Gri cu maro, cu verde şi cu bleu

Maurice MUNTEANU
Publicat în Dilema Veche nr. 610 din 22-28 octombrie 2015
Gri cu maro, cu verde şi cu bleu jpeg

N-aş vrea să încep acest text într-o notă dramatică, dar de Toma Caragiu mă leagă un eveniment trist – cutremurul din 4 martie 1977. Eu nici măcar nu eram născut atunci, dar am dezvoltat, de-a lungul timpului, o angoasă teribilă în ceea ce priveşte cutremurele şi tot soiul de teorii urbanistice legate de imobilele vechi, în care, asemenea nehotărîtului Toma, din scheciul cu pricina, intru, dar nu intru. 

Cît despre teoria asortării culorilor – textul de faţă fiind inspirat de sceneta „Nehotărîtul“ scrisă de Radu Stănescu, clip din 1968, mai puţin cunoscut, dar care poate fi văzut

–, ţin minte o chestie care s-a întîmplat în laboratorul de fizică, în şcoala generală. Profesoara mea de atunci, doamna Dan, purta o fustă verde din lînă şi o maletă albastră. Evident, eu nu m-am putut concentra la nimic altceva decît la combinaţia aceea de culori care mi se părea dezastruoasă. Cum, domnule, să mixezi verde cu albastru? Şi uite că acum, după nişte ani, destul de mulţi, ador această formulă. 

„Superb, superb!“, se îmbărbătează şi personajul lui Toma în faţa oglinzii, cu alura unui dandy urban. Dacă ar fi să mă gîndesc la regulile de atunci, aş spune că cea mai mare porcărie pe care o poţi face ar fi să porţi o cravată albastră la un costum negru. Dar, dacă ar fi să mă iau după regulile momentului, ar trebui să încep prin a spune că acum, în modă, nu mai există nici un fel de reguli. 

Şi ca să vedeţi în ce punct am ajuns, gîndiţi-vă la Toma şi la faptul că intenţiona să asorteze un basc obişnuit, din fetru, la o ţinută de Revelion. Aşa ceva era imposibil în epocă! Acum, tipul acesta de

este teribil de cool. Ultima colecţie Gucci propune genul acesta de asocieri, inclusiv la ţinutele de seară pentru bărbaţi. Dar cînd mă gîndesc la Toma şi la rolul lui de mare nehotărît, îmi dau seama că acum ar fi fost şi mai bulversat decît atunci în raport cu arta asortării culorilor. 

Pentru că, acum, orice formă de kitsch se transformă fie în artă, fie în marcă personală, pe principiul „Ia uite, domnule, cît curaj are fata asta! Are stil, ce mai!“. Iar ultimele rămăşiţe de bun-simţ, inclusiv din punct de vedere estetic, sînt strivite de masa nesimţirii generale.

Şi cum moda este scena pe care îşi dau întîlnire, constant, majoritatea impostorilor, pentru că, nu-i aşa, la modă, la artă şi la fotbal se pricepe toată lumea, cred cu tărie că, în 2015, cea mai înţeleaptă chestie pe care o poţi face ar fi să nu-ţi pierzi simţul ridicolului. În rest, poţi asorta oricînd gri cu maro, cu verde şi cu bleu.  

Maurice Munteanu este fashion editor la revista ELLE.  

Foto: arhiva Teatrului Bulandra

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Ucraina „fierbe“: înfrângerea teribilă cu România, descrisă într-un cuvânt de presa de la Kiev
Prezentă cu vedetele ei în SUA, echipa Ucrainei a suferit un rezultat de neconceput.
image
Mii de iranieni au ieșit în stradă în semn de susținere a atacului asupra Israelului
Mii de iranieni au ieșit duminică dimineața devreme pe străzile din Iran, în semn de susținere pentru atacul fără precedent cu drone și rachete în curs de desfășurare împotriva dușmanului înrăit Israel.
image
De ce a primit un jandarm din București în contul personal peste 1,6 milioane lei. „Ce de bani!”
Un subofiţer de la Direcția de Jandarmerie a Municipiului București, care îşi aştepta zilele acestea salariul, s-a trezit că i-au intrat în cont peste 1,6 milioane lei, adică peste 300.000 de euro.

HIstoria.ro

image
Bătălia codurilor: Cum a fost câștigat al Doilea Război Mondial
Pe 18 ianuarie a.c., Agenția britanică de informații GCHQ (Government Communications Headquarters) a sărbătorit 80 de ani de când Colossus, primul computer din lume, a fost întrebuințat la descifrarea codurilor germane în cel de Al Doilea Război Mondial.
image
Cum percepea aristocrația britanică societatea românească de la 1914?
Fondatori ai influentului Comitet Balcanic de la Londra, frații Noel și Charles Buxton călătoresc prin Balcani, în toamna anului 1914, într-o misiune diplomatică neoficială, menită să atragă țările neutre din regiune de partea Antantei.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.