''Întîi săvînd ceva, pe urmă-mi fac reclamă!''

Publicat în Dilema Veche nr. 247 din 10 Noi 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Pe la începutul anilor 2000, am fost invitat de Radu Moraru la show-ul său, în calitate de "analist publicitar". Editam pe atunci AdMaker, împreună cu Iulian Toma, care fusese şi el invitat în studioul din Calea Victoriei. Cu privirea sa perspicace şi zîmbetul său rafinat, Naşul ne expunea ca pe o certitudine absolută, fundamentată pe cifre şi date, faptul că românii sînt cu precădere cafegii şi băutori de bere; căci doar în clasamentul anunţătorilor tronau pe primele locuri un producător de cafea şi o multinaţională berărească. (Era - ţin bine minte - prima dată după mulţi ani cînd marii operatori GSM cedau supremaţia în favoarea altor spenderi, clasîndu-se abia pe locurile 3-4...) "Să nu confundăm bugetele de publicitate cu rapoartele de vînzări!" - ne-am grăbit să-i răspundem Naşului, în parte amuzaţi de o aşa de mare năstruşnicie din partea unui aşa de mare jurnalist! Cheltuielile sporite în publicitate, într-un an sau într-un sezon anume, pot semnifica - dimpotrivă - că vînzarea nu e la aşteptări; şi că se doreşte o stimulare a ei (era deopotrivă cazul cafegiilor şi berarilor în cauză, care în acel an invadaseră programele TV cu promoţii extrem de bălţate şi de ademenitoare)... Cheltuiala în publicitate reflectă, din contră, o nevoie, nu o împlinire: faci reclamă pentru că vrei să-ţi vinzi marfa, nu ca să anunţi că ai vîndut-o! I-am ripostat Naşului că, pînă să fie o ţară a berii, România este o ţară a consumului de vin artizanal, într-o măsură imposibil de aproximat. Că berea are de partea ei marketingul multinaţionalelor; în schimb, vinul de casă - sub toate formele lui, de la zaibăr şi căpşunică pînă la molanul de şpriţ sau "vinul de cursă lungă" - are de partea lui tradiţia. Că nu poţi compara două aisberguri, cînd dintr-unul vezi numai vîrful, iar din celălalt abia bănuieşti corpul submers. Aveam argumente şi pentru cafea, dar nu am apucat să le expun. N-am reuşit să spun că numai România urbană este dedată la cafea de mai multe generaţii. Că mulţi români se "cafelesc", la fel cum fumează, fără să ştie să-şi deguste viciul. Că moda espresso-ului, neasimilată pe deplin, alungă tradiţia cafelei la ibric. Că granula groasă şi îndelung prăjită a italienilor e pe cale să înlocuiască pulberea fină a turcilor, fără ca românii să se dumirească prea bine ce se întîmplă. Tatulicisme sau savantlîcuri? Pe undeva mai trăgeam o nădejde: anume că Naşul face dinadins pe naivul; că şi-a propus din capul locului să ne zgîndăre cu idei preconcepute, tocmai ca să ne stîrnească; să ne azvîrle în vîrtejul controversei; să ne crească adrenalina. Sesizasem tehnica asta la Iosif Sava, subtilul interlocutor care îşi asuma cu un zîmbet şăgalnic rolul "reacţionarului" tocmai ca să reliefeze ideile, nu rareori cam plate şi cam previzibile, ale invitaţilor săi. Cel care ştia să susure pe cît de ironic pe atît de credibil apelativul "maestre!" era el însuşi un maestru al provocării, care izbutea să crească tensiunea şi, în anumite momente, să declanşeze scurtcircuite ale gîndirii, între două înregistrări beta din concert. Nici azi nu ştiu dacă Naşul a fost atunci un Haplea sau un Machiavelli al televiziunii; un epigon al lui Tatulici sau un discipol al lui Sava. Ştiu că m-a forţat să caut argumente contra unei prejudecăţi destul de răspîndite, pe care atunci am învăţat s-o recunosc. Un podium al deşertăciunilor "Încă nu fac reclamă... Mai întîi să vînd ceva, ca să pun nişte bani deoparte; cu care abia apoi să îmi permit luxul advertising-ului..." Am auzit placa asta de prea multe ori, din partea unor