înseamnă schimbare. Putem să avem o conservare a schimbării? Ce se poate face este să ne schimbăm fundamentul societăţii noastre, educaţia, deoarece doar aşa putem schimba această mentalitate de conformism social. Ea se manifestă de cînd sîntem mici cînd, dacă făceam ceva mai diferit decît se aştepta de la noi, imediat eram certaţi prin „Copile, mai vezi pe cineva care face asta?”. Aceasta înseamnă înregimentare şi strivirea din faşă a creativităţii noastre naturale. Trăim într-o cultură în care şcoala şi educaţia, prin toate formele lor, nu ne încurajează să gîndim singuri şi mai ales să greşim gîndind singuri. Important pentru statu quo-ul de acum este să repetăm papagaliceşte ce a zis profesorul şi ce este în manuale şi cărţi. Pentru noi, mama învăţăturii este repetiţia. Fals! Mama unei învăţări autentice este înţelegerea greşelilor pe care le facem. Important este să experimentăm şi, inevitabil, să greşim. Şi cum putem să facem loc creativităţii? Să încurajăm diversitatea, căutarea şi toleranţa faţă de greşeală. Dacă vrem o societatea inovatoare, atunci trebuie prin toate mijloacele să diminuăm teama de eşec şi teama de a fi judecaţi. Nu putem cunoaşte şi experimenta lumea fără să şi greşim. E normal, e natural. Mersul se învaţă prin plînsetele copilului, care inevitabil se mai şi împiedică şi loveşte, şi cu încurajarea părintelui care îl cheamă la el. Nu poţi merge fără să cazi şi nici să înoţi fără să te uzi.

Organismul nostru are o tendinţă firească de a conserva energie. Creierul nostru este unul dintre organele care necesită multă energie. Concluzia firească, în urma unei evoluţii de milioane de ani în care am încercat să protejăm resursele energetice, corpul nostru va încerca să limiteze şi conserve resursele energetice de care are nevoie pentru a gîndi. Astfel, tendinţa firească este de a gîndi inerţial şi automat, copiind modele şi strategii comunitare. Gîndirea rapidă, instinctivă şi intuitivă are nevoie de mai puţine resurse energetice decît gîndirea lentă, reflexivă şi raţională. Dominantele sociale sînt deci tradiţia şi conservatorismul. Efortul de schimbare şi inovare nu poate să intervină decît dacă meta-cognitiv realizăm că e nevoie de a face toate eforturile pentru a ne gîndi cum ne gîndim. Meta-cogniţia este crucială!

În genere ne place să credem că sîntem nişte fiinţe raţionale, guvernate de o gîndire raţională, care fac alegeri raţionale şi care acţionează raţional. Vrem să credem că raţiunea ne conduce şi ne guvernează viaţa. În realitate, sîntem mai mult nişte mecanisme care funcţionează instinctual şi instinctiv, pline de inerţii şi automatisme cognitive. Cel mai iraţional lucru este să ne credem total raţionali. Sîntem plini de prejudecăţi şi automatisme de gîndire. Cultura şi educaţia înseamnă tocmai imprimarea unor comportamente sociale şi a unor scheme de gîndire. Într-o societate care merge pe repede-înainte şi cu un procent mare de analfabetism funcţional, mersul nu poate să fie decît inerţial şi automat. Culmea, sub presiunea dezvoltării Inteligenţei Artificiale, gîndirea noastră va deveni şi mai algoritmizată, deci pericolul de a merge pe pilot automat este şi mai mare.

Cum putem contrabalansa impactul uriaş pe care Inteligenţa Artificială îl poate avea în viaţa noastră? Printr-o ancorare în umanitatea noastră, printr-o mai profundă înţelegere a inteligenţei noastre naturale, raţionale şi emoţionale. Sîntem mai mult decît mecanismele pe care le creăm doar prin această combinaţie miraculoasă de raţionalitate şi emotivitate şi prin hrănirea curiozităţii noastre înnăscute. Drobul de sare, frica permanentă că vine ceva rău ne paralizează acţiunile. Teama de a încerca noul este ceea ce ucide prezentul. Este teama că încercînd ceva nou poţi pierde şi puţinul pe care îl ai acum. Ne-am învăţat cu puţin, cognitiv vorbind, şi inevitabil ne vom plafona astfel în căutările noastre. 

Nu sîntem crescuţi şi hrăniţi într-o cultură a inovării, creativităţii şi inventivităţii. Pentru a veni cu ceva nou nu trebuie să îţi fie teamă de eşec, el este parte a procesului, aşa cum o bătălie pierdută e parte a unui război cîştigat. Înainte de a ne îmbarca în ceva nou (afacere, relaţie, operă de creaţie) îl putem testa folosind imaginaţia noastră. E bine să facem scenarii, în special să ne gîndim la ce poate fi mai rău (worst case scenario). Pregătirea pentru ce poate fi mai rău ne aduce un confort psihic care ne ajută să mergem mai departe. Aceasta e o abilitate specifică gîndirii critice care, înainte de a lua o decizie, analizează nu doar cele mai puternice argumente în favoarea luării deciziei, ci mai ales cele mai puternice contraargumente împotriva luării deciziei.

