Cum plătim mult ca să trăim prost

Otilia NUŢU
Publicat în Dilema Veche nr. 613 din 12-18 noiembrie 2015
Cum plătim mult ca să trăim prost jpeg

corupţia invizibilă din oraşele noastre – 

Valul de scandaluri de corupţie în primăriile din Bucureşti şi din alte oraşe trage un semnal de alarmă: dacă ne bazăm doar pe procurori şi aşteptăm să facă doar ei toată curăţenia, aleşii locali şi funcţionarii corupţi din primării vor continua nestingheriţi să facă exact cum au făcut şi pînă acum. Mulţi se întreabă cum a fost posibil ca primarul Oprescu să fie prins cu şpaga în mînă, cînd cu doar cîteva săptămîni în urmă intraseră în vizorul DNA mai mulţi apropiaţi de ai săi. Nu era probabil să fie şi el urmărit? Nu văd decît o singură explicaţie pentru care aceşti oameni îşi asumă în continuare riscuri: promovarea în funcţii şi pe listele de candidaţi se face cu condiţia de a „întoarce serviciul“. Sistemul se autoîntreţine.

Cînd e vorba de corupţie propriu-zisă, paguba din buzunarul nostru se vede cu ochiul liber: achiziţiile publice supraevaluate, plătite din bani publici, se traduc direct în servicii publice mai scumpe şi de mai proastă calitate, în contracte date cu dedicaţie. Există zeci de dosare, de pildă, cu contracte scumpe, fără licitaţie pentru salubrizare (în primării de sector din Bucureşti sau cazul de la Cluj cu primarul Apostu) sau amenajări urbane şi locuri de joacă supraevaluate de cinci ori (Rîmnicu Vîlcea). La fel, afacerile imobiliare în care terenuri ale primăriilor sînt retrocedate ilegal limitează folosirea terenurilor în scopuri de utilitate publică (de pildă, retrocedările ilegale de plaje şi faleze de care e acuzat fostul primar al Constanţei, Radu Mazăre). Dar dincolo de corupţia propriu-zisă, proasta guvernare înseamnă bani pierduţi din buzunarul nostru, oportunităţi ratate de a trăi mai bine şi pe care procurorii nu le pot opri.

Chiar procuroarea Kövesi spune asta într-un interviu: e cazul să pună şi alţii umărul, şi noi, cetăţenii, şi alte instituţii, pentru a responsabiliza autorităţile. Nu tot ce face prost un primar sau un politician poate fi demonstrat în penal. Există şi decizii pur şi simplu greşite sau „cu dedicaţie“, dar care nu pot fi dovedite, există erori din incompetenţă sau fapte mai puţin grave care nu se pot sancţiona decît administrativ. În plus, pe masa procurorilor ajung faptele de corupţie după ce s‑au întîmplat şi după ce paguba s-a produs deja.

Partea bună e că avem şi alte instrumente. De pildă, trebuie construite mecanisme de control administrativ, iar noi să stăm cu ochii pe ele ca să funcţioneze. Avem aceleaşi aşteptări de la Curtea de Conturi pe cît aşteptăm de la DNA? Ne-am îngrijorat oare suficient că la vîrful instituţiei, într-o funcţie de vicepreşedinte, a fost numit un politician urmărit penal pentru retrocedări ilegale de păduri şi cu zero experienţă relevantă în CV? La fel, trebuie crescută responsabilitatea aleşilor locali faţă de electorat; publicul şi presa trebuie să stea cu ochii pe ce fac autorităţile, să sancţioneze prompt derapajele. Să începem prin a nu mai vota primari corupţi. Proasta guvernare în local şi lipsa tragerii la răspundere înseamnă facturi mari şi o calitate execrabilă a serviciilor publice, iar procurorii nu pot face totul.

Cînd vine vorba de proastă guvernare care nu e dovedită ca fiind şi corupţie, un exemplu elocvent e cel al termoficării din Bucureşti. Recent, RADET (aflată în pragul falimentului) a anunţat că s‑ar putea să nu mai avem căldură la iarnă. Nu vă bazaţi pe procurori, că n-au ce face, deşi tot primarul e de vină. Cum s-a ajuns aici? Bucureştiul ia căldură de la o companie deţinută de Ministerul Energiei, ELCEN. Compania are nişte centrale-mamut, vechi şi ineficiente, în care s-au făcut puţine investiţii în ultimii ani. Centralele în cauză aveau sens cîtă vreme produceau energie electrică şi căldură pentru marile platforme industriale din oraş, (falimentate în anii ’90), iar căldura pentru gospodării era un produs secundar, distribuit aproape gratis. Odată cu falimentul industriei comuniste, centralele sînt supradimensionate faţă de cererea de energie şi produc nu doar căldură-cu-energie electrică (în „cogenerare“, considerată mai eficientă), ci au şi cazane care produc doar căldură. Sistemul e teribil de ineficient pentru termoficare, deoarece centralele sînt prea departe de consumatorii finali. Căldura livrată de ELCEN e preluată în vechile conducte RADET, prin care e transportată uneori zeci de kilometri, cu pierderi de pînă la 90%, pînă în casele noastre; apa mai e reîncălzită o dată în aşa-numitele „puncte termice“ aproape de blocuri, altminteri ar ajunge deja rece. Foarte probabil, în ELCEN şi RADET se mai şi fură, ca în alte companii de stat, dar pierderea cea mai mare vine din ineficienţa fizică a acestui sistem. Ca urmare, costul real al căldurii ajunge la 350-400 lei/Gcal, faţă de 150-170 în alte oraşe cu sisteme mai eficiente. Pentru ca populaţia să nu plătească prea mult, primarul a decis în an electoral să subvenţioneze, de la bugetul Primăriei, jumătate din costuri. Subvenţia e tot din banii noştri. Dar Primăria a „uitat“ să mai plătească subvenţia la RADET. Ca urmare, RADET n-a mai avut bani să plătească ELCEN pentru căldură, iar ELCEN nu mai plăteşte Romgaz pentru gazul consumat, făcînd astfel arierate în lanţ. Sigur, RADET ar putea da în judecată Primăria ca să-şi recupereze banii, dar n-o face, fiindcă e subordonată tocmai Primăriei, care numeşte conducerea. Sumele au ajuns la un moment dat la peste două miliarde de lei. Acum trei ani, ELCEN şi-a plătit datoria faţă de Romgaz cedîndu-i o centrală (Iernut), iar datoriile restante ale RADET urmau a fi şterse prin preluarea de către ELCEN a întregii reţele RADET în contul sumei, cu ideea de a privatiza noua companie. Cîţiva investitori privaţi, companii europene de vîrf, ar fi fost interesaţi să preia noua entitate ELCEN+RADET şi să restructureze sistemul, însă doreau să le ia numai împreună, deoarece fără RADET nu aveau control pe colectarea sumelor de la consumatori, iar ELCEN e partea profitabilă. Un investitor ar fi păstrat doar cogenerarea în CET-uri, reducînd producţia lor de căldură, şi ar fi transformat punctele termice din cartierele mai îndepărtate de CET-uri în centrale de căldură de cartier, reducînd şi dimensiunea reţelei RADET, şi pierderile. Culmea, în ciuda dezastrului în care se află azi termoficarea din Bucureşti, ea are cel mai mare potenţial din ţară: deconectările în ultimii cinci ani au fost sub 1%, în Bucureşti există mari cartiere compacte de blocuri care se pretează la încălzire centralizată, iar rata de încasări de la populaţie este foarte bună, peste 90%.

De ce a eşuat această idee? Pentru că Primăria nu a vrut să cedeze controlul asupra RADET. În loc să transfere RADET către ELCEN, Primăria a vrut invers, să preia şi ELCEN, ceea ce face imposibilă ştergerea datoriei RADET prin compensarea datoriei către ELCEN cu valoarea reţelei. Transferul ELCEN s-a blocat în hăţişul administrativ de mai bine de trei ani. Ca urmare, RADET a ajuns în insolvenţă şi nici ELCEN nu se simte prea bine; este exclus ca vreuna din companii să facă investiţii, în blocajul financiar în care se află. Aşa a ajuns azi sistemul în pragul colapsului şi riscăm să nu avem căldură la iarnă. E foarte posibil ca Primăria şi Ministerul Energiei să nu fi dorit să cedeze controlul asupra unor companii prin care se rulează tot soiul de contracte neanchetate încă de procurori.

Ce e de făcut în astfel de cazuri, unde procurorii nu ajung întotdeauna? Singura soluţie e ca publicul să stea cu ochii pe ei. Să înţeleagă necesitatea restructurării şi, la alegerile viitoare, să voteze propuneri concrete de reformă, în loc de promisiuni electorale cu subvenţii pentru căldură tot din banii noştri. Să verificăm ce bani rulează companiile de utilităţi municipale, ce face Curtea de Conturi, cît costă în alte oraşe acelaşi serviciu local (salubrizare, căldură, deszăpeziri, apă-canal etc.), cum e folosit bugetul local şi dacă se fac sau nu licitaţii. Dacă nu ştiţi cum, dar vreţi să vă implicaţi, noi la EFOR chiar acum căutăm oameni care vor să stea cu ochii pe primăriile lor. Daţi-ne un mesaj la office@expertforum.ro.

Otilia Nuţu este analist pe zona energie, infrastructură şi reglementare la think tank-ul Expert Forum.

Cumpărături la ușa ta, ajutor în lupta cu COVID 19, învățare online jpeg
Educația între două crize
Pandemia a fost, pentru sistemele de educație, un adevărat cataclism care a scos la iveală, fără cosmetizare, situația dramatică a educației.
E cool să postești jpeg
Starea firească a lucrurilor
Nu doar cei doi ani de pandemie au erodat relațiile de încredere, ci, mai nou, și războiul din Ucraina, dezbinarea ideologică împărțind lumea în două tabere.
p 10 Alexis de Tocqueville WC jpg
O necesară, dar dificilă „înrădăcinare“ democratică
Istoricismul democratic este unul dintre cei mai redutabili inamici interni ai democrației.
p 1 jpg
E normal să fim normali?
Tinerilor de azi trebuie să le spunem „Zîmbiți – mîine va fi mai rău!“.
Construction workers in Iran 04 jpg
Diviziunea anomică
Viața socială nu înseamnă doar armonie perfectă, iar rolul solidarității nu este de a suprima competiția, ci doar de a o modera.
p 12 sus jpg jpg
Normalitatea și tulburarea
Traumă este orice eveniment pe care eul nostru îl gestionează cu dificultate sau pe care pur și simplu nu îl poate gestiona.
p 13 sus jpg
Cine mai vrea să meargă la birou?
Pînă la începutul pandemiei, îmi petreceam cam trei ore pe zi făcînd naveta. Asta însemna cam 16 ore pe săptămînă, cît încă două zile de muncă.
646x404 jpg
Impactul pandemiei asupra educației
Închiderea școlilor și pandemia de COVID-19 au avut consecințe negative atît asupra progresului educațional al copiilor, cît și asupra sănătății emoționale a acestora și, mai mult, asupra siguranței lor online.
Bătălia cu giganții jpeg
Iluzii, dezamăgiri și orgolii rănite
În acest Dosar antinostalgic ne-am propus să analizăm această istorie a iluziilor, dezamăgirilor și orgoliilor rănite la trei decenii (și ceva) după prăbușirea imperiului sovietic.
Urma să fie cea de A Treia Romă, dar a rezultat cel de Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice jpeg
Urma să fie cea de-A Treia Romă, dar a rezultat cel de-Al Patrulea Reich – despre logica (și moștenirea) Uniunii Sovietice
URSS a fost simultan o negare (a fostei elitei politice, pe care a eradicat-o acasă și în țările subjugate), dar încă și mai mult o prelungire (geopolitic vorbind) a vechiului Imperiu Țarist.
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă jpeg
Vladimir Putin și noua identitate imperială rusă
Cum se face că o naţiune capabilă să genereze o cultură atît de puternică e incapabilă să genereze o politică raţională?
Povești de familie jpeg
Povești de familie
Prin mărturiile familiei, am cunoscut prima fațetă a URSS-ului. A doua fațetă am descoperit-o prin cercetare și jurnalism.
Fantomele Imperiului jpeg
Fantomele Imperiului
Aceleași uniforme, aceeași atitudine menită să intimideze, aceeași impasibilitate a celui care exercită autoritatea.
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă tampon între (fosta) URSS și NATO jpeg
Ce logică are războiul? – Ucraina ca zonă-tampon între (fosta) URSS și NATO
În prezent, Ucraina este într-adevăr o zonă gri, între Rusia și NATO, sau între Rusia și lumea occidentală, un teritoriu unde se dă lupta principală între sisteme de valori.
„Comunismul pătrunde în societate precum cancerul într un corp“ – interviu cu Thierry WOLTON jpeg
Putin, un orfan al comunismului – trei întrebări pentru Thierry WOLTON
„Pentru Putin, Marele Război pentru Apărarea Patriei a asigurat prestigiul URSS în secolul XX și, prin urmare, al Rusiei.”
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV jpeg
„Ce se întîmplă acum în Ucraina este rezultatul indiferenței politice a Europei” – interviu cu Andrei KURKOV
„Pentru țări precum Polonia, România, Slovacia, războiul va continua să fie o știre pentru că se întîmplă chiar la granițele lor.“
Alegeri fără zvîc  Pariem? jpeg
Europa arădeană
Frumosul municipiu de pe malul Mureșului a devenit în mod natural capitala conferințelor noastre.
Criza ideologică și realinierea politică jpeg
Criza ideologică și realinierea politică
Există indiscutabil o relaţie între fenomenul ideologic şi fenomenul transformărilor sociale.
Libertatea și inamicii ei – o privire europeană jpeg
Libertatea și inamicii ei – o privire europeană
Prima observaţie pe care aş face-o este că nu trebuie să căutăm noutatea cu orice preţ.
Sinuciderea celei de a treia Rome jpeg
Sinuciderea celei de-a treia Rome
În secolul al XVII-lea, în următoarele ocurenţe ale formulei „Moscova, a treia Romă”, sesizăm o inversare a raportului dintre Biserică și imperiu.
Kundera după Kundera  Tragedia Europei Centrale? jpeg
Kundera după Kundera. Tragedia Europei Centrale?
Cum ar suna azi, în Ungaria, acel strigăt din 1956? Vă puteţi închipui?
Europa politică vs Europa geopolitică jpeg
Europa politică vs Europa geopolitică
Încercarea Europei Centrale de a-și găsi o identitate politică undeva între Germania şi Rusia a fost şi continuă să fie sortită eşecului.
Comunismul se aplică din nou jpeg
Cum e azi, cum era odată
Regresul nu poate exista decît în condițiile în care credem că există și progres.
Există regres în istorie? jpeg
Există regres în istorie?
Nimeni nu ne poate garanta că mîine va fi mai bun decît azi sau decît ieri.

Adevarul.ro

image
Implicaţiile distrugerii crucişătorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagră | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.