Dar și contradar peste tarabă

Publicat în Dilema Veche nr. 977 din 29 decembrie 2022 – 11 ianuarie 2023
image

Printre glumele cele mai amuzante ale piețarilor sînt cele pe care le fac atunci cînd, punîndu-ți în sacoșă un fruct-două în plus sau rotunjindu-ți prețul în minus, parodiază promoțiile de supermarket: „Pentru mata – bonus!”, „Hai că azi e super-ofertă” etc. Sînt momente care îmi îngăduie și mie să par cît de cît spontan și să plasez o replică-două, cu aluzie la un domeniu pe care îl cunosc din viața mea anterioară de publicitar: „Oh, e campanie nouă?”, „Vai, ați lansat promoție?” etc. Altminteri mă limitez să rîd la poantele lor și să le memorez pînă cînd, întors acasă, le notez în jurnalul de teren etnografic. 

Într-o zi, am avut un moment de derută. Nea Prodan, moșneagul hîtru care tutelează Piața Miniș (Titan), mi-a spus pe un ton aspru: „Pe tine nu te servesc!“. „De ce, nea Prodane?“, am întrebat eu, mirat. „Pentru că nu ai card de fidelitate!“, mi-a răspuns cu haz și mi-a făcut cu ochiul, ca să mă scoată din descumpănire. Hai că mi-a trîntit-o moșu’ și de data asta! M-am repliat cu greu, încercînd o glumă despre politica de discount și colectarea de puncte... dar energia replicilor era tot la el. Îmi rămînea doar rolul de membru al fan-clubului; poate puțin mai privilegiat, avînd în vedere că mi-a ales special cea mai frumoasă salată și mi-a adăugat o legătură de pătrunjel „bonus”. 

Supermarket-ul, ca terminal al unui imens flux industrial-comercial eficientizat la maximum, tocmai prin reducerea la minimum a operatorilor umani cu care consumatorul interacționează, se profilează deasupra pieței ca amenințarea cea mai concretă a unui complex de forțe potrivnice: politicieni, primari, administratori, afaceriști, juriști, domni cu gulere albe și burți mereu nesătule. E o fantasmă care poate fi alungată prin rîs: o victorie măruntă, de etapă, într-o lungă istorie a adaptării și descurcării, de-a lungul căreia generații de țărani împilați și-au călit instinctele de supraviețuire. 

Ironiile – amare, în fond – la adresa supermarket-ului, concurent neloial și uzurpator al pieței ca matrice a comerțului urban, produc ilaritate de ambele părți ale tarabei. E un moment în care cei doi poli (piețar și mușteriu) își reafirmă solidaritatea și coparticiparea în cea mai veche și mai durabilă utopie democratică: piața, tîrgul, agora. Inima comună a orașului și a satului, la palpitația căreia, atunci cînd ne suprapunem vibrațiile, resimțim ceva din vitalitatea și autenticitatea universaliilor. Roadele naturii, în jurul cărora ne adunăm de o parte și cealaltă a tarabei, e darul suprem. La piață nu doar îl comercializăm și ne aprovizionăm cu el, ci îl contemplăm, îl adorăm și îl povestim,; cu o poftă și o bucurie mereu înnoite. Această perpetuitate este, poate, un bonus pe care natura ni-l face.

„Bonusurile” piețarului nu țin de vreo strategie de marketing „reîntoarsă”. Sînt etape ale unui șir de daruri-contradaruri care întăresc și reafirmă, cu fiecare legătură de verdeață strecurată în sacoșă, cu fiecare sfat despre prepararea ciorbei, cu fiecare fruct cadorisit copilului venit cu mama la piață, o relație premodernă de întrajutorare și convivialitate. Pentru a duce mai departe secvența de reciprocitate, clientului de la oraș i se cere puțin lucru: acel minimum de demnitate socială pe care îl presupune revenirea la piață, la taraba vechiului său părtaș într-ale negoțului de roade și de idei. 

