De ce stîrnește abuzul sexual atîtea reacții contradictorii?

Publicat în Dilema Veche nr. 953 din 14 – 20 iulie 2022
image

De-a lungul anilor mi-au fost încredințate multe povești de viață diferite, tulburătoare, fascinante, intime, exagerate, grandioase, umile, autentice, inconștient mințite, colorate în toate nuanțele emoționale. Le-am primit pe toate cu grija și respectul celui căruia i s-a oferit privilegiul imens de a ține în palmă o comoară fragilă. Pe unele nu le-am înțeles pe deplin. Pe altele le-am văzut de departe, ca imaginile exotice de la capătul ocheanului unui navigator. Cu altele am rezonat pînă în măduva oaselor, pînă acolo încît am rămas tremurînd la finalul relatării. Dintre acestea din urmă, mi-a fost întotdeauna greu să-mi reamintesc despre poveștile de abuz sexual, în orice formă ar fi el. Sînt acele dezvăluiri care vin tîrziu, uneori după ani de muncă și terapie. Femeia (cel mai adesea este vorba de o femeie, dar nu întotdeauna) din fața mea își face curaj cu o respirație adîncă și strecoară durerea abuzului suferit printr-o sită de rușine. Nu știu care suferință a lăsat răni mai adînci, atacul inițial sau acuzațiile și umilirea de după aceea. Adesea, reacțiile apropiaților sau străinilor care află despre un caz de abuz sexual întruchipează perfect expresia englezească „to add insult to injury” (a adăuga o insultă peste rană).

Deși abuzul sexual este o traumă extrem de intimă, trăită în cele mai profunde părți ale ființei, felul în care reacționăm, ca indivizi și ca societate la dezvăluirea lui, e o problemă sistemică, la care contribuim cu toții, activ sau pasiv. Reacția la trauma sexuală este una socială, cu rădăcini și ramificații profunde. Tocmai această reacție face obiectul articolului de față. Nu aș vrea să adaug o insultă traumei inițiale a persoanelor care au suferit un abuz încercînd să o calific în vreun fel. Există cîteva domenii științifice (psihologia traumei, victimologie) și aplicative (psihoterapia traumei, asistența socială a victimelor abuzului sexual) care se ocupă metodic și pertinent cu analiza și tratamentul persoanelor care au suferit o astfel de traumă. Reacțiile adulților responsabili care fac parte din grupurile de persoane de atașament, îngrijitori, profesioniști însărcinați cu supravegherea și intervenția, cît și reacțiile colective, ale comunităților sociale, sînt cele care au nevoie de o analiză atentă a fiecăruia dintre noi. Pentru că răspunsul nostru la acest tip specific de traumă nu este un sport al spectatorilor.

De la studiul ACE (Adverse Childhood Experience) la multiplele statistici furnizate de diverse organizații, toate datele obținute arată o prevalență mare a abuzului sexual, mult mai mare decît sîntem pregătiți să recunoaștem. Fiecare dintre noi are în cercul apropiat al rudelor și prietenilor măcar o persoană care a suferit un atac, un abuz mai mult sau mai puțin violent. Este o realitate extrem de incomodă la care nu sîntem pregătiți să facem față emoțional, social și comportamental. Nepregătirea aceasta ne este transmisă genetic, transgenerațional și modelată cultural. De aceea, ne trezim atît de des în situații în care ignorăm problema, respingem pe cei care o aduc în discuție, acuzăm victimele și scuzăm neglijența celor care ar fi trebuit să fie protectori.

Pe de o parte, instinctele agresive cu care sîntem dotați ca specie sînt mecanismele primare care pun în funcțiune abuzul în formele sale cele mai violente. Istoria noastră îmbibată de toate tipurile de agresiune individuală, de grup și tribală ne-a înscris în mentalul colectiv o „genă” a cruzimii supraviețuitorului. În consecință, empatia și compasiunea sînt adesea privite ca slăbiciuni, piedici în calea supraviețuirii. Și astfel devine preferabil să negăm poveștile de abuz. Victimele care n-au fost crezute au cerut ajutorul de la protectori care n-au fost capabili să-și recunoască fragilitatea și neputința. Cu cît ne simțim mai neputincioși, cu atît sîntem mai dispuși să lăsăm la o parte orice ne-ar putea plasa în aceeași poziție vulnerabilă.

