În absenţa micului dresor

Publicat în Dilema Veche nr. 743 din 17-23 mai 2018
În absenţa micului dresor jpeg

De ce e România din film neîmblînzită? Fiindcă lipseşte îmblînzitorul. Măsura tuturor lucrurilor, trestia gînditoare şi celelalte metafore sub care circulă omul prin lume nu se arată timp de nouăzeci şi trei de minute. Bagheta lui de dresură nu e atît de lungă încît să acopere o ţară şi să facă din ea un circ. Eşti scutit de prezenţa lui şi liber să vezi, cu ochii mari şi cu respiraţia de multe ori ţinută fără să-ţi dai seama, de toate în despletirea acestei Românii ascunse: acvile de munte şi rîşi, iepuri şi cai, lupi şi şerpi de apă, mistreţi şi fluturi. Oameni, în schimb, nu vezi şi poate că ăsta e unul dintre mesaje. Fiindcă omul nu e doar singurul animal care se poate rata, ci şi singurul făcător de rele în numele binelui, după o reţetă pe care a testat o îndelung în istorie, de la Inchiziţie pînă la comunism. Omul lipseşte din România neîmblînzită. Dar ca să nu crezi că nu poate da buzna acolo unde domneşte deocamdată puritatea sălbatică, pe la sfîrşit ţi se arată un versant scalpat. O fostă pădure devenită cioturi. Avertismentul nici n-ar mai fi avut nevoie de glasul lui Rebengiuc. Imaginea nu face doar cît o mie de cuvinte, ci şi cît trunchiurile executate la porunca sultanei Cherestea şi a curtenilor ei penali.

Şi pînă la ipostaza ei neîmblînzită, România a fost o bună purtătoare de supranume şi etichete. A fost pe rînd eternă şi fascinantă sau pur şi simplu surprinzătoare. A fost grădina Carpaţilor sau, la alegere, a Maicii Domnului. Prinţul Charles i-a simţit de la prima vizită parfumul vechi şi i-a lăudat, deghizînd reproşul în compliment, atemporalitatea. Timelesness, a sunat verdictul gurii princiare cînd i s-a cerut un cuvînt de sinteză pentru ce vedea. După prinţul Charles au venit şi alţi străini care se poartă mai frumos cu ţara noastră decît o facem noi, irosiţi în imnuri identitare cu lacrima în colţul ochiului şi cu iile săltîndu-ne patriotic pe piepturi. Nu şi-au sforăit declaraţiile de amor pentru România, preferînd să se pună în slujba ei fără tam-tam. Iar acum au apărut, de peste gard (off the fence, cum ar veni), alţi englezi care s-au decis să ne arate ceea ce nu mai ştim, nu mai sîntem în stare sau nu mai vrem să vedem. Şi anume, că trăim înconjuraţi de o comoară pe care, dacă nu sîntem atenţi, riscăm s-o pierdem.

Cîrcotaşii vor găsi, de bună seamă, de ce să se agaţe dacă vor hotărî că filmul nu trebuie să le placă. Îi vor imputa aerul de oră de dirigenţie combinată cu un soi de teleenciclopedie cu areal românesc. Se vor simţi dăscăliţi şi, poate, puşi la colţ. Ba s-ar putea chiar să adulmece, în prezenţa englezilor de la Off the Fence, primejdia unor iscoade care, în spatele cinegestului, vor să vadă ce mai e de prădat prin ţărişoară. Bănuiala lucrează non-stop şi nu cere răgazuri. Însă nici chiar suspicioşii de vocaţie nu pot contesta una dintre marile virtuţi ale României neîmblînzite: că e un mijloc impecabil de deschidere sau de redeschidere a ochilor. Nu doar Zuleiha din romanul lui Guzel Iahina şi-i deschide, ci şi noi, cei care slalomăm printre blocuri şi călcăm pe păşuni de asfalt. Noi, cei care nu mai ştim cum se schimbă hainele unei coline şi care n-am văzut vreodată o capră neagră de veghe în vîrf de munte sau un cal în ritualurile febrile de dinaintea împerecherii.

„Sîntem deja uitarea ce vom fi.“ Aşa începe epitaful lui Borges, aşa se cheamă un roman al lui Héctor Abad Faciolince, asta se cuvine să murmurăm, ca pentru noi, în prezenţa acestei bucăţi de lume care nu se poate împotrivi răului pe care i-l facem. România neîmblînzită, care trăieşte în orizontul hashtag-ului „Rezist“ fără să-l afişeze, e genul de film care, tocmai prin frumuseţea lui crudă şi netrucată, îl invită pe fiecare dintre noi să devină sau (mai rar) să rămînă un locuitor critic şi autoexigent. Să accepte că e nevoie de o chirurgie a reformei. Şi să spere că semenii lui cu mai mult suflet şi mai multă păsare vor deveni „poliatri“. Adică oameni care nu vindecă boli, ci cetăţi, oraşe şi minţi înnămolite.

Fiecare dintre cei care au văzut România neîmblînzită poate decupa la repezeală cinci episoade crude sau tandre. Şi fiecare poate ieşi din sală cu speranţa de extracţie scandinavă după care fericirea e cea mai bună metodă de educaţie. E bine, e frumos, dar nu e suficient. Eficienţa pedagogică a filmului va fi confirmată abia cînd un biped citadin îşi va opri mîna gata să arunce hîrtia pe trotuar. Sau cînd un grataragiu compulsiv va intra în greva fleicii. 

Radu Paraschivescu este scriitor. Cea mai recentă carte este Două mături stau de vorbă, Editura Humanitas, 2018.

Foto: Max Milligan 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.