Improvizaţii pe o lege confuză

Georgiana ILIE
Publicat în Dilema Veche nr. 455 din 1-7 noiembrie 2012
Improvizaţii pe o lege confuză jpeg

Dincolo de discuţia despre utilitatea sau moralitatea predării religiei în şcolile publice, dincolo de nuanţele conflictului religie-ştiinţă pe tema apariţiei universului, dincolo de realitatea discriminării religioase inerente înscrierii automate la orele de religie, avem în primul rînd un cadru legislativ abuziv şi neclar. Şi de aici pornesc toate problemele.

Disciplina şcolară religie a apărut în 1995, în prima Lege a Învăţămîntului de după Revoluţie, după nenumărate lupte politice care au culminat cu o reclamaţie de neconstituţionalitate semnată de un grup de parlamentari de stînga. Religia în confesiune proprie era obligatorie la ciclul primar, opţională la cel gimnazial şi facultativă la liceu (liceul organiza cursul dacă existau cereri).

În 2001, însă, printr-un ordin al ministrului Educaţiei de atunci (şi de acum), Ecaterina Andronescu, ora de religie a devenit „opţional obligatoriu“ la toate nivelurile, ceea ce însemna că materia trebuia aleasă dintr-un grup de opţionale, nespecificate. În teorie, ca să nu facă religie, elevii trebuiau să o înlocuiască cu alt opţional. În practică, puţine şcoli îşi permiteau să creeze şi să ofere alte opţionale, aşa că elevii trebuia să urmeze cursul de religie confesională.

Ordinul ministrului a restrîns ilegal un drept din Legea Învăţămîntului, care spunea că religia e facultativă, şi a încălcat decizia Curţii Constituţionale din 1995 care spunea: „Religia nu trebuie înţeleasă ca disciplină obligatorie, obligativitatea constînd numai în introducerea acestei discipline în planurile de învăţămînt“. Situaţia a fost perpetuată şi de următorii miniştri şi poziţia educaţiei religioase s-a consolidat: au apărut mai multe şcoli de specialitate, manuale alternative, profesori de religie pregătiţi anume.

Azi, profesorii de religie reprezintă peste 4% din corpul didactic din învăţămîntul preuniversitar. Mulţi sînt diriginţi, unii sînt conducători de catedră (au în subordine profesori de socio-umane), unii sînt în conducerea şcolilor şi a inspectoratelor judeţene. Mulţi dintre profesorii bărbaţi, mai ales în mediul rural, sînt şi preoţii localităţii. Multe dintre profesoare sînt soţii de preot.

Organizaţia pentru drepturile omului Liga Pro Europa a publicat, în 2007, un studiu care a analizat conţinutul orelor de religie şi al manualelor, atitudinea profesorilor şi a elevilor. Rezultatele arată că „manualele de religie utilizate la ora actuală în şcolile publice sînt aproape în totalitate manuale confesionale“, „programele şcolare urmează şi ele modelul confesional“, iar unele manuale „prezintă păcatul, şi consecinţa acestuia, pedeapsa, într-o cheie excesiv de crudă şi morbidă pentru vîrsta copiilor cărora li se adresează“.

Elevilor de clasa a III-a li se cere, de exemplu, să povestească un moment din viaţa lor în care cred că au fost pedepsiţi de Dumnezeu pentru o greşeală. Celor de clasa I li se arată într-o serie de imagini că cei care nu se închină cînd trec prin faţa bisericii sînt călcaţi de maşină. La clasa a V-a şi a VII-a li se prezintă abordarea biblică a facerii lumii şi li se spune să nu citească din „cărţile ereticilor“. Teoriile ştiinţifice sînt explicit catalogate drept invalide şi derizorii. Toate acestea sînt şi azi în manuale – toate aceste exemple sînt luate din manualele şi caietele de religie ortodoxă ale Editurii Sf. Mina, cele mai folosite.

Un singur lucru s-a schimbat, la protestul mai multor organizaţii: a fost eliminat un capitol dintr-un manual de clasa a XI-a, care jignea cultele protestante şi le acuza de prozelitism.

