„Dintotdeauna informația a diminuat emoția”

Publicat în Dilema Veche nr. 384 din 23 - 29 iunie 2011
„Dintotdeauna informația a diminuat emoția” jpeg

interviu cu psihanalistul Vera ȘANDOR

Fluxul informaţional la care sîntem supuşi zilnic e mare. Ritmul s-a accelerat. Trăim biologic mai mult. Ne şi emoţionăm altfel, sau unele lucruri rămîn neschimbate? 

Din punct de vedere psihofiziologic nu sînt schimbări majore. Din punct de vedere afectiv pare să ne lipsească din ce în ce mai mult timpul – dacă nu şi capacitatea – de a elabora ceea ce ni se întîmplă. Aceasta este o pierdere. Ne emoţionăm la fel, dar bombardamentul de emoţie şi de informaţie poate deveni cronic traumatic pînă într-acolo încît să ducă la alt tip de modificări ale funcţionării umane. 

Unele voci spun că cei care au crescut în epoca Internetului sînt greu de emoţionat cu o carte, un film sau un tablou etc. Că ar avea un alt tip de sensibilitate. Mulţi părinţi au aceste probleme şi sfîrşesc prin a nu-şi înţelege copiii. S-au produs la nivel emoţional nişte schimbări majore? 

Cei crescuţi în epoca Internetului au o modalitate perceptivă de elecţie: aceea a imaginii care este „servită“. În acest sens, un film sau un tablou suscită aceeaşi modalitate perceptivă şi afectivă. Lectura, însă, presupune un film interior populat cu reprezentări personale, presupune un demers mai intim, mai profund şi mai amplu ca proiecţie asupra cuvîntului. Pierderea generată de diminuarea interesului pentru lectură este o pierdere de profunzime personală, de contact cu sine. Nu avem decît ipoteze despre consecinţele acestei mutaţii. Una dintre aceste ipoteze este că omul va trăi mai mult în exteriorul său. Această funcţionare poate aduce (a şi adus deja, se pare) modificări de structură sau de patologie. Nu le calificăm ca bune sau rele. Doar ca schimbări. 

Părinţii doresc pentru copiii lor acelaşi tip de comportament de succes (de exemplu, lectura) şi se alarmează dacă acest lucru nu se întîmplă. Copiii însă aleg pînă la urmă ceea ce este bun pentru ei, în acord cu timpurile şi cu generaţia lor. 

Capacitatea de a înregistra şi înmagazina informaţii ne diminuează emoţiile? Poate funcţiona acest „cinism“ ca o formă de autoapărare? 

Dintotdeauna informaţia a diminuat emoţia. Emoţia este cu atît mai traumatică cu cît lipseşte sensul, semnificaţia, motivul ei. Diferenţele sînt individuale. Da, cinismul este o formă de defensă faţă de afect, faţă de traumă, faţă de viaţă şi faţă de latura noastră umană vulnerabilă. Este o falsă înţelepciune. 

Putem învăţa să ne „manageriem“ emoţiile, astfel încît să nu ne fie frică/jenă să le exprimăm? 

Desigur. Oamenii chiar fac asta descoperind modalităţi pe cont propriu, modalităţi de gestionare emoţională care le devin caracteristice apoi pentru întreaga lor viaţă. Observaţia copiilor ne dovedeşte acest efort spontan de construcţie şi gestionare personală. Acolo unde demersul personal eşuează, sînt propuse tehnici terapeutice diverse; de la cele superficiale la cele care presupun un demers profund de schimbare. 

Cum s-a ajuns în punctul în care dacă spui că o operă artistică te-a emoţionat e prea puţin? 

S-a ajuns în acest punct? Poate doar în adunările „snoabe“... În rest, cred că emoţia trezită de opera artistică este prima reacţie care o validează. Şi cea esenţială. Comentariul de orice fel este ulterior.

a consemnat Ana Maria SANDU

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

muraturi  jpeg
De ce ar trebui să incluzi murăturile fermentate în dieta zilnică. Aliatul surprinzător al imunității tale
Alimentele fermentate, precum murăturile tradiționale sau kimchi-ul, nu doar că adaugă savoare mesei, ci și sprijină sănătatea intestinelor și funcționarea optimă a sistemului imunitar.
Vizită de lucru a președintelui Nicolae Ceaușescu în unități agricole din județele Ilfov și Ialomița (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 167/1979)
Cum trăiau oamenii la țară la sfârșitul anilor 1980. Aspectele surprinse în dosarele Securității
La fel ca în mediul urban, viața oamenilor din satele României socialiste se afla sub lupa permanentă a Securității. Departe de a fi periferici în ochii regimului, țăranii și muncitorii agricoli beneficiau de o atenție informativă constantă, atent orchestrată de aparatul represiv al statului.
atac al armatei sua asupra unei nave suspectate ca transporta droguri X mp4 thumbnail png
Armata SUA, acuzată că a ucis naufragiați pe care i-a urmărit 40 de minute cum încearcă să se salveze
O operațiune americană din 2 septembrie, în care doi supraviețuitori ai unui vas răsturnat au fost uciși într-un al doilea atac, a stârnit controverse majore în Congres.
statie inteligenta baia mare jpg
Un oraș din România intră în era smart cu 30 de stații inteligente, pavaj tactil și WiFi gratuit
Un oraș din România intră într-o nouă eră. 30 de stații inteligente vor fi instalate pe cele mai circulate rute, inclusiv în cartierele periferice. Acestea vor fi echipate cu camere de supraveghere, pavaj tactil pentru nevăzători,
Melania Trump a aprins bradul național de Crăciun la Washington FOTO AFP
Moment rar cu Melania Trump: Prima Doamnă a aprins bradul național de Crăciun la Washington
Melania Trump a aprins joi seara bradul național de Crăciun, într-una dintre puținele sale apariții publice în cel de-al doilea mandat al președintelui Donald Trump.
Nicușor Dan, conferință de presă la Palatul Cotroceni Inquam Photos / George Călin
Nicușor Dan retrimite Parlamentului Legea anti-extremism: „Unele articole pot fi interpretate abuziv”
Președintele României, Nicușor Dan, a transmis joi Parlamentului cererea de reexaminare a Legii privind combaterea extremismului, cunoscută sub numele de „Legea Vexler”.
adapost caini smeura foto denis grigorescu 6 webp
Locul din România cu cel mai mare adăpost pentru animale fără stăpân
La doar câțiva kilometri de Pitești, în satul Smeura din comuna Moșoaia, județul Argeș, se află un loc unic în lume: cel mai mare adăpost pentru câini fără stăpân, recunoscut încă din 2004 în Cartea Recordurilor.
Sarwagya Singh Kushwaha, cel mai tanar jucator de sah care obtine rating fide foto x @itherocky png
Un copil de 3 ani a devenit cel mai tânăr jucător de șah care a obținut un rating oficial FIDE
Indianul Sarwagya Singh Kushwaha a devenit cel mai tânăr jucător din istoria șahului care a obținut un rating oficial FIDE, la vârsta de trei ani, șapte luni și 20 de zile.
Denise Rifai, foto Facebook, arhiva  jpg
Denise Rifai, impresionată de Nicolae Guță: „O nouă lecție de viață”
Invitatul special al ediției recente a emisiunii „40 de întrebări” de la Kanal D, manelistul Nicolae Guță, a reușit să o impresioneze profund pe prezentatoarea Denise Rifai.