Greierele sobru și furnica hedonistă, sau despre noul clivaj Nord/Sud

Publicat în Dilema Veche nr. 961 din 8 septembrie – 14 septembrie 2022
image

„Designed in the Mediterranean, enjoyed all around the world”, spune un slogan lansat în urmă cu aproximativ un an de un important producător/distribuitor de haine prêt-à-porter. Hainele devin, în această accepție, numai un pretext ori o manieră de a avea acces la un mod de viață, la un univers care integrează și promite celei/celui care le cumpără nu numai calitatea materialelor sau croiala potrivită, ci o experiență imersivă totală, care-ți procură bucurie, o stare de bine. E o strategie de marketing în mod vizibil din ce în ce mai frecventată de o categorie vastă de producători de bunuri și de furnizori de servicii care vînd visul mediteraneean sau visul Sudului mîngîiat de soare, de valuri, de nisip, populat de oameni frumoși și sănătoși (vezi dieta mediteraneeană), echipați fizic și psihic să trăiască „bine”, „autentic”, profitînd de „bucuriile simple ale vieții”, toate dozate atent pentru un raport echilibrat între exotismul accesibil și familiaritatea liniștitoare. Capacitatea de a te îngriji și de a te ocupa de tine într-un mod care permite descoperirea sinelui într-o baie de autenticitate și de „dezvoltare personală” pe care numai Sudul le cunoaște e astăzi, probabil, una din cele mai vîndute imagini în oceanul de rețete care ne propun ameliorarea cotidianului, altfel desfigurat de muncă depersonalizată și alienantă.

Cu toate acestea, nu mai departe de 2015, aceeași Mediterană, Grecia în mod special, făcea obiectul unui vast proiect de anatemizare și demonizare colectivă. Criza datoriilor era transformată la acea dată într-un prilej numai bun pentru a alimenta discursul xenofob și naționalist al unor partide din țări „dezvoltate” ale UE, Olanda sau Germania: grecii erau poporul indolent și risipitor care nu știe decît să lenevească la soare și să danseze sirtaki, cărat în spate de Nordul muncitor, precaut și auster. Același Nord care invada, vară de vară, plajele însorite ale Greciei, servit impecabil de localnici altminteri „iresponsabili” sau „indolenți”.

Clivajul Nord/Sud a fost mai mereu legat de dialectica fascinație/dispreț atît de vizibilă în aceste două tablouri. Pandemia a accentuat fascinația, odată cu o preferință asumată pentru un soi de hedonism post-romantic care recuperează multe din tablourile și narațiunile deja vehiculate de creatorii conceptului de autenticitate de inspirație „sudică” la începutul secolului al XIX-lea. Atunci, ca și acum, exotismul și orientalismul erau ingrediente ale unei narațiuni care exalta virtuțile particularismului, construind în același timp imaginea idilică a unei vieți simple, dar cu atît mai valoroase, găsite în spații ale Sudului, imaginar sau real. Era o reacție la raționalismul clasicist, dar și o manieră de integrare a unor spații de care Europa devenea conștientă în alt mod, geografic, politic, cultural, și pe care le include în mai multe tipuri de narațiuni. 

Construcția noului Sud așa cum o vedem de cîțiva ani are de-a face, probabil, cu nevoia socială și culturală, presantă în zilele noastre, de a fi diferit, distinct, autentic, văzută într-o mare măsură ca o reacție la presiunea uniformizatoare a societății de consum sau a construcției raționaliste și depersonalizante a statului birocratic modern. Pe de altă parte, ea coexistă, într-un mod paradoxal, ca mai totdeauna, cu nevoia de a fi la fel cu alții, de conformitate cu un model – cel mediteraneean, în speța evocată mai sus –, văzut el însuși ca o modalitate de a lupta cu cenușiul modernității globalizate tîrzii sau cu alte frici declanșate de dezumanizarea care ar fi produsă de hipertehnologizare, de capitalismul de supraveghere etc. Precum odinioară occidentalii pierduți în contemplarea ușor temătoare a farmecului Orientului, cetățenii „societății singularităților” (cum o numește sociologul și politologul german Andreas Reckwitz într-un volum apărut în 2017) sînt învățați să-și dorească un mod de viață cu toate beneficiile dulcii vieți mediteraneene în varianta ei aseptizată, curățată de reziduurile nedorite. Toate agrementate cu refuzul retoric al eurocentrismului sau occidentalocentrismului, prezente în același timp în chiar urzeala narațiunii livrate consumatorului, ca orice exotism ambalat și monetizat. 

