Et dona ferentes

Publicat în Dilema Veche nr. 977 din 29 decembrie 2022 – 11 ianuarie 2023
image

Ne bucurăm cînd primim cadouri? Dacă nu sîntem Laocoon, da. Povestea e străveche şi arhicunoscută. Ea se petrece pe vremea Războiului Troian, cînd aheii, numiţi poetic şi danai, recurg la stratagema uriaşului cal de lemn pe care-l dăruiesc troienilor şi îl lasă extra muros, pentru ca aceştia să-l introducă în cetate. Toată lumea pare mulţumită, în frunte cu regele Priam. Doar marele preot Laocoon intuieşte şiretlicul, fără să ştie că autorul lui e unul dintre cele mai stranii şi contradictorii personaje din mitologie, pe numele său Odiseu (sau, dacă preferaţi, Ulise). Laocoon îşi ia în serios rostul consultativ şi îşi avertizează regele să refuze cadoul şi să nu admită sub nici o formă ca el să ajungă între zidurile Troiei. Cuvintele lui, redate de Vergilius în Eneida, au astăzi sonoritate de slogan: Timeo danaos et dona ferentes („Mă tem de greci chiar şi atunci cînd fac daruri”). Priam e pe punctul să conchidă, cu o înţelepciune aproape carpatină, că, în fond, calul de dar nu se caută la dinţi, pe cînd zeii protectori ai aheilor lucrează de la distanţă (remote, în pandemie) şi se decid să închidă gura care vorbeşte cînd nu se cade. De aici, are cuvîntul Stephen Fry:

„Priam şi întreaga curte se uitau [la Laocoon – n.m.] împietriţi de groază. Mai bine zis, se uitau în spatele lui. Laocoon n-a înţeles. În spatele lui era doar marea. S-a întors să se uite, dar a fost prea tîrziu. Doi şerpi uriaşi ieşiseră cu repeziciune din valuri. Antiphantes şi Thymbraeus, fiii lui Laocoon aflaţi în stînga şi în dreapta lui, erau deja striviţi de patru tentacule colosale. Alte două s-au înfăşurat în jurul lui. Troienii au văzut muţi de groază cum şerpii au tras în mare cele trei victime care urlau şi se zbăteau. Bărbaţii au dispărut sub valuri, cu o învîrtejire disperată şi imploratoare de mîini şi picioare răşchirate. Cumplitul atac durase cîteva clipe cu totul.” (Stephen Fry – Troia, Editura Trei, 2021, pag. 324)

Fry insistă că şerpii din mitologie au tentacule – şi cine sîntem noi să-l contrazicem? Nu asta e important, ci felul în care, alegînd să nu caute calul de dar nici la dinţi, nici în burta lui de lemn, Priam a provocat incendierea şi distrugerea Troiei. Un cadou otrăvit? Fără doar şi poate. Iar el a urmat altuia, mai precis mărului pe care Paris (accent pe prima silabă, doamnelor şi domnilor crainici de ştiri) i-l făcuse cadou Afroditei şi pe care Eris, zeiţa discordiei, neinvitată la nunta lui Thetis cu Peleu, scrisese Kallistei („celei mai frumoase”). Un cadou interesat şi cu schepsis, vezi bine, cîtă vreme zeiţa îi promisese în schimb lui Paris mîna frumoasei Elena, fără să ţină cont de amănuntul stării ei civile, de soţie a regelui Menelau. Aici să se fi aflat oare germenii situaţionali ai proverbului „Dar din dar se face raiul”? Dar nu cumva dar din dar se face iadul, ţinînd cont că Troia a ars şi că, pe un alt palier al omenirii, un alt măr a trecut de la şarpe (mă rog, din tentaculele lui, ar spune Stephen Fry) la Eva şi apoi la Adam, pricinuindu-le izgonirea din paradis? În treacăt fie spus, ar merita să se încumete cineva la o explorare atentă şi la o analiză contrastivă a merelor, fie ele ale discordiei, ale celor din pomul cunoaşterii, ale lui Prîslea cel voinic sau ale Hesperidelor. 

