Et in Arcadia ero - sau despre mobilitatea academică a tinerei generaţii

Oana CHELARU-MURĂRUŞ
Publicat în Dilema Veche nr. 582 din 9-15 aprilie 2015
Et in Arcadia ero   sau despre mobilitatea academică a tinerei generaţii jpeg

Nu putem discuta despre opţiunea de studiu în străinătate a tinerei generaţii din România, ignorînd complexele noastre de europeni „marginali“. După cum se ştie, cultura română a fost marcată dintotdeauna de nostalgia Romei (generatoare de purisme, ficţiuni lingvistice şi alte mitologii autohtone), iar începînd cu secolul al XIX-lea, de complexele „ariei periferice“, fascinate de cultura occidentală „de la centru“, dătătoare a unor modele demne de imitat, de transplantat, de adaptat.

Una dintre consecinţele acestei poziţionări a fost şi fenomenul de

manifestat pe parcursul secolului al XIX-lea, cu precădere în a doua sa jumătate, fenomen ce a contribuit decisiv la formarea elitei intelectuale a timpului. Destinaţiile predilecte ale tinerilor români erau, la acea dată, universităţile din Franţa şi Germania, urmate de cele din Austria, Elveţia şi Belgia. Tendinţa de migraţie a studenţilor români spre universităţile occidentale a continuat şi după înfiinţarea universităţilor româneşti (1860 – Iaşi, 1864 – Bucureşti) şi s-a amplificat în prima parte a secolului al XX-lea, devenind o practică instituţionalizată în perioada interbelică.

După hiatusul epocii comuniste, cînd mobilitatea externă a persoanelor a fost sever cenzurată, era firesc să asistăm la un reviriment al interesului pentru studiile în străinătate, a cărui intensitate a crescut firesc odată cu intrarea României în Uniunea Europeană. Acest interes, izvorît din vechea noastră nostalgie europenistă (mai nou din fascinaţia visului american), capătă astăzi noi motivaţii, în condiţiile globalizării şi universalizării cunoaşterii, determinînd o migraţie fără precedent a membrilor comunităţii academice. 

Aş distinge mai întîi, în interiorul acestui fenomen, categoria din ce în ce mai extinsă a celor care, avînd motivaţii puternice şi performanţe profesionale notabile, precum şi o condiţie materială solidă, pleacă în străinătate pentru a face studii complete (licenţă, masterat, doctorat), cel mai adesea cu intenţia direct mărturisită de a nu mai reveni în ţară. Nu insist asupra eşecului autorităţilor, mult comentat în presă, de a determina reintegrarea în economia/societatea românească a acestor specialişti români formaţi în străinătate prin lansarea unor oferte de muncă atrăgătoare, bine plătite şi conforme cu standardele lor profesionale. 

Totuşi, nu pot ignora faptul că mulţi tineri au reprezentări idealizate ale realităţilor/standardelor academice occidentale ori motivaţii superficiale de a studia la universităţi de prestigiu, fiind victime ale unei fascinaţii facile a Occidentului, născută din snobism sau din spirit gregar şi nesusţinută de performanţe individuale. Aceştia au adesea preconcepţii şi atitudini critice stereotipe la adresa universităţilor româneşti, născute dintr-o mai generală autoreprezentare negativă a identităţii naţionale. Alături de tinerii cu adevărat performanţi (olimpici internaţionali, adolescenţi supradotaţi intelectual etc.) care iau drumul Occcidentului, am întîlnit şi tineri români care optează pentru studii în străinătate fără a cunoaşte standardele academice şi care sînt nevoiţi să se întoarcă în ţară din neputinţa de a-şi realiza creditele obligatorii. Tabloul este aşadar mai complex decît lasă să se întrevadă o descriere simplificată în alb şi negru a instituţiilor academice occidentale vs cele româneşti. 

O altă tendinţă din ce în ce mai vizibilă este aceea a studenţilor care aleg să urmeze numai un masterat internaţional, de regulă într-un domeniu nou sau conex licenţei, din dorinţa de a deveni mai performanţi pe piaţa muncii. Decizia de a transforma masteratul într-o specializare B (fie ea şi la o universitate străină) este pîndită însă de riscuri la nivelul formării de bază, în condiţiile în care programele de licenţă Bologna de trei ani se dovedesc insuficiente pentru o solidă profesionalizare a individului. 

