„Festivalul din acest an a fost o necesitate. Noi așa am simțit” - interviu cu Dumitru BUDRALA, directorul Astra Film Festival

Publicat în Dilema Veche nr. 863 din 22 - 28 octombrie 2020
„Festivalul din acest an a fost o necesitate  Noi așa am simțit”   interviu cu Dumitru BUDRALA, directorul Astra Film Festival jpeg

Cum e să organizezi un festival de film în condițiile actuale? Imposibil?

Pentru că mă întrebi acum, răspund că este fascinant. Dacă m-ai fi întrebat în urmă cu două luni, aș fi spus că e o nebunie infinită și imposibilă. Ca să reușești să organizezi în plină pandemie un festival de film cu zeci de proiecții și mii de spectatori, ai nevoie, în afară de filme foarte bune, care să se preteze vizionării sub cerul liber, de multă îndrăzneală și sănătate (că-i mai bună decît toate și, dacă nu poți dormi doar trei-patru ore pe noapte în tot timpul ăsta, e greu să reușești), vreme bună, locuri minunate, parteneri pe care să te poți bizui, inclusiv sau mai ales pe partea de finanțare, și de o echipă de nota zece. Deci e simplu.

Care au fost cele mai mari provocări de la această ediție „pandemică” Astra Film Festival?  

Tradițional, Astra Film Festival are loc în luna octombrie – în cinematografe, domuri etc. În principiu, în spații închise. Așa a fost timp de 26 de ani. În luna august a celui de-al 27-lea an, nu știam încă dacă în octombrie vor fi sau nu deschise cinematografele. Cele mai optimiste previziuni dădeau de înțeles că vorbim despre o incertitudine.

Așa că am decis să facem un festival hibrid, cu două etape; una open air, în septembrie, cînd încă sînt șanse să fie vreme bună, cu temperaturi acceptabile și fără ploi, respectiv una online, în octombrie. Practic, două festivaluri. De ce două și nu unul singur? Pe de o parte fiindcă publicul nostru era obișnuit să vină la Sibiu în luna octombrie pentru experiența filmului documentar. Din 1993 pînă astăzi, s-au creat niște reflexe culturale pentru un număr mare de oameni pe care îi respectăm foarte mult: publicul Astra Film, care obișnuia să-și ia cîteva zile de concediu pentru a veni la Sibiu, la festival. Lor le-am fost datori să avem festival în octombrie.

Pe de altă parte, a fost nevoia de vreme bună, pentru proiecții în aer liber și, statistic vorbind, la începutul lunii septembrie sînt șanse mult mai mari decît la mijlocul lui octombrie.

Deloc în ultimul rînd, am avut de a face cu o constrîngere tehnică: filmele selectate (dintr-o bază de selecție de peste 3.000 de filme din toată lumea) nu aveau cum să încapă în zece zile de proiecții în aer liber – pentru că proiecțiile din timpul zilei nu se văd bine.

119445872 4380690768672621 688193756749696817 o jpg jpeg

A mai fost și provocarea de a respecta foarte strict toate măsurile de siguranță impuse de DSP: distanțare fizică, purtatul măștii, acces după controlul temperaturii și toate celelalte. Avem satisfacția că toate aceste proceduri s-au desfășurat ca la carte (am fost ajutați de 100 de voluntari din Sibiu și din București, cu inimă mare), publicul a fost foarte civilizat și, la o lună de la finalul ediției open air, nu a fost consemnat nici măcar un caz de COVID-19 asociat în vreun fel festivalului nostru. Asta pe de o parte. Pe de altă parte, a trebuit să inventăm un nou spațiu al filmului, adică să creăm locuri de vizionare acolo unde nu erau. Practic, aceasta a fost marea noutate a conceptului: să realizezi că uitatul la film în aer liber e altfel decît în cinematograf și să gîndești asta ca pe o experiență complexă. Te mai uiți la film, mai privești la stele, auzi foșnind copacii, auzi broaștele pe lac, adie vîntul etc. Dar cum ar fi ca toate aceste detalii să facă parte din concept, să îmbogățească experiența vizionării? – ne-am întrebat. Apoi, lucrurile au început să se lege. Am amenajat spații ale filmului în centrul istoric și, mai ales, în Muzeul Astra. Printre copaci, lîngă o grădină de zarzavat, într-un complex de case țărănești, pe malul lacului și, dacă tot am pornit-o așa, pînă și pe lac.

