Do-it-yourself şi protomaneaua

Publicat în Dilema Veche nr. 571 din 22-28 ianuarie 2015
Do it yourself şi protomaneaua jpeg

Nu poţi vorbi despre DIY în muzica românească fără să apelezi la genul în care acest model a reuşit să funcţioneze coerent.

Id M Theft Able e un artist american, ajuns pe 8 decembrie la Bucureşti pentru a performa în cadrul unui eveniment organizat de Sîmbăta Sonoră. Ce legătură are el cu tema acestei ediţii de Dilema veche? Aparent nici una. În realitate, ceea ce am văzut în seara aceea de decembrie, la Question Mark, m-a deturnat. Aşa se face că, în loc să scriu un text despre bulele DIY din muzica românească, scriu despre relativa imposibilitate a existenţei articulate a unor astfel de subculturi, în ultimii 25 de ani. (Cu o excepţie despre care voi vorbi mai tîrziu.) La nivel teoretic, explicaţiile pot fi decelate cu o oarecare claritate, dacă te raportezi la condiţia politică a muzicienilor din România sau la contextul ideologic post-’89, care i-a forţat, într-un fel sau altul, să adere complet la instrumentarul economiei de piaţă, sau la mirajul resurselor „instituţionalizate“ şi, în consecinţă, a profitului, sau la lipsa unei tradiţii a actului cultural subversiv (în România, punk-ul şi new wave-ul, mişcări esenţial ataşate filozofiei DIY, au fost şterse de pe harta culturală, de către regimul comunist), sau la apariţia unor brand-uri comerciale dispuse să vampirizeze zonele în care muzicienii s-ar fi putut circumscrie filozofiei de care vorbeam mai devreme etc. De ce l-am amintit pe Id M Theft Able? Pentru că el ar putea fi reprezentarea ideală a unui model DIY funcţional: „Prin mine însumi“. Turneul său est-european a fost făcut cu bani din contul personal. Instrumentarul performance-ului încălca regulile presetate ale live-ului. Suportul release-urilor sale, fie că vorbesc aici despre fotografii sau despre casete audio puse în portofele, alături de urme ale trecerii sale prin diverse spaţii — un bilet de autobuz din Istanbul, un ambalaj de napolitană bulgărească etc. — nu semnaliza nimic din ceea ce vedeam/vedem pe rafturile magazinelor de muzică. Id M Theft Able juca pînă la capăt cartea anticonsumerismului şi a frondei, două dintre mărcile fundamentale ale DIY-ului.

Istoria muzicii româneşti s-a întîlnit foarte rar cu un astfel de tipar comportamental. Şi, dacă a reuşit să funcţioneze relativ coerent într-un anumit spaţiu sonor, muzicienii care au făcut-o se substituie unui gen care a polarizat, din nefericire, cu o intensitate de neînţeles. Vorbesc aici despre protomanele, un termen care desemnează astăzi ceea ce, în anii ‘80 şi în prima jumătate a anilor ’90, oamenii numeau muzică de petrecere/de mahala, iar antropologii — muzică orientală. Probabil că unii dintre voi îşi amintesc de Azur şi Generic, Albatros şi Real B, Novomatic şi Tomis Junior. Apărut în România la începutul deceniului 8 al secolului trecut, în descendenţa novokomponirana narodna muzika (într-o traducere liberă, „muzică populară nouă“) din fosta Republică Federativă Socialistă Iugoslavia, acest gen muzical se opunea discursului oficial performat de canalele de propagandă ale regimului (emisiuni TV ca Tezaur folcloric, evenimente naţionale precum „Cîntarea României“ etc.), prin cel puţin două particularităţi: introducerea sintetizatorului în instrumentarul formaţiei şi schimbarea universului semantic. De la ţambal şi acordeon la Roland E-500 şi Casio CTK-100. De la „Bade-al meu şi-a luat tractor“ la „Chihlimbar, măi chihlimbar / Bine-i să fii ospătar / Mă iubesc femeile / Le dau bani cu sutele.“ Dacă vreţi, formaţiile din interiorul acestei bule au fost punk-ul şi new wave-ul în muzica românească, încercînd să scurtcircuiteze un sistem anchilozat, cel al folclorului comunistoid, bine înfipt în holda resurselor financiare şi a privilegiilor şi încremenit într-un sound şi un discurs care nu mai vorbea pe limba noilor generaţii. Evident că un astfel de demers nu putea, pe vremea aceea, să fie acceptabil. Şi din acest motiv, muzicienii din sfera protomanelei au fost nişte paria, fiind nevoiţi să-şi construiască un traseu paralel de producţie şi distribuţie. DIY în cheie locală, în care casetele trase în studiouri improvizate circulau pe căi ocolite şi se multiplicau cu draperiile trase.

După Revoluţie, acest gen muzical explodează, fecundat fiind şi de o nouă relaţie/sursă: Istanbulul/Orientul. Odată cu această explozie, apare şi stigma, dictată de puseurile ideologice ale unei intelectualităţi speriate de ipoteza alipirii noastre unui Est, mai îndepărtat sau mai apropiat, foarte problematic şi în răspăr cu Occidentul privit cu ochi umezi. Sistemul acela independent paralel continuă să funcţioneze şi în anii ’90, protomaneaua nereuşind să penetreze nici media, nici aparatele de producţie şi distribuţie mainstream. Muzicienii performează acelaşi model DIY neaoş, în care studiourile individuale, multiplicatoarele de casete audio, grafica amatoricească şi taraba cu dublu casetofon din piaţă sînt bornele esenţiale. Şi ce legătură au toate astea cu Id M Theft Able şi cu DIY înţeles în estetica şi programul lui occidentale? Poate că nici una. Sau poate doar aceea care-mi spune mie că, în muzica românească, artiştii din acest spaţiu al protomanelei au fost cohorta care s-a apropiat cel mai mult de acesta.

Paul Breazu este jurnalist.             

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Omul numărul doi al Rusiei crede că Siberia va fi unul dintre cele mai sigure locuri de pe Pământ și de aceea „elitele anglo-saxone“ vor să cucerească regiunea
Când supervulcanul Yellowstone va erupe, va anihila toate formele de viață de pe continentul nord-american. Siberia va deveni unul dintre cele mai sigure locuri de pe Pământ - ceea ce reprezintă încă un motiv pentru care "elitele anglo-saxone" vor să cucerească regiunea de la Rusia.
image
Detalii incredibile din viaţa familiei regale britanice: Regele Charles, considerat „neajutorat” de regretata Regină Elisabeta II. Nici tatăl său nu îl ierta
Cererile regelui Charles în ceea ce priveşte toaleta, viața secretă a lui Kate Middleton, o ceartă în dormitorul regal şi multe alte detalii din viaţa privată a familiei regale britanice au fost dezvăluite într-o carte despre viața din spatele zidurilor palatului.
image
Cine sunt conservatorii şi suveraniştii strânși de AUR la București şi ce mesaje au propagat
Timp de douǎ zile, la Parlament, s-a desfǎşurat evenimentul “Make Europe Great Again (n.r. Sǎ-i redǎm Europei mǎreția)”, denumire care face referire la sloganul cu care Donald Trump a câștigat alegerile prezidențiale în 2016 – Make America Great Again.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.