Gînduri despre cer

Publicat în Dilema Veche nr. 726 din 18-24 ianuarie 2018
Gînduri despre cer jpeg

Acum cîţiva ani Bucureştiul era împînzit de îndemnul de a privi cerul. Minunată iniţiativă. Priveşte cerul! apărea pe clădiri, străzi, panouri… etc.  Acelaşi lucru se întîmpla şi la Paris cu un mesaj similar: Regarde le ciel! Cum s-a descoperit mai tîrziu, autorul era acelaşi: Grig, un român care studia filozofia la Sorbona. Mutatis mutandis, acelaşi lucru îmi propun şi eu aici, un mic îndemn să privim puţin cerul din punct de vedere filozofic.

Îndemnul lui Grig, simplu şi percutant, ascunde semnificaţii şi înţelesuri sedimentate în mii de ani de scrutat cerul. A privi cerul poate fi interpretat drept: ținteşte sus, uită-te dincolo de tine, cercetează lumea… etc. Toate sînt imbolduri pozitive care ne invită să nu mai mergem cu capul în jos, atenţi doar la mersul nostru cotidian, inerţial şi teluric. Să ridicăm din cînd în cînd privirea şi să lăsăm să pătrundă infinitul în noi, să ne gîndim un pic la transcendent şi nemărginit.

Dar nu a fost întotdeauna aşa, cerul nu este neapărat simbolul infinităţii lumii. De exemplu, Aristotel, în lucrarea sa despre cer (De Caelo), ne prezintă lumea drept un univers finit şi fundamental ierarhic. Avem, pe de o parte, partea terestră, sublunară, care este o lume a schimbării şi transformării şi, pe cealaltă parte, sus, cerul sau chiar cerurile, o lume eternă şi imuabilă, a substanţelor perfecte. Această perspectivă asupra cosmosului a dominat istoria intelectuală a gîndirii europene mai bine de două mii de ani. Toma din Aquino a contribuit substanţial la punerea în acord a acestei perspective cu cea biblică, în care avem diviziunea între universul celest al divinităţii şi cel terestru al umanităţii. Îndumnezeirea noastră se manifestă astfel exact prin înălţarea la ceruri, prin primirea în lumea eternă a celor drepţi.

Contestarea acestei perspective aristotelice a devenit pregnantă cu precădere în secolul al XVII‑lea, culminînd cu teoria atracţiei universale a lui Isaac Newton, care a unit astfel cerul cu pămîntul. Ambele se supuneau aceleiaşi legi gravitaţionale, cerul nemaifiind substanţial diferit de pămînt, el fiind populat de alte planete care se mişcă şi evoluează precum pămîntul. Cerul se umplea astfel de pămînturi ce se supuneau aceloraşi legi naturale. Această idee a zguduit lumea şi aşezat-o pe alte principii. Întreaga perspectivă asupra Universului s-a schimbat. Puteam să înţelegem altfel fenomenele lumii, întregul Univers devenind cumva mai predictibil şi mai inteligibil. Puteam găsi modele matematice care ne explică o întreagă clasă de fenomene ale naturii. Se năştea ştiinţa modernă.

Privind cerul, ne uităm astfel la divinitate, la Univers, dar şi la noi, căci şi noi sîntem făcuţi, în definitiv, din praf de stele. Privind cerul, putem ajunge să facem religie, dar şi astronomie. Privind cerul, ne uităm dincolo de noi, dar şi în noi. Legile de funcţionare ale lumii sînt şi legile noastre; şi în noi se învîrt planete, şi în noi se încheagă şi se desfac constelaţii. Ce avem noi în plus sînt principiile morale după care ne ghidăm viaţa. Kant a rămas celebru cu o expresie din Critica raţiunii practice pe care, de altfel, prietenii i-au şi gravat-o pe mormînt: „Două lucruri îmi umplu sufletul cu crescîndă admiraţie şi preţuire, pe măsură ce reflectăm din ce în ce mai intens la ele: cerul înstelat deasupra mea şi legea morală din mine“. Să privim dar cerul înstelat de deasupra noastră şi legea morală din noi. Să privim cerul.

