„Hoarding” emoțional

Publicat în Dilema Veche nr. 969 din 3 noiembrie – 9 noiembrie 2022
image

Multă vreme am urît trenurile și gările, chiar dacă viața în mișcare, trecătorii cu bagaje, fețele și gesturile care șterg ecranul privirii înainte să dispară pentru totdeauna, destinațiile de pe tabela de Plecări și drumurile întinse către necunoscut m-au fascinat încă din copilărie. Pentru că în mijlocul acestor amalgamuri vii se văd liniile fine de ruptură. În adolescență și mai tîrziu, peroanele și trenurile însemnau o întrerupere în viața mea, o persoană dragă care pleca sau una de la care îmi luam la revedere.

Iam a keeper, ca s-o spun în engleză, pentru că în română sună cam ciudat. Cu trenul nu lăsam în urmă doar niște oameni, ci și un moment al zilei, căldura lucrurilor din casă, rutina unui oraș în care, dacă faci aceleași drumuri mici, ai senzația că timpul are răbdare și poți să întinzi momentele ca și cum ai trage folia de celofan peste un borcan cu aer colorat. 

Niciodată nu era o oră bună de plecare, diminețile erau prea brutale, frigul și aerul cenușiu de pe peron îmi intrau în oase, făcîndu-se una cu neplăcerea despărțirii, amiezile erau prea leneșe și nu-mi venea să mă desprind din ele, iar serile aduceau întunericul și aprindeau becurile din apartamentele blocurilor de la marginea orașului, unde viața continua fără aceste fracturi. Primele sferturi de oră în vagon, încercam să țin cu mine mirosul cald al celor rămași acasă, mă înșurubam pe loc, stabilind o distanță aproape ostilă față de necunoscuții care mă invadau cu gesturile lor nepotrivite, aranjîndu-și sacoșele și hainele, căutîndu-și locurile, foindu-se și vorbind în gura mare. Iar eu mă făceam mic pe locul meu și desfășuram în cap filme cu cadre lungi, aeriene, urmăream cu ochii minții persoanele de care mă despărțisem, le însoțeam de la mică distanță, ca un narator care își cunoaște atît de bine personajul încît parcă e lipit de el, dar nu în pielea lui, revedeam peronul de la linia 1, apoi sala mare, vedeam cum îi duceau pașii înapoi, pe trepte, în piața gării, se suiau într-un taxi, își făceau loc printre călătorii care se îngrămădeau în stațiile de autobuz sau luau la picior trotuarele bulevardelor. Și jocul acesta dura o vreme, starea se prelungea precum un fir de gumă de mestecat, apoi inevitabil se rupea la un moment dat și mă lăsa în mijlocul unor cîmpuri străbătute cu viteza unei garnituri de tren care se clatină cînd locomotiva încearcă să accelereze. 

Cu timpul, mizanscena s-a mutat pe aeroporturi și am început să le urăsc și mai tare decît gările, cel mai bine e să pleci cu mașina, poți să mai negociezi timpul despărțirii sau, la nevoie, să faci un U la volan și să te întorci acasă – hai că, de fapt, cred că pot să plec și mai încolo sau chiar mîine dimineață, e timp să ajung, mă trezesc mai devreme – apoi trenurile sînt și ele ceva mai umane, se pun mai greu în mișcare și rămîi cu picioarele pe pămînt, dar cînd decolezi, despărțirea pare mai grea decît avionul. Pe urmă sălile și coridoarele aseptice, mărfurile și cafenelele impersonale, scaunele de plastic înșirate în dreptul porților de îmbarcare mă fac să mă simt cu adevărat inutil sau să văd fără nici un filtru de colorizare a peliculei ceea ce de fapt presupune chiar motorul vieții – plecări și veniri, întreruperi și reluări ale unor scene fără mare legătură, de parcă personajul principal sare dintr-un film în altul și se conformează din mers unor indicații haotice, bineînțeles, nespuse.

În ultimii ani a trebuit să umblu și să las un loc pentru altul mult mai mult decît mi-aș fi dorit, fie că era vorba de orașe din Franța sau din România unde am trăit și am muncit, fie că au fost alte orașe unde am fost găzduit ca să scriu, și travaliul meu de hoarding emoțional și-a crescut turația. Strîng și împachetez discuții, situații, gesturi și chipuri, le aranjez și le înghesui într-un spațiu care niciodată nu devine neîncăpător. Și de fiecare dată e aceeași poveste – mă desprind greu din rutina unui loc și mă bucur cînd ajung în altul, unde iarăși mă acomodez și nu-mi mai vine să-l las. La un moment dat ajunsesem în paradoxul că mă bucuram că se vorbea din nou româna în jurul meu, iar cînd ajungeam în Paris și auzeam vocea din difuzoare în franceză, aveam o senzație de familiaritate. 

Odată, cînd mergeam cu RER-ul spre Aeroportul Charles de Gaulle, am remarcat la două banchete mai încolo o fată tînără care citea dintr-o carte în română, am ghicit uimit formatul BPT, dar nici după ce m-am chiorît ceva timp n-am reușit să aflu titlul sau autorul. Oricum, cartea (un exemplar jerpelit, parcă tocmai luat de la metrou Unirii) nu se potrivea nici cu hainele fetei, nici cu atmosfera cosmopolită, dar impersonală a turiștilor care se retrăgeau spre vizuinile lor din colțurile lumii după ce petrecuseră un city break și-și făcuseră poze pe peluza de la Montmartre. Mă întrebam unde urma să coboare fata, n-avea geamantane, doar un rucsac mic, după-amiaza era caldă și plăcută și ea părea decupată dintr-un tren spre București, de acum 20-30 de ani. Aproape ireal. Și n-am intrat în vorbă cu ea, mi-am zis că o să fie timp de curiozitate în sala de așteptare. Dar ea n-a mers la aeroport, a coborît exact cu o stație înainte, la Parc des Expositions, pe peronul aproape gol lumina portocalie, de vară tîrzie, era și mai intensă, ea a băgat cartea în rucsac și a dispărut spre ieșire cu un mers aproape plutit în acel spațiu neverosimil. Iar mie mi-a părut rău că eu trebuia să mă sui în avion ca să ajung acasă, în loc să o iau și eu așa, la picior, de-a lungul terenurilor încinse de soare.

