Două mini-revoluții

Publicat în Dilema Veche nr. 967 din 20 octombrie – 26 octombrie 2022
Balanța, 1992
Balanța, 1992

Din dorința de a înțelege cinematografia românească, avem tendința de o împărți în diferite perioade, de a compara diferite genuri în funcție de gusturile noastre, de a pune etichete și a da verdicte definitive. Dacă e un termen ce stă uneori alături de istoria celei de-a șaptea arte, în mediul autohton, e cel de confuzie. Nu pretind că fac excepție, încerc doar să creionez impactul avut, în principal, de doi regizori: Lucian Pintilie și Cristi Puiu. Motivul: deseori ei sînt desemnați suspecții de serviciu atunci cînd sînt puse clasicele întrebări :„De ce e nevoie să vedem pe ecran ce vedem oricum zilnic în jurul nostru?” (cu semnificația că oricum știm că e urît ce ne înconjoară, măcar oferiți-ne ceva care să ne încînte privirea) și „De ce trebuie să vadă străinii cum e în România?” (cu semnificația că mai bine le-am arăta o producție a Ministerului Turismului).

Lucian Pintilie, după debutul din 1966 cu Duminică la ora 6, un film stilistic racordat la noul cinema italian și francez, a continuat în 1968 cu Reconstituirea. Premiera a avut loc în ianuarie 1970 și, după cîteva săptămîni, filmul a fost retras din cinematografe. Abia peste cîteva decenii, el avea să fie emblema unui cinema fără compromisuri, realist, fără măștile etern propagandistice și fără metafore sau hiperbole greu digerabile. Șocul stă tocmai în aparenta lui simplitate, în subtilitatea cu care arată că bunăvoința reprezentanților Puterii devine malefică și violența duce inevitabil la tragedie. Din păcate, ceea ce ar fi putut reprezenta un nou curent a fost stopat, publicul delectîndu-se ani buni cu producții naționalist-grandioase ale lui Sergiu Nicolaescu, cu filme de aventuri (seria Mărgelatu), filme polițiste (seria cu personajul comisarului Miclovan) și comedii gen BD la munte și la mare. În mentalul colectiv, din nefericire, ele reprezintă perioada de glorie a cinema-ului. Printre puținele filme care au făcut notă discordantă de la linia oficială au fost: De ce trag clopotele, Mitică? (realizat în 1981, dar premiera avînd loc abia în 1990, regia Lucian Pintilie), Secvențe (1982, Alexandru Tatos) – o radiografie sinceră în care banalul respinge orice urmă de insolit, Croaziera (1981, Mircea Daneliuc) și Probă de microfon (1980, Mircea Daneliuc) – în care firescul relațiilor umane e pus în conflict cu ipocrizia societății. 

După Revoluția din 1989, furia regizorilor a recuperat tot ce nu se putea arăta decenii întregi, aducînd la lumină sordidul, excepționalul, personaje marginale, sărăcia contemporană sau cea din perioada comunistă, alterarea relațiilor umane, totul sub deviza lui Caragiale: „Simt enorm și văz monstruos”. Stilul a fost adeseori excesiv, producțiile numeroase, dar cei cu adevărat talentați, cu o claritate a percepției peste restul, au rămas Pintilie cu BalanțaPrea tîrziuTerminus Paradis și Daneliuc cu Senatorul melcilor și Patul conjugal, acestora adăugîndu-li-se Nae Caranfil cu È pericoloso sporgersi. Publicul autohton a rămas în mare măsură indiferent.

La apariția filmului Marfa și banii din 2001, în regia lui Cristi Puiu, puțini au fost cei care au remarcat că avea loc cu adevărat o nouă revoluție (Alex. Leo Șerban, Mihai Chirilov și Andrei Gorzo fiind printre ei). Primul avea să declare mai tîrziu, pe bună dreptate, că cinematografia românească se împarte în perioada de dinainte de Puiu și perioada de după, iar Gorzo avea să explice noutatea regizorului în cartea sa din 2012, Lucruri care nu pot fi spuse altfel. Citez: o tradiție estetică a „cinematografului mai mult sau mai puțin dedramatizat în cadre lungi și timp real”. Ritmul filmelor era altul, stilul asemenea, naturalismul filmelor renunța la simbolistică și la artificial, iar subiectele erau preponderent cotidiene. Acea schimbare avea să-și atingă apogeul cu vîrfurile prezente la Cannes (menționez doar o parte din premii), cu mențiunea că, deși vocile au fost diferite, toate au avut același crez, veridicitatea: capodopera Moartea domnului Lăzărescu (2005, Cristi Puiu – „Un Certain Regard“), A fost sau n-a fost (2006, Corneliu Porumboiu – Caméra d’Or), 4 luni, 3 săptămîni și 2 zile (2007, Cristian Mungiu – Palme d’Or), California Dreamin’ (2007, Cristian Nemescu), Aurora(2010, C. Puiu), Polițist, adjectiv (2009, C. Porumboiu), După dealuri (2012, C. Mungiu), Marți, după Crăciun (2010, Radu Muntean). Dificultatea receptării lor în țară s-a transformat, pe nedrept, în eternele glume cu „supa mîncată în timp real” și „poate vedem și altceva în afară de faianță”. Majoritatea tinerilor au preferat blockbuster-ele, la care aveau acces din ce în ce mai ușor (datorită Internetului), iar mulți din cei în vîrstă au rămas nostalgici după anii ’70-’80.

