De la ecran-ism la realism

Publicat în Dilema Veche nr. 1006 din 20 iulie – 26 iulie 2023
image

Aparent, ecranul separă și închide. „Een scherm om een kachel” înseamnă „un ecran împrejurul unei sobe”. Este vorba despre acel grilaj care nu permite tăciunelui să se răspîndească în odaie, conform wiktionnaire. Nu am însă de gînd să filez etimologic referințele la ecran. Nu vă temeți, nu priviți în altă parte, ca și cum v-ar interesa brusc altceva. Nimeni nu v-a luat ochelarii de soare din geanta de plajă, nici telefonul. Știu că e cald, știu că e vară. Nu vreau să vă plictisesc cu aroganțe academice. Dacă aș fi vrut să scriu un eseu filosofic n-aș fi început textul cu acest adverb ultimul răcnet, „aparent”. Nu e ca și cum aș încerca să vă păcălesc. Mă gîndeam că probabil s-a produs o schimbare în felul în care funcționează ecranul în vremea noastră, în contemporan, după niște decenii despre care eram convinși că sînt postmoderne.

O să pornesc de la un exemplu, o fotografie peste care am dat de curînd. Acum am căutat-o anume, și am găsit-o pe Internet: e ceva care datează din 2016. Este o fotografie în care Andrei Pleșu, cel de azi, ne privește cu privirea dînsului, sapiențială și bonomă, din portretul oficial, cel dilematic. Ne privește, zic, dar dintre două „lesbiene”: o blondă în stînga, care chicotește de parcă domnul Pleșu ar gîdila-o subreptice, și o brunetă în dreapta, cu un zîmbet fals inocent prezidat de o privire nostalgic-pătrunzătoare. Desigur, fotografia e un trucaj. Majoritatea reel-urilor la care ne uităm, pe care le share-uim, de care ne distrăm fie în familie, fie în tramvai (și de obicei cu sunet și fără căști), sînt fie photoshopate, fie reprezintă fel de fel de gaguri.

Era o vreme cînd s-a crezut că realitatea s-a mutat în spatele ecranului. După finala campionatului mondial din 2006, Jean-Philippe Toussaint publica o nuvelă, „Melancolia lui Zidane“ (pe care am tradus-o și pe care am aranjat să o distribuie Gazeta Sporturilor, în 2007), în care prozatorul scrie că, din tribună, el n-a văzut capul în piept aplicat de Zidane lui Materazzi. Realitatea trecuse deja pe ecrane. Extras din fața lor, nu mai înțelegeai nimic din lume. Spre deosebire de ecranul de șemineu, care precedă cinematograful, apoi televiziunea și, în sfîrșit, smartphone-ul, cel modern nu mai închidea, nu mai proteja, ci deschidea și invita. Acesta este ceea ce aș numi ecranul postmodern. Ecranul pe care sînt proiectate, apoi transmise și transpuse imagini, deschide, mai întîi, lumea, apoi o mută cu totul, o fură. „[Pentru cine] știe să privească, lumea este o sărbătoare”, traduce Luminița Munteanu în Mă numesc Roșu, dar traducătorul francez al romanului lui Pamuk, Gilles Authier, scrie, în loc de „sărbătoare”, ravissementrăpire, ceea ce, cred, funcționează cu atît mai bine aici. 

Pe de o parte, ecranul postmodern extinde cîmpul vizual al fiecăruia și-l prelungește către fel de fel de unghere obscure. Unul dintre cele mai de succes reportaje de la începuturile televiziunii franceze a fost cel realizat în canale, în subteranul parizian (cotidianul gratuit 20 Minutes l-a reluat de curînd sub formă de anchetă-text). Extensia a durat mult, dar la un moment dat, cînd camerele de luat vederi au devenit accesibile marelui public și televiziunea a început să se specializeze, realitatea produsă audiovizual a devenit atît de abundentă și de rapid accesibilă, încît s-a încetățenit ideea că realitatea quarealitate ar fi dispărut. Fabrice del Dongo anticipase poate furtul, dar o făcuse prea timpuriu. Sigur că și noi, românii, avem o contribuție importantă la legitimarea unei astfel de idei, prin revoluția televizată din ’89: o sumă de imagini din care s-a confirmat doar că doi dictatori au fost împușcați și nimic altceva. Imaginea manipulează, desigur, dar regimul ei de realitate emulează prezența, realitatea-imediată. 

