Gîlceavă la Turnul Babelor

Publicat în Dilema Veche nr. 315 din 25 februarie - 3 martie 2010
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Gîlceava la Turnul Babelor – aşa s-ar putea numi recenta „încurcare a limbilor“ sau, mai degrabă, a limbajelor esoteric-spiritualiste, stîrnite în discuţiile recente, despre pîlpîirile flăcării violete.

În practica tradiţională românească, vrăjile, făcăturile, legările şi dezlegările magice intră în atribuţia femeilor vîrstnice, a babelor ştiutoare de semne şi rosturi, pricepute la şuşoteli, descîntece şi gesturi rituale, de protecţie şi pază împotriva demonilor, a făcăturilor, deochiului şi vrăjilor.

Dacă ar fi însă întrebate despre „flacăra violetă“, babele ar da din umeri nedumerite sau s-ar sfădi între ele, încercînd să-şi dea cu părerea dacă e lucru curat sau necurat cu un asemenea „foc vineţiu“.

Mai multe informaţii despre misterioasă flacără, care nu arde (sîc!), găsim în producţia editorială din domeniul esoterismului, fiziologiei subtile şi bio-energo-terapiei. În 2007 şi 2009, au apărut două cărţi (semnate de Teodor Vasile şi Elizabeth C. Prophet) intitulate Flacăra Violetă. În esenţă, ele se referă la o energie (influenţă) spirituală, care poate fi vizualizată printr-un flux radiant sau o flacără violetă. Meditaţia asupra flăcării violete, invocarea acesteia au, se zice, efecte revitalizante şi terapeutice. S-ar părea că mecanismul ei de acţiune poate fi comparat cu acela al unui „solvent miraculos“ capabil să „dizolve“ şi să „şteargă“ „energiile negative“ acumulate în biocîmpul fiinţei umane. Funcţionează – mi-am spus – mai ceva decît metoda de a şterge cerneala violetă sau violenţa, descrisă de catindatul din D’ale carnavalului (actul III, scena IV). Întrebat de Iordache dacă-l mai doare obrazul după ce a fost stropit de Damă cu „vitrion“, catindatul răspunde: „Aş! Aia a fost cerneala violentă, am cunoscut-o după miros, m-a stropit şi-n gură; îi cunosc gustul; cerneala violentă… Ştii, la noi la percepţie, cînd pică cerneala pe concept…. o dată cu limba! (scoate limba şi arată cum linge hîrtia) o şterg“.

Aşa şi flacăra violetă! Adevărat „vitrion spiritual“, şterge răul, eroarea, negativul din noi. Oricine, „omul căzut“, „căldicelul“ sau chiar „congelatul“ postmodern pot invoca nestingheriţi flacăra violetă, lăsîndu-se învăluiţi şi purificaţi de înaltele vibraţii. Şi asta fără eforturi prea mari, fără sfîşieri sufleteşti sau sejururi îndelungate, sub Teascul ascezei şi al rugăciunii. Invoci flacăra violetă şi angoasa se topeşte în bună stare. Stresul se dizolvă în mulţumire împieliţată, plutind pe săpunurile din băile Spa ale meditaţiei, păcii interioare şi armoniei cu întreg universul. Îngerii flăcării violete se adună în jurul tău. Se vaporizează stările negative. O practicantă, meditînd la flacăra violetă, s-a vizualizat cum aruncă, într-un gigantic „rug violet“, toată mania şi ranchiuna adunate într-o lună.

Apropo de rugul violet (şi influxurile sale sacre), nici unul din autorii cărţilor despre flacăra violetă nu se referă la episodul biblic de pe muntele Horeb, cînd lui Moise i s-a arătat lumina dumnezeiască, cea mai presus de fire, lumina ca de foc, care ardea, dar nu se mistuia: „iar acolo i S-a arătat îngerul Domnului într-o pară de foc, ce ieşea dintr-un rug; şi a văzut că rugul ardea, dar nu se mistuia“ (Ies. 3,2).

Există şi alte explicaţii. Potrivit legendelor, în peninsula Sinai creştea o plantă care secreta un ulei aromat, volatil şi uşor inflamabil. Planta fiind chiar Rugul sau Tufa lui Moise. În orele caniculare, tufişul ardea… cu flacără violetă (cf. Curiozităţi de ieri şi de azi, între legendă şi realitate, Editura Epigraf, 2007).

