Iubiri (im)posibile în vremea noilor tehnologii

Publicat în Dilema Veche nr. 985 din 23 februarie – 1 martie 2023
image

De la Revoluția Industrială încoace, preocuparea colectivă pentru impactul pe care tehnologiile noi și emergente îl au asupra vieții noastre a devenit un loc comun. Acestea se manifestă pe un întreg spectru, de la ludditism distopic, cuplat cu panici morale, la optimismul utopic orb al credinței că tehnologia va rezolva orice problemă cu care ne confruntăm. Dacă ar fi să facem abstracție de aceste extreme și să ne uităm la ultimele două secole cu ochii unui tehno-realist, mai puțin preocupat de judecăți de valoare și mai mult de o inventariere descriptivă a modului în care trăim, este de netăgăduit că, de la motorul cu abur încoace, viețile noastre s-au transformat, pe alocuri, într-un mod radical. Ce (și cît) muncim, cum mîncăm ori unde ne petrecem timpul liber (oare cum am putea să-i explicăm unei persoane de acum cîteva secole ce înseamnă realitatea virtuală?) sînt doar cîteva dintre exemplele cît se poate de palpabile ale acestui proces. Cum (mai) iubim nu putea, desigur, să scape din acest tablou în mișcare al vieții noastre economice, sociale sau emoționale.

Iubirea: mai algoritmică și bio-neuro-chimică

Cu cît viețile noastre devin mai dataficabile și cuantificabile, cu atît acestea dobîndesc o dimensiune algoritmică mai pregnantă. Din moment ce ne petrecem atît de mult timp pe Facebook, Instagram sau TikTok, nu-i de mirare că asemenea rețele sociale, alături de aplicațiile speciale precum Tinder, sînt locurile unde din ce în ce mai mulți și multe dintre noi (undeva spre 40%, după cum o arată studii recente) își găsesc, pentru a ne întoarce la vechea metaforă platoniciană, jumătatea. Condițiile de posibilitate ale modului în care iubim s-au schimbat cu certitudine: de la o dimensiune parohială a căutării unui partener sau unei partenere romantice, trăim într-o perioadă în care conectivitatea crescută a dat acestui proces o dimensiune cvasi-globală. Nu doar costul de oportunitate al alegerilor noastre a crescut însă, ci și contextul în care luăm decizii este diferit. Nu mai avem un oracol ca acela de la Delphi, dar avem Big Data și algoritmi care, pe baza datelor cu care noi (colectiv și individual) îi hrănim, încearcă să facă predicții privitoare la cine ar fi cea mai potrivită jumătate pentru noi. 

Accepțiunea tradițională a iubirii este cea a unui fenomen aparent inefabil, inexpugnabil și cu privire la care, pentru a-l parafraza pe Wittgenstein, ar cam trebui să se tacă. În ultimele decenii însă, am asistat la un proces de dezvrăjire. Grație biologiei evoluționiste, neuroștiințelor sau economiei, știm care sînt bazele neuro-chimice ale dragostei, cum au apărut strategiile de împerechere și cum au co-evoluat în tandem cu evoluția socio-economică, dar și de ce dragostea durează (în medie) trei ani și ce legătură are utilitatea marginală cu această perioadă. Dintre acestea, probabil că descoperirea cu cel mai transgresiv potențial vizează cunoștințele noastre privitoare la bazele neuro-chimice ale iubirii. Dacă știm care este rolul pe care îl joacă testosteronul, dopamina sau oxitocina în generarea poftei trupești, a atracției sau menținerii atașamentului emoțional într-o relație, filosofi și filosoafe se întreabă de ce să nu folosim actuale/potențiale pastile ale iubirii menite să ne bio-amelioreze viața emoțională, în ciuda pericolului pierderii autenticității unor asemenea relații.

Roboții: o iubire imposibilă? 

Pînă acum am vorbit despre cîteva moduri în care cum iubim s-a schimbat, ori pare plauzibil sau dezirabil să se modifice în viitor. O cu totul altă discuție ar viza însă ce iubim. Într-o extrem de provocatoare carte publicată în anul 2007, David Levy argumenta că orice tip de beneficiu pe care oamenii îl derivă din interacțiunea cu alte ființe umane, de la satisfacția sexuală la o conexiune emoțională ce duce pînă la contopirea a două identități separate, este posibilă și în interacțiunea om-robot. Pînă în anul 2050, specula Levy, relațiile noastre cu roboții vor fi normalizate și vor părea la fel de autentice ca acelea pe care le avem cu actuali parteneri/partenere. 

Cu imaginația hrănită de cultura pop, nu ne este dificil să înțelegem tipul de viitor despre care vorbește Levy. În plus, într-o oarecare măsură începem să trăim părți din acel viitor. Roboții sînt/devin colegi de muncă, profesori pentru copii, îngrijitori pentru bătrîni sau companionii tuturor. În plus, piața roboților sexuali este îndeajuns de dezvoltată în Japonia sau Coreea de Sud încît, cel puțin la prima vedere, predicția lui Levy nu sună doar ca rodul unei imaginații mult prea bogate. Totuși, de la normalizarea relațiilor om-robot pînă la un caracter de nedistins între acestea și cele formate exclusiv între oameni este cale lungă. Dacă algoritmii sau chimia schimbă condițiile de posibilitate ale iubirii, roboții despre care ne vorbește Levy ne pun însă în fața unei imposibilități de ordin metafizic, ontologic și, cel mai important, etic. 

Lăsînd deoparte tot soiul de particularități care au stat la baza unor dispute filosofice ce durează de mai bine de două mii de ani, cred că majoritatea filosofilor și filosoafelor ar fi de acord cu o idee care sună cît se poate de rezonabil: iubirea (cel puțin cea romantică) se face în minimum doi agenți morali. Sigur, nimic nu ne oprește din a spune că putem forma tot soiul de atașamente emoționale cu unele entități imateriale (prieteni imaginari), obiecte materiale (mașini) sau entități abstracte cu manifestări materiale precum echipe de fotbal, însă iubirea romantică și toate deciziile presupuse de aceasta nu pot fi separate de problema responsabilității morale. Pentru a fi un agent moral, filosofia ne atrage atenția că o ființă trebuie să aibă autonomie decizională și capacitatea epistemică necesară de a delibera, iar ambele, în afara unui scenariu de tipul Apocalipsa AI, par fundamental improbabile. Un robot nu ar putea fi virtuos și tras la răspundere pentru acțiunile sale, indiferent cît de atent l-am programa să mimeze că o poate face. Iubirea va rămîne în acest context, așa cum mi-a spus și ChatGPT într-o conversație purtată mai devreme, „doar o proiecție a emoțiilor umane îndreptată spre obiecte neînsuflețite”.

Radu Uszkai este asistent universitar în cadrul Departamentului de Filosofie și Științe Socioumane, ASE București și membru al Centrului de Cercetare în Etică Aplicată, Universitatea din București.

Foto: wikimedia commons 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.