A gîndi critic aici nu înseamnă să gîndeşti nici negativ în stil nihilist, dar nici să pici în iluzia unei perpetue gîndiri pozitive. E foarte aproape de gîndirea stoică ce vorbea de premeditatio malorum, de a pune răul înainte şi a prevedea cum vor evolua lucrurile. Seneca ne spune că înţeleptului nu i se poate întîmpla nimic din ceea ce nu a gîndit.

Important este să ne gîndim şi cel mai important este să ne gîndim la cum ne gîndim, să ieşim din constrîngerile unei gîndiri automate. Viaţa, cu momentele ei neaşteptate, trebuie atacată cu o strategie, cu imaginaţie şi cu un joc proiectiv a ce va să vină. Facem asta intuitiv, mai ales în faţa unor mari alegeri, dar ar trebui să o facem constant, constructiv şi programatic. De cele mai multe ori avem parte de o gîndire rapidă, de judecăţi pripite, de prejudecăţi. Important este ca din cînd în cînd să ne oprim şi să reflectăm un pic la cum şi unde mergem. Reflexivitatea noastră este efectiv sugrumată de iureşul cotidian de informaţii şi acţiuni. Permanent ni se cere acţiune rapidă, reacţie promptă. Şi cînd ne mai gîndim? 

Sorin Costreie este conferențiar la Facultatea de Filosofie a Universității din București și prorector al acestei universități.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

pancakes pufoase jpeg
Ai nevoie doar de două ingrediente în plus pentru a face clătite din brânză de vaci
O alternativă mai ușoară a celebrelor clătite americane propune o rețetă cu doar trei ingrediente, având la bază brânza de vaci, tot mai populară în rețetele de pe internet.
vreme jpg
Cum va fi vremea în România! În ce zi se vor înregistra 17 grade Celsius și când vin ninsorile
Meteorologii anunță că vremea se încălzește, iar miercuri se anunță temperaturi de 17 grade Celsius, în partea de sud a țării. Spre sfârșitul săptămânii viitoare, însă vremea se răcește din nou. Se anunță lapoviță și ninsoare, mai ales la munte.
12627830 jpg
Ofensiva rusă pune la grea încercare Ucraina pe toate liniile frontului. Perspectivele Kievului de a ieși din impas
Rusia pare să fie în avantaj în prima linie, făcând progrese în puncte-cheie de-a lungul liniei frontului din estul și sud-estul Ucrainei, în timp ce dezlănțuie valuri de teroare aeriană împotriva orașelor ucrainene, se arată într-o analiză CNN.
Alexandru Rogobete jpg
Secretar de stat în Ministerul Sănătății, despre saloanele de Terapie Intensivă: „Acolo veți înțelege care este diferența între viață și moarte”
Alexandru Rogobete, secretar de stat în Ministerul Sănătății, a precizat, într-o postare pe Facebook, despre situația pacienților aflați în saloanele de Terapie Intensivă.
Oua gaina FOTO Shutterstock jpg
Ce a fost mai întâi, oul sau găina? Oamenii de știință se laudă că au rezolvat în sfârșit cea mai veche dezbatere
Paradox filozofic sau dilemă a oamenilor de știință, întrebarea „Ce a fost mai întâi, oul sau găina”, pare că și-a găsit răspunsul mult așteptat. Cel puțin asta susțin oamenii de știință, care se laudă că au acum un răspuns fără echivoc.
calorifer electric in sala de curs FOTO Corina Macavei
„Căldura nu este o materie opțională”: Elevii din Focșani cer să intre în on-line pentru că învață în frig de două săptămâni
Elevii din județul Vrancea, care învață în frig de când s-au întors din vacanță, cer să intre în on-line. Consiliul Județean al Elevilor Vrancea a transmis că situația nu mai poate fi tolerată.
banner elena caragiu png
A murit a doua soție a lui Toma Caragiu! Unde locuia și câți ani avea. „Acum s-a întâlnit cu Toma”
A murit Elena Caragiu, cea de-a doua soție a marelui actor Toma Caragiu.
profesoara Antoaneta   Iozefina Ciobanu Foto Centrul Cultural Vrancea jpg
O cunoscută profesoară de pian a murit la spital după ce a fost lovită de o mașină de gunoi care mergea cu spatele
O profesoară din județul Vrancea a murit în spital după ce a fost accidentată, sâmbătă dimineața, de o mașină de salubritate. Șoferul executa manevra de mers cu spatele, moment în care a acroșat-o pe femeie.
Miss Universe Danemarca 2 jpeg
Cine este tânăra care a câștigat Miss Universe 2024. România a fost reprezentată de o ardeleancă de 32 de ani. VIDEO
S-a decis Miss Universe 2024. România a fost reprezentată de o ardeleancă de 32 de ani.