În opinia noastră, flacăra violetă care a stîrnit vîrtejul gîlcevilor pare să ţîşnească nu dintr-un rug dumnezeiesc, ci mai degrabă din clocotitoarea ulcică plină cu ghiveciul spiritualităţii New Age. Adică al unei religiozităţi neopăgîne şi panteiste etalînd, într-un spectaculos bazar sincretist, elemente de budism tibetan, yoga, isihasm, Cabala ebraică, gnosticism etc. Totul însă departe de fervoarea şi profunzimea cu care adepţii acestor tradiţii vechi răscoleau odinioară nisipul fierbinte al întrebărilor fundamentale despre Dumnezeu, om, creaţie şi mîntuire.

În opinia lui Bruno Würtz, spiritualitatea New Age are cîteva trăsături distincte:

1) depersonalizarea lui Dumnezeu; 2) divinizarea panteistă a omului; 3) mîntuirea personală prin tehnici de meditaţie şi ritualuri de dobîndire a stării de iluminare.

În viziunea neognostică new age-istă, omul dispune de un potenţial spiritual blocat, care poate fi activat prin meditaţie, iar cunoaşterea (gnosa) căreia iluminarea îi dădea acces, capătă aspect mîntuitor. Putem considera New Age-ul – spune Würtz – ca pe o spiritualitate şi mişcare socială cu aspect soteriologic. Numai bună pentru vremuri crepusculare, de criză – am adăuga noi. Iată de unde apar, aşadar, „Apostolii în odăjdii violete…. Mulţimea pare toată violetă / Oraşul tot e violet“ – ca să cităm versurile din „Amurgul violet“ al lui George Bacovia, deloc new age-ist, dar subtil vizionar. Marea provocare ne vine de la autorul Iluminărilor – Arthur Rimbaud. Versurile din finalul celebrului său poem „Vocale“ ne pun pe gînduri: „O, trîmbiţă supremă ţipînd ciudate plîngeri, / Tăcere traversată de mii de Lumi şi Îngeri: O, sfînt Oméga, raza violetă-n Ochii Săi!“.

Pas de mai zice ceva. Pînă şi gîlceava de la Turnul Babelor se opreşte ruşinată. „Fîlfîie pe lume, violetul“ – vorba lui Bacovia.

Cît despre influenţele de ordin subtil, dimensiunile esoterice şi planurile invizibile ale realităţii, ele se refuză, prin definiţie, volutelor, oricît de seducătoare, ale unui discurs profan. Precum – am putea spune – abordarea unor probleme de neurochirurgie la o dezbatere între instalatori şi mecanici de locomotivă.

 

Silvia Chiţimia este etnolog, scriitor.