Acum sînt mai aproape de casă decît am fost vreodată în ultimii ani, sau cel puțin am acest sentiment liniștitor, uneori iau trenul de la aeroport către Gara de Nord, dar numai ca să ajung în oraș fără mașină, să nu stau în trafic sau să nu caut un loc de parcare în mijlocul claxoanelor. La întoarcere mă uit la cei care pleacă spre aeroport să se îmbarce, scoși din ritmul lor în vîjîitul catapultărilor cu kerosen, căutînd orare pe telefon, derulînd ecrane lungi de Facebook, tag-uindu-se ca să nu rămînă în urmă cu realitatea virtuală, dar eu nu am treaba asta, mă dau jos la Patinoar fără nici un geamantan și o iau încetișor spre casă. Uneori derulez cîte o rolă de diafilm, cu oameni tare îndepărtați, din Paris sau de aiurea, mă întreb ce mai fac și cum o mai duc, apoi bag rola în cutie și potrivesc alta în proiector.

Augustin Cupșa este scriitor și psihiatru. Cea mai recentă carte publicată: Marile bucurii și marile tristeți, Editura Humanitas, 2021.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

pankration jpg
Cel mai brutal sport din istoria Jocurilor Olimpice. Era mult mai dur decât MMA-ul, iar cei mai buni luptători erau mai celebrii ca fotbaliștii de astăzi
Cel mai brutal sport din istoria Olimpiadei s-a numit pankration. Era o variantă mult mai sângeroasă și mai dură a galelor de MMA de astăzi și se putea solda chiar cu moartea celui învins. Odată cu reintroducerea Jocurilor Olimpice în secolul al XIX lea, pankration a fost exclus.
Arestarea lui Ioan Slavici  Un clasic al literaturii române, închis pentru «propagandă antiromânească» jpeg
18 ianuarie: 177 de ani de la nașterea scriitorului Ioan Slavici. A început să scrie la îndemnul lui Mihai Eminescu
Ziua de 18 ianuarie este considerată de mulți istorici drept începutul Revoluției conduse de Tudor Vladimirescu, în 1821. În aceeași zi, dar în anul 2017, au început oamenii să iasă în stradă față de proiectul PSD-ALDE de modificare a Codului penal și grațierea unor pedepse.
baza stanga 1 jpg
Vedeta care a șocat pe covorul roșu. S-a îmbrăcat în latex și a atras toate privirile
Halsey (30 de ani) a purtat o ţinută provocatoare la premiera din Los Angeles a filmului „Babygirl”. Noul film o are în rolul principal pe Nicole Kidman, care joacă rolul unei şefe de vârstă mijlocie ce începe o aventură pasională cu un angajat mult mai tânăr.
navalnii
Trei avocați ai lui Navalnîi, condamnați la ani de închisoare într-o colonie penală din Rusia pentru „activități extremiste”
Trei avocați care l-au reprezentat pe fostului lider al opoziției, Alexei Navalnîi, au fost găsiți vinovați de către o instanță rusă, vineri, de apartenență la un grup extremist și au fost condamnați la ani de detenție într-o colonie penală.
Transportul public în comun în Râmnicu Vâlcea Foto Google Maps
Celebrul milionar român care merge cu transportul în comun, dar are avion privat: „Metroul, autobuzele și aplicațiile sunt mult mai eficiente”
Celebrul milionar român care are avion privat, dar merge cu metroul şi autobuzul este Valeriu Iftime. Patronul lui FC Botoşani și proprietarul unui grup de firme de succes, cu o avere estimată la peste 100 de milioane de euro, continuă să surprindă prin modestie și pragmatism.
Castelul Corvinilor din Hunedoara  Foto Daniel Guță ADEVĂRUL (2) jpg
Eșecurile restaurărilor din comunism, îndreptate cu milioane de euro. Monumente istorice emblematice readuse la viață
Restaurările controversate din comunism ale unor ansambluri istorice valorase din România, sunt corectate cu lucrări costisitoare. Mai multe milioane de euro au fost investite pentru redarea „strălucirii” unor castele, cetăți și ansambluri istorice emblematice.
Ion Antonescu și Mișcarea Legionară
Ignoranța naște monștri!
Trăim vremuri în care citatul lui Francisco Jose de Goya devine o realitate în societatea noastră.
mae news.ro
Românul atacat și rănit în vacanță în Egipt va primi tratament gratuit. Anunțul făcut de MAE
Ministerul Afacerilor Externe a venit cu precizări, după ce un român a fost înjunghiat și rănit grav în timp ce se afla în vacanță în Egipt.
Klaus Meine foto Getty Images (5) jpeg
Klaus Meine, solistul trupei Scorpions: „Muzica rock este coloana sonoră a vieților noastre“
Chiar și după 60 de ani de la înființarea formației, membrii trupei Scorpions rămân uniți de dragostea pentru muzică, având concerte în toate colțurile lumii. Iar Klaus Meine, legendarul solist al trupei Scorpions, a acordat un interviu exclusiv și emoționat pentru ”Weekend Adevărul”.