Despre Brâncuşi, în Şcoala unde a învăţat Brâncuşi

Adrian GUŢĂ
Publicat în Dilema Veche nr. 645 din 30 iunie - 6 iulie 2016
Despre Brâncuşi, în Şcoala unde a învăţat Brâncuşi jpeg

În 2016, cînd se aniversează 140 de ani de la naşterea lui Brâncuşi, românii pot participa la această sărbătoare prin contribuţii la subscripţia publică ce ar avea un rol major în achiziţionarea Cuminţeniei Pămîntului. Solidaritatea naţională a fost reală şi victorioasă pentru cauza culturii în cazul construcţiei Ateneului, la sfîrşit de secol XIX; de ce nu ar izbîndi şi la început de secol XXI, într-un alt context al dezbaterilor despre identitatea spirituală?

Exegeza academică brâncuşiană, dar şi accentele pînă aproape de grotesc pe care le capătă uneori avîntul de mitologizare a „personajului“ ce dublează artistul considerat cel mai important reformator al sculpturii moderne se regăsesc, deopotrivă, în perimetrul receptării contemporane a celui despre care Peter Greenaway pregăteşte un film (Wal­king to Paris). Fost student al instituţiei care se numeşte acum Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, Brâncuşi a realizat Ecorşeul (1900-1902) la cererea şi cu sprijinul doctorului Gerota, iar unul din exemplare se află în patrimoniul UNArte şi este emblema sa vizuală. Un studiu publicat în 2014 e dedicat respectivei lucrări de Elena Dumitrescu, ce face parte din departamentul de sculptură al acestui reper al învăţămîntului nostru artistic superior. Menţionăm, tot în legătură cu Ecorşeul, o comunicare a profesorului şi brâncuşiologului Cristian-Robert Velescu, susţinută la conferinţa dedicată împlinirii a 150 de ani de existenţă a UNArte în 2014 şi organizată de aceasta în colaborare cu Institutul de Istoria Artei al Academiei Române.

Opera şi biografia lui Brâncuşi sînt esenţiale în cursurile lui Cristian Velescu referitoare la întîlnirea între modernitate şi avangardă în arta primelor trei decenii ale secolului 20, cursuri oferite tuturor nivelurilor de studii din UNArte. Dinamica structurii acestor referinţe a crescut odată cu adăugarea „temei“ Duchamp-Brâncuşi – prietenia celor doi – rolul lui Duchamp în promovarea expoziţională a operei românului.

În ce mă priveşte, îl aduc în discuţie pe Brâncuşi la un curs despre istoria artei româneşti de după 1960, cînd încerc să identific ecouri, influenţe ale viziunii şi operei sale în sculptura noastră, mai ales în cea a deceniilor şapte şi opt ale secolului trecut, şi mă refer la fenomene precum „taberele“ de sculptură, sau la nume ca Apostu, Iliescu-Călineşti, Maitec, Paul Neagu, Gorduz, Jacobi, Ion Condiescu…

Aş observa că studierea „siajului“ brâncuşian poate fi dezvoltată, nuanţat, cu precauţie (e vorba, în unele cazuri, de ipoteze de lucru), şi la unii exponenţi ai generaţiei ’80: Ovidiu Simionescu, Leonard Răchită, Marian Zidaru, Gheorghe Zărnescu, Darie Dup în recenta etapă de creaţie şi suită expoziţională… Putem extinde cercetarea la promoţii şi mai tinere – mă gîndesc, de pildă, la Ioan Medruţ şi la unele dintre lucrările sale.

Revenind la spaţiul UNArte: în clasa lui Neculai Păduraru, profesorul îl evocă pe Brâncuşi pentru a trimite la esenţa arhaicului, a izvoarelor, interpretate în spiritul modernităţii, menind acest exemplu stimulării creativităţii studenţilor. Darie Dup, atacînd diverse probleme de atelier, se referă punctual şi la aspecte ale operei lui Brâncuşi, ţintind în cele din urmă, chiar dacă porneşte de la elemente biografice ori de la relaţiile între o lucrare şi spaţiul pe care aceasta îl defineşte/ocupă, spre semantica deloc simplă a creaţiei artistului născut la Hobiţa. Susţine că a întîlnit studenţi care cunosc chiar în detaliu opera acestuia şi o cercetează cu real interes. Artiştii tineri, unii studenţi, se arată interesaţi de locul şi particularităţile fotografiei pe traseul preocupărilor „sfîntului din Montparnasse“. Aurel Vlad subliniază importanţa lui Brâncuşi pentru categorii diferite de studii, de la cele ce implică recursul la Ecorşeu, pînă la studiul compoziţiei. Adrian Pîrvu propune chiar ca temă de atelier lucrarea de studenţie tocmai menţionată a autorului Coloanei fără sfîrşit şi insistă asupra creşterii organice a operei brâncuşiene, etapă cu etapă, proces pilduitor şi pentru studenţi. Tînărul Cătălin Bădărău, şi el membru al departamentului de sculptură, pune în lumină în discuţiile cu studenţii consecvenţa cu sine a lui Brâncuşi, ce poate funcţiona ca model, treptele devenirii lui ca artist.