Sorin Costreie este prorector al Universității din București și conferențiar la Facultatea de Filozofie.

Scriitorii, rudele mele maghiare jpeg
Tribunalul Poporului
Vedem asta în fiecare zi: nimic din ceea ce se postează nu rămîne necorectat, necontestat, nejudecat, nesancționat. Mai devreme sau mai tîrziu – ca să fac o parafrază – fiecare are parte de cincisprezece minute de judecată publică.
p 10 jpg
Critica publică în online: virtuți și vicii
Am observat, de asemenea, și cum platometre digitale au fost utilizate pentru a instiga la ură, dispreț și sexism, pentru a delegitima această mișcare și a decredibiliza victimele violenței de gen.
p 11 Ostrakon WC jpg
Ostracizarea online ca dilemă liberală
Cu toate acestea, nu trebuie să uităm de pericolul pe care apelul la ostracizarea online îl deschide, ținînd cont de stimulentele pe care viața în mediul online ni le oferă în conjuncție cu impactul pe care emoțiile morale îl au la adresa modului în care interacționăm cu ceilalți
640px The Two Gossips (Les Deux Commères) MET DP808826 jpg
Gura satului global
Gura satului global nu este diferită de gura satului tradițional decît prin instrumentele sale.
640px Cyber bullying 122156 960 720 jpg
Cel fără de păcat – o sursă idiopatică?
Realitatea socială poate fi remarcabilă datorită ansamblului de creiere umane adunate pentru a influența evoluția societății în bine, și aici avem nevoie de etică – în lipsa acesteia, realitatea se poate transforma în factori și actori sociali maligni.
John George Brown The Bully of the Neighborhood jpg
Și cu copiii ce facem? Intruziune, expunere, violență, anulare
Spațiul virtual a căpătat dimensiuni tot mai mari în viața copiilor, marea lor majoritate preferînd o interacțiune mediată de un dispozitiv uneia reale.
p 14 sus jpg
J’accuse! Indignarea morală și ostracizarea digitală
Nu e mare lucru să ne gîndim mai mult înainte de a (re)acționa, cum nu e nici prea mare efortul de a încerca să vedem lucrurile dintr-o perspectivă mai largă, dincolo de interesele noastre imediate.
p 21 jpg
Linșajul contemporan
Strămoșii noștri nu aveau lideri, judecători sau poliție, dar aveau mijloace pentru a răspunde celor care încălcau normele sociale de a respecta autonomia celorlalți sau de a contribui în mod echitabil la bunăstarea socială
Cea mai bună parte din noi jpeg
Ce rol mai au valorile?
Am aflat că valorile sînt cele care ne dau un sens, iar acest lucru ne face să fim perseverenți și să depășim obstacolele.
p 10 sus jpg
Dihotomia fapte/valori a fost greşit înţeleasă
Valorile sînt ingredientele indispensabile ale realităţii sociale.
Elevi jpg
StateLibQld 2 198959 Planting a tree for Arbor Day at Ban Ban Springs State School, 1920 jpg
Tot ceea ce vreau să fiu
„Prietenia înseamnă să împarți punga de chips-uri cu celălalt.”
p 12 sus jpg
Mesajul corect
Într-o clinică de toxicomani e barometrul cel mai fidel al suferinței unei societăți.
640px Islamic   Garden Scene   1987 360 4   Art Institute of Chicago jpg
Valori, virtuți, viață în islam
Societățile musulmane sînt puternic condiționate de tradiții.
Social Media and Technology jpg
Social media și tribalizarea valorică
Viața noastră socială nu arată întotdeauna precum fluxul nostru de pe rețelele sociale.
962 t 14 VArsene jpeg
Mîntuirea biogeografică jpeg
La dolce vita vs La deutsche vita
O recentă zicală germană evocă, plastic și concis, „relația” dintre Germania și Italia – țările care ilustrează îndeobște șablonul nord-sud la nivel european: „Italienii îi respectă pe nemți, dar nu-i iubesc; nemții îi iubesc pe italieni, dar nu-i respectă”.
Crédit Suisse Zermatt JPG
Calitatea ce-am poftit, dar și tihna ce-am tihnit
Elveția, spre exemplu, este pe primul loc în topul Numbeo, pe locul 5 în cel al US News și pe locul secund, la egalitate cu Irlanda, în indexul UNDP. Alți „suspecți de serviciu” sînt Islanda, Danemarca, Suedia, Olanda, Germania, Finlanda sau Norvegia.
Left Former Movie Theater Balkan Right Hotel Bulgaria (158046439) jpeg
Geografia relativă a bunăstării
Diferențele dintre un Nord bogat, în ultimele decenii asociat de cercetătorii științelor sociale capitalismului în expansiune, și un Sud sărac, aflat sub dominația totală (pernicioasă poate?) a celui dintîi, au intrat în limbajul profesional al reprezentanților științelor sociale.
p 10 sus jpg
Greierele sobru și furnica hedonistă, sau despre noul clivaj Nord/Sud
Autenticitatea nu presupune mari sacrificii, iar „societatea singularităților” se regăsește în noul Pămînt al Făgăduinței: diferită, dar nu brutală, accesibilă, dar nu mizeră, simplă, dar nu banală.
p 12 WC jpg
De-a lungul și de-a latul vieții
Percepem viața ca pe o datorie sau ca pe o plăcere? În ce domenii e datorie și în care e plăcere? Ce preț sîntem dispuși să plătim pentru a ne trăi viața în propriii termeni? Și cîți dintre noi au oare luxul alegerii?
p 13 sus jpg
„Incategorisibila” fericire
La urma urmei, așa cum o spunea Helliwell, „fericirea” este în bună măsură un produs de marketing, iar etichetele contează prea puțin. Iar adeseori, căutînd un lucru cu lumînarea, riscăm să uităm ceea ce căutam cu adevărat.
640px Beer optimator glass bottle jpg
Lumea văzută prin fundul sticlei: bere versus vin
Ne-am găsit voia bună în deprinderile culinaro-bahice strămoșești și am stabilit ca etaloane pentru calitatea vieții sarmalele, mititeii și pruna curată. Mai la nord sau mai la sud, gastronomic vorbind, lucrurile stau altfel.
640px Overzicht van de drukte op Mokum 700, Bestanddeelnr 928 0112 jpg
Cum măsurăm bunăstarea și de ce
Avem totuși un alt mod de a înțelege dezvoltarea și feluritele ei moduri de a contribui (sau nu) la o viață bună, împlinită, umană?