„Demonul“ schimbării nu animă obligatoriu şi pe studenţii din universităţile româneşti cărora li se oferă prin programele Erasmus oportunitatea de a studia temporar în universităţile europene. Constatăm cu surprindere în ultimii ani că numărul celor care solicită astfel de burse este mai mic decît în trecut, ceea ce pare a demonstra că interesează mai puţin schimbul de experienţă, cît obţinerea unei diplome la o universitate occidentală. 

- pare a fi deviza tînărului român de azi, „înveşmîntat în pixeli“, pornit în căutarea pămîntului academic al făgăduinţei. Sînt universităţile româneşti vinovate că nu reuşesc să atragă mai mult prin oferta lor de studii, ca şi prin strategii mai dinamice de marketing şi publicitate? Cu siguranţă că da, deşi factorii ce explică acest exod sînt mai complecşi şi ţin, deopotrivă, de istoria formării elitelor intelectuale autohtone, de mentalitatea socială, de complexele noastre culturale, de performanţele modeste ale economiei naţionale şi, nu în ultimul rînd, de extinderea „satului global“. 

Oana Chelaru-Murăruş este conferenţiar dr. la Facultatea de Litere, Universitatea Bucureşti. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

alec baldwin proces profimedia jpg
Alec Baldwin nu a fost invitat la premiera filmului „Rust”. În 2021, a ucis-o accidental pe directoarea de imagine Halyna Hutchins
Filmul wester „Rust” al lui Alec Baldwin a avut premiera mondială miercuri, la un festival de film din Polonia, dar actorul nu a fost prezent, deoarece nu a fost invitat.
chocolate saga1 jpeg
Praline cu jumări, noul desert care face ravagii în România! Unde le puteți încerca gustul inedit
Chiar dacă preferăm sortimente și umpluturi diferite, tuturor ne place ciocolata, întrr-un fel sau altul. Iar pofticioșii din țara noastră au o oportunitate greu de refuzat, în acest weekend!
Banner Ecaterina Ladin
Ecaterina Ladin, Dalida din „Las Fierbinți”, știe secretul unei relații fericite: „La noi flacăra este aprinsă…”
Actrița Ecaterina Ladin (40 de ani), interpreta rolului Dalida din “Las Fierbinți” are acasă o familie frumoasă și numeroasă, trei băieți, și cu soțul, patru.
Banner Fuego
Realizare colosală pentru Fuego! Ce s-a întâmplat în viața îndrăgitului artist: „Avem peste șase ani de când...”
Paul Surugiu, pe numele lui de scenă, Fuego, se bucură de un real succes. Recent, el a fost dublu premiat pentru performanțele sale în televiziune, lucru cu care se mândrește.
Bosch FOTO Shutterstock
Bosch anunță concedieri masive. Motivul pentru care gigantul german dă afară mii de angajați
Robert Bosch, marea companie germană din domeniul ingineriei a anunțat vineri că va face concedieri masive, potrivit Retures.
inchisoare sua jpeg
Ce a cerut la ultima masă un deținut condamnat la moarte în Alabama. Era închis din 1994 și a fost executat prin hipoxie cu azot
Un deținut din Alabama, cunoscut pentru limbajul său vulgar, care a ucis o femeie împreună cu prietenii săi adolescenți, a avut parte de o masă extravagantă înainte de a fi executat printr-o metodă controversată.
Mbappe jpg
Kylian Mbappé îl seacă de bani pe Nasser Al-Khelaifi, după ce PSG i-a făcut viața amară
Apelul clubului Paris Saint-Germain a fost respins respins, iar campioana Franței trebuie să scoată din buzunar 55 de milioane de euro.
adriana bahmuteanu jpeg
Reacția Adrianei Bahmuțeanu, după ce a ieșit din sala de judecată, la procesul cu Honorius: „Ce rost mai are să-i văd”
A fost o zi importantă pentru Adriana Bahmuțeanu. Vineri, 22 noiembrie 2024, fosta soție a lui Silviu Prigoană a ajuns împreună cu avocata ei în sala de judecată, unde l-a așteptat pe Honorius, fiul cel mare al omului de afaceri. Avocata vedetei a declarat că au obținut o primă victorie deja.
Ministrul apararii ucrainei si al suediei X png
Suedia nu se lasă intimidată de amenințările Rusiei. „Nu ne va putea împiedica să continuăm să sprijinim Ucraina”
Suedia anunță Rusia că, în ciuda amenințărilor, continuă să sprijine Ucraina, a declarat vineri ministrul suedez al Apărării, Pal Jonson, potrivit AFP.