Cum să (nu) te foloseşti de „familia tradiţională“ în alegeri

Radu UMBREŞ
Publicat în Dilema Veche nr. 564 din 4-10 decembrie 2014
Familia lărgită şi aranjamente alternative jpeg

Recent, o politiciană şi-a exprimat dezaprobarea morală faţă de adversarul politic, care îndrăznea să se înfăţişeaze electoratului, deşi nu avea copii. Fără acces la tehnologia politică din spatele campaniilor, îndrăznesc să îmi imaginez că poziţia aceasta nu reprezenta doar o viziune personală, ci strategia unei echipe de consultanţi care a găsit în armura contracandidatului o vulnerabilitate să rezoneze cu valorile morale ale electoratului. Probabil că analiza datelor de sondaj despre valorile sociale ale populaţiei i-a făcut pe consultanţi să sară în sus de bucurie. Românii declară că familia este sfera cu cea mai mare încredere, şi că scopul cel mai important în viaţă este apariţia şi dezvoltarea copiilor, pentru a căror bunăstare efortul este nepregetat. Dar de ce nu a avut succes încercarea de demonizare a unui om politic prin absenţa copiilor, deşi relaţia dintre părinţi şi copii reprezintă una dintre cele mai valorizate relaţii morale din cultura românească?

Potomac nu e Dîmboviţa

Pot să înţeleg importul modelelor americane (odată cu consultanţii, şopteşte tîrgul), unde absenţa copiilor completează panoplia de caracteristici care îţi garantează (încă) eşecul politic în alegerile prezidenţiale, alături de ateism şi orientare sexuală nonmajoritară (să adăugăm laşitatea din metaforele aviare?). Alături de cîine/pisică, practicarea sportului, hobby-uri vernaculare şi cameleonism social, copiii (şi familia în general) sînt ingredientele imaginii candidatului ca persona, o mască ce trebuie atent construită, pentru a prezenta electoratului un loc comun, dar sigur prin predictibilitatea sa.

Şi totuşi, ce nu a mers în acest plan aparent perfect? Primul răspuns – simplu, dar eficient – este că reprezentările culturale din spaţiul românesc au surprinzător de multe în comun cu spiritul de frontieră nord-american, dar nici chiar atît de mult. Printre trăsăturile care caracterizează toate ideologiile politice din Statele Unite sînt egalitarianismul (social, nu economic), antielitismul (idem) şi orientarea către practici şi valori sociale larg împărtăşite. Preşedintele este primus inter pares, cu accent pe pares în ceea ce priveşte imaginea publică. Această structură simbolică se clădeşte pe un sistem în care instituţiile politice asigură acele checks and balances care reduc masiv importanţa caracterului personal al liderului politic, măcar la nivel ideatic.

În concluzie, personalitatea omului politic cade în planul doi, primordiale fiind ideologia şi performanţa politică. Pentru că, nu e aşa, orice cetăţean are şansa de a deveni preşedintele Statelor Unite, singura cerinţă obligatorie de la candidaţi fiind să arate cît mai mult ca acel everyman imaginar, y compris copiii aferenţi. Vom vedea mai jos cum sistemul din România porneşte de la o ontologie politică diferită.

Copiii ca povară politică

Ca antropolog interesat de studiul relaţiilor de rudenie, pot să înţeleg atracţia superficială a găselniţei electorale. Într-o societate postţărănească, aşa cum o numeşte Vintilă Mihăilescu, trecută prin trei transformări radicale ale structurii sociale în ultimul secol, rudenia este relaţia socială fundamentală din punct de vedere moral şi practic. În capitalismul primitiv, dictatură sau tranziţia spre economia de piaţă, familia a rămas, horribile dictu, dar de neevitat, celula de bază a societăţii. Mai mult, legătura dintre părinţi şi copii este axa simbolică şi practică a reproducerii sociale, relaţia ur-morală evocată de ritualuri începînd cu intrarea în lumea copiilor şi părăsirea acesteia de către părinţi.

Însă un sistem social clădit în mare parte pe relaţii de rudenie naşte un conflict esenţial în judecarea caracterului unui om politic. Acolo unde nu are loc distincţia între rolul public şi persoana privată – o dedublare perfect artificială, dar absolut necesară pentru funcţionarea unui sistem politic de democraţie electivă, trăsăturile personale, chiar şi cele aparent irelevante pentru “fişa postului”, devin unicul predictor al performanţei. Absenţa copiilor devine nu un handicap, ci chiar opusul – o garanţie a onestităţii.

Imaginea mi-a apărut cînd am auzit inversarea completă a încercării de discreditare: „Şi ce dacă nu are copii? Nu are pentru cine să fure, o să îşi vadă de treabă.” Această interpretare am primit-o şi din partea sătenilor cu care am lucrat în timpul terenului meu etnografic, ocazie cu care mi-am reamintit o poveste locală. Cîţiva vecini discutau despre alegerea viitorului primar, iar o femeie sugera că s-ar cuveni să fie ales noul candidat, pentru că are doi băieţi mici de crescut, în timp ce primarul în funcţie a strîns deja avere îndeajuns pentru a-şi asigura viitorul familiei şi al odraslei sale trimise la şcoli bune. Nimeni nu îşi imagina că viitorul primar, oricare ar fi el, nu ar „trage” pentru familia sa – pînă la urmă, orice sătean „normal” ar folosi resursele politice şi administrative pentru familia sa.

Întorcîndu-ne la funcţii politice uşor mai înalte, imaginea, acţiunile sau simpla prezenţă a copiilor au fost rareori un avantaj politic pentru conducătorii de stat. Putem începe cu preşedintele în exerciţiu şi, mergînd mai departe pe firul istoriei, ne amintim de comunismul dinastic (Vladimir Tismăneanu), o remarcăm en passant pe Lica Gheorghiu, şi ajungem pînă la Alexandru Ioan Cuza. Printre multele motive care au stat în spatele monstruoasei coaliţii a fost şi dorinţa domnitorului de a-şi recunoaşte fii nelegitimi. Aceştia deveneau, astfel, potenţiali urmaşi la tron, în directă opoziţie cu liderii politici ai vremii. Într-o societate a modernităţii incomplete, e de aşteptat ca un om politic cu copii să şi-i avantajeze, să facă totul pentru a-i îmbogăţi, pentru a le face o stare socială şi materială cît mai bună. Dar pentru un om de stat, aceste interese intră în conflict cu rolul de mediator, de arbitru imparţial, de individ devotat total societăţii. În reperele morale ale familiei tradiţionale în care relaţiile de rudenie primează asupra altor datorii, nu poţi să fii simultan un părinte bun şi un preşedinte care nu îşi avantajează familia.

Nongenealogia ca devotament simbolic

Lewis Coser descria „instituţiile lacome” în care individul care ocupă o poziţie în birocraţia statală devine devotat complet instituţiei, prin anularea relaţiilor sale sociale. Rudenia este poate cea mai importantă ţintă de anihilare, ceea ce explică prevalenţa „eunucilor politici” din China, Imperiul Otoman şi din nenumărate alte societăţi. Imposibilitatea reproducerii genealogice creează un agent biopolitic ce nu poate fi deturnat de la misiunea instituţională de considerente fenotipic-egoiste cum ar fi propăşirea copiilor. Mai aproape de zilele noastre, Washington Post scrie cum vice-premierul chinez Wang Qishan, însărcinat cu lupta împotriva corupţiei, este considerat incoruptibil deoarece nu are copii, spre deosebire de majoritatea liderilor de partid ai căror „prinţişori” defilează pe culoarul prosper dintre comunism şi capitalism.

În absenţa unor mecanisme politice instituţionalizate, garanţia rectitudinii morale se poate reduce la lucruri atît de simple: ce nu există nu poate duce în ispită şi în greşeală. Un sistem politic modern se poate dispensa de asemenea rudimente biologice. Dar, pînă atunci, să atragi atenţia asupra absenţei copiilor unui om politic poate fi un bumerang electoral. Omul politic fără copii poate că este „altfel” – dar „altfel” este poate exact calitatea căutată de un electorat ce nu trebuie să fie neapărat ipocrit atunci cînd nu caută propriile valori morale în politicieni. Mai experimentaţi decît politicienii, oamenii obişnuiţi înţeleg că familia şi puterea statală fac casă bună pentru interesul politicienilor, dar rareori pentru cel al cetăţenilor.

Radu Umbreş este antropolog, predă la SNSPA şi Universitatea Bucureşti, şi este bursier al Colegiului “Noua Europă” cu monografia Neîncredere morală. Conflict şi mutualism într-un sat din România.

image png
„O vîscozitate, sau altceva analog”
Înlocuirea unei piese de schimb presupune îndeobște oprirea mașinăriei, „scoaterea din priză” a ansamblului care trebuie reparat.
p 10 jpg
Grefe, transplant, înlocuiri de organe
Dimineața, doctorii își pun repede la loc „piesele” și pleacă la drum.
p 11 jpg
Despre viața eternă. Un creier în borcan
ă mă salvez în cer? Păi, ce discutăm noi aici, domnule, neuroștiințe, filosofie, transumanism sau teologie? În halul ăsta am ajuns? Doamne ferește!
p 12 jpg
Făpturi de unică folosință
Dar pentru a fi, realmente, mai buni, trebuie să găsim ieșirea din labirint.
image png
Poema centralei
Am găsit-o aici, montată de fostul proprietar, și va împlini în curînd 22 de ani.
p 13 jos  la Prisecaru jpg
Piese de schimb
Sperăm ca prin aceste considerații elementare să vă fi trezit dorința de a afla mai multe aspecte legate de acest capitol și curiozitatea de a urmări mai îndeaproape subiectul.
p 14 jpg
(Sub)ansambluri cognitive
Omul nu mai este, poate, măsura tuturor lucrurilor.
p 16 foto C  Mierlescu credit MNLR jpg
Cu ură și abjecție
Mă amuz și eu, dar constatativ, de un alt episod, grăitor, zic eu, cît zece.
image png
Groapa, cazul și centenarul
Eugen Barbu (20 februarie 1924 – 7 septembrie 1993) este, probabil, cel mai detestabil și mai controversat scriitor român din postbelicul literar românesc.
p 10 adevarul ro jpg
Dilemele decadenței
Există aici, poate, o secretă soteriologie la confiniile cu sensibilitatea decadentă, și anume credința că printr-o înălțare estetică deasupra oricărei etici contingente.
p 11 WC jpg
„Biografia detestabilă” și „opera admirabilă”
Groapa, cîteva nuvele din Oaie și ai săi ori Prînzul de duminică, parabolele decadente Princepele și Săptămîna nebunilor sînt titluri de neocolit.
p 12 Pe stadionul Dinamo, 1969 jpg
Montaje despre un mare prozator
Din dorința de a da autenticitate însemnării, autorul s-a slujit și de propria biografie. Cititorul va fi înțeles astfel semnificația primului montaj.
p 13 Eugen Barbu, Marcela Rusu, Aurel Baranga foto Ion Cucu credit MNLR jpg
Ce trebuie să faci ca să nu mai fii citit
Nu cred că Barbu e un scriitor mare, dar Groapa rămîne un roman bun (preferata mea e scena nunții) și pînă și-n Principele sînt pagini de foarte bună literatură.
p 14 credit MNLR jpg
Cele trei „Grații” ale „Împăratului Mahalalei”
Se pune, astfel, întrebarea ce ratează și unde ratează acest scriitor: fie în proasta dozare a elementului senzațional, fie în inabila folosire a șablonului ideologic.
image png
Dalí la București
Dalí vorbește românilor pe limba lor, spunîndu‑le, totuși, o poveste pe care nu o pot auzi de la nici un alt artist.
p 11 credit ARCUB jpg
Space venus Museum jpg
Declarația de independență a imaginației
și drepturile omului la propria sa nebunie
În coșmarul unei Venus americane, din beznă apare (ticsit de umbrele uscate) vestitul taxi al lui Cristofor Columb.
p 12 credit ARCUB jpg
Gala
Numai Gala și Dalí sînt deghizați într‑o mitologie deja indestructibilă.
Charme Pendentif Avide Dollars jpg
Suprarealismul sînt eu! Avida Dollars
Materia nu poate fi spiritualizată decît dacă o torni în aur.
047 jpg
Viziunea suprarealistă a lumii
Ne aflăm pe versantul opus lucidității gîndului. Intrăm în ținutul somnului, al tainei, adică în zona de umbră a vieții.
p 14 credit ARCUB jpg
Dalí în România?
Dacă ar fi să căutăm influența lui Dalí în arta românească, este necesar ca mai întîi să înțelegem cine și ce a fost Salvador Dalí.
image png
Mințile înfierbîntate
Cu alte cuvinte, cum diferă noile forme de fanatism de cele din trecut?
p 10 adevarul ro jpg
Dragă Domnule Cioran,
Pe vremuri, m-ați fi vrut arestat; acum, trebuie să-mi acceptați o „distanță ironică de destinul nostru”. Vai, lumea merge înainte cu „semi-idealuri”!
p 11 jpg

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.