Discuţii La bloc

Publicat în Dilema Veche nr. 83 din 18 Aug 2005
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

cu Răzvan SĂVESCU şi Radu DRAGOMIR, regizori şi scenarişti Începuturi. Răzvan Săvescu: Am început să lucrez în televiziune ca actor, în cupluri muzicale cu Medeea Marinescu, gen Bănică şi Emilia; împreună cu Octavian Sava, care scria pentru noi, am încercat să legăm primul sitcom din România, Clanul Popeştilor. Primele episoade au fost OK, bine primite, dar Antena 1 nu a vrut să facă tam-tam. Apoi, m-am mutat la Pro TV, unde erau mai spectaculoase lucrurile, şi pe vremea aia se făcea Ministerul Comediei. Am făcut un film dedicat eclipsei, cu Horaţiu Mălăele, care a plăcut, şi de aici au început toate. Se vedea de pe atunci că publicul îşi doreşte, pe micul ecran, actori români. Radu Dragomir: Am lucrat la tot soiul de emisiuni, am fost producător de ştiri. Noi sîntem prieteni de foarte mult timp, dinainte de facultate, de la Teatrul "Podul". Am făcut un proiect comun, şi-am aşteptat mai mult de un an pînă să se hotărască Pro TV-ul dacă merită să-l facă. Modele străine şi realitatea românească. R.S.: Oricum trebuie să te uiţi dincolo, căci sîntem în epoca de piatră a sitcom-urilor şi telenovelelor. Sistemul de construcţie şi clişeele le preluăm. Sitcom-ul care nouă ne-a plăcut foarte tare este On the buses, un serial englezesc din anii '50, practic începutul, în Anglia, al genului. Şi-acolo era vorba de o lume de-asta low, ca omul să se regăsească în mediu, în universul în care se desfăşoară personajele, şi abia apoi în caracterele acestora. R.D.: Noi l-am gîndit în aşa fel încît cei care se uită să fie asemănători celor din serial. Dacă te uiţi şi după rating-uri, este vorba de o categorie medie. 90% din cei care se uită la TV. Umorul. R.S., R.D.: Pentru noi, acest cuplu, Nelu şi Costel, vine din zona Stan şi Bran. L-am parodiat şi pe Bundy, la un moment dat, pentru că şi acolo, şi în serialul nostru, făceam referire la low-class-urile noastre. Motorul serialului rămîne umorul. Sînt, desigur, şi sentimente. Am avut situaţii în care se punea problema prieteniei dintre ei doi, sau a copilului pe care-l aştepta Lili. Vacanţa Mare e altceva, dar trebuie să recunoaştem, Leana şi Costel are într-adevăr structură de sitcom, are personaje care se păstrează, are poveşti. Vacanţa Mare ca gen, ca fenomen, există în toată lumea: mai brut, mai spre vulgar. Vulgarul face parte din ce oferă televiziunea publicului. Acolo, publicul e împărţit. Noi, neavînd nimic, dăm cu barda. Trebuie să-i dăm publicului să aleagă. Deocamdată, sîntem - repet expresia - în epoca de piatră şi ca ofertă, şi ca normalitate. Tipologia personajelor. R.S.: Nelu şi Costel fac parte din categoria Omului mic, ce speră non-stop să dea o mare lovitură, să scoată un ban nemuncit, ca, după aceea, să stea restul vieţii la pensie şi să bea bere. Dar, în general, pe parcursul serialului, asta nu se întîmplă, iar la sfîrşitul oricărui episod, personajele se întorc în punctul de unde au plecat. Deşi cuplul evoluează, Nelu şi Costel ajungînd, în final, să lucreze împreună la propria firmă de livrări (o dubă), totuşi ei rămîn fără speranţă. Nici firma, fiind compusă doar din ei doi, nu le va schimba viaţa. Mai curînd bărbaţii sînt în această situaţie, femeile sînt mai raţionale şi-şi suportă mai bine condiţia, iar generaţia tînără are mai multe şanse. Americanul, pe de altă parte, repezintă obsesia românului pentru miracolul Occidentului, pentru visul american. Actorii. R.S.: Combinaţie de anonimi cu profesionişti. Nu neapărat frumoşi, pentru că, se ştie, comedia se bazează pe defecte umane. Va veni şi vremea unor seriale gen Friends, unde toţi sînt frumoşi. (În Fete cu lipici, un al doilea serial pe care îl facem cu generaţia tînără din La bloc, toţi sînt tineri şi drăguţi.) Stilul de joc vine din tradiţia evoluţiei genului: în trecut a pornit din Comedia dell'arte, care s-a transformat în comedie bulevardieră. Existau nişte caractere foarte bine definite: publicul voia atunci, ca şi în sitcom, să ştie tipologia personajului şi cum rezolvă acesta o situaţie. Dezvoltîndu-se televiziunea, în secolul XX, a preluat spectacolele bulevardiere şi le-a adus pe micul ecran. Primele se desfăşurau pe scena de teatru, în direct, filmate acolo. Acum se filmează în studio şi costă mai mult decît filmele străine cumpărate, dar mult mai puţin decît un film artistic neaoş. Publicul. R.S., R.D.: E foarte mare, dacă ne luăm după audienţă. În general, se uită oameni peste 30 de ani, cu copii. Tinerii şi adolescenţii nu sînt prea interesaţi, televizorul nu e încă viaţa lor. Acesta se adresează acelor oameni care nu prea pleacă din casă. Nu avem nici o ambiţie de educare: nu poţi pune o televiziune comercială, care trăieşte din publicitate, să educe. Asta este datoria televiziunii publice, pentru care plătim. Moduri de informare. R.S.: Cărţi de la Biblioteca Britanică, de la prieteni din America, pe Internet. Vizionarea sitcom-urilor clasice, gen Seinfeld, Bundy, Cheers, din care am luat apoi episoade şi le-am demontat ca să învăţăm mecanismele de construcţie. În timp, ne-am mai întîlnit cu scenarişti americani, a venit în ţară două săptămîni unul din cei de la Bundy şi am făcut un curs cu el... Nu te învaţă nimeni în România, şcolile nu pregătesc nici scenarişti, nici oameni tehnici pentru televiziune.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

