În drum, Crăciunul

Publicat în Dilema Veche nr. 619 din 24 decembrie 2015
În drum, Crăciunul jpeg

D in perspectiva etnologului, zicala aceea despre călătorul căruia îi stă bine cu drumul nu înseamnă un îndemn la umblet, nu înseamnă mergi, mergi, numai mergi, ci, dimpotrivă, grăbeşte-te să ajungi la capăt, nu te opri, nu adăsta, reintră în ordinea cunoscută. Dacă spaţiul aşezării tale este unul familiar, domesticit, protejat în mod simbolic de vieţuirea în norma moştenită, drumul înseamnă contactul cu lumea largă, imprecisă, necunoscută şi periculoasă. În sensul ei vechi, lumea largă cuprinde nu doar realitatea vizibilă, ci şi credinţele despre fiinţe şi duhuri nevăzute care bîntuie tocmai acele spaţii aflate la limita dintre ordinea cunoscută şi cutremurarea nemărginirii.  

Drumul presupune parcurs, mişcare, înseamnă măsurarea depărtării cu pasul; are o pornire şi un capăt, are deci o ţintă, un scop. Să umbli brambura poate avea repercusiuni dramatice: poţi fi pocit de iele, răpit de balaurii văzduhului, contaminat simbolic de contactul cu străinii. Acum cîţiva ani, într-un sat din Maramureş, gazda mea era îngrozită de felul în care umblam pe coclauri, aparent fără ţintă. Mă sfătuia insistent să nu părăsesc potecile bătute, pentru că riscam să calc peste una din grădinuţele Fetei Pădurii şi să mă întorc în sat definitiv pocită. La răscruci bîntuie fiinţe malefice și de aceea, în satele vechi, aceste locuri deschise erau protejate simbolic cu troiţe sau fîntîni cu cruci. Conştient sau nu, acest obicei se perpetuează şi în condiţiile schimbării radicale de mentalitate: într-un sat din Buzău, răscrucea era marcată de omniprezentul chioşc Coca-Cola, al cărui acoperiş îngloba însă şi troiţa. De fapt, troiţele, crucile de gard, crucile de fîntînă, crucile de punte, codrul de pîine şi ulcica cu apă proaspătă din merindare constituiau protecţia simbolică de contactul la drumul mare cu străinul de sat, pentru că oamenii locului cunoşteau alte căi, potecile, scurtăturile, pîrleazurile. 

O  reprezentare plastică a sensurilor despre care am vorbit este Calea rătăcită, scrisă pe ouăle de Paşti, o cale fără început şi fără sfîrşit, un labirint în care  ajungi de unde ai plecat. Este drumul celui care nu ţine postul şi se rătăceşte. Fără direcţie, drumul nu mai are sens, e un termen fără conţinut. Pentru că drumul înseamnă, de fapt, nu doar trecere, ci şi schimbare de stare. De aceea, poate, e greu de imaginat o sărbătoare, cu tot ce presupune ea ca pregătiri şi desfăşurare, în absenţa drumului, a alaiului sau, pur şi simplu, a preumblării. Şi, pentru că e decembrie, hai să vedem ce se petrece în acest sens de Crăciun. 

În satul vechi, în preajma sărbătorii, părea că toată lumea are treabă în afara gospodăriei, într-un du-te-vino continuu de oameni, gesturi, şoapte, obiecte, duhuri. Preotul umbla din casă în casă cu icoana, binecuvîntînd; copiii mici colindau cu Bună dimineaţa şi înşirau colacii primiţi, pe o nuia de alun, frumos scrijelită, ca să se mire dracii şi să nu le spurce darurile primite; copiii mai mari colindau cu Steaua, la ferestrele caselor; tinerii colindau în cete şi, dacă se întîlneau în drum, se înfruntau; gazdele se duceau la vecini cu bucate de pomană pentru odihna morţilor şi pentru sănătatea celor vii; femeile mergeau la cimitir şi tămîiau mormintele; pînă şi sufletele strămoşilor coborau în sat, să stea la masă cu neamurile; bărbaţii ieşeau în curte şi atingeau unelte şi animale, ca să le fie drag să muncească cu ele; hoţii ieşeau la furat, pentru că, dacă nu erau prinşi de Crăciun, nu mai erau prinşi tot anul următor; străinilor nu li se închidea poarta, ca să nu se închidă şi norocul gospodăriei. 

L a oraş, astăzi, fojgăiala este aidoma, doar că mai dezordonată. Parcă toate activităţile se petrec afară, în drum şi în pieţe. Pe trotuar se încing grătarele cu mici şi cîrnaţi, în plin post; se vinde şi se cumpără orice pe stradă, frumos ambalat; se colindă printre blocuri, cu capra sau cu Irozii, de-a valma; în pasaje şi în pieţe, se desfăşoară concerte rock; pe maşini sau pe umeri se transportă brazi; în tîrguri, pe tarabe, se afişează brăduţi împodobiţi cu ouă pictate handmade; la intersecţii, pe carosabil, toţi poliţiştii oraşului, în uniforme fos­forescente, fluidizează circulaţia, în sunete de fluier, menite să protejeze şoferii de ceasul rău; tineri şi bătrîni chiar merg la biserică să se spovedească şi să se împărtăşească; femeile chiar merg la cimitir, cu coroniţe de brad împodobite cu globuleţe strălucitoare, să ştie şi morţii lor că a venit Crăciunul; şi, uneori, preoţii chiar mai colindă cu icoana din casă în casă. 

Vechiul şi noul, satul tradiţional şi oraşul contemporan, într-un continuum greu de descifrat, iau în posesie drumurile în preajma sărbătorilor. De ce nu stăm acasă? Pentru că, slavă Domnului, încă mai avem nevoie unii de alţii ca să sărbătorim. 

Ioana Popescu este etnolog.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.