Exerciţiu de imaginaţie: democraţia fără societate civilă?

Publicat în Dilema Veche nr. 572 din 29 ianuarie - 4 februarie 2015
Exerciţiu de imaginaţie: democraţia fără societate civilă? jpeg

Dar ce este societatea civilă? 

Dacă e să ne uităm la

, exerciţiul propus este interzis prin definiţie, căci societatea civilă ar însemna chiar „elemente precum libertatea de exprimare şi justiţia independentă, care constituie societatea democratică“. 

Prefer însă, cînd vorbesc despre societate civilă, să o definesc ca totalitatea formelor de asociere care vizează obiective civice. Cu alte cuvinte, ne referim la organizaţiile şi instituţiile pe care guvernul nu le controlează (deşi uneori le reglementează) – nu doar la ceea ce tradiţional numim „organizaţii nonguvernamentale“, ci şi la instituţii de presă, organizaţii economice sau partide politice, în măsura în care scopurile acestea sînt de natură civică, adică vizează binele comun. 

Îndeobşte, ideea de societate civilă este subsumată organizaţiilor nonguvernamentale – adică asociaţiilor şi fundaţiilor, ceea ce este aproximativ corect. Spun „aproximativ“ pentru că există forme de asociere care nu sînt neapărat formalizate, dar au obiective civice. Chiar indivizi izolaţi pot fi consideraţi reprezentînd societatea civilă – exemplul cel mai bun este Liviu Babeş, cel care, în martie 1989, s-a jertfit pentru a atrage atenţia asupra monstruozităţii regimului comunist. Mişcările de protest din toamna lui 2013, îndreptate împotriva proiectului de exploatare cu cianuri de la Roşia Montană, nu au avut în spate o organizaţie bine definită şi, cu toate acestea, e de necontestat că au fost manifestări ale societăţii civile. 

Scurt recurs la istorie 

Regimul comunist reuşise să distrugă cam toate manifestările societăţii civile. Toate formele de asociere (de la asociaţiile de locatari la sindicate) erau controlate de către partid sau (ceea ce era totuna) de către stat. Voluntariatul devenise obligatoriu. Cooperativele, casele de ajutor, uniunile profesionale, sindicatele şi celelalte forme de asociere liberă fuseseră transformate în opusul lor – pentru că oamenii fuseseră obligaţi să se înroleze şi conducerea le fusese impusă de către partidul unic. Pe hîrtie, aveam o droaie de forme de asociere; în realitate, oamenii trăiau izolaţi unii de alţii (singura formă de asociere care rămăsese relativ liberă era familia, de unde importanţa acesteia în societate) şi orice formă de asociere liberă (cazul sindicatului liber înfiinţat de Doina Cornea) era reprimată cu brutalitate. 

Rezultatul a fost că, după 1989, cînd controlul partidului-stat asupra formelor asociative dispăruse, oamenii rămăseseră reticenţi faţă de ideea asocierii. Sindicatele au rămas în picioare, în primii ani postrevoluţionari, doar pentru a administra un patrimoniu ce nu putea fi neglijat; cooperativele agricole au fost pulverizate (nici nu se putea altfel), cele meşteşugăreşti s-au transformat în afaceri dubioase care trăiesc din închirierea unor spaţii valoroase; cluburile sportive s-au „profesionalizat“, sportul de masă dispărînd. 

Cînd au început apelurile la voluntariat, oamenii preferau să-şi ia al treilea job. Proiectelor de asociere între producătorii agricoli (cooperative –

) li s-a preferat complotul împotriva caprei vecinului. Oamenii şi-au scos banii din casele de ajutor reciproc, erodate de inflaţia galopantă (a trebuit să vină criza sistemului bancar ca să le readucă în graţiile publicului), pentru a-i investi în miracolele din familia Caritas. 

Primele organizaţii civice (asociaţiile revoluţionarilor, Comitetul de acţiune pentru democratizarea Armatei, Grupul Independent pentru Democraţie, Liga Studenţilor ş.a.) au avut viaţă scurtă, în lipsa unei viziuni pe termen lung şi a unei conduceri cu spirit practic (au avut lideri, nu şi manageri). E drept, au şi fost „ajutate“ să comită greşeli, de către forţe necivile, dar profesioniste. Ar fi de menţionat excepţii notabile (Asociaţia Foştilor Deţinuţi Politici, Grupul pentru Dialog Social), organizaţii care şi-au menţinut continuitatea, zic eu, pentru că au ştiut să-şi definească o misiune articulată. 

Organizaţiile cu adevărat puternice ale societăţii civile au apărut în urma unor exporturi de democraţie, ca „pui“ ai unor fundaţii sau asociaţii internaţionale. Filiale ale unor organizaţii occidentale au apărut la toate tipurile de asociaţii, dar mai ales la cele care activează în domeniul suportului pentru alte organizaţii (IFES, Fundaţia Soros), lobby şi watchdog (Pro-Democraţia, Transparency International), protecţia copilului şi a persoanelor vulnerabile (Salvaţi Copiii, World Vision, Caritas). 

În primii 15 ani postcomunişti, cele mai importante ONG-uri funcţionau ca filiale sau sub îndrumarea unor fundaţii occidentale, împrumutînd şi viziunea acestora. În perioada în care principalele organizaţii donatoare vest-europene şi americane s-au retras din România (mai ales după 2007), organizaţiile româneşti s-au confruntat cu problema sustenabilităţii. Principala preocupare a ONG-urilor a devenit căutarea unor surse de finanţare. Sub presiunea rezolvării problemelor de supravieţuire, ele nu au mai avut libertatea de a-şi defini strategii pe termen mediu şi lung. În prezent, ele îşi formulează programele mai mult în funcţie de oportunităţile oferite de potenţialii finanţatori, decît corespunzător unei misiuni şi a unor valori asumate.