Obligativitatea religiei e relativă cînd eşti de altă confesiune decît cea majoritară. În unele şcoli se organizează ore pentru alte confesiuni doar dacă există o masă critică de elevi şi un profesor acreditat. Uneori, aceste ore se fac la cererea părinţilor, alteori, la iniţiativa conducerii şcolii sau la cererea cultului. În alte cazuri, elevii aduc doar o adeverinţă de la îndrumătorul lor religios, iar notele sînt trecute în catalog de profesorul ortodox sau de diriginte. Dacă nu există în zona respectivă lăcaş de cult, copilul fie alege să vină la orele disponibile, fie renunţă complet. Legea nu specifică.

Şi unde nu e regulă, e loc de abuzuri. Raportul Ligii Pro Europa enumeră cîteva cazuri de discriminare care au dus la luări de poziţii publice ale cultelor neortodoxe, care s-au plîns la Ministerul Educaţiei că inspectorate şcolare judeţene din zone cu populaţie religioasă diversă şi numeroasă au refuzat să organizeze cursuri în confesiunile respective sau să scoată la concurs posturi de profesori de religie neortodoxă. Ministerul a justificat situaţia făcînd referire la o adresă a ministrului Mihail Hărdău din 2005, care lăsa la latitudinea Inspectoratelor Judeţene să aprobe ore pentru grupe de minimum zece elevi: „Ministerul Educaţiei a oferit elevilor aflaţi în număr mic în şcoli posibilitatea să studieze disciplina religie fie în şcoală, fie în spaţii puse la dispoziţie de culte“.

În 2010, odată cu intrarea în dezbatere publică a noului proiect de Lege a Educaţiei, situaţia părea să se schimbe. Ministrul Educaţiei de atunci, Daniel Funeriu, era educat în Franţa, o ţară laică în al cărei sistem de învăţămînt este interzisă orice formă de educaţie religioasă, şi deschisese discuţia despre predarea religiei în şcoli încă dinainte de fi ministru. În septembrie 2009 făcea pe blogul personal o analiză a problemei – modelele europene vs cel românesc (menţionează sistemul laic franţuzesc; predarea istoriei religiei în Germania – tot o dovadă a influenţei Bisericii asupra statului, spune el; modelul polonez similar celui românesc), cultură generală vs îndoctrinare, „curriculum bazat pe competenţe“ vs revelaţie spirituală.

„Eu nu am o opinie definitivă pe această temă“, scria Funeriu. „Pentru a mă pronunţa am nevoie de o înţelegere mai profundă şi sistematică a relaţiei românilor cu religia. Se poate astăzi discuta deschis, liniştit, raţional şi cu respect reciproc despre acest subiect?“ Spunea şi că nu e de acord cu soluţia găsită de sistemul de educaţie românesc, a obligativităţii, pentru că „duce, inevitabil, la o formă de stigmatizare“, şi că presiunile asupra politicienilor sînt foarte mari: „În gîndirea comună, un om politic care nu este apropiat de Biserică este un om politic fără şanse“.

Propunerea de lege a reflectat dilemele pe care le avea Funeriu şi a fost primită ca o invitaţie la dialog de asociaţiile seculare, care promovează separaţia dintre Stat şi Biserică: religia confesională rămînea în trunchiul comun de materii, adică disponibilă la toate nivelurile, dar putea fi înlocuită, la cererea părinţilor, cu istoria religiilor. Proiectul mai spunea şi că elevul care a împlinit 16 ani are dreptul să ceară scutirea de la religie fără acordul părinţilor, pentru a respecta Legea Cultelor, care spune că îţi poţi schimba religia de la 16 ani.

La Camera Deputaţilor, Adriana Săftoiu, fost deputat PNL, a fost printre puţinii care s-au opus păstrării religiei în trunchiul comun de materii. Reprezentanţii Bisericii Ortodoxe Române, care au participat la şedinţele în care s-a vorbit despre predarea religiei, „erau zid“ – mi-a declarat Săftoiu – „şi noi, cei care voiam să argumentăm, eram priviţi ca nişte anticrişti“. Mai tîrziu, la dezbaterea în plen, deputatul Marius Spînu, de la PDL, a susţinut ca religia să se facă la cerere şi spune că ar fi fost mai bine să se predea numai istoria religiilor, pentru că „liberul arbitru nu poate exista dacă nu ştii ce alegi“. Au fost mai mulţi colegi din grupul parlamentar democrat-liberal care l-au susţinut atunci.