Mîntuirea biogeografică jpeg
Azi, cu gîndul la mîine
Preocuparea pentru sustenabilitate are, în tot cazul, o natură problematizantă, interogativă, deschisă, care nu poate decît să placă „omului cu dileme”.
Green office space jpg
Despre sustenabilitate, azi
Consumul sustenabil nu presupune, implicit, o renunțare la consum, ci presupune, mai degrabă, o schimbare a comportamentului consumatorilor
p 14 Uzina electrica Filaret WC jpg
Electrificarea Bucureștiului
Orașul București a fost iluminat succesiv cu: lumînări de seu, păcură, uleiuri grele, petrol și electricitate.
Construction workers raising power lines   DPLA   fd565d9aa7d12ccb81f4f2000982d48a jpg
Uzina de Lumină – o istorie de peste un secol
Drept urmare, Uzina de Lumină a continuat să funcționeze doar ocazional, în caz de avarii în sistem, pînă în 1973, cînd, după 74 ani, și-a încheiat definitiv funcționarea.
p 10 jpg
În numele generațiilor viitoare
Cum privim spre generațiile viitoare?
p 12 WC jpg
Monahismul. Sustenabilitatea perenă
Tensiunile legate de ceea ce numim acum sustenabilitate și reziliență au existat dintotdeauna, fără îndoială.
p 11 BW jpg
Sfîrșitul războiului cu natura
Tăiem păduri în timp ce aducem în țară și îngropăm sau ardem mii și mii de tone de deșeuri.
marius jpg
Ecranul vieții noastre
Era anul 1923 cînd un imigrant rus, pe nume Vladimir K. Zworykin (1888-1982), angajat al unui centru de cercetare american din Pittsburg, a patentat iconoscopul, prima cameră de televiziune electronică.
p 10 Truta WC jpg
Mica/marea istorie a TVR
Un tezaur fabulos, aș zice, o adevărată mină de aur pentru cineva care s-ar încumeta să scrie o istorie extinsă a televiziunii din România.
p 11 Preutu jpg
„Televiziunea nu trebuie concurată, trebuie folosită”
Cultul personalității liderului se resimțea și în cele două ore de program TV difuzate zilnic.
Family watching television 1958 cropped2 jpg
p 13 Negrici jpg
Ecranism și ecranoză
Din nou, patologia ecranozei. Se întrevede oare vreun leac pentru această psihoză de masă?
p 14 Ofrim jpg
Cutia cu spirite
La începuturile cinematografiei, spectatorii nu suportau să vadă prim-planuri cu fețe de oameni, cu mîini sau picioare.
p 15 Wikimedia Commons jpg
Artă cu telecomandă sau jocurile imaginii
Arta strînge în jurul ei, dar o face pe teritoriul ei, în condițiile ei. Pentru lucrarea de artă fundalul e muzeul, galeria, biserica, cerul liber; pentru televizor, e propria ta amprentă, intimă și unică.
E cool să postești jpeg
O oglindă, niște cioburi
Pe de altă parte, blamînd lipsa de valori și societatea pervertită, nu vorbim și despre o comoditate a pesimismului?
p 10 WC jpg
Pe vremea mea, valoarea n-avea număr!
Valoarea mea s-a redus deodată la impactul asupra „bateriei“ corpului unui om.
p 11 jpg
„Privatizarea” valorilor: o narațiune despre falșii campioni ai bunului-simț
Mulți cred că generația mea e anomică. Nu e adevărat, și pe noi ne ajută istoria, în felul nostru.
p 12 Ofelia Popii in Faust adevarul ro jpg
„Nu mai avem actorii de altădată.” Avem alții!
O să ajungeți la concluzia mea: nu mai avem actorii de altădată, avem alții!
Photograph of young people working inside of an office, Clarkesville, Habersham County, Georgia, 1950   DPLA   0bad432e7cd39b19c5d20e318441d7f2 004 jpeg
Despre aparenta lipsă a valorilor
Nu (prea) știm cum va arăta sistemul de valori al lumii de mîine. E însă bine de știut că va fi altfel.
p 14 WC jpg
Privește cerul!
Acolo, în cerul inimii, merită să fie rînduiți eroii.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Dorințe, vocații, voințe și realități
În orice caz, una dintre concluzii ar fi și că întotdeauna e bine să fii foarte atent la ceea ce-ți dorești.
p 10 Facultatea de Drept WC jpg
Vocație
Uneori, așa e, prea tîrziu. Dar este vorba, pînă la urmă, de misterul vieții, de farmecul ei, ar zice unii, de pariul care este ea însăși, ar zice alții. E viața.
p 11 Cabana Podragu WC jpg
Ce vrei să te faci cînd vei fi mare?
Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? Gunoier. Trebuie să recunosc că rima cu rentier.
p 12 sus jpg
Apele care dorm. Despre conversie-reconversie profesională şi nu numai
Evident, mi-am pus ȋntrebarea ce s-ar fi ȋntîmplat cu mine, cu cariera şi destinul meu dacă rămîneam inginer.

Adevarul.ro

image
Vietnamezii din Timișoara, filmați când prind popândăi pentru a-i mânca. Animalele sunt protejate de lege VIDEO FOTO
Mai mulți cetățeni vietnamezi, care locuiesc în căminul fabricii Smithfield de pe strada Polonă din Timișoara, au fost filmați în timp ce săpau pe un câmp și prindeau popândăi.
image
Revelațiile unor unguri în România. „Până la urmă, m-am înșelat în privința Transilvaniei și a lor”
Zsolt și Daniel sunt doi tineri din Ungaria care au vizitat pe rând România și au vorbit despre surprizele pe care le-au avut în momentul în care au ajuns să cunoască români și chiar să-și facă prieteni.
image
Care sunt cele 3 zodii care mint fără nicio remuşcare
Din punct de vedere al horoscopului există zodii care sunt mai mult sau mai puţin predispuse a se regăsi pe lista mincinoşilor.

HIstoria.ro

image
Irina Bossy-Ghica: „Îmi consacru toate eforturile pentru a reconstrui ceea ce înaintașii mei au clădit”
Stră-strănepoata lui Ion Ghica și a lui Gheorghe Grigore Cantacuzino a plecat din România în liceu, în 1973, și s-a reîntors prima oară 17 ani mai târziu, după „Revoluția” pe care ține s-o scrie cu ghilimele.
image
Basarabia în anul 1917. Atunci când Unirea nu se întrevedea
Colapsul economic cauzat de starea de război, criza alimentară care a debutat în toamna anului 1916 și tensiunea politică crescândă au creat o situație explozivă în Imperiul Rus, care a culminat cu răsturnarea autocrației țariste, în urma Revoluției ruse din februarie 1917.
image
Populația Bucovinei în perioada stăpânirii austriece
În perioada stăpânirii austriece s-au modificat substanțial atât structura etnică, cât și cea confesională a populației din Bucovina, iar efectul cel mai nefast a fost asupra populației românești.