Eul adevărat, eul autentic, eul perfect, eul dizolvat

Publicat în Dilema Veche nr. 998 din 25 mai – 31 mai 2023
© wikimedia commons
© wikimedia commons

Aspirația spre autenticitate, înțeleasă ca preocupare pentru revelarea eului profund, este o invenție modernă. Căutarea sinelui poate părea un avatar contemporan al imperativului înscris pe frontonul templului din Delphi: „Cunoaște-te pe tine însuți!”. Acest îndemn permite însă multiple lecturi.

Pentru antici, „Află cine ești!” echivala cu „Află care este locul tău în lume!”, găsește care trebuie să fie rolul tău în rînduiala cosmică, încearcă să-ți afli însușirile prin care intri în armonie cu mersul lumii, calibrează-ți aspirațiile în funcție de înzestrările pe care le ai, totul subordonat bunei integrări în rosturile comunității din care faci parte. 

Multă vreme, accentul era pus pe valorile de grup, istoricii considerînd că a fost nevoie de un lung proces de emancipare, de fapt chiar de instituire a valorilor strict individuale. În Evul Mediu primează identitatea colectivă, cea conferită de rang, clasă socială, familia extinsă, ocupație, breaslă, religie, contează relevanța socială a eului exterior, validat de îndeplinirea îndatoririlor publice. Nu era încă „inventată” viața privată, lumea interioară, deci nici eul profund, eul interior nu avea contur. Momentul separării psihologice de comunitate nu sosise încă. 

Eul profund intra doar în preocupările vieții monahale legate de suflet, dar nu interesa din perspectiva explorării diversității individuale. În viziunea creștină, sondarea sinelui urmărea descoperirea „omului interior” conceput ca imago Dei, ca imagine a lui Dumnezeu. Introspecția nu căuta particularitățile individuale, ci asemănarea, sperînd fuzionarea cu modelul divin. Ilustrativă în acest sens este inscripția de deasupra portalului bisericii Sant’Angelo din Formis (secolul al XI-lea): „Cînd te vei fi cunoscut pe tine însuți, vei dobîndi cerul!”. Sfînta Hildegard von Bingen (1098-1172) avertizează asupra importanței identificării cu Creatorul: „Domnul nu iubește persoana, ci făpturile care poartă pecetea Lui”.

Antropologul francez Louis Dumont semnala paradoxul că tocmai omul cel mai dezinteresat de lume – pustnicul creștin –a întruchipat prima manifestare a individualismului, prin individualism înțelegînd trăsătura definitorie a modernității. Calitatea de individ a omului va deveni valoarea cardinală a lumii moderne, secularizate, începînd cu Declarația drepturilor omului și ale cetățeanului din 1789. Umanismul și tendința antropocentrică a Renașterii doar prefigurează individualismul.

Un fragment dintr-o replică shakespeariană – sfatul dat de Polonius fiului său Laertes: „Iar mai presus de orice: nu te minţi pe tine însuţi” – este larg folosit ca motto al diverselor discursuri care glorifică autenticitatea, înțeleasă ca fidelitate față de sine, rezultată din suprapunerea eului profund cu eul social de suprafață.

Literatura actuală self-help prezintă această sinceritate față de sine ca o valoare în sine, folosul fiind de ordin personal. În piesa shakespeariană, această formă de autenticitate dată de coincidența dintre esență și aparență, de coerența dintre acțiunile vizibile și sentimentele adînci față de manifestările exterioare – deci evitarea autoamăgirii și a falsității – îi este recomandată lui Laertes doar ca mijloc, scopul fiind acela de a se purta cinstit față de ceilalți, de a nu-i înșela.

Următoarele două versuri, trecute sub tăcere în „manualele” de autenticitate, conțin miza sfatului dat de Polonius: „Căci, așa cum noaptea urmează după zi / Nu vei putea nici altora necredincios să fii”. Un sfat precum „Fii credincios principiilor tale și astfel nu-i vei înșela nici pe ceilalţi” e în concordanță cu ethos-ul epocii elisabetane, în care valorile comunitare sînt mai presus de cele individuale, binele personal e subordonat binelui colectiv. Deocamdată important este să fii valoros în primul rînd pentru a fi folositor pentru ceilalți. Conectarea la grup are încă puterea de a orienta trăirile și de a conferi sens, iar ideea unui „eu autentic” problematic și neexprimat nu numai că nu are nici o valoare, dar nici măcar nu a prins ființă. În paranteză fie spus, cum ar fi putut oamenii să fie teribil de preocupați de eul lor interior, avînd în vedere că cei mai mulți nici măcar nu știau cu precizie cum le arată chipul, pentru că nu aveau încă la dispoziție oglinzi de sticlă. 

Accepția nouă pe care o dăm astăzi sinelui autentic presupune existența unui nucleu psihic autonom, care palpită ascuns în noi, fără legătură sau chiar împotriva convențiilor sociale și culturale. „Materia primă” a acestui eu profund ar fi o magmă afectivă, din care apar spontan în conștiință „adevăratele” noastre reacții emoționale.

