Flori de plastic

Publicat în Dilema Veche nr. 810 din 29 august – 4 septembrie 2019
Flori de plastic jpeg

Una dintre găselniţele spumoase din presa ultimelor decenii este „suveranul poncif“. Îi aparţine, din cîte ştiu, lui Dorin Tudoran şi rezumă o realitate supărătoare: locul comun, adică ponciful, a devenit suveran. Domneşte. Tronează. E de neocolit. „Suveranul poncif“ e, desigur, forma derivat-ironică a „suveranului pontif“, clişeul care se referă la papă cu fineţe de fontă şi frecvenţă de minutar. El face parte din acelaşi lot cu „suveranul haşemit“, formula-standard prin care e denumit, în două din trei ştiri în care apare, regele Iordaniei. De unde şi pînă unde invazia asta de „formule stilistice sau expresii banalizate din cauza repetării excesive“, cum scrie despre clişee în dicţionar? Cum se face că, în plină libertate de expresie, alegem să vorbim şi să scriem prefabricat? Ce tipuri de lene şi de acomodare la realitate măsoară tendinţa atît de multor oameni de a vorbi clişeizat? Şi oare a fost dintotdeauna aşa?

E greu de răspuns. Există, de bună seamă, alibiul gesturilor şi al comportamentelor de zi cu zi, care, privite din unghiul „repetării excesive“, împing spre concluzia că o bună parte din viaţa noastră obişnuită se desfăşoară sub semnul clişeului. În fiecare zi te trezeşti, te dai jos din pat, te speli pe dinţi. În fiecare zi pleci la şi te întorci de la serviciu, dacă nu eşti student, pensionar sau şomer. În fiecare zi îţi faci cafea – o şi bei, dacă ai voie. În fiecare zi mănînci. În fiecare zi te culci, nu neapărat în acelaşi pat şi cu aceeaşi persoană. Ciclul zilnic e, în bună măsură, o colecţie de gesturi-tip. Şi atunci, de ce mă rog să nu avem voie să folosim expresii-tip?

Cum trăsătura alibiurilor e că justifică fără să explice, se pot găsi lesne contraargumente. Gestul de viaţă obişnuită nu poate fi comparat cu un articol de revistă, cu un program de ştiri TV sau cu un comentariu de meci. Viaţa obişnuită nu presupune rigoare şi stil. Mesajele pe care le comunici, mai ales cele publice, sînt datoare să aibă şi stil, şi rigoare. Şi culoare, şi precizie. Nu-i neapărată nevoie să fii fermecător sau nuanţat cînd anunţi cîte grade sînt la Isaccea, dar eşti obligat să eviţi, pe cît posibil, drumurile bătătorite, care dau în Bulevardul Clişeului şi în Calea Platitudinii.

A nu se crede că inflaţia de clişee de după 1990 s-a produs din nimic. Existau şi înainte flori de plastic în glastra limbii. Ghiocelul era „vestitorul primăverii“, Nichita Stănescu era „poetul Necuvintelor“, Alecsandri era „bardul de la Mirceşti“ (un elev mi a transcris cîndva „bastardul de la Mirceşti“ fără să clipească), Eminescu era, se ştie, „Luceafărul poeziei româneşti“, ilustrata de la mare, cea cu „salutări de pe însoritul litoral“, era „o piedică în calea uitării“, iar Revelionul figura drept „noaptea dintre ani“. Există două diferenţe importante între clişeele de ieri şi cele de azi. Prima ţine de cantitate. Clişeele de dinainte de 1989 sînt incomparabil mai puţine decît cele de acum. E logic să fie aşa, cîtă vreme pe atunci se scria, se publica şi se vorbea public mult mai puţin decît astăzi, cînd totul se petrece în registrul torenţialului. A doua diferenţă ţine de sursă. Dacă înainte de 1989 găseai clişee în manualele şcolare şi în micile dialoguri de viaţă privată, astăzi cele mai multe clişee provin din media şi în primul rînd de la televiziune.