întreprinzători de obicei oneşti, care nu se sfiau să investească în maşini şi utilaje, dar nu aveau subtilitatea de a vedea reclama tot ca pe o unealtă şi comunicarea comercială tot ca pe o investiţie. Mulţi dintre ei n-au rezistat pe piaţă. În România postcomunistă, publicitatea a fost multă vreme privită ca o replică de semn opus a propagandei. Ani de-a rîndul s-a făcut publicitate în România, nu ca să fie stimulate vînzările sau să fie încurajat consumul, ci din motive care - vorba aceea - "făceau diferenţa". Nu e un secret azi, după atîtea dezvăluiri de presă, că, ani de-a rîndul, prin publicitate (printr-o "anumită" parte a ei...) s-au spălat bani, s-au justificat cheltuieli oculte, s-au ridicat paravane de fum. S-a vopsit cîte un gard care ascundea cîte un leopard. S-a făcut publicitate în România pentru scopuri complet străine logicii pieţei. S-au filmat şi s-au difuzat spoturi pe post de home-video, avînd în rolul principal odrasla patronului, despre care toţi spuneau că "are talent de Hollywood, nu alta". Toţi, mai puţin telespectatorii. S-au produs şi s-au difuzat în cantităţi confidenţiale reclame alambicate şi bizare, menite să cîştige premii la festivaluri de creaţie sau să fie selecţionate la Noaptea Publivorilor. S-au făcut reclame şi s-au tocmit agenţii de publicitate doar ca să se poată făli cu ele comanditarii, unul faţă de altul, la safari sau pe terenul de golf. S-au angajat oameni de creaţie renumiţi, aşa cum se cumpără fotbalişti-vedete. S-au lansat campanii ca şi cum s-ar lansa noile linii de modă ale vreunei amante de mogul, chinuită de veleităţi de haute couture. Publicitatea românească a semănat de multe ori cu un catwalk al deşertăciunilor. Mişcînd din loc volume şi mentalităţi Dincolo de toate acestea, publicitatea mare şi lucrativă, de multe ori plicticoasă ori enervantă, negociată pe multe puncte de rating, a "făcut volume", a mişcat rafturi întregi înspre cămările şi frigiderele populaţiei, a schimbat în aproape douăzeci de ani obiceiuri de consum de secole. A schimbat mentalităţi, cum ziceau intelectualii utopici în deceniul trecut. (Diferenţa majoră fiind că, dacă un intelectual "civic" eşuează în demersul său de luminare a publicului, se consolează iute cu cîteva burse, neuitînd să-şi beştelească publicul prin editoriale, cum că e înapoiat şi nu îl merită; în timp ce omul de marketing căruia îi eşuează campania pierde tot.) Dacă aş fi avut atunci mintea de acum, nu m-aş fi grăbit să-l contrazic pe Radu Moraru. Poate că România era - şi astăzi este cu atît mai mult - o ţară a cafelei şi a berii, la modul anticipativ, strategic, dintr-o perspectivă razantă. Aşa cum este o ţară a Ferrari-urilor şi a baseball-ului. A genţilor din piele de crocodil şi - de ce nu? - a vivariilor cu şerpi boa... Azi sîntem obligaţi de UE să ne restrîngem via de molan la bolta de deasupra porţii. Azi tot mai mulţi ţărani s-au deprins cu cafeaua de dimineaţă. Obiceiul de a rade o ţuică pe post de energizant matinal se pierde, pe măsură ce muncile se uşurează; şi cazanele de ţuică sînt şi ele pîndite de aceleaşi norme europene. Consumul subteran iese încetul cu încetul la suprafaţă. Tradiţiile de consum ale gospodăriei rurale, azi pe cale de dispariţie, sînt recuperate de tîrgurile de la oraş, care epatează tîrgoveţul şi rîcîie ţăranul din noi. Publicitatea urmează, poate cu oarecare inerţie, acest filon recuperator, adoptînd cu timiditate un fason iarmarocesc; recuperînd o verigă lipsă din evoluţia ei firească în timp... Publicitarii birocraţi din cubicule, obişnuiţi să gîndească nişat, descoperă că au de învăţat de la ţăranii din pieţe şi de la telalii din căruţe... (Care căruţe sînt şi ele, de ceva timp, interzise în oraş...)