Adevarul.ro

recruti rusi bataie foto captura video nexta twitter
Noii recruți ruși primesc arme ruginite și dorm sub cerul liber VIDEO
Ministrul rus al Apărării a început mobilizarea a 300.000 de rezerviști care urmează să fie trimiși pe front.
agresiune
Exces de spirit civic: „bunul samaritean“ ajuns agresor într-un simplu caz de tamponare în parcare
Povestea a avut loc în cursul acestei săptămâni, pe 21 septembrie, în Râmnicu Vâlcea. Un pieton a intervenit la o tamponare și a transformat totul într-o situație cu iz penal.
America ia în serios ameninţarea că Rusia va folosi arme nucleare în Ucraina şi i-a informat pe ruşi, în privat, care va fi reacţia sa
Conducătorii ruşi nu mai ascund rostul referendumurilor din zonele ocupate din Ucraina. Odată devenite parte a teritoriului său, Rusia se va considera îndreptăţită să le apere aşa cum scrie în doctrina militară a Rusiei, inclusiv cu arme nucleare.

HIstoria.ro

image
Cine a fost „Îngerul de la Ploiești”?
O prinţesă furată de propriul tată și dusă la orfelinat, regăsită la 13 ani de familia din partea mamei, una dintre cele mai bogate din România – bunicul era supranumit „Nababul“.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Asociațiile sovietice de „prietenie” – lucrate de contraspionaj în România comunistă
„Apolitică” și cu peste 6 milioane de membri, Asociația Română pentru Strângerea Legăturilor cu Uniunea Sovietică (ARLUS) a fost instrumentul sovietic cel mai extins între cele destinate să sugrume democrația liberală din România.