Discoteca a murit, trăiască clubbing-ul!

Publicat în Dilema Veche nr. 187 din 10 Sep 2007
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Deşi pare fixat de cînd lumea în vocabularul urban bucureştean, clubbing-ul autohton este un cuvînt şi - implicit - un fenomen destul de recent. După discotecile şi rockotecile aglomerate ale anilor ’90, publicul românesc a început să guste din ce în ce mai interesat din deliciile muzicii electro, cu numai cîţiva ani în urmă. Cum despre clubbing-ul "oficial", executat de personaje îmbrăcate în haine mulate în cluburile de fiţe bucureştene, sîntem ţinuţi la curent în permanenţă de jurnalele de tip Acasă TV, prefer să scriu despre un fenomen ale cărui origini se regăsesc în clubul Web, unde la jumătatea anilor ’90 pionierii muzicii electro şi cîţiva DJ îşi făceau mîna la petrecerile alternative, cu sunete şi pachete vizuale animate şi care pentru un individ familiarizat doar cu petrecerile tematice din Club A trebuie să fi sunat destul de straniu. Cîţiva dintre cei care frecventau Web-ul au făcut, în urmă cu cîţiva ani, experimente timide cu party-uri organizate în locuri dintre cele mai neaşteptate: case părăsite, păduri, hale industriale. Casa Tralala, o vilă de pe Ana Ipătescu în care un grup de entuziaşti au lansat seria petrecerilor Substil, a devenit în scurt timp scena de desfăşurare a clubbing-ului alternativ bucureştean. Aceasta a fost descoperită în urmă cu trei ani de un grup de organizatori de petreceri cu circuit închis, care s-au gîndit că era locul perfect pentru a amplasa două sau mai multe scene pe care să ruleze mai mulţi DJ. Petrecerile organizate în fosta casă părăsită aveau o ciclicitate aproximativă de două-trei săptămîni. Uneori, intervalul între două petreceri era chiar mai mare. La început, petrecerile Substil erau popularizate numai prin intermediul mailing-list-urilor, ca o formă de a controla publicul potenţial. Cu timpul însă, s-a transformat într-o mică afacere, au început să fie publicate afişe în reviste şi pe site-urile de profil. Înainte ca Tralala să se transforme definitiv şi să iasă din underground, o parte a publicului a migrat spre demisolul unei case din cartierul Cotroceni. "La Ota", aşa cum este cunoscut clubul situat pe Dr. Staicovici, a fost amenajat în demisolul unei case naţionalizate care a fost revendicată de foştii proprietari. Dacă nu te-ar duce cineva acolo, cu siguranţă nimic nu ţi-ar semnala că în casa de pe Dr. Staicovici s-ar da frecvent party-uri. Decorul este minimalist. Scena liliputană îl încape numai pe DJ şi - eventual - pe asistentul lui. La petrecerile de la "La Ota", muzica nu este completată cu vizualuri decît foarte rar, şi asta pentru că spaţiul nu permite o foarte mare libertate de mişcare. Pe lîngă asta, demisolul nu înghite mai mult de 150 de persoane, aşa că publicul e vizibil restrîns. Din peisaj lipsesc figurile adolescentine pe care le întîlneai în urmă cu doi ani la Tralala. Între timp, o parte a publicului, rămas orfan după ce Casa Tralala s-a închis, s-a refugiat la Testpoint, într-o fostă fabrică de şosete şi în alte cîteva spaţii mai mici, o alta, mai elitistă, a aterizat în Embryo. O vreme am crezut că fiecare dintre aceste scene atrage după sine un public specific şi uniform. Acum, după ce Bucureştiul s-a umplut de cluburi mai mari sau mai mici care popularizează toate subspeciile electro, mi-e din ce în ce mai clar că singura notă comună este cea a unui public migrant, aceleaşi personaje le poţi întîlni - uneori şi în aceeaşi seară - la o petrecere de club sau la una cu circuit închis. Figura centrală rămîne DJ-ul pentru că de calitatea prestaţiei acestuia depinde succesul petrecerii. Importanţa DJ-ului este dată şi de faptul că deţine o bază de date cu mail-urile cîtorva sute de persoane cărora le trimite flyere-invitaţii în format electronic. Transformările în rîndul consumatorilor de muzică autohtoni ţin de ritualizarea excesivă a ieşirilor de week-end, de coduri vestimentare care te includ sau te exclud din categoria clubber-ilor "adevăraţi" şi de o singurătate din ce în ce mai marcată a acestora în faţa mesei de la care DJ-ul livrează drumul spre fericire sau spre marea plictiseală. Consumatori care, în cele din urmă, nu au nici o dilemă pe drumul dintre o petrecere underground şi festivalurile organizate la MNAC sau la Sf. Gheorghe.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

ceai de musetel
Cum te ajută mușețelul dacă ai boli de inimă?