119138337 4370821812992850 8924108277247325708 o jpg jpeg

Sîntem foarte bucuroși că ideea vizionării din bărci care plutesc pe lac a entuziasmat pe toată lumea și ceea ce părea o nebunie s-a transformat în emblema ediției Astra Film Festival din acest an. Am amplasat un ecran uriaș, de 180 de metri pătrați, între mori de vînt și i-am chemat pe spectatori să urce în bărci, să parcurgă lacul de la un capăt la altul. Totul, pe muzica Fanfarei Zece Prăjini, așezată frumos pe un bac ancorat în mijlocul lacului. A fost ceva unic, de povestit nepoților, încărcat de asemenea de metafore: să vezi filme în timp ce totul se clatină, să îți faci iluzii că poate va fi mai bine mîine, se te bucuri din răsputeri de ceea ce ai fix în acel moment, să stai pe gînduri, să-ți fie un pic răcoare, să simți mirosul lacului și al stufului și al pădurii și al stelelor – toate acestea au fost cumva despre vremurile pe care le trăim.

Cum a fost publicul? Diferit? Mai empatic decît de obicei?

Avem un public pur și simplu fantastic. Atît cei care sînt alături de noi de atît de mult timp, unii chiar de 27 de ani, cît și cei care ne-au descoperit acum. Tinerii pe care i-am văzut seară de seară la proiecții. Unii dintre ei sînt „juniorii” crescuți la Astra Film Junior, alții au venit acum prima dată. Adevărul e că festivalul din acest an a fost o necesitate. Noi așa am simțit. Aceasta a fost energia pe care am primit-o dinspre public. Oamenii au avut nevoie să vină să vadă filme împreună, să se bucure. Să-i dea peste nas pandemiei, dacă mi-e permisă expresia.

Voi spune ceva care poate suna banal, dar am simțit că sîntem, într-un fel mai aparte chiar mai mult decît oricînd, o mare familie. Pur și simplu ne-am bucurat de fiecare secundă a festivalului care a durat zece zile. Atît noi, cît și publicul și autorii filmelor selectate în festival. Bucurie, acesta este cuvîntul. O bucurie izvorîtă atît din revolta față de situația bizară în care am fost aduși de acest virus, cît, îndrăznesc să spun, o bucurie ivită din descoperirea faptului că experiența de a te uita la un film poate fi atît de surprinzătoare, atît de deplină. Cred că, în aer liber, poți să vezi același film de zece ori și de fiecare dată să mai descoperi ceva. Pentru acest nou spațiu al filmului e o realitate infinită.

119010968 4377852265623138 737726049526381658 o jpg jpeg

Care credeți că vor fi consecințele pe termen lung ale acestei „crize”? Se vor schimba obiceiurile consumatorului de film?

Eu cred că, în ceea ce ne privește, noi, cei de la Astra Film și alți organizatori de festivaluri, vom fi obligați să reinventăm continuu noi spații ale filmului. E ca și cum provocarea de acum înainte va fi să redescoperim Americi din ce în ce mai fascinante. Același lucru îl simt și din partea spectatorilor... 

Și încă ceva, oricît ne învîrtim în jurul cozii, nici proiecțiile de aer liber, nici vizionarea filmelor online nu pot înlocui proiecțiile de cinema. Și acest lucru a fost spus de mai mulți organizatori de festivaluri și de public. Într-o sală de cinema unde are loc proiecția-eveniment și unde se face și Q&A-ul, există o comunicare specială. Reacția spontană a publicului reprezintă o comunicare importantă, dincolo de cuvinte, către autor. Și acest puls, emoția creată în spațiul cinema-ului în timpul proiecției nu se decodează întotdeauna în cuvinte, dar este esențială atît pentru autor, cît și pentru public. De aceea festivalurile exclusiv online nici nu se pot numi festivaluri, se apropie de experiența de vizionări de filme pe platforme VOD.  Festivalul are un spațiu, un timp, un ritual, o comunitate care este prezentă. Deocamdată toate acestea în spațiul virtual, la infrastructura existentă, nu se pot reproduce.