Ecranul postmodern, pe care l-au cîntat Jean Baudrillard, Paul Virilio și, la noi, Bogdan Ghiu, se vede tot mai puțin după 2001. Ca să umple golul sau, din contra, ca să construiască un altul, YouTube apare în 2005, printr-un video filmat în grădina zoologică din San Diego, care a strîns între timp 277 de milioane de vizualizări și, poate mai impresionant, 14 milioane de comentarii. În film, un băiat vorbește despre niște elefanți care pot fi văzuți pe fundal timp de vreo zece secunde. Nu doar că avem aici modul de asamblare al artei contemporane, prin autolegitimare („Just got this piece of art recommended, never gets old!, spune un comentariu postat în urmă cu un an), dar și chintesența magiei ecranului digital: accesibilitate, varietate, surpriză, dar și senzația de dinamică vie, fără nici o pretenție de a denunța „adevăruri” murdare, de a face dreptate (socială), de a privi critic. De aceea, ecranul nu mai minte, astăzi. El și-a cîștigat o modestie pe care adicția videofililor nu o contrazice. Aproape nimeni nu crede astăzi în mod serios că, uitîndu-se la filmulețe pe TikTok, se informează sau se cultivă, potrivit standardelor profesionale care definesc aceste activități. Prin această modestie, însă, ecranul eliberează realitatea așa cum arunci înapoi în rîu un pește prins în cîrlig. O reinstituie ca pe ceva serios pe care el, ecranul, nu are intenția să-l răpească și să-l închidă. În felul acesta, ne putem întoarce, în sfîrșit, la lumea materială, exterioară, cum s-ar spune. Ea există. E clar că așa-numita gîndire ecologică reușește, pentru prima oară de la amenințarea războiului nuclear, să facă sensibilă prezența lumii, cu tot cu și prin ecranele din ea. 

Sigur că ecranele au intrat în viețile noastre insidios, precum cafeaua și apa curentă. Viața fără ecrane – ca și cea fără apă curentă și fără cafea – capătă astăzi o aură benjaminiană, de original, ba chiar de originar, dar cine-i poate rezista? Cine mai poate trăi în afara ecranului? Sîntem însă conștienți că, de-acum, ecranele au renunțat să ne mai convingă de misiunea lor de a transporta și distribui realitate în mod democratic. Așa după cum realitatea era, acum cîteva decenii, absorbită de ele, acum realitate e tot mai mult cea care le absoarbe. Poate de aceea artele de astăzi sînt tot mai angajate și poate tot de aceea, dar asta rămîne de văzut, regimul reprezentării tinde să se scindeze între cel performativ (teatru-jurnalism-antropologie) și cel accesibil (televiziune-media). Literatura și filmul joacă pe ambele tablouri, ca întotdeauna.

Alexandru Matei este profesor univ. la Facultatea de Litere a Universității „Transilvania“ din Brașov. A publicat volumul O tribună captivantă. Televiziune, ideologie, societate în România socialistă, Editura Curtea Veche, 2013.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Jobul plătit cu peste 2.000 de euro în România, dar nepopular printre tineri. „Ai și pauze de țigară și cafea, dar nu abuza”
Românii sunt cei mai săraci europeni, conform Eurostat, iar la salarii suntem penultimii. Există totuși și locuri de muncă bine remunerate, dar uneori oamenii nu se prea înghesuie din cauză că nu vor să facă munci grele.
image
Este considerată o delicatesă, însă te poate ucide. Cea mai periculoasă brânză din lume se fabrică în Europa
Sezonul vacanţelor se apropie şi, odată cu el, şi şansele de a călători şi de a experimenta cultura şi produsele culinare ale altor ţări în toată splendoarea lor.
image
Un medic, triatlonist la 83 de ani, împărtășește reţeta sănătăţii sale: patru principii-cheie ale dietei
Un medic și triatlonist în vârstă de 83 de ani, care la 40 de ani a luat decizia să-şi schimbe regimul de viaţă, a împărtășit principiile unei diete despre care crede că l-au ajutat să trăiască o viață lungă și sănătoasă.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.