În ultimii 10-15 ani s-a avansat și ipoteza vetusteții clivajului Nord-Sud, odată cu deplasarea centrilor de greutate politici, economici și culturali și cu depășirea paradigmelor orientaliste, colonialiste și de Război Rece (care suprapune, potrivit unor analize, clivajul Orient/Occident sau Est/Vest cu cel Nord/Sud). Dialectica Nord/Sud este, pe de altă parte, constitutivă modernității, mai cu seamă în sensul unei narațiuni construite în acest sens. Face parte din retorica raționalistă a statului modern, conturată în secolul al XIX-lea și descrisă în subtilitățile ei paradoxale de Max Weber, la începutul secolului XX. Exaltarea raționalizării de masă, a uniformității sociale și a gesturilor politice sau culturale devine componenta fundamentală a unei ordini industriale făcute posibilă tocmai prin repetitivitatea gesturilor, prin hiperspecializarea rolurilor. Cultul muncii, al sacrificiului pentru colectivitate, etica sobrietății, ca să folosim un buzz-word de sezon (că este spiritul capitalismului sau duhul încarnat al societății comuniste) devin progresiv sinonime cu dezvoltarea și, implicit, cu Nordul, contrapus ca model de urmat în raport cu Orientul, la începutul secolului al XIX-lea (paradigma civilizație/barbarie, sau Ariel/Caliban), apoi cu Sudul generic (coloniile în nevoie de modernizare), pentru a ajunge, după al doilea război mondial, la retorica postcolonială a tiermondismului: țări dezvoltate vs țări în curs de dezvoltare. 

image

În viziunea politologilor, formalizarea discursivă a clivajului Nord/Sud este datată precis: o regăsim într-un raport redactat în 1980 de cancelarul german Willy Brandt, președintele Comisiei Independente pentru Problemele Dezvoltării Internaționale, care a publicat la acea dată raportul „Nord/Sud: un program de supraviețuire”. Apariția acestei expresii este concomitentă cu generalizarea utilizării termenului de „globalizare”. Cu expresia „Nord/Sud”, termenii spațiali înlocuiesc termenii temporali care însoțesc un proces de tranziție (cum ar fi dezvoltat/subdezvoltat), deveniți deja la acea vreme nefrecventabili. Cronologia este, evident, convențională: în mod limpede, clivajul Nord/Sud nu este un fenomen specific sfîrșitului de secol XX, ci însoțește, într-o formă sau alta, temporală și/sau spațială, un parcurs mult mai vechi.

Există, pe de altă, parte viziunea istorico-geografică a duratei lungi, pornind chiar de la vechile reprezentări în cinci zone ale lui Parmenide, în secolul V î.Chr.: o zonă toridă în centru, încadrată de două zone temperate, ele însele înconjurate de două zone de gheață. În această reprezentare, Nordul este deja în vîrf, cei din Nord au capul în sus, grație „antipozilor”, teorie abandonată total de-abia spre jumătatea secolului al XVII-lea. Ceea ce rămîne în hărți este totuși orientarea punctelor cardinale, care nu au fost niciodată puse sub semnul întrebării.

Componentele spațiale ale clivajului Nord/Sud au fost întregite de cele „psihologice”, concretizate în efortul de a stabili o legătură între climate și temperamentul indivizilor și popoarelor, cu mult înainte de faimoasa teorie a climatelor inclusă în 1748 de Montesquieu în Spiritul legilor. La exotismul ironic al autorului Scrisorilor persane se adaugă apoi proiectul politic de amploare al lui Napoleon, de cucerire și unificare a Sudului. Îl evocă Wolf Lepenies discutînd despre puterea în Mediterana și visul francez pentru o altă Europă (Die Macht am Mittelmeer. Französische Träume von einem anderen Europa, Carl Hanser Verlag, 2016) și citînd un fragment din memorii: „Unul dintre cele mai mari gînduri ale mele a fost aglomerarea, concentrarea acelorași popoare geografice pe care revoluțiile și politica le-au dizolvat și fragmentat. M-am simțit demn de această glorie. […] Tot sudul Europei ar fi fost plin de localități, vederi, opinii, sentimente și interese. În această situație, toată greutatea Nordului nu ar mai fi contat”.