Pe 28 aprilie 2010, patriarhul Daniel a trimis o scrisoare deschisă preşedintelui de atunci al Camerei Deputaţilor, Roberta Anastase, în care solicita eliminarea modificărilor făcute după consultarea cu societatea civilă şi introducerea unei serii de amendamente făcute de Patriarhie. Concret, patriarhul cerea eliminarea celorlalte opţiuni (proiectul cuprindea acum istoria religiilor, istoria culturii şi artelor sau alte cursuri utile în formarea comportamentului etic şi social) pentru că „scade importanţa orei de religie între celelalte discipline şcolare şi poate genera forme de abuz, oferind directorilor unităţilor şcolare posibilitatea de a completa norma didactică, acolo unde este cazul, prin retragerea elevilor de la ora de religie“.

Patriarhul mai cerea ceva: în noua sa formă, proiectul elimina obligaţia ca profesorii de religie să fie validaţi de cultele religioase de care aparţineau. Patriarhul a cerut reintroducerea acestei aprobări pentru că altfel se „restrînge posibilitatea cultelor de a-şi elabora programele pentru disciplina religie“ – adică de a putea decide asupra materiei şi a metodologiei de predare. Mai mult de atît însă, ar fi însemnat ca profesorii de religie să fie independenţi de culte.

După scrisoarea patriarhului, din lege au dispărut toate schimbările aduse la consultare şi în comisiile parlamentare, de parcă nici nu se întîmplaseră. Religia a rămas în trunchiul comun de materii, obligatorie şi cu scutire la cerere. Elevul trebuia să aibă 18 ani ca să poată cere scutirea singur – Legea Cultelor îl lăsa să-şi schimbe religia la 16 ani, dar nu putea să renunţe de orele de religie pînă la 18. Celelalte opţionale au dispărut. Profesorii au rămas legaţi de bunăvoinţa cultului lor. Pînă şi specificaţia „în confesiunea proprie“ a dispărut – elevii ar fi urmat să participe la orele de religie ortodoxă fără ca şcoala să mai aibă responsabilitatea de a organiza cursuri şi pentru confesiunile minoritare.

În final, la insistenţele seculariştilor, a fost reintrodusă menţiunea „în confesiunea proprie“, care, dacă ar fi fost omisă, ar fi putut aduce acuzaţii de neconstituţionalitate. Legea a trecut însă aproape integral în forma dorită de Patriarhie. Spînu îşi aminteşte că toţi colegii de partid pe care credea că îi convinsese s-au răzgîndit. E un fel de simţ al conservării preventiv – spune el – „99% din cei care au votat s-au gîndit la influenţarea electoratului prin preoţi“.

Astfel, în Legea Educaţiei Naţionale care a intrat în vigoare la începutul lui 2011, religia este materie obligatorie, la care elevul este înscris automat, de la care nu se poate retrage decît dacă e major sau dacă părinţii doresc acest lucru.

Anul 2012 a însemnat reîntoarcerea în fotoliul de ministru al Educaţiei a Ecaterinei Andronescu, cea care a făcut posibilă obligativitatea religiei în şcoli şi a redeschis dezbaterea publică. Totul a început cu o scrisoare deschisă a ASUR, semnată şi de alte ONG-uri, care cerea rescrierea manualelor de religie pentru a reflecta valori moderne – toleranţă, incluziune, nediscriminare – şi pentru a nu transmite informaţii care contrazic teoriile ştiinţifice. La cîteva zile după scrisoare, ministrul s-a întîlnit cu patriarhul Daniel – ţinînd însă să precizeze: „acest lucru nefiind un rezultat al iniţiativei pe care a luat-o o organizaţie care spune pur şi simplu ce crede“.