Am făcut cîndva o împărţire a clişeelor în funcţie de impact şi am constatat că formulele cu adevărat rezistente, care traversează timpul cum spintecă vaporul oglinda mării (da, da, clişeu), sînt cele compuse din trei cuvinte. Scurtimea pare să le potenţeze suflul pseudoaforistic şi să le confere o rotunjime care cochetează cu perfecţiunea. Un clişeu din trei cuvinte e un elogiu adus sintezei, indiferent dacă vorbim despre „Balonul e rotund“, „Viaţa merge înainte“, „Jocul greşeala aşteaptă“, „Speranţa moare ultima“ sau „Ocaziile se răzbună“. Lucrurile par reduse la esenţă (de fapt, la lipsa ei flagrantă) chiar şi atunci cînd cele două clişee a cîte trei cuvinte se contrazic reciproc: „Prima impresie contează“ versus „Ultima impresie contează“.

Ar fi interesant de văzut, fără pretenţii de cercetare, care sînt principalele cauze ale prezenţei atît de apăsate a clişeului în vorbirea noastră. Ca om care se uită la televizor mai mult decît e cuviincios, am desluşit trei asemenea cauze. Prima ţine, paradoxal, de dorinţa celui care vorbeşte clişeizat de-a fi original. De-a ocoli formulele simple, obişnuite, şi de-a pune în locul lor ceva elaborat, inedit. În comentariul sportiv, fenomenul a atins de mult stadiul de epidemie. E nesărat să spui că „Ionescu a marcat“. Asta poate orice fleţ. În schimb, dacă spui „Ionescu şi-a trecut numele pe lista marcatorilor“, se cheamă că ţi-ai dovedit valoarea. Nu se mai ştie cine a brevetat clişeul, dar astăzi el se află pe buzele tuturor comentatorilor sau crainicilor de fotbal. Rezultatul actual se situează la antipodul intenţiei de început.

A doua cauză se leagă de lenea cu care aceiaşi oameni din presă (sau alţii) patinează artistic pe gheaţa minimei rezistenţe. „La ce bun să încerc exprimări noi, inclusiv licenţe inspirate?“ se întreabă pe fugă angajatul, între plata unei rate la bancă şi înfulecarea unui hamburger lîngă laptop. Îmi creşte cumva salariul? Aş. Obţin reacţii mai bune din partea publicului? Nu ştiu şi, sincer, puţin îmi pasă. Îmi cresc şansele de-a primi o ofertă superioară din partea unui concurent de pe piaţă? Vezi să nu. Şi-atunci? Nu e mai comod să preiau ce aud de la alţii şi să dau mai departe? Ba da. Prin urmare, trăiască împrumutul nerambursabil al expresiilor de uz comun. Trăiască glastrele cu flori de plastic care n-au nevoie să le schimbi apa. Trăiască fiarele maşinii, care nu pot fi altfel decît contorsionate, şi inundaţiile care nu le pot lua oamenilor altceva decît „agoniseala de o viaţă“. Trăiască româna cu fixativ.

În fine, a treia cauză ţine de ceva care se cheamă „validarea în breaslă“. Aici clişeul ajunge să aibă o nebănuită forţă de omologare. Tiparul de gîndire al junelui aflat la primele ore de muncă în media trăieşte o falsificare primejdioasă. Tînărul nostru crede fără a cerceta că nu poate fi acceptat printre semenii din profesie decît dacă le preia şi le reproduce clişeele. Lucrul ăsta se întîmplă şi cu oameni (cunosc cîţiva) care se exprimă viu şi convingător în registrul privat, dar comută fulgerător în modulul clişeu cînd asumă o postură publică. Folosirea statornică a clişeului e pentru ei un semn de apartenenţă la breaslă, o insignă frazeologică în absenţa căreia rişti să nu mai fii recunoscut în calitatea ta de coleg. În şapte-opt cazuri din zece, nou-venitul se simte dator să-i imite pe cei deja înşurubaţi la post. Să le preia cu aplomb clişeele, să bată cîmpii despre X, care „face diferenţa“, să decidă că „Y şi-a dorit mai mult victoria“ şi să conchidă, la moartea unei vedete, că „locuinţa ei s-a transformat într-un veritabil loc de pelerinaj“.

