Jocuri şi poturi ale ambiţiei

Publicat în Dilema Veche nr. 955 din 28 iulie – 3 august 2022
image

„Ambiţia” vine la noi pe filieră franceză. Originea lui ambition e latinescul ambitio, care derivă din verbul ambio, cu sensul generic de „a înconjura, a da tîrcoale”, însă trimiţînd într-un sens special la insistenţa cu care candidaţii la demnităţi publice căutau să-şi procure voturile concetăţenilor. Iată, aşadar, că ambiţia, în sens primar, e legată de perseverență, de tenacitate, fără a implica în mod necesar o conotație negativă. Şi totuşi, nici o utilizare a termenului actual nu e ferită de suspiciuni. A fi ambiţios pare o condiţie necesară a succesului într-o lume a competiţiei generalizate, însă cine ar putea indica o graniţă precisă dincolo de care ambiţia e vanitate ori lipsă de scrupule? Sau a vorbi despre un proiect ambiţios – precum acesta de a înghesui într-un articol de dimensiuni limitate o groază de referinţe culte – deja presupune o apreciere ambivalentă: da, e lăudabil ceea ce încerci, dar e foarte posibil să te întinzi mai mult decît ţi-e plapuma!

Oricum, conotaţia negativă pe care tindem să o ataşăm ambiţiei se datorează canalizării acesteia spre succesul lumesc: vorbim, astfel, despre ambițiile funeste ale politicienilor sau de acelea, deșarte, ale vedetelor din social media. Ambiţia devine, în asemenea cazuri, o poftă de mărire şi faimă pe care nimic nu ar putea-o vreodată ostoi, plasîndu-l pe ambiţios într-un roller-coaster din care acesta nu mai poate evada altfel decît sfîşiat, consumat, devorat pe dinăuntru de hybris-ul său. În mod pilduitor, Socrate era pus, în dialogul Alcibiade, să îl întrebe retoric pe acest personaj devenit, în mintea atenienilor, veritabil prototip al oamenilor seducători, dar fără miez, roşi de ambiţii uriaşe: „Ia spune, Alcibiade, ce preferi: să-ţi duci viaţa mulţumindu-te cu toate bunurile de care ai parte acum sau să mori pe loc, în cazul că nu-ţi va fi îngăduit să dobîndeşti mai mult?” (trad. S. Vieru). Superbie sau lipsă de măsură considerată, în mentalul grecesc, a perturba ordinea naturală a lucrurilor, cu deznodăminte dintre cele mai tragice.

Filozofia greacă ne oferă, însă, şi un antidot la ambiţiile de acest fel: viaţa adevărată a cinicului, urmînd modelul lui Diogene. Asumîndu-şi declasarea şi marginalitatea, sărăcia şi proasta reputaţie (adoxia), ba chiar transformînd downshifting-ul într-o încercare personală, într-un veritabil exerciţiu ascetic, filozoful cinic duce o viaţă de rezistenţă, dezbrăcată de prejudecăţi şi convenţii sociale, o viaţă dedicată libertăţii şi spunerii fără ocolişuri a adevărului (parrêsia): un adevăr cum nu se poate mai incomod pentru toţi aceia dintre noi prinşi în lupta vană pentru avere şi mărire, ahtiaţi după like-uri şi urmăritori. Viaţa filozofului cinic înţeleasă „ca viaţă dreaptă este animalitatea fiinţei umane relevată ca sfidare, practicată ca exerciţiu şi aruncată în ochii celorlalţi ca scandal”, va afirma Foucault, în ultimul său curs de la Collège de France, în 1984, sugestiv intitulat Curajul adevărului. În timp ce D’Alembert nu se sfia să remarce, în plin secol al Luminilor: „Fiecare veac şi mai cu seamă al nostru ar avea nevoie de un Diogene: dar greutatea e să găseşti oameni care să aibă curajul de a fi Diogene, precum şi oameni care să aibă curajul de a-l suporta”. Fără o întoarcere la adevărurile elementare ale cinismului antic, va argumenta Sloterdijk, nu putem combate „falsa conştiinţă luminată”, adică blazarea şi lipsa de scrupule a cinicului modern – acela care, cu o vorbă inspirată a lui Huxley, „cunoaşte preţul a orice, dar valoarea a nimic”. Fie recuperăm sensul primordial etic şi ascetic al filozofiei cinice, fie devenim noi înşine, mai devreme sau mai tîrziu, „acei oameni de a căror existenţă ne-au avertizat părinţii noştri”.

Aş dori să aduc, însă, în discuţie şi două sensuri mai curînd pozitive, cel puţin la prima vedere, ale ambiţiei. Le voi numi ambiţie epistemică şi ambiţie literară.