Conceptul de eu autentic nu și-a făcut apariția pînă în secolul al XVIII-lea din simplul motiv că nu se constituise încă ideea că am avea în noi un sine adînc înrădăcinat, înnăscut, asocial, specific fiecăruia dintre noi. Odată „descoperită”, această „resursă” se cere desigur explorată și mai apoi etalată sau exploatată prin variate tehnologii ale sinelui, pentru a intra în contact cu adevărul interior personal, natural, unic, necontrolabil, irezistibil. 

Jean-Jacques Rousseau este scriitorul și filozoful iluminist care lansează marea temă a autenticității prin apel la ficțiunea teoretică a unei anterioare stări naturale (l’état de nature”) care ar fi precedat societatea („l’état civil”). Rousseau încearcă să reconstituie „omul natural” deposedat de tot ceea ce datorează vieții trăite în societate. Celebra frază care deschide Contractul social: „Omul e născut liber, dar pretutindeni e în lanțuri” are un corespondent în formularea unui poet englez, Edward Young, din același secol al XVIII-lea: „We are all born originals  why is it so many of us die copies?" („Cu toții venim pe lume ca originale – cum se face că atît de mulți dintre noi sfîrșesc prin a fi doar o copie?”). Așadar autenticul prinde contur în momentul în care se află sub amenințarea coruperii, cînd este posibilă contaminarea, alterarea și pîndește pericolul de a fi uzurpat de o copie. Autenticul devine o „temă” abia după ce Revoluția industrială a secolului al XVIII-lea deschide calea produselor de serie, a multiplicării, iar urbanizarea și mecanizarea muncii destructurează raporturile tradiționale „organice” între om și grupul său de referință (vechile comunități sînt înlocuite de colectivități impersonale care nu mai furnizează suport identitar).

Nu doar obiectele sînt serializate, tipizate, ci și oamenii devin rotițe depersonalizate ale „mașinăriei” sociale. Temeiul valorii personale nu mai este fidelitatea și sinceritatea față de ceilalți, ci fidelitatea față de sine, înțeleasă ca autenticitate. Validarea externă e înlocuită de încercarea de a obține o autentificare internă printr-un răspuns pozitiv la imperativul „Fii tu însuți!”. Omul modern se definește prin calitatea lui de individ autonom, cu sarcina permanentă de a-și construi singur identitatea. El trebuie „să devină ceea ce este”, nu mai beneficiază de matricea tradiției, de constelația stabilă a rolurilor sociale asumate organic. 

Modernitatea aduce conștiința unei scindări apărute între sinele public rigid – o mască socială rezultată din plierea mecanică pe cerințe exterioare – și eul privat fremătător, resimțit ca un prețios rezervor intern de unicitate, aflat sub presiune, care caută forme de expresie. Romantismul infuzează autenticitatea cu autoritatea unui ideal moral. Exprimarea adevărului interior e legitimată de forța irepresibilă a sentimentelor.

Sociologii vorbesc de „etica autenticității“, „cultura autenticității”, „epoca autenticității”, fac observația că începînd cu secolul al XIX-lea autenticitatea devine o „afacere emoțională”. Secolul XX reușește să o marketizeze, integrînd-o în vîrful strategiilor de branding. Este indusă convingerea că fericirea adusă de împlinirea idealului „Fii tu însuți!” poate fi realizată în primul rînd prin consum, prin achiziționarea bunurilor, serviciilor sau a experiențelor etichetate drept autentice prin variațiuni pe tema „The real thing!”. Autenticitatea devine nu doar o marfă premium, ci dobîndește statutul (tiranic) de etalon în estimarea calității vieții, de măsură a capacității de exprimare a eului profund. 

Decentrarea subiectului și ofensiva imbatabilă a simulacrului au fost gata să clatine statutul privilegiat al autenticității, dar hiperrealitatea postmodernă generează o hiperautenticitate care își face un titlu de glorie din relativizare, fluidizare, fragmentare, asumă cu seninătate înscenarea, pastișa și tratează cu ironie ideea de „sine adevărat”. 

Experții în marketing B.J. Pine II și J.H. Gilmore, în lucrarea The Experience Economy (2011), ne dezvăluie că, în etapa actuală a post-postmodernismului, economia experienței va face loc unei tendințe emergente numită de ei „Economia transformării”, în care produsul devine chiar clientul, a cărui cerere este „Schimbă-mă!”, „Transformă-mă!”. Obiectivul nu mai este experimentarea autenticității, ci atingerea perfecțiunii. Industriile se pregătesc să ofere ghidaj în implementarea tehnologiilor menite să acționeze asupra corpurilor, emoțiilor, gîndurilor, comportamentelor și felurilor de a fi, astfel încît, în funcție de dorința clientului, transformările să optimizeze nivelul de sănătate, fericire, înțelepciune (manifestată prin grija față de planetă) și, cîndva, să obțină nemurirea. În viitor ne așteaptă posibilitatea unui eu perfect. Pe parcurs, a fi tu însuți va însemna succedarea unor versiuni ale sinelui, din ce în ce mai performante. De menționat că spațiul acestor transformări ar putea fi „alterrealitatea”, o realitate alternativă. 

