Gura satului global

Publicat în Dilema Veche nr. 963 din 22 septembrie – 28 septembrie 2022
image

Trăim într-un sat global cu mai multe parohii. Că este vorba de un sat, a spus-o în anii ’60 teoreticianul media Marshall McLuhan, referindu-se la faptul că progresul tehnologic permite comunicarea imediată între antipozi, făcînd în așa fel încît ceea ce părea odinioară o distanță colosală să fie acum la o azvîrlitură de băț din punct de vedere al transmiterii mesajului. Lumea începea, încă de atunci, să fie din ce în ce mai interconectată, ceea ce deschidea speranțe mari cu privire la posibilitatea să împărtășim o cultură globală și să eliminăm punctele de tensiune care, exacerbate în spirală, ar putea duce la confruntări, conflicte, războaie. 

Ceea ce nu a anticipat McLuhan în anii ’60 era modul în care acest tip de instantaneitate a comunicării are și efectul pervers al divizării. Unul din fenomenele cele mai răspîndite în rețelele sociale de azi este tocmai cel al impermeabilității la idei și argumente noi, care duce adesea la neînțelegeri, acuze și suspiciuni de rea-credință. În marele sat global s-au creat tot felul de parohii mai mici sau mai mari, dar întotdeauna închise și exclusiviste. 

Bunăoară, parohia închinătorilor la pisici. Sînt într-un grup de Facebook cu pisici abandonate, care e unul din cele mai stricte setting-uri sociale la care am participat vreodată. Dacă ai găsit un pisicuț și vrei să-l dai spre adopție, ești certat(ă) că de ce nu-l ții; dacă vrei să adopți o pisică neagră, încep imediat acuzele de satanism. Nivelul de vigilență este maxim și, în general, nimic nu e bine.

Grupul acesta nu se deosebește prea mult de ceea ce se întîmplă, la o scară poate ușor mai diluată, pe Facebook și alte rețele sociale. Paleta de opinii permise este foarte limitată, însă aceste opinii se dispută cu o ferocitate demnă de o cauză mai bună. Cea mai gravă eroare este însă ieșirea în decor: exprimarea unor opinii total inacceptabile pentru bula în care te afli. 

Oricît de contraintuitiv ar părea (căci, nu-i așa, Internetul e menit să ne conecteze, nu să ne divizeze), rețelele sociale funcționează pe parohii. Fidelii unor anume stiluri de viață, ideologii, hobby-uri se adună în bulele lor și stabilesc norme sociale, ce este permis și ce nu. Nerespectarea acestor coduri atrage în cel mai bun caz un val de critici, însă foarte adesea se ajunge în scurt timp la insulte. Ușurința cu care dezbaterile de pe Facebook escaladează rapid și duc uneori la discuții interminabile reluate și amplificate în spirală, alteori la rupturi de prietenii din viața reală este pe de o parte deconcertantă, dar pe de altă parte explicabilă prin caracteristicile acestui mediu pe care nu ezit să-l calific drept toxic din perspectiva potențialului său de a distorsiona relațiile dintre oameni. 

Pe de o parte, este vorba de distanță. Acel „click distanță” este, de fapt, o prăpastie alienantă; parcă niciodată nu poți fi empatic cu interlocutorul de pe Facebook. El este cel mai adesea doar un nume, poate o cunoștință îndepărtată. Și ce ușor ne este să facem rău celor pe care nu-i vedem! 

Tot în anii ’60, sociologul Stanley Milgram a făcut un experiment care demonstra, printre altele, că ne este cu atît mai ușor să facem rău fizic cuiva cu cît distanța dintre noi și acela este mai mare. Or, dacă într-o discuție face to face observi imediat în ochii celuilalt efectele pe care vorbele tale le au asupra lui, cu totul altfel stau lucrurile atunci cînd comunicarea este mediată de ecrane. Este greu să ne imaginăm efectul pe care atacurile din social media le au asupra unor oameni care caută acolo validare, recunoaștere, apartenență, dar studiile științifice din ultimii ani au documentat creșterea anxietății și depresiei la utilizatori.

Pe de altă parte, rețelele sociale sînt, în linii mari, tărîmul nespecialiștilor. Ierarhiile de prestigiu pe Facebook diferă foarte mult de cele din viața reală, mai ales cînd este vorba de profesie, adică acel domeniu la care ne pricepem cel mai bine. Explicația e simplă: atunci cînd îți petreci o parte a timpului pe rețelele sociale, îți rămîne foarte puțin timp pe care să-l dedici profesiei. 

Mai mult decît atît, rețelele sociale, unde concizia este esențială, nu permit acel gen de explicații complexe pe care le necesită punerea în discuție a unor fenomene care adesea nu sînt deloc simple și nu se pretează unei discuții generale, argumentată cu meme. De aceea, o dispută pe Facebook nu va fi cîștigată de cei care se pricep cel mai bine la subiect (care probabil nici nu vor dori să intre în „competiție”), ci de cei mai vocali sau cu opiniile cele mai larg împărtășite în bulă.

Așadar, rețelele sociale creează o nouă formă de parohialism postmodern, opus cosmopolitismului promis de cultura globală, în care bulele mai mici sau mai mari stabilesc normele sociale a ceea ce este permis. Gura satului global nu este diferită de gura satului tradițional decît prin instrumentele sale. 

Ruxandra Ivan este conferențiar la Facultatea de Științe Politice, Universitatea din Bucureşti.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Descoperirea terifiantă făcută de arheologi în casa lui Hermann Goring, prietenul lui Adolf Hitler: „Am fost complet șocați“
Schelete înfiorătoare, cu membre lipsă, au fost găsite în „Bârlogul Lupului", unde a locuit cândva un apropiat de top al lui Hitler.
image
Obiceiul care îți „omoară” încet, dar sigur, relația amoroasă: „Este dificil de ignorat răul pe care îl poate face”
Obiceiul de a naviga seara pe rețelele de socializare ar putea fi fatal - cel puțin pentru viața ta amoroasă.
image
Descoperire „incitantă” a unui material care poate stoca gazele cu efect de seră
O nouă descoperire făcută de oamenii de știință ar putea rezolva una dintre cele mai apăsătoare provocări cu care se confruntă omenirea. Este vorba de un tip de material poros care poate stoca dioxidul de carbon, relatează Sky News.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.