Prima poate fi abordată pornind de la distincţia fundamentală pentru primul curs susţinut de Foucault la Collège, în 1970: Voinţa de a şti. E cazul să distingem între dorinţa de a cunoaşte şi voinţa de a şti, susţinea aici gînditorul francez, urmărind această opoziţie de-a lungul întregii istorii a filozofiei şi culturii europene. Dorinţa de a cunoaşte e în miezul filozofiei clasice greceşti şi justifică încercarea lui Platon sau Aristotel de a-i repudia pe sofişti, în numele cunoaşterii veritabile. Dorinţa de a cunoaşte implică adevărul filozofiei tradiţionale, ce presupune legarea subiectului cunoscător de un adevăr prestabilit, etern, printr-o formă de adecvare sau acord. Platonismul justifica aspiraţia la cunoaştere veritabilă, care trebuie deosebită de promisiunile amăgitoare ale sofisticii, prin argumentul afinităţii sufletului cu inteligibilele, adică al identităţii de fond dintre sufletul cunoscător şi Ideile eterne: partea eternă a sufletului, gîndirea, nu e din lumea aceasta, e înrudită cu Ideile, iar cunoaşterea veritabilă e de tip contemplativ, nu empirică, presupunînd „retragerea din simţuri” şi „reamintirea”. La Aristotel, experienţa devine o dimensiune esenţială şi indispensabilă în cunoaştere, dar afinitatea postulată de Platon nu e tăgăduită, ci se vede confirmată la nivel biologic: chiar de la prima propoziţie a Metafizicii sîntem asiguraţi că dorinţa de a cunoaşte e perfect naturală pentru toţi oamenii, ceea ce face ca ştiinţa să îşi găsească rădăcina în curiozitatea dezinteresată, iar filozofia, în mirare. Cunoaşterea implică o formă de plăcere superioară, desprinsă de orice folos practic imediat, însă strîns legată de dorinţa de ordine.

Dar ce se întîmplă dacă privim lucrurile prin prisma voinţei de a şti? La antipodul presupusei plăceri nevinovate de a cunoaşte, descoperim un instinct de a domina, deci o ambiţie de a şti şi a spune celorlalţi cum stau lucrurile de fapt. Pe firul unei istorii sinuoase care merge de la sofişti pînă la Nietzsche, Freud şi urmaşii acestora din zilele noastre, întrezărim, în spatele căutării adevărului, jocul în perpetuă reconfigurare al unor instincte de dominaţie. La început e voinţa de a impune şi a se impune, aşadar un soi de violenţă instauratoare. Iar atunci, vorbim despre tensiuni, rupturi şi inevitabile confruntări, cîtă vreme cunoaşterea adevărului nu mai reprezintă ceva hărăzit omului din eternitate – în fond, ceva deja deţinut şi trebuind numai actualizat –, ci urmarea unei ambiţii, o forţare a lucrurilor şi o expresie a puterii. Rezultă că raportarea subiectului la adevăr se vădeşte a fi, în primă instanţă, un raport de putere, unul sprijinit pe practici şi interese sociale. O asemenea abordare face posibilă o istorie politică a adevărului şi, deopotrivă, o genealogie a subiectului cu adevărat ambiţios, a aceluia care pronunţă şi astfel instituie adevărul pentru semenii săi. În cazul lui Foucault, investigaţia dubletului ştiinţă-putere (savoir-pouvoir) va lua ca punct de plecare istoricul practicilor judiciare, pentru a-şi găsi miza principală în problematizarea tehnologiilor disciplinare şi a dispozitivelor de normalizare operînd în statul modern, odată cu emergenţa acelei puteri care ia drept ţintă şi domeniu de aplicaţie fiinţa umană în dimensiunea sa primară de corp viu.

Ceea ce am denumit aici ambiţie literară nu e nici pe departe un resort mai puţin complicat decît se vădeşte a fi ambiţia epistemică, ci unul incurabil ambivalent. Am în vedere ambiţia primară a scriitorului, concentrată într-o întrebare de acest soi: De ce să duc o singură viaţă, cîtă vreme pot trăi zeci şi sute de vieţi în imaginaţie? În timp ce poetul puternic, în accepţia lui Bloom sau a lui Rorty, trăieşte cu spaima de a nu fi decît o simplă copie şi cu obsesia originalităţii, povestitorul, romancierul şi dramaturgul de vocaţie se lasă consumaţi de o ambiţie faustică. Fiecare dintre ei ştie că poate fi mai mulţi şi, totodată, mai mult decît un simplu mediu sau receptacol de suflete, mai mult decît un actor sau un interpret: poate fi însuşi demiurgul propriei sale lumi. O asemenea semeţire sau lipsă de smerenie se vede, însă, pedepsită prin revolta propriilor sale personaje ce par, de la un anumit moment încolo, să evolueze de capul lor, să nu se mai lase cuminţite de un tătic omniscient, adică organizate într-o naraţiune unitară. În schimb, ele par să-şi strige în urechile Autorului disperarea sfidării, repetînd ceea ce Kierkegaard (de fapt, unul dintre heteronimii acestuia, Anti-Climacus) a scris, atît de pătrunzător, despre îndîrjirea celui care ar vrea să se recreeze singur, pornind de la zero, într-un act de revoltă împotriva Creatorului său. „E ca şi cînd unui scriitor i-ar scăpa o greşeală, iar greşeala ar deveni ea însăşi conştientă de sine – poate nici măcar n-a fost o greşeală adevărată, ci într-un sens mult mai înalt ceva care ţinea în mod esenţial de întregul tablou – e ca şi cînd această greşeală s-ar revolta acum împotriva scriitorului, ar refuza, din ură faţă de el, să fie corectată şi i-ar spune cu o ciudă nebună: «Nu, nu vreau să fiu ştearsă, vreau să rămîn ca martor împotriva ta, ca martor al faptului că nu eşti decît un autor mediocru»!” (trad. M. Diaconu).