Distrugerea Troiei rodeşte în două sculpturi făcute cadou omenirii în epoci diferite şi cazate la Roma, la cîţiva kilometri una de cealaltă. Prima este „Laocoon şi fiii”, o operă definitorie a barocului elenistic, pe care Pliniu cel Bătrîn o laudă entuziast şi o atribuie, fără certitudini absolute, unei triade de sculptori din Rodos: Agesandru, Atenodor şi Polidor. Refăcută şi recondiţionată, cu bucăţile lipsă puse la loc, sculptura poate fi admirată la Museo Pio-Clementino, care face parte din Muzeele Vaticanului. A doua sculptură, de o frumuseţe care, cum s-ar zice, te împietreşte, este a lui Gian Lorenzo Bernini şi stă în mijlocul uneia dintre sălile din Galleria Borghese. Este vorba de „Enea, Anchise şi Ascaniu”, care prinde în piatră acea scenă din Eneida în care eroul troian se îndepărtează de ruinele fumegînde ale cetăţii, purtîndu-şi tatăl în braţe şi avîndu-şi fiul imediat în urmă. Gian Lorenzo Bernini are doar douăzeci de ani cînd termină sculptura şi e de presupus că a primit o mînă de ajutor de la Pietro, tatăl lui. Nu asta contează, ci felul în care acest cadou sublim închide în el alte două. Primul: opera e de fapt o metaforă a celor trei vîrste ale omului. Al doilea: Bernini preia cu meşteşug cîteva elemente din alte sculpturi şi le topeşte aici: silueta lui Enea pare un ecou în piatră al celei a Mîntuitorului lui Michelangelo din biserica Santa Maria sopra Minerva, iar capul lui Enea aduce binişor cu cel al Sfîntului Ioan Botezătorul, opera dăltuită de Pietro Bernini şi aflată în Capella Barberini din biserica San’Andrea della Vale. În fine, unii specialişti identifică în sculptura tînărului Bernini cîteva motive din tabloul lui Rafael şi Giulio Romano, „Incendiul din Borgo”. 

În alte vremuri se spunea că, pentru a nu-şi lăsa ciuntită frumuseţea, un cadou trebuie să fie inutil. Să nu aibă strop de funcţionalitate sau de spirit practic. Astăzi un asemenea principiu e vetust şi, de la un punct încolo, rizibil. Şi poate că tocmai de aceea merită să ne bucurăm de cadourile pe care ni le fac tuturor geniile de ieri şi de alaltăieri ale artei.

Radu Paraschivescu este scriitor. Cea mai recentă carte publicată: Podul diavolului, Editura Humanitas, 2022.

Foro: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Franța își pune la bătaie cele 300 de rachete nucleare pentru a apăra Europa. Moscova amenință cu scufundarea Insulelor britanice
Europa ar putea fi pregătită să creeze o umbrelă de protecție nucleară în fața Rusiei, formată din 300 de rachete balistice franceze.
image
Ce pensie va avea Klaus Iohannis. „Are 42 de ani de muncă și 10 de președinție”
Preşedintele Klaus Iohannis a depus cererea de pensionare de la Colegiul Național „Samuel von Brukenthal” din Sibiu, lucru deja confirmat de Administraţia Prezidenţială.
image
Cum s-au îmbogățit peste noapte sute de mii de români în anii sărăciei crunte. „Am vândut o vacă și am băgat banii acolo”
Sute de mii de familii din România s-au îmbogățit în anii 90, la scurt timp după Revoluție, în timp ce milioane sărăceau de la o zi la alta. Pentru asta, oamenii stăteau la cozi și noapte ca să își depună banii la Caritas, iar câteva săptămâni mai târziu ridicau o sumă de opt ori mai mare

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.