Mare dreptate are Dorin Tudoran. Sîntem cu frunţile tot mai aproape de pămînt, supuşi preaplecaţi ai suveranului poncif. 

Radu Paraschivescu este scriitor. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

Archibald Montgomery Low jpg
Vizionarul din 1925, considerat un ciudat la vremea lui, a anticipat cu o precizie uimitoare anul 2025
Cu o sută de ani în urmă, un britanic cu aer de profesor nebun își imagina cum va arăta viața în anul 2025. Nu avea laboratoare ultramoderne, ci doar un creier sclipitor și o curiozitate uriașă.
image png
Regele Felipe al VI-lea al Spaniei va face o vizită oficială în România, săptămâna viitoare
Regele Spaniei vine în vizită oficială în România. Felipe al VI-lea, primul lider străin primit de Nicușor Dan.
Copiii abuzaţi rămân cu sechele pentru toată viaţa
Calvarul inimaginabil a cinci copii, maltratați și puși să asiste la relații intime între părinți. Micuții au vârste între între 3 şi 10 ani
Caz șocant în comuna Războieni, județul Neamț. Cinci copii, cu vârste între 3 şi 10 ani, ar fi fost bătuţi şi obligaţi să asiste la relaţiile intime dintre părinţii lor. Victima a fost și o vecină de 13 ani.
earth 7136067 1280 jpg
Data fatidică la care pe Terra va deveni imposibil de locuit. E momentul care va îngrozi omenirea
Elon Musk a avertizat recent că, în cele din urmă, „toată viața de pe Pământ va fi distrusă de Soare”. Acum, oamenii de știință au confirmat când s-ar putea întâmpla acest dezastru cosmic, oferind o previziune cutremurătoare pentru viitorul planetei noastre.
protest casa de pensii jpeg
Angajații caselor de pensii amenință cu proteste: Aplicarea de corecții bugetare va duce la blocarea totală a activității
Federația Națională Solidaritatea Socială a Muncii, afiliată la Blocul Național Sindical, își exprimă îngrijorarea cu privire la discuţiile purtate la nivel guvernamental, referitoare la măsurile fiscale ce se doresc a fi luate în privinţa salariaţilor din sistemul bugetar.
63985752 1004 webp
AfD și creștinii radicali visează la o altă societate
Dreapta radicală din Germania, Europa și SUA se prezintă ca apărătoare a unui Occident pe care îl consideră exclusiv creștin. Lupta ei se îndreaptă împotriva islamului. Ce se ascunde în spatele acestui fenomen?
503975636 1056014203324779 6380885639833010640 n jpg
40000 de oameni, fără apă potabilă după inundarea Salinei Praid. A fost decretată „Stare de Alertă”
În cele mai mari localități din jurul Salinei Praid apa nu mai este potabilă și s-a decretat marți „Stare de Alertă”. Sunt afectați aproape 40.000 de oameni. În urma deversărilor de apă din Salina Praid, salinitatea pe râul Târnava Mică a atins cote care pun în pericol sănătatea riveranilor.
Un marinar român a dispărut Viorel Culea FOTO Facebook / Comandamentul Forțelor Întrunite
Iubita marinarului român dispărut de pe fregata „Regele Ferdinand” aduce acuzații grave: „Te-au lăsat cu agresorii”
Dispariția maistrului militar Viorel Culea de pe fregata „Regele Ferdinand” ridică tot mai multe semne de întrebare, în timp ce partenera sa de viață aduce acuzații directe la adresa superiorilor și colegilor acestuia.
image png
Marina Voica, apariție inedită la concertul lui Andrei Bănuță: „E frumoasă, șmecheră”
Marina Voica este o voce inconfundabilă, remarcabilă și inedită a muzicii ușoare românești. O prezență constantă în fața oamenilor, iar la vârsta de 88 de ani demonstrează, din nou, că fericirea și tinerețea sufletească nu pălesc în fața trecerii timpului. A cântat pe scenă alături de Andrei Băluță,