Modernitatea industrială și rațională a secolului al XIX-lea introduce componenta valorizantă a civilizației „Nordului”: mai bogat, mai disciplinat, mai educat. Paradigma lui Ariel și Caliban este treptat înlocuită de cea a Greierului și Furnicii, pe care am văzut-o cu toții în desfășurare în cazul crizei economice grecești din 2015. „Trîntorii și risipitorii” meridionali salvați de „harnicii și economii” nordici sînt însă acum, iarăși, istorie. Omenirea traumatizată de proximitatea palpabilă a morții în vremea pandemiei se întoarce, măcar pentru o clipă, la „bucuria de a trăi”.

Spre deosebire de alte curente la modă la începutul secolului nostru, promovate intens în mass-media și în producții de televiziune, construite pe căutare și, în cazul fericit, descoperire de sine prin experiențe exotice totale, depeizante, Sudul propus azi nu solicită nici un mare efort bugetar și nici un excesiv efort de imaginație sau de relocalizare: rețeta fericirii este în același timp transformatoare, dar austeră. Autenticitatea nu presupune mari sacrificii, iar „societatea singularităților” se regăsește în noul Pămînt al Făgăduinței: diferită, dar nu brutală, accesibilă, dar nu mizeră, simplă, dar nu banală.

Raluca Alexandrescu este conferențiar abilitat la Facultatea de Ştiinţe Politice a Universităţii din Bucureşti. Cea mai recentă carte publicată: Difficiles modernités. Rythmes et régimes conceptuels de la démocratie dans la pensée politique roumaine au XIXe siècle, Editura Universității din București, 2015.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

banner mircea diaconu lumanare png
Cum a apucat regretatul Mircea Diaconu pe calea actoriei? Povestea neștiută de mulți
Regretatul actor Mircea Diaconu are o poveste de viață remarcabilă. A activat atât în lumea filmului, cât și pe scena politică, iar în urmă cu ceva timp povestea cum a ajuns să devină unul dintre cei mai mari actori ai țării noastre.
Ioan Varga, întâlnire cu Papa Francisc. Foto Fanatik
mircea diaconu jpg
Ce religie avea, de fapt, Mircea Diaconu? Marele actor a murit răpus de cancerul la colon
Regretatul actor și om politic s-a stins din viață joi, 14 decembrie, din cauza unei lupte dure pe care a dus-o cu cancerul de colon. Mircea Diaconu a fost unul dintre cei mai remarcabili actori ai țării noastre, a cărui moarte o deplâng acum mulți. Înainte de a trece în neființă, acesta a vorbit de
vant puternic Inquam Photos jpg
Vremea duminică, 15 decembrie. A fost emis un Cod galben de ceață și vânt puternic
Duminică, 15 decembrie, Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis avertizări de Cod galben pentru vânt puternic și ceață, valabile în mai multe județe din țară. Condițiile meteo vor afecta în special zonele de munte și câteva regiuni din vestul și centrul țării.
Mark Rutte   Volodimir Zelenski Foto NATO jpg
Zelenski va discuta cu liderii europeni și șeful NATO despre trimiterea unor trupe de menținere a păcii în Ucraina - SURSE
Liderii europeni plănuiesc să se întâlnească miercuri seara la Bruxelles cu președintele ucrainean Volodimir Zelenski și cu secretarul general al NATO, Mark Rutte, pentru a discuta planurile de pace și posibila desfășurare a forțelor de menținere a păcii în Ucraina.
bucuresti storia jpg
Unde să locuiești în siguranță în București: top cartiere sigure și zonele unde se recomandă prudență
În București, percepția asupra siguranței variază considerabil de la un cartier la altul. Potrivit analizei realizate de Storia.com, folosind indexul T.R.A.I. (Transparent, Relevant, Actual, Informativ), locuitorii Capitalei pot identifica
adriana bahmuteanu
„Frații mai mari, frații vitregi, ne-au jefuit”. Adriana Bahmuțeanu, un nou atac la adresa lui Honorius Prigoană
Adriana Bahmuțeanu, fosta soție a lui Silviu Prigoană, a declanșat procedurile pentru succesiune. Aceasta este indignată de faptul că Honorius Prigoană, fiul fostului său soț, nu îi permite să își vadă copiii.
Craiova Sepsi (Sportpictures) jpg
cristina siscanu facebook jpg
Cristina Șișcanu, pusă la zid după ce a ieșit în oraș cu mama și soacra: „Mi se pare ceva ciudat.”
Din ce în ce mai mulți internauți o pun la zid pe Cristina Șișcanu, jurnalista care de o bună perioadă de timp face diverse reclamă la produse de îmbrăcăminte și nu numai. Faptul că a profitat de o ieșire în oraș cu familia pentru a-și prezenta ținuta și a anunța de pe ce site a comandat-o a stârnit