Toate modalitățile de întărire și prelungire ale ciclului de reciprocitate (reduceri de preț, bonusuri, fidelizarea clientului, sistemul „vino cu un prieten” etc.) au fost împrumutate de marketing de la piață și, prelucrate sintetic, au devenit instrumente de stimulare a vînzărilor. Numai că, în cadrul originar, al relației dar-contradar, acestea sînt încărcate de semnificații profund umane: participare afectivă, empatie, solidaritate primară, ceea ce un „card de fidelitate” al unui supermarket nu poate asigura. 

Evident, o gîndire sceptică ar putea echivala această ademenire prietenoasă din partea piețarului cu o strategie ghidată exclusiv de interesul mercantil de a crește numărul de clienți. Chiar și pusă sub acest dubiu, relația de lungă durată care se dezvoltă între cei doi actori se dovedește profitabilă pentru ambii, cu un grad de personalizare și de reciprocitate pe care marketingul unui lanț de retail nu îl poate asigura.

Dacă darul burghez, tot mai criptat și formalizat de obligații sociale artificiale, maimuțărește relația naturală de întrajutorare din comunitățile rurale (și așa-zicînd „primitive”), cadoul marketizat, prevăzut de planning-ul marilor axe comerciale care ne dirijează algoritmic existența, înalță cu încă o treaptă nivelul de depersonalizare al societății de consum. Iar cardul de fidelitate este poate instrumentul cel mai vădit înrobitor al industrializării retail-ului. Să rîzi de o asemenea drăcovenie împreună cu piețarii este un act de libertate și de celebrare a umanității! 

Cînd lucram în publicitate și ni se cerea să lansăm un card de fidelitate (acum, în timp ce scriu, îmi amintesc de un lanț de farmacii și unul de benzinării, poate au mai fost și alți clienți), mă gîndeam cum să ambalez oferta într-un mesaj cît mai decent și mai puțin jignitor pentru demnitatea consumatorului. Inventam felurite pretexte pentru a disimula și înveșmînta meschinăria acestui „instrument de stimulare” a circuitului comercial. Inventam cluburi cu aparență selectă, preschimbam acumulările de puncte în colecții de valoare inefabilă... În general, botezam cardurile după tot felul de năzbîtii creative pescuite din acea baltă iluzorie care e imaginea brand-ului. Totul ca să evităm sintagma „card de fidelitate” și, astfel, să îl tratăm pe consumator ca pe un homo sapiens, nu ca pe un cățeluș dus la dresat.

În ce îl privește, piețarul nu îți pretinde loialitate/fidelitate. El îți cere – și îți dă în schimb – umanitate. 

Florin Dumitrescu este antropolog și scriitor. Ultima lucrare publicată: „Merem la piață! O etnografie a piețelor din Bistrița și Năsăud” în volumul colectiv Culese din rural, Editura ULBS, 2022.

Foto: wikimedia commons

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Jobul plătit cu peste 2.000 de euro în România, dar nepopular printre tineri. „Ai și pauze de țigară și cafea, dar nu abuza”
Românii sunt cei mai săraci europeni, conform Eurostat, iar la salarii suntem penultimii. Există totuși și locuri de muncă bine remunerate, dar uneori oamenii nu se prea înghesuie din cauză că nu vor să facă munci grele.
image
Este considerată o delicatesă, însă te poate ucide. Cea mai periculoasă brânză din lume se fabrică în Europa
Sezonul vacanţelor se apropie şi, odată cu el, şi şansele de a călători şi de a experimenta cultura şi produsele culinare ale altor ţări în toată splendoarea lor.
image
Un medic, triatlonist la 83 de ani, împărtășește reţeta sănătăţii sale: patru principii-cheie ale dietei
Un medic și triatlonist în vârstă de 83 de ani, care la 40 de ani a luat decizia să-şi schimbe regimul de viaţă, a împărtășit principiile unei diete despre care crede că l-au ajutat să trăiască o viață lungă și sănătoasă.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.