Şi problema porneşte de la Legea Educaţiei. E limpede că atunci cînd a fost făcută, nu a ţinut cont de interesele unui grup semnificativ – 14% din populaţia ţării nu este ortodoxă, conform Recensămîntului din 2011. E de asemenea limpede că implementarea ei este confuză şi e la latitudinea conducerilor inspectoratelor şi a şcolilor şi că standardele de calitate aplicate programei şi predării religiei sînt diferite de cele ale celorlalte materii. Din cauza asta, Legea Învăţămîntului este o sursă de probleme, în loc să fie un reper.

Aceasta este o formă scurtată şi adusă la zi a unui articol al aceluiaşi autor - "Lecţia de religie" din numărul 7.2 al trimestrialului independent Decât o revistă. Georgiana Ilie este editor asociat la această publicaţie.

Foto: Cristian Banica

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Horatiu Potra soseste la sediul IGPR  Foto Inquam Photos Octav Ganea (10) jpg
Dosarul lui Horaţiu Potra: Tribunalul Prahova judecă vineri contestaţiile la măsura controlului judiciar
Tribunalul Prahova judecă, vineri, contestaţiile procurorilor şi ale inculpaţilor faţă de măsura controlului judiciar dispusă de Judecătoria Ploieşti cu privire la Horaţiu Potra şi Andrei Florin Lup, cercetat în aceeași cauză.
Ciorcila jpeg
durere sold jpg
De ce simțim durerea diferit. Descoperă adevărul din spatele pragului durerii și cum îți influențează viața
Durerea este o experiență complexă, modelată nu doar de factorii fizici, ci și de psihologia și cultura noastră. De multe ori, auzim oameni spunând că au un „prag al durerii ridicat”, considerând-o dovadă de putere sau reziliență. Dar ce înseamnă, de fapt, acest „prag al durerii”
netflix pixabay jpg
Serial de pe Netflix care a făcut furori în toată lumea. Și criticii au doar cuvinte de laudă la adresa lui
Un serial recent lansat pe Netflix a reușit să capteze atenția publicului global, devenind viral în scurt timp. „The Cage” este considerat de critici și spectatori drept unul dintre cele mai bune seriale ale platformei de streaming, datorită combinației sale de acțiune intensă
James Acuna fost ofiter CIA foto arhiva personala (1) jpg
Un fost ofițer CIA explică modul în care Rusia l-a ajutat pe Bashar al-Assad să fugă din Siria
Fost ofițer superior CIA timp de două decenii, James Acuna explică foarte clar modalitatea prin care Rusia l-a ajutat pe fostul președinte sirian Bashar al-Assad să fugă din Siria și să ajungă la Moscova.
luxemburg istock jpg
Țara care are o capitală cu același nume ca statul. Este una dintre cele mai faimoase și bogate din lume
Deși este o țară mică, acest loc este unul dintre cele mai faimoase și bogate din Europa. Însă, pe lângă frumusețea și opulența pe care o are, un alt detaliu poate să atragă atenția celor mai mulți dintre noi! Este una dintre puținele țări a căror capitală are același nume cu cel al statului!
Cadouri de Crăciun. FOTO
Ghidul cadourilor de Secret Santa pentru toate zodiile: Cum să alegi darul perfect
Pentru cei care caută cadoul perfect de Secret Santa, astrologii oferă sugestii inspirate în funcție de zodie, astfel încât fiecare dar să fie potrivit personalității destinatarului.
Romania   Schengen Foto shutterstock 2345910601 jpg
Intrarea în Schengen nu ne scapă de tot de controalele la graniță. Cât timp și în ce situații ne vor fi cerute actele la frontieră
Controalele la frontierele interne ale Uniunii Europene pot fi reintroduse temporar, în funcție de riscurile de securitate sau de fluxurile de migrație. Chestorul (r) Marian Tutilescu explică cum pot evolua aceste măsuri și ce implică pentru România.
apa potabila robinet jpg
UE obligă statele să protejeze infrastructura de energie și apă potabilă
Comisia Europeană a elaborat directiva privind reziliența entităților critice, care impune respectarea unor standarde riguroase pentru a asigura servicii esențiale populației.