Cristian Iftode este conferenţiar la Facultatea de Filosofie a Universităţii din Bucureşti, director al Departamentului de Filosofie Practică şi Istoria Filosofiei. Cea mai recentă carte publicată: Filosofia ca mod de viață. Sursele autenticității, Editura Trei, 2022.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

simona marinas foto catalin tolontan jpg
Inițiatoarea petiției pentru independența magistraților contrazice ideile din reportajul Recorder, într-o discuție cu colegii. „Poate îți dorești de ani de zile asta”
O discuție internă între magistrați, după reportajul Recorder care a făcut valuri, a ajuns în spațiul public. Judecătoarea Sorina Marinaș, inițiatoarea listei cu semnăturile de susținere pentru „Justiție capturată”, susține în realitate idei incompatibile cu cele pentru care pretinde că luptă.
politia jpg
Tragedie în Timișoara: tânăr găsit mort acasă, după ce s-a întors de la un majorat. Cum l-a lăsat mama sa în cameră
Un elev în vârstă de 18 ani din Timișoara a fost găsit mort, sâmbătă după-amiază, în locuința familiei. Tânărul fusese descoperit fără suflare chiar de mama sa, care a alertat imediat autoritățile.
Trump îl întâmpină pe Zelenski la Casa Albă Profimedia jpg
Zelenski adoptă tactica „da, dar…” în fața planului de pace al lui Trump - analiză The Wall Street Journal
Președintele Ucrainei încearcă să răspundă constructiv propunerii Washingtonului, fără a-l antagoniza pe Donald Trump și fără a-și pierde sprijinul intern.
pieton gif
Momentul în care o femeie este izbită violent pe trecerea de pietoni de un șofer de 20 de ani. Victima a murit pe loc
O femeie a murit după ce a fost spulberată pe trecerea de pietoni, în dimineața zilei de 14 decembrie, în municipiul Iași. Accidentul s-a produs pe Calea Chișinăului, potrivit informațiilor transmise de Poliția Municipiului Iași.
Trei persoane, printre care un copil de 9 ani, rănite pe o trecere de pietoni din Bragadiru FOTO Facebook
O familie cu un copil, spulberată pe o trecere de pietoni din Bragadiru
Doi adulți și un copil de 9 ani au fost răniți, duminică dimineață, după ce au fost loviți de un autoturism în timp ce traversau regulamentar o trecere de pietoni din orașul Bragadiru, județul Ilfov. Mașina era condusă de un bărbat în vârstă de 66 de ani.
Nicușor Dan și Emmanuel Macron FOTO Profimedia
De ce am primit din partea SUA mesajul „să vă apere francezii”. Expert: „În aceste condiții, nu este surprinzător”
Expertul în securitate Gabriel Done atrage atenția că România pare că nu-și definește singură agenda externă, ci o adoptă după ce o validează Parisul. În aceste condiții, spune el, nu este surprinzător că în relația cu SUA a primit mesajul implicit: „să vă apere francezii”.
Donald Trump s-a întâlnit cu liderii europeni la Casa Albă (© x.com / The White House)
Care ar fi, de fapt, strategia lui Trump privind UE: de ce sunt vizate Italia, Austria, Polonia și Ungaria
Administrația Trump intenționează să îndepărteze patru țări de Uniunea Europeană, conform unei versiuni scurse publicului a Strategiei Naționale de Securitate a SUA. Documentul vorbește despre consolidarea relațiilor cu state aliniate și sprijinirea liderilor pro-tradiție europeană.
ride-sharing-uber-bolt
12.000 de mașini folosite la ride-sharing, suspendate de la funcționare de ANAF
Peste 12.000 de mașini folosite la ride-sharing au fost suspendate de la funcționare de către ANAF, în urma verificărilor efectuate în perioada septembrie - noiembrie 2025, fiind totodată aplicate amenzi de peste 82 milioane de lei.
Carnati Foto Freepik com jpg
Cum trebuie să afumi corect cârnații de Crăciun. Tipul de lemn folosit va modifica complet gustul de la final
O scurtă privire în calendar ne va arăta că deja începem să ne apropiem cu pași repezi de Crăciun. Iar cu această ocazie, românii din întreaga țară vor savura preparate tradiționale delicioase, cum ar fi sarmalele și salata de boeuf.