FOTO IPJ Alba
Jandarmii au intervenit pentru deblocarea unei mașini din nămeți. În vehicul se afla și un copil
Jandarmii din Alba au deblocat din nămeţi, duminică seara, o maşină în care se aflau doi adulţi şi un copil în vârstă de doi ani. Ei au povestit jandarmilor că se întorceau de la ski şi s-au rătăcit, iar apoi au rămas blocaţi în stratul gros de zăpadă din zonă.
Schengen shutterstock 8 jpg
Cu cât ar putea să crească PIB-ul României după aderarea la spațiul Schengen. Principalii beneficiari în următorul deceniu
Aderarea României la spaţiul Schengen poate genera o creştere cu până la 2% a PIB-ului României anul viitor, cu beneficii ce se vor resimti pe parcursul următorilor 10 ani, arată un comunciat al asociaţiei patronale RESTO Constanţa.
ianis hagi rangers profimedia jpg
cat jpg
Miracol chiar înainte de sărbători: Un motan a fost găsit și s-a reunit cu stăpânul său după 11 ani. VIDEO
Aceste sărbători vor rămâne pentru totdeauna în memoria lui Dave Dexter, un tânăr din Statele Unite, care și-a regăsit motanul pierdut în urmă cu mai bine de un deceniu.
Cel puţin 40 de persoane au fost ucise într un atac israelian în nordul Fâşiei Gaza Foto   X jpg
Peste 40 de persoane au fost ucise într-un atac israelian în nordul Fâşiei Gaza. Și un jurnalist de la Al Jazeera a fost omorât
Peste 40 de persoane au fost ucise într-un atac israelian în nordul Fâşiei Gaza, a anunţat duminică organizaţia de apărare civilă din teritoriu, condusă de Hamas.
Horoscop dragoste iubire FOTO Shutterstock jpg
Horoscop luni, 16 decembrie. Nativii unei zodii trebuie să fie pregătiți să primească noi membri în familie
Lorina, astrologul Click!, vine cu predicțiile complete pentru toate cele 12 semne zodiacale, pentru ziua de luni, 16 decembrie. Ce rezervă prima zi a săptămânii pentru nativi.
Târgul de Crăciun de la Craiova Foto Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului jpg
Cât a plătit o turistă pe mâncare la Târgul de Crăciun din Craiova. „Nici pe bulevardul Champs-Élysées nu costă atât”
O turistă a dezvăluit, într-un videoclip publicat pe TikTok, cât a plătit pentru un cârnat, trei mici, jumări și cartofi la Târgul de Crăciun din Craiova. Femeia a gustat din fiecare produs și s-a declarat încântată.
ungaria handbal nemzeti sport webp
Catrinel Dumitrescu si Mircea Diaconu in Buletin de Bucuresti jpg
Visurile neîmplinite ale lui Mircea Diaconu. Răspuns înduioșător la întrebarea „Cum v-ați trăi ultima săptămână de viață?”
„Doamne! M-aș duce repede acasă, ca să mi se întâmple acolo, să nu fiu printre străini” – a răspuns Mircea Diaconu când a fost întrebat cum și-ar trăi ultima săptămână din viață. Îndrăgitul actor a dezvăluit și lista de visuri pe care nu și le-a îndeplinit.