Respingerea vulnerabilității care ne-ar putea confrunta cu iluzia siguranței noastre, teama aproape instinctuală ca nu cumva să devenim noi înșine victime, nevoia disperată de a găsi o explicație coerentă și liniștitoare pentru evenimente aleatorii ne fac să devenim judecători insensibili în prezența unor suferințe pe care nu le putem ignora. Astfel, ajungem să acuzăm îmbrăcămintea, comportamentul, clasa socială, religia, corpul, privirea, gesturile sau orice altă caracteristică a victimei. În felul acesta, ne detașăm de ea, nu mai este dintre noi, ca noi. Face parte dintr-o altă categorie, dintr-un alt grup, ceea ce ne ajută să ne menținem iluzia invulnerabilității. Nouă nu ni se va întîmpla. A sugera sau a acuza deschis victimele abuzului sexual că au instigat sau au provocat violența este ca și cum am considera că, într-o cameră în care există o scurgere de gaze, întrerupătorul care a făcut o scînteie este vinovat pentru explozia care a dărîmat clădirea. Așa cum scurgerea de gaze va provoca pagube imense indiferent cît de bine izolat este întrerupătorul din cameră, la fel și tendințele agresive, deviante și/sau abuzive ale atacatorului vor provoca pagube imense indiferent de cît de discretă ar fi victima. În Bruxelles există o expoziție de îmbrăcăminte, cu haine uzuale, de la tricouri pentru copii cu imprimeuri colorate pînă la o uniformă de polițist. E îmbrăcămintea purtată de victimele violului în momentul în care s-a petrecut trauma. Ceea ce pare o mostră de magazin second-hand devine un argument vizual care arată incontestabil eroarea învinuirii victimei. Pentru că victimele sînt ca surorile, mamele, fiicele noastre și, mai des decît am crede, ca fiii noștri. Sînt dintre noi, ca noi. Se îmbracă la fel, vorbesc la fel, suferă la fel ca noi. Explicația agresiunii gratuite și aleatorii nu se găsește aici. În diferite momente, locuri sau contexte sociale și istorice cu toții devenim vulnerabili, ușor de rănit și chiar de anihilat. În momentul în care este țintuită de forța abuzatorului sau de frica paralizantă, victima unei molestări sau a unui viol nu se deosebește cu nimic fundamental de soldatul cu fața la pămînt și pistolul în ceafă, de tînărul zdrobit sub pumnii unei bande de cartier sau de victima unui atac terorist într-un metrou oarecare.

Atunci cînd înțelegem cît de aproape sîntem în ceea ce privește vulnerabilitatea noastră, ni se deschide drumul spre primele unelte care ne pot ajuta să reacționăm sănătos față de victimele abuzului: empatia și compasiunea. Empatia reprezintă capacitatea de a intui și înțelege ce simte celălalt, a simți o emoție similară, însoțită de conștientizarea faptului că această emoție izvorăște din celălalt și rezonează în propria persoană. Multiple studii din domeniul neuropsihologiei și psihologiei sociale arată că simțim și manifestăm mai multă empatie față de cei pe care îi percepem similari cu noi. Cînd reușim să identificăm corect empatia și emoțiile pe care aceasta le activează în noi, sîntem cu un pas mai aproape de compasiune. Aceasta din urmă este o atitudine care, pe baza empatiei, ne determină să ne dorim să ajutăm persoana care suferă, să îi ușurăm durerea sau să o însoțim în procesul de vindecare. Aici ne izbim dureros de o problemă sistemică. Modelele culturale  legate de manifestarea empatiei și compasiunii sînt adesea fragile, confuze și insuficiente. Mai ales atunci cînd le comparăm cu modelele corespunzătoare luptei pentru putere între genuri, clase și roluri sociale. Modelul masculin tradițional nu poate îmbina armonios agresivitatea cu protecția, dominanța cu compasiunea sau vulnerabilitatea cu tăria fizică și de caracter. Mai mult decît atît, modelele proiectate sînt foarte diferite de cele percepute. Tatăl care se consideră un părinte ferm este văzut drept rece și nedrept de către copilul său. Managerul care proiectează o imagine asertivă și puternică le oferă angajaților experiența unui șef abuziv. Mama care se vede iubitoare este percepută ca discriminînd între copii. Obiceiul de a reflecta la modelul pe care îl transmitem, la ceea ce experimentează copiii, subalternii, prietenii sau cei pe care îi influențăm ne este adesea străin.