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

perchezitii mangalia rafic de droguri foto diicot jpeg
Bărbat de 25 de ani, reținut după ce a drogat o elevă de 14 ani în curtea școlii
Un bărbat de 25 de ani a fost reținut de DIICOT după ce i-a oferit unei eleve de 14 ani un drog de mare risc în curtea școlii. Fata a fost găsită inconștientă în baia instituției și transportată de urgență la spital.
theodor jpg
447519083 418062027808611 6729522839709652105 n jpg
Cel mai spectaculos drum din România se redeschide. Apelul CNAIR: „Nu interacționați cu urșii pe care îi întâlniți pe traseu”
Transfăgărășanul (DN7C) se deschide joi, 6 iunie 2025, începând cu ora 07:00, a anunțat șeful CNAIR, Cristian Pistol, pe Facebook. Drumul ar putea să fie închis temporar, în cazul unor fenomene meteorologice nefavorabile.
banner alex ciucu jpg
Recomandările lui Alex Ciucu pentru președintele Nicușor Dan: „Nu trebuie să arate ca un manechin, dar nici să lase impresia de indiferență”. Cum se poartă corect sacoul?
Recomandările lui Alex Ciucu pentru Nicușor Dan: „Un politician nu trebuie să arate ca un manechin, dar e bine să nu lase impresia de indiferență”. Cum se poartă corect sacoul?
alcool pexels jpeg
Producătorii de băuturi spirtoase avertizează că majorarea accizei va reduce încasările la buget și va crește piața neagră
Producătorii și importatorii de băuturi spirtoase din România atrag atenția că majorarea accizei pentru alcool nu va duce la creșterea veniturilor la bugetul de stat ci va determina creșterea pieței negre, nefiscalizate, cu efecte deosebit de grave, atât economice cât și sociale.
Avion la terminal in aeroport poarta de imbarcare goala Foto Shutterstock jpeg
Wizz Air anunță o nouă destinație directă de pe Aeroportul Brașov
Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav anunță o nouă rută aeriană care leagă direct centrul României de sudul Germaniei. Wizz Air va opera zboruri regulate spre Memmingen
tren cale ferata adobestock jpg
Explozie suspectă pe calea ferată în regiunea rusă Voronej. Traficul feroviar, suspendat temporar
O explozie a afectat joi o linie de cale ferată din regiunea Voronej, din sudul Rusiei, forțând autoritățile să suspende traficul feroviar pe un sens de mers. Nu s-au înregistrat victime.
Sorin Grindeanu declaratii presa 2 iunie 25 foto captura vid FB
Grindeanu anunță că PSD discută și varianta opoziției: „Toate scenariile sunt pe masă”
Sorin Grindeanu, președintele interimar al PSD, a declarat că partidul ia în calcul orice scenariu politic, dar decizia finală va fi luată abia după un acord clar asupra măsurilor fiscale.
GsnGRjvXEAEXFEx jpg
O fată de 17 ani a murit după ce a mâncat o prăjitură livrată la domiciliu. Mesajul de pe bilețelul care însoțea desertul
O fată în vârstă de 17 ani a fost murit, după ce o rivală adolescentă i-a trimis o prăjitură, însoțită de un bilet de dragoste pe care era scris: „O surpriză pentru cea mai frumoasă fată pe care am văzut-o vreodată”.