Ce se va întîmpla în mod special cu filmul documentar? Ne vom raporta la altfel de realități, altfel de subiecte?

Mă aștept ca în următoarea perioadă să vedem multe filme care documentează teribila experiență prin care trecem, pandemia. Cu efectele ei previzibile, dar și cu cele pe care nu ni le putem imagina. Am spus-o mereu, viața bate filmul și nu există un scenarist cu o imaginație mai bogată decît viața însăși. Mă aștept deci să apară filme surprinzătoare, care să prezinte perspective inedite ale impactului pandemiei asupra noastră, a fiecăruia dintre noi, a comunităților, a naturii ș.a.m.d. Dar nu trebuie să ne așteptăm că acesta va fi unicul subiect.

119394051 4385559941519037 9171314621200643241 o jpg jpeg

Avînd în vedere că situația cinematografelor din România era proastă și înainte de pandemie, oare ceea ce se întîmplă acum e începutul sfîrșitului pentru cinema-ul așa cum îl știm?

Nu aș spune că e începutul sfîrșitului. Dar un început este, cu siguranță. Fiecare zi e un nou început, nu-i așa? În ceea ce privește cinema-ul, am convingerea că putem vorbi despre o transformare, care pleacă atît de la constrîngerile de pe platourile de filmare, cum le place jurnaliștilor să spună, cît mai ales la cele de pe platourile de vizionare. Vorbim deja despre necesitatea unui nou spațiu al filmului. Așa că nu m-aș grăbi să cînt prohodul cinematografelor și nici slavă veșnică „grădinilor de vară”, dar cu siguranță cei mai inventivi dintre noi vor găsi soluții astfel încît oamenii să vadă și pe viitor filme împreună. Pentru că experiența unui film văzut alături de alți zeci sau sute de oameni este apropiată, cumva, de o experiență religioasă. Și oamenii vor găsi mereu căi și modalități pentru a trăi acest sentiment. Noi sîntem foarte bucuroși că am identificat cîte ceva din ceea ce am denumit noul spațiu al filmului. S-ar putea ca, după ce va fi trecut pandemia, căci va trece și asta, să constatăm că ne place să vedem filme în aer liber, în locuri inedite și să adoptăm modelul și de voie, nu doar de nevoie. Eu zic să fim optimiști.

interviu de Adina POPESCU

Foto: Astra Film Festival

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Paradisul care atrage turiști români cu prețuri neschimbate de 10 ani. „Numai la noi se practică japca”
Românii aleg demulte ori să-și petreacă vacanțele în străinătate, în special vara, spre disperarea hotelierilor care se plâng de lipsa clienților. Însă, în foarte multe cazuri, turistul român face această alegere pentru că, nu e un secret, un sejur în străinătate e mai ieftin decât în propria țară
image
Radonul, ucigașul invizibil din Ardeal. Medic: „Se atașează de aerosol și rămâne la nivelul de 1-1,5 m înălțime, exact unde respiră copiii”
A crescut numărul cazurilor de cancer pulmonar la nefumători, iar un motiv este iradierea cu radon, un gaz radioactiv incolor și inodor foarte periculos pentru sănătate dacă se acumulează în clădiri.
image
Căutătorii de artefacte milenare. Fabuloasele noi descoperiri ale detectoriştilor, arheologii amatori plini de surprize
Înarmaţi cu detectoare de metal, colindând locuri numai de ei ştiute din ţinutul Neamţului, arheologii amatori au reuşit, graţie hazardului şi perseverenţei, să aducă la lumină vestigii din vremuri trecute

HIstoria.ro

image
„Monstruoasa coaliție”, Cuza și francmasonii, în „Historia” de aprilie
De ce au ales adversarii lui Cuza să-l răstoarne de la putere? Care a fost rolul masoneriei în acest proces? Este apartenenţa lui Cuza la masonerie confirmată documentar?
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.
image
Istoricul Maurizio Serra: „A înțelege modul de funcționare a dictaturii ne ajută să o evităm” / INTERVIU
Publicată în limba franceză în 2021, biografia lui Mussolini scrisă de istoricul Maurizio Serra, membru al Academiei Franceze, a fost considerată un eveniment literar şi istoric.