Și astfel, reacționînd în loc să reflectăm, devenim parte a unei probleme sistemice, a unui mecanism social ale cărui reguli de funcționare adîncesc inegalitățile, îi responsabilizează pe cei slabi, îi scuză pe cei puternici și promovează modele și roluri disfuncționale. E adevărat că natura noastră bazală este agresivă, orientată spre supraviețuire și reproducere, crudă și fluctuantă. Dar este la fel de adevărat că nu sîntem doar atît. Sîntem și cei care au creat societăți și culturi complexe, realități pe care le transformăm mereu și care, la rîndul lor, ne transformă. De aceea, problemele sistemice au nevoie și de soluții sistemice. Uneori, acestea își au rădăcinile în lumea științifică, alteori sînt gîndite de lideri și legiuitori, iar în alte situații sînt impuse de fenomene de tipul bulgărelui de zăpadă. #MeToo a fost un astfel de fenomen care a cuprins o lume întreagă. O inițiativă inconfortabilă și neelegantă care a dat la o parte un văl lucios de pe o industrie adulată pentru a arăta abuzurile ascunse. Dincolo de valul de destăinuiri care a urmat ca în metafora fluturelui din Amazon care dă din aripi, mișcarea a condus la unele schimbări sistemice. În state precum SUA au fost interzise clauzele de confidențialitate referitoare la hărțuirea sexuală din contractele de muncă, s-au adoptat legi care să protejeze și liber-profesioniștii, și angajații ale căror venituri depind de comisioane sau bacșiș, au fost create programe finanțate pentru victimele abuzului și hărțuirii.

Desigur, soluțiile la probleme complexe nu pot fi simple. Iar sistemele sociale hipercomplexe sînt imprevizibile în schimbarea lor continuă. Mai este mult de muncit pînă cînd victimele abuzului sexual vor putea cere ajutorul cu încredere, fără rușinea și confuzia pe care le-au experimentat mamele și bunicile lor. Cu speranța că sînt auzite, înțelese și respectate ca ființe umane. Cu încrederea că există un cadru în care cei mai puternici își asumă responsabilitatea protecției. Acest cadru se construiește constant, din lucrurile mici. Din refuzul unui adolescent de a rîde la glumele umilitoare ale prietenilor lui adresate unei trecătoare necunoscute. Din responsabilitatea unor părinți care aleg să-și folosească cuvintele și nu palmele pentru a-și învăța copiii autodisciplina. Din lecțiile de demnitate ale unei bunici care își învață nepoata să nu accepte mai puțin decît respectul celor din jur. Din brațele calde ale unor femei care încurajează o prietenă sau o colegă după ce a fost umilită. Din gestul unui trecător care observă o situație potențial abuzivă și întreabă persoana vulnerabilă dacă are nevoie de ajutor. Din decizia unor adulți care folosesc platformele de socializare de a nu se ascunde niciodată în spatele anonimatului. Din atitudinea nediscriminatorie a unui profesor față de toți elevii adolescenți pe care îi învață. Din atitudinea unui cititor care și-a luat timp să citească un articol despre un subiect incomod pentru ca apoi să reflecteze la poveștile de abuz pe care le-a trăit sau pe lîngă care a trecut de atîtea ori pînă acum.