Succesul acestor filme pe plan internațional a fost pe deplin meritat, estetica lor e cu adevărat desăvîrșită și ea are prea puțin de-a face cu ceea ce numim „mizerabilism”: privirea lor e una rece, obiectivă, fără dorința de senzaționalism. În contextul ofertelor multor festivaluri, am putea să le numim elegante. La fel, în ultimii ani nu mai avem nici un motive să fim eternii cîrcotași: filmele au devenit mult mai diversificate stilistic și în continuare la un nivel foarte bun: capodopera docu-ficțională a lui Andrei Ujică (Autobiografia lui Nicolae Ceaușescu), documentarul-investigație (Colectiv, Alexandru Nanău), postmodernismul extrem de inteligent al lui Radu Jude (Aferim!Tipografic majusculBabardeală cu bucluc sau porno balamuc), filmul filosofic (Malmkrog), filmul polițist (La Gomera), producțiile unor noi regizori ce experimentează diferite genuri (Adina Pintilie, Andrei Crețulescu, Ivana Mladenovici, Monica Stan, Sebastian Mihăilescu, Marius Olteanu, Eugen Jebeleanu, Bogdan Theodor Olteanu, Bogdan George Apetri, Bogdan Mirică, Alexandru Belc și alții).  

Efortul și talentul lor merită atenția cuvenită. Au meritat-o dintotdeauna.

Cristi Luca este critic de film și programator IT. 

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

pensie punct de pensie carte de munca carnete de munca calcule pensii lista
Din 2026, se schimbă modul de stabilire a vechimii în muncă pentru ieșirea la pensie. Exemplu de calcul
Din 2026 se schimbă modalitatea de calcul care stabilește vechimea în muncă, dat fiind că angajatorii raportează numărul de zile lucrătoare pentru care s-a plătit cotizația, în timp ce stagiul de cotizare din noua lege a pensiilor se referă la zile calendaristice.
Boli cardiace - inimă FOTO shutterstock
7 semne că inima ta ar putea avea probleme. Când să mergi urgent la medic
Bolile cardiovasculare rămân printre principalele cauze de deces la nivel mondial. Detectarea timpurie a problemelor cardiace poate salva vieți, iar organismul trimite adesea semnale pe care nu trebuie să le ignorăm.
Nicusor Dan, Macron X jpg
Cât de importantă mai e România pentru aliați. Mesajul al lui Armand Goșu: „Occidentalii nu-s tâmpiți să-i facem din vorbe”
Istoricul Armand Goșu, expert în istoria Rusiei și al fostului spațiu sovietic, explică, pentru „Adevărul”, cât de importantă este România deopotrivă pentru aliați și pentru Rusia, în realitate.
Oana Roman, foto Instagram jpg
Oana Roman spune că s-a vindecat de rănile trecutului: „Femeia care a ieșit din infern”. Mesajul transmis de fiica fostului premier
Oana Roman este într-o formă de invidiat și se pregătește să întâmpine sărbătorile de iarnă mai liniștită ca niciodată. Vedeta spune că s-a vindecat de rănile trecutului și a reușit să își recapete forța interioară.
Emmanuel Macron Jean Claude Juncker Angela Merkel Xi Jinping FOTO EPA-EFE
„Suntem deosebit de proști”. Mesajul tăios al unui cunoscut profesor după ce UE a ajuns la mila Chinei
PrEuropa refuză să-și recunoască declinul, deși datele îl arată clar, susține profesorul Bogdan Glăvan. În opinia sa, continentul a abandonat valorile care i-au adus prosperitatea, înlocuindu-le cu hiper-reglementare și planificare centralizată, ceea ce a accelerat alunecarea spre irelevanță.
Nazismul în fața justiției: procesele de la Nürnberg jpeg
9 decembrie, ziua în care a început Procesul medicilor de la Nürnberg, primul proces al crimelor medicale naziste
La data de 9 decembrie 1946 a început, la Nürnberg, primul proces împotriva medicilor naziști, acuzați de experimente pe oameni, sterilizări forțate și eutanasie, moment care a dus la stabilirea principiilor etice internaționale în cercetarea medicală.
image png
Ridurile nu sunt o problemă a vârstei, ci a ceea ce mâncăm. Aceste 5 alimente te pot face să arăți mai tânăr cu până la 10 ani
Cât de mult influențează dieta aspectul pielii? Pot anumite alimente să stimuleze producția naturală de colagen, să reducă ridurile și să ofere un aspect mai proaspăt? Și mai important, care sunt alimentele care chiar funcționează?
Volodimir Zelenski conferință de presă FOTO EPA EFE jpg
Zelenski respinge pretențiile Moscovei: „Nu avem drept legal sau moral să cedăm teritorii”
Volodimir Zelenski a subliniat luni că nu are nici dreptul legal, nici dreptul moral să cedeze Rusiei teritorii ucrainene, problema teritorială fiind un punct central al negocierilor în curs asupra unui plan de pace sub mediere americană.
Mirosuri neplacute Asa poti avea o casa parfumata si primitoare  Sursa foto shutterstock 1892880535 jpg
Cum scăpau bunicile de mirosurile neplăcute din casă fără odorizante moderne. Una dintre metode este complet neașteptată
Înainte ca rafturile magazinelor să fie pline de odorizante, spray-uri parfumate și soluții sofisticate pentru purificarea aerului, gospodinele de odinioară se bazau pe ingeniozitate și pe resursele naturale pe care le aveau la îndemână.