Îți place să te relaxezi cu o ceașcă de ceai fierbinte? Dacă da, ar trebui să alegi ceaiul de mușețel, o băutură aromată care nu doar că liniștește, dar are și numeroase beneficii pentru sănătate.
Sursa Calin Georgescu Pe tik Tok jpg
Influencerii TikTok care l-au promovat pe Georgescu fug din România după deschiderea anchetei privind rolul lor în alegeri
Influencerii români de pe TikTok care, în pragul alegerilor prezidențiale din România, au ajutat la propulsarea ultranaționalistului Călin Georgescu fug din țară, urmăriți de autoritățile fiscale care investighează presupusul lor rol în influențarea procesului electoral scrie Politico.
fcsb hoffenheim facebook jpg
Proteste Georgia Tbilisi democratie Uniunea Eurpeană UE FOTO profimedia 0940987552 jpg
Războiul hibrid al lui Putin în Europa. Asaltul Rusiei asupra Georgiei și României
În timp ce atenția lumii era captată de evenimentele din Damasc, Kremlinul își adâncea influența în două dintre cele mai vulnerabile state din vecinătatea sa: România și Georgia, scrie Wall Street Journal.
Monedă romană de aur cu efigia lui Brutus (© Numismatica Genevensis SA / news.artnet.com)
Istoria unei monede romane de aur cu efigia lui Brutus, cel mai cunoscut dintre asasinii lui Cezar
O monedă romană din aur, foarte rară și cu efigia lui Brutus, cel mai cunoscut dintre asasinii lui Iulius Cezar, a fost vândută la licitație la Geneva, pentru suma de 1,98 milioane de euro, a anunțat Numismatica Genevensis, organizatoarea licitației, potrivit AFP.
repartizare posturi titularizare   foto alina mitran (1) jpg
Titularizare 2025. Calendarul examenului: înscrieri, inspecții, probe. Care este marea noutate
Metodologia cadru privind mobilitatea personalului didactic care predă în preuniversitar în anul școlar 2025-2026 a fost publicată în Monitorul Oficial. Potrivit deciziei, proba scrisă a examenului de Titularizare are loc pe data de 15 iulie 2025.
Selena Gomez, Justin Bieber  foto   Instagram jpg
Cum a întârziat Justin Bieber logodna Selenei Gomez luni de zile
Iubirea vedetei americane pentru producătorul muzical Benny Blanco este cunoscută de toată lumea, însă logodna lor n-a devenit publică decât după câteva luni. De ce?
Survivorr e1732526004318 1200x676 webp
Surpriză de proporții! Cine sunt concurenții de la Survivor România 2025. Imagini exclusive de la filmările celui mai îndrăgit show
Survivor România 2025 promite să aducă noi provocări și un mare suspans pe micile ecrane, iar fanii emisiuni sunt nerăbdători să afle cine sunt noii concurenți care vor lupta pentru titlul de supraviețuitor al junglei. Iată cine va participa în următorul sezon.
WhatsApp Image 2024 12 13 at 11 46 48 c4e66a03 jpg
Un bunic de 91 de ani a dezvăluit rețeta familiei sale de desert, de Crăciun. Este foarte simplu de făcut
Cu doar șase ingrediente banale, budinca de pâine a bunicului Joe este ușor de preparat și la îndemâna oricui. El folosește doar patru felii de pâine, stafide, ouă, lapte și zahăr.