Nu-mi permit să fiu o visătoare ca John Lennon și să-mi imaginez o lume fără abuz sexual, viol sau hărțuire, fără pervertirea atașamentului și intimității, fără traumă și bullying. Dar îmi dau voie să sper la grupuri mai mici sau mai mari – oaze sociale în care empatia și compasiunea față de cei care au trecut printr-o traumă de natură sexuală (și nu numai) să le alimenteze vindecarea. Și dacă visul acesta e mult prea îndepărtat sau naiv, permiteți-mi speranța ca următoarea ocazie cînd cineva vă va încredința o poveste de abuz o veți răsplăti cu respect, empatie și compasiune.

Zenobia Niculiță este doctor în psihologie și lector universitar.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Parteneri

image png
Rusia suspendă exporturile de cereale către Siria din cauza incertitudinii politice. Ucraina i-ar putea lua locul
Rusia a suspendat exporturile de cereale către Siria, din cauza problemelor legate de plată şi incertitudinii politice provocate de înlăturarea de la putere a preşedintelui Bashar al-Assad, afirmă surse ruse şi siriene citate vineri de Reuters.
Presupune drone de origine necunoscută au fost observate și în alte state FOTO captură Fox News
Aeronave misterioase zboară deasupra unui stat american de câteva săptămâni. Despre ce ar putea fi vorba
Dronele mari sunt zilele astea subiect de conversație în statul New Jersey, unde locuitorii au raportat că au văzut drone de dimensiunea unor mașini zburând pe timp de noapte. Oficialii nu sunt încredințați asupra a ceea văd realmente localnicii.
banner cristina cioran png
Alex Dobrescu a știut încă de la început de sarcina Cristinei Cioran. Cum a reacționat atunci când a aflat marea veste
Recent, Cristina Cioran și-a surprins fanii din social media după ce a anunțat că este însărcinată. De asemenea, actrița a confirmat că Alex Dobrescu este tatăl copilului, pe care îl dorește, totodată, în viața copiilor ei. În plus, se pare că Alex știa încă de la finalul lunii mai că va deveni tată
iasi accident tramvai captura video png
Momentul în care un șofer din Iași a fost lovit din plin de un tramvai, după ce nu s-a asigurat
Un accident rutier între un tramvai și un autoturism a avut loc în Iași, la intersecția bulevardului Nicolae Iorga. Incidentul a fost surprins de camerele de supravegheri.
image png
Suma uriașă transferată de Bashar al-Assad în Rusia. Anunțul unui fost ofițer de informații al fostului regim sirian
Fostul președinte sirian Bashar al-Assad ar fi transferat, în momentul fugii de la Damasc, nici mai mult, nici mai puțin decât 135 de miliarde de dolari, susține un fost ofițer de informații al fostului regim sirian.
Centura de est a municipiului Arad  Foto DRDP Timișoara (2) jpg
Șosea de centură realizată în jurul unui oraș important din vestul României. Cum arată înainte de deschidere
Noua centură a municipiului Arad, o șosea de legătură cu Autostrada A1, va fi deschisă traficului rutier în vestul României, după ce a fost construită de la zero. Au fost publicate imagini de pe traseul ei, înainte de inaugurare.
ip braila, foto Facebook jpg
Poliţia Brăila rămâne fără şef. Cine sunt cei doi candidaţi la conducerea IPJ care au obţinut de 2,66 și 4,81
Inspectoratul de Poliție Județean Brăila rămâne fără şef, după afişarea rezultatelor la concursul organizat pe 12 decembrie. Cu notele 2,66 și 4,81, ambii candidaţi „au rămas repetenţi”. Cine sunt ei.
bullying
O elevă din Mehedinți a fost bătută de două colege. De la ce a pornit conflictul
O elevă din Mehedinți a fost bătută de colegele sale, geloase pe fată deoarece a câștigat titlul Miss Popularitate, la Balul Bobocilor.
image png
Postul TV care va difuza lungmetrajul „Anul nou care n-a fost” pe 21 decembrie
„Anul nou care n-a fost”, un film regizat, scris şi produs de Bogdan Mureşanu, va fi difuzat în premieră absolută pe micile ecrane, sâmbătă, 21 decembrie, de la ora 21.00, pe TVR 1. Lungmetrajul este difuzat simulcast pe TVR Internaţional şi TVR Moldova.