Ce a făcut societatea civilă 

La această întrebare, răspunsul cel mai frecvent se va referi, probabil, la importul fără taxe a cîtorva zeci de mii de automobile. E drept, multă lume a profitat de facilităţile acordate asociaţiilor şi fundaţiilor pentru a „ciupi“ un oarecare profit. Dar dincolo de asta... 

Miile de copii care trăiau în anii ’90 în orfelinatele groazei nu ar fi scăpat de acolo dacă nu ar fi fost nişte organizaţii care să ofere alternativa caselor de copii de tip familial, sau a găzduirii în familii

a celor abandonaţi. Culmea e că au reuşit să demonstreze că îngrijirea unui copil în astfel de aşezăminte e mai ieftină decît în instituţiile de stat. 

O serie de legi, precum cea a accesului la informaţiile publice şi cea a transparenţei decizionale, n-ar fi existat. Altele ar fi existat, dar nu spre binele comun (Legea antreprenoriatului social, varianta Iulian Iancu, sau Legea sondajelor de opinie, varianta România Mare). Altele ar fi arătat mult mai rău decît acum (cea privind concediul maternal), iar Guvernul n-ar fi emis o ordonanţă de urgenţă la trei zile, ci trei pe zi. A, şi, probabil, Comisia comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale ar fi avut, în 2015, la fel de multă activitate ca şi de la înfiinţare (februarie 2013), pînă în decembrie 2014 – adică nici una. 

Delta Dunării ar fi fost împînzită cu hoteluri şi golită de faună. Munţii Carpaţi ar fi fost defrişaţi (mai mult decît au fost, deh, se poate). Nu în ultimul rînd, la Roşia Montană, cîteva sute de mineri ar fi muncit cu spor pentru bunăstarea de azi a familiilor lor şi pentru deşertificarea apropiată a întregului ţinut. 

A, şi ceva care îmi place tare mult. La Cluj, nişte tineri mînioşi au convins Consiliul Local să rezerve o parte din bugetul local pentru proiecte comunitare. Adică pentru proiecte gîndite de Dînsa, societatea civilă.

Ce ar mai putea face societatea civilă 

Ar mai putea face multe, pentru că se pare că tocmai a învăţat să crească „de la firul ierbii“. Adică, atunci cînd mai mulţi oameni au o problemă comună, nu se mulţumesc să se plîngă că lumea e rea. Nici nu încearcă să şi-o rezolve fiecare, dacă se poate în detrimentul celorlalţi. Se strîng, luptă împreună, investesc inteligenţă, imaginaţie, perseverenţă şi, de cele mai multe ori, reuşesc. Aşa au făcut cetăţenii care au vrut ca Parcul Circului să nu fie ciuntit. Şi cei care vor ca Cinema Favorit să reînvie. Şi cei care vor ca Prelungirea Ghencea să capete infrastructura rutieră de care are nevoie. Şi cei care vor ca Piaţa Obor să rămînă a micilor comercianţi. Şi legumicultorii din Vidra, care au înţeles că împreună pot negocia cu marile lanţuri de magazine. Şi oamenii din Oradea care au vrut – şi au reuşit – ca Pasajul Vulturul Negru să nu dispară.

În pasul următor, aceste grupuri de cetăţeni se sprijină între ele. Cînd cei din Parcul Circului fac o acţiune de stradă, li se alătură cei de la Piaţa Obor şi cei de la Favorit. Schimbă între ei informaţii. Elaborează strategii comune. Democraţia capătă rădăcini, încetează a mai fi o firavă floare exotică.  

Mircea Kivu este sociolog. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Scene horror în centrul Londrei. Mai mulți cai plini de sânge și-au aruncat călăreții și au lovit mașini și oameni VIDEO
Cinci cai ai Household Cavalry au rămas liberi în centrul Londrei după ce și-au aruncat călăreții militari în timpul exercițiului de miercuri dimineață, potrivit Daily Mail Online.
image
8 obiceiuri care te fac să îmbătrânești mai repede. Ai putea trăi cu 20 de ani mai mult
Experții în longevitate avertizează asupra comportamentelor care provoacă „daune celulare”. Chiar dacă nu putem încetini timpul, îi putem încetini efectele asupra noastră, potrivit experților. Cheia este să facem alegeri mai sănătoase și să ne dezicem de câteva obiceiuri.
image
Amănuntul care l-a scăpat de nouă ani de puşcărie pe un şofer fără permis, care a ucis trei femei
Un şofer iresponsabil, care a comis un grav accident rutier în apropiere de oraşul Târgu Neamţ, a fost aspru condamnat în primă instanţă, dar magistraţii de la instanţa superioară au decis altceva.

HIstoria.ro

image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.
image
Măcelul din Lupeni. Cea mai sângeroasă grevă a minerilor din Valea Jiului
Greva minerilor din 1929 a rămas în istoria României ca unul dintre cele mai sângeroase conflicte de muncă din ultimul secol. Peste 20 de oameni au murit răpuşi de gloanţele militarilor chemaţi să îi împrăştie pe protestatari, iar alte peste 150 de persoane au fost rănite în confruntări.