O iniţiativă recentă poartă titlul Ex-libris Brâncuşi 2016 şi îi aparţine lui Florin Stoiciu, care predă la departamentul de grafică al universităţii noastre. Este vorba de o expoziţie itinerantă cu gravuri realizate de numeroşi artişti consacraţi, dar şi de studenţi şi elevi, la care se adaugă catalogul acesteia, deja apărut.

Dacă vorbim de pelerinaje culturale, unul dintre cele mai importante pentru români la ei acasă este călătoria la Tîrgu Jiu pentru a vedea ansamblul monumental creat de Brâncuşi, pentru a străbate Calea Eroilor. Nu mi plac vorbele mari, dar mi-e greu să spun altfel: acolo se află o adevărată axis mundi a spiritualităţii noastre.

Adrian Guţă este decanul Facultăţii de Istoria şi Teoria Artei, UNArte.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

INSTANT NICUSOR DAN SEDIU 042 INQUAM Photos George Calin jpg
Românii au mai multă încredere în Nicușor Dan decât au avut în Traian Băsescu, în primul mandat. Sociolog: „Are 71% în acest moment”
Sociologul Marius Pieleanu consideră că Nicușor Dan se bucură în prezent de încrederea a aproape trei sferturi dintre români, după câștigarea alegerilor prezidențiale.
germania romani furt FOTO NDR jpg
Captură uriașă pe o autostradă din Germania: români opriți cu portbagajul plin de bunuri furate
Doi români au fost opriți de poliție pe o autostradă din Germania, iar ceea ce părea un simplu control de rutină s-a transformat într-una dintre cele mai mari capturi de produse furate din regiunea Osnabrück.
nu ti irosi timpul pretios in traficul bara la bara cauta solutii jpg
Nu-ți irosi timpul prețios în traficul bară la bară. Caută soluții!
Mulți dintre noi plecăm dimineața cu autoturismul cu speranța că vom ajunge rapid la destinație și că nu vom avea parte de neplăceri în trafic. Cu toate acestea, nu totul depinde de noi.
Fata de 14 ani violata foto pexels.com
Minoră dată în plasament, violată timp de doi ani de soțul femeii care o avea în grijă. Individul a fost arestat
Reprezentanţii Parchetului de pe lângă Tribunalul Vâlcea au anunțat vineri punerea în mişcare a acţiunii penale faţă de un bărbat din Râmnicu Vâlcea, bănuit că ar fi abuzat sexual o tânără care se afla în plasament la soţia lui. Individul este cercetat pentru viol în stare de arest preventiv.
politia nu treceti jpg
Soțul fostei jurnaliste care și-a aruncat fetița de la etaj și apoi a sărit și ea a demontat mai multe informații apărute: „Nu a existat un proces de divorț”
La câteva zile după incidentul dramatic din Capitală, în care o fostă jurnalistă și fiica sa de 7 ani au căzut de la etajul 5 al unui bloc de locuințe, reprezentantul legal al soțului jurnalistei a transmis un comunicat prin care contrazice o serie de informații apărute în spațiul public.
Votul în diaspora. FOTO Inquam Photos / Alex Nicodim
Ambasada Franței răspunde acuzațiilor de ingerințe în alegerile din România. Apelul făcut de diplomații francezi
Ambasada Franței la București a transmis un răspuns în urma acuzațiilor conform cărora guvernul de la Paris ar fi încercat să intervină în alegerile prezidențiale care au avut loc duminică, 18 mai, în România.
permis de conducere Foto   Arhivă Adevărul jpg
Șoferii nu-și mai pot recupera permisul fără plata amenzii. Noua regulă care a intrat în vigoare
Pentru a putea solicita reducerea perioadei de suspendare a permisului de conducere, șoferii sunt acum obligați să dovedească plata amenzii. Noile prevederi legale au fost publicate în Monitorul Oficial.
Daniel David Foto  Mediafax  (2) jpg
Daniel David avertizează că „începem să nu mai avem profesori” în școli. Ce soluții propune
Ministrul Educației, Daniel David, avertizează că există o problemă reală cu personalul angajat, explicând că „începem să nu mai avem profesori”.
Fake News FOTO FB MApN jpg
Fake news cu așa-zise „dovezi” ale unei decizii luate de România privind trimiterea de trupe în Ucraina. Anunțul MApN
Ministerul Apărării Naționale atrage atenția că în platforma de comunicare digitală TikTok se amplifică o dezinformare referitoare la așa-zise „dovezi” ale unei decizii luate la nivelul conducerii statului român de a trimite trupe în Ucraina.