Pe lîngă cei mulți, absorbiți de acest vortex utopic, prinși de aspirația spre perfecționarea dirijată a eului (deci conformistă), au existat mereu „nealiniați” (folosesc termenul în sensul dat de Gellu Naum). David Le Breton evoca tentația „evadării din sine” ca „soluție la epuizarea resimțită în urma faptului de a trebui să fii în mod constant tu însuți”. 

O astfel de „vacanță de la misiunea de a fi tu însuți” (sau o eschivă de la o viitoare obligație de a achiziționa un eu perfect) ar putea fi dizolvarea prin contemplare, trăită ca formă de uitare de sine, de extatică golire. Sfîntul Augustin prefigurează această „tehnică” a eliberării: „Oamenii merg să admire înălțimile munților, uriașele talazuri ale mării, largile albii ale fluviilor, marginile necuprinse ale oceanului sau crugurile stelelor și nu se mai bagă în seamă pe ei înșiși”. 

Lucia Terzea-Ofrim este conferențiar univ. dr. la Facultatea de Litere, Universitatea din București, specializată în antropologie culturală. Cea mai recentă carte publicată: Ce mi-e drag nu mi-e urît. O antropologie a emoției (Editura Paideia, București, 2020).

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

spital FOTO Facebook  / Guvernul României
Guvernul anunță noi investiții în infrastructura de sănătate. Nouă spitale și centre regionale, modernizate cu fonduri europene
Nouă spitale și centre regionale din România vor fi modernizate și extinse prin fonduri europene, în cadrul Programului Sănătate 2021–2027, a anunțat, marți, Guvernul.
un bloc din alba iulia a fost evacuat se simtea miros de gaz jpg
Un bărbat a fost găsit mort într-un apartament din Alba Iulia, după ce locatarii au simțit miros de gaz pe casa scării
Pompierii din Alba Iulia au intervenit, marți seară, pe strada Vasile Goldiș, după ce locatarii unui bloc au sunat la 112 pentru a semnala un miros puternic de gaz pe casa scării. Un bărbat a fost găsit mort într-un apartament.
gheboasa jpg
Gheboasă, amendat din nou de poliție. Artistul a reclamat furtul mașinii, dar vehiculul era parcat lângă casă
Gheboasă ar fi fost din nou amendat de poliție, potrivit informațiilor publicate de Cancan.ro. Artistul a reclamat furtul autoturismului său, însă în urma verificărilor s-a constatat că mașina nu dispăruse, ci era parcată în apropierea locuinței sale.
banner blanuri.jpg
Irina Loghin și Maria Ciobanu, reginele eleganței și la 80 de ani! Daniel Mărgărit dă verdictul: „Haina de vizon a Mariei Ciobanu costa, în „Epoca de Aur”, cât o mașină Dacia”
Irina Loghin și Maria Ciobanu, reginele eleganței și la 80 de ani! Daniel Mărgărit dă verdictul: „Haina Mariei Ciobanu de vizon, costa, în comunism, cât o Dacie”
britney spears insta jpg
Britney Spears s-a pozat în lenjerie intimă! Fanii sunt îngrijorați pentru ea
Britney Spears (43 de ani) a revenit pe Instagram la doar câteva zile după ce și-a închis contul, postând o imagine îndrăzneață în lenjerie intimă.
gino iorgulescu jpg
Asus ProArt 4 jpg
ProArt P16 (H7606): studioul creativ portabil ajutat de tehnologia AI
ProArt P16 (H7606) este aliatul tău de nădejde care îți transformă ideile creative în creații concrete, oriunde te duce imaginația, beneficiind la fiecare pas de forța procesoarelor AMD Ryzen™ AI, tehnologia care îți pune la dispoziție nu mai puțin de 150 de funcționalități bazate pe...
loterie, foto shutterstock jpg
Cine este românul care a câștigat marele premiu la Loto 6/49. Biletul l-a costat doar 12,5 lei
Viața unui tânăr inginer s-a schimbat complet în această duminică, pe data de 9 noiembrie 2025. Bărbatul a reușit să câștige un premiu uriaș de 9,66 de milioane de euro, după ce și-a jucat numerele norocoase la Loto. Biletul norocos l-a costat pe român numai 12,5 lei.
Reabilitare reţea de termoficare București radet termoenergetica santier tevi caldura FOTO Facebook   Nicușor Dan jpg
Primăria Capitalei se împrumută cu 100 de milioane de lei pentru plata facturilor restante la termoficare
Primăria Municipiului Bucureşti va contracta un împrumut de 100 de milioane de lei din Trezorerie pentru a achita facturi restante la termoficare, a anunţat marţi